Gå til innhold

Vaske regntøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig folk skriver at de tar med regntøy hjem for å vaske stadig vekk. Noen vasker hver dag og andre hver helg. 

Jeg tror vi aldri har vasket regntøyet til vår 3 åring, selv om de er ute og leker i allslags vær hver dag i barnehagen 😂 Er det skittent spyler jeg det bare med hageslangen og henger til tørk utenfor. Det er jo det som er så fint med gummiregntøy, det er bare å spyle av. Er det bare vi som er missa noe her? 

Anonymkode: 9b1b7...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir jo skittent på innsiden også, det kan blant annet få jordslag og mugg (vanlig nederst på bena og nederst på jakka). Å vaske regntøyet tar vekk sopp/muggsporer. Ikke minst så kan det begynne å lukte vondt om ikke det vaskes. Tenk på alt av kattepiss osv som er på bakken/lekeapparater. Jeg sier ikke at man trenger å vaske hver dag/uke, men 1 gang pr mnd burde være minimum. Det samme gjelder forsåvidt vinterdress. 

Anonymkode: f0697...a60

• Liker 6
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvilke regnklær du har men blir de ikke skitne inni? 
og lukter de ikke etterhvert? 

Jeg liker ivertfall ikke følelsen av at barnet mitt skal gå i sure og skitne regnklær innvendig. 

Skrevet

De blir skitne inni, nederst på beina, nederst på armene og på innsiden av ryggen?

Har jobbet i barnehage i mange år, og regntøy som aldri vaskes stinker ekstremt surt etter en stund... Pyton å kle på barnet, og garantert pyton for barnet å ha på....

• Liker 2
Skrevet

Jeg vasker ikke regntøyet hver dag, ikke 1 gang i måneden heller. Jeg følger med på regntøyet og tar det med hjem for tørking om det er veldig vått etter endt barnehagedag. Når det er møkkete på innsiden også så vasker jeg det.

Anonymkode: 923c9...83e

Skrevet

Selvsagt vasker man regntøy. Det blir jo skikkelig ekkelt og svart på innsiden, spesielt ved håndleddene, nederst på jakka, rundt anklene og rundt livet på buksa. Vasker ikke hver uke, men ved behov.

Mitt eget regntøy får også en runde i vaskemaskinen av og til, jeg sykler hele året uansett vær.

Anonymkode: 6faa6...0dc

• Liker 2
Skrevet

Vasker det ved behov, men er det bare skittent utenpå og vått så spyler jeg det som TS gjør. 

Men én gang i blant går det i maskin på vrangen. Også vasker jeg det før jeg legger det bort (jeg er en av de som har fôret sett til vinterhalvåret) enten til neste sesong eller legger det bort til neste barn. 

Ofte tar jeg det også med hjem bare for å tørke det, om garderoben er full av fuktig regntøy, så både det, og de som henger igjen får tørket bedre. 

• Liker 1
Skrevet

Man vasker jo ikke regntøyet hver helg men ved behov. De fleste spyler jo bare av, eller som jeg gjorde når slangen var ødelagt, kastet bøtter med vann på han, det var populært 😄 Og så vasker man de skikkelig i ny og ne når det trengs.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir jo skittent på innsiden også, det kan blant annet få jordslag og mugg (vanlig nederst på bena og nederst på jakka). Å vaske regntøyet tar vekk sopp/muggsporer. Ikke minst så kan det begynne å lukte vondt om ikke det vaskes. Tenk på alt av kattepiss osv som er på bakken/lekeapparater. Jeg sier ikke at man trenger å vaske hver dag/uke, men 1 gang pr mnd burde være minimum. Det samme gjelder forsåvidt vinterdress. 

Anonymkode: f0697...a60

Sopp og muggsporer forsvinner ikke k vask, selv om det ikke nødvendigvis kan ses med det blotte øye mer. Og herregud, hvor lenge tar du vare på regntøy og har du det hengende i garasjen siden det oppstår sopp på det? Her vrenges det og henger i tørr romtemperatur til det er tørket, og brukes ikke før det er tørt igjen. Behandlet slik oppstår det ikke mugg, med mindre det brukes over typ 8 år. 

Anonymkode: 7c48f...c2a

Skrevet

Liten avsporing, men hvordan vasker dere regntøyet? Program, vaskemiddel. (altså, sånn typisk småbarnsregntøy) jeg har vaska det noen ganger, men redd for å ødelegge 🙈 

Anonymkode: ce9d2...4b0

Skrevet

Takk for svar! 

Jøss, mugg og vond lukt - så ille står det ikke til her altså! Ungene vokser jo ut av og sliter i stykker regntøyet lenge før det går så langt 😆 Om de ikke skulle se og lukte rent etter å ha blitt spylt og tørka så vasker jeg jo, men det tror jeg har kun skjedd et par ganger. :)

2 hours ago, AnonymBruker said:

Liten avsporing, men hvordan vasker dere regntøyet? Program, vaskemiddel. (altså, sånn typisk småbarnsregntøy) jeg har vaska det noen ganger, men redd for å ødelegge 🙈 

Anonymkode: ce9d2...4b0

Vasker yttertøy på det programmet som heter "Sport" på min vaskemaskin og bruker vanlig vaskemiddel (aldri skyllemiddel) :)

Anonymkode: 9b1b7...9b9

Skrevet

Dersom det er regnvær må det vaskes (i maskin) en gang i uken og ellers spyles hver dag.

Det er mye gjørme i barnehagen og de blir så sinnsykt skitne.  

Anonymkode: 1487f...805

Skrevet

Det vaskes innimellom. Det blir jo skittent på innsiden.. 

Jeg vasker det på vanlig 40 grader. Vrenger det

Anonymkode: 72829...e75

Skrevet

Synes det må vaskes ofte. Ihvertfall buksa.. Barnet mitt er 2 år og kanskje uvanlig glad i gjørme og søl

Anonymkode: 7b39d...37d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...