AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Hei! Dette er litt på drodlestadiet, men søker erfaring! Bor i utlandet, men ønsker nå å flytte familien til Norge - for 1 år, eller kanskje for alltid? Jeg vil at mine barn (1 og 4) og mann skal lære Norge å kjenne, samt at jeg savner Norge. Vi er nå ved et veiskille, og har muligheten til å starte på nytt, hvor som helst. Så til spørsmålet! Jeg har alltid drømt om Lofoten. Frisk luft, røft vær, majestetisk natur, havet, turmulighetene. Boligmarkedet er overkommelig. Men, hvordan er jobbmulighetene, for en ufaglært? Muligheter til å finne jobb på butikk, restaurant, fiskemottak, resepsjon? Hva som helst egentlig, i første omgang, for å betale regninger 😅 Og hvordan er det å ha barn her? Barnehager og skoler, fritidstilbud? Er det et sosialt og inkluderende sted? Jeg ser på området rundt Reine/Moskenes, evt. Svolvær/Kabelvåg.. Tenker spesielt på Lofoten bl.a. fordi det er en del turister, noe som kanskje kan være nyttig for min mann som snakker flere språk, men ikke norsk. Samt at det er nydelig da! Alle erfaringer tas mot med takk! 😀 Anonymkode: 9c6a9...064
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Jeg antar bare, at mannen din er fra lengre sør enn Lofoten. 🙈 Det er mye å bli vant til, mye vind, mye regn, kald sommer, men verst av alt kanskje, mørketiden. Jeg vet ikke om Lofoten er der man starter tilvenning til Norge liksom, det er bratt start. Anonymkode: a4cf9...6cf 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Hadde heller sagd av meg en fot enn å flytte til Lofoten. Det er iskaldt og bare vær hele tiden, postkortøyeblikkene er sjeldne. Anonymkode: 6aa33...cda 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 Oj, da skal man være en hardhaus. Kanskje lurere å ta en ferie der på vinteren først? Anonymkode: 28091...9a1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Det er ikke lett å få jobb på småsteder. De som har jobber, holder på dem. Kanskje lettere litt nærmere by, Harstad f.eks. Ellers må dere ta i betraktning klimaet med lange mørke vintre. Og ofte kaldt om sommeren. Lurt som over foreslår, ta en ferie (eller flere) der først, både sommer og vinter. Anonymkode: 3a469...2eb 3
reiseglad Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 Kikk litt på @elinaamodt på insta, hun har tatt med seg sine to sønner og flyttet til Skrova, og har bodd der i mer enn tre år. Lofoten er flott, til alle årstider. Det finnes ikke dårlig vær,....
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 reiseglad skrev (2 minutter siden): Kikk litt på @elinaamodt på insta, hun har tatt med seg sine to sønner og flyttet til Skrova, og har bodd der i mer enn tre år. Lofoten er flott, til alle årstider. Det finnes ikke dårlig vær,.... Tror muligens en som er oppvokst i sørlige strøk vil være uenig med deg 🙃 Anonymkode: 6aa33...cda 1
reiseglad Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror muligens en som er oppvokst i sørlige strøk vil være uenig med deg 🙃 Anonymkode: 6aa33...cda Kjenner mange som bor i Lofoten som er oppvokst sørfra. De er kommet for å jobbe som lærer, prosjektmedarbeider, sykepleier og lege, kunstnere, turisme, fiskeri, gjøre toppturer, skiturer, osv osv. Vet at de trives, og noen blir i 30 år og mer, selv om de er født sørpå. 2
Magika_fra_Fyll Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 Jeg er opprinnelig fra regionen men flyttet sørover for 20-ish år siden, hovedproblemet med å bo der er for min del jobbmuligheter. Hadde jeg flyttet hjem vet jeg ikke hva jeg skulle bedrevet, frykter det lett hadde blitt NAV. Ville hatt jobb klart før dere eventuelt flytter oppover. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #10 Skrevet 30. september 2021 Takk for svar alle Det med været har dere selvfølgelig rett i, vanskelig å vite på forhånd hvordan man vil takle det. Og at i hvert fall en av oss har jobb først, er nok lurt. Husker godt jeg leste om Elin Aamodt som flyttet opp dit med barna sine, muligens i Aftenposten? Husker jeg ble rimelig misunnelig/inspirert 😅 Dette er noen år siden nå. Måtte følge henne på instagram, takk for påminnelsen! Men dere som bor/har bodd der, hvordan er det å ha barn/være barn der? Er det godt miljø, kvalitet på skole, barnehage, fritidstilbud? Anonymkode: 9c6a9...064
addict Skrevet 30. september 2021 #11 Skrevet 30. september 2021 (endret) reiseglad skrev (16 timer siden): Kjenner mange som bor i Lofoten som er oppvokst sørfra. De er kommet for å jobbe som lærer, prosjektmedarbeider, sykepleier og lege, kunstnere, turisme, fiskeri, gjøre toppturer, skiturer, osv osv. Vet at de trives, og noen blir i 30 år og mer, selv om de er født sørpå. Vi snakker ikke sør som i Trondheim her......... Vil tro en spanjol ville fått sjokk 😬 Endret 30. september 2021 av addict
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #12 Skrevet 30. september 2021 Har bodd der. Flytter aldri tilbake. Er på familiebesøk der et par ganger i året. Det er mange tilflyttende som stortrives, og jeg tenker det gagner distriktene å få tilført litt nytt blod. Dersom man er forholdsvis sprek og har bil går nok det meste greit. Man kan jo bosette seg nært et større tettsted med butikker men ellers er det meste (for meg ) i en svært upraktisk avstand. Jeg har ikke bil og det er et sabla styr å komme seg på en butikk som har et ok utvalg av varer. Dårlig busstilbud. Været er for meg helt ok, store variasjoner og er man godt forberedt kan det være gøy med ruskevær. Det er mye flott natur å boltre seg i enten man vil ferdes langs sjø eller fjell. Jeg synes folk som har lyst å prøve noe nytt, og er i en livssituasjon der det er mulig, skal gå for det. Det er selvsagt mer komplisert når man har unger på slep, spesielt da er det jo også viktig å vite at man har en jobb der man flytter til. Anonymkode: 0639b...6cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå