Gå til innhold

Hvordan skatter man på et enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer registrerte jeg egen enkeltmannsforetak, da jeg underviser i tysk og fransk språk til enkeltelever. 

Har nå nylig begynte å sende fakturaer, og lurer på hvordan jeg skal skatte av dette? Føres det opp på selvangivelsen neste år, eller må jeg skatte fortløpende?

Takknemlig for svar og all hjelp. 

Anonymkode: 5ce1f...2eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betale forskuddsskatt er enklest. Du fyller skjema med forventet inntekt og får regning på 4 terminer i året. Nå vil du mest sannsynlig få en termin for inneværende år med forfall november. Fordel er at du neste år atomatisk får regninger på forskuddskatt beregnet på inntekt fra i år. Du kan endre på forventet inntekt så mange ganger du vil i løpet av et år og justere terminbeløp. Alternativ er å fylle inntekten på selvangivelse og få restskatt neste år, så kan du heller sette av penger til det nå.

Anonymkode: c0093...785

Skrevet

Dette er ting du burde lese deg opp på FØR du begynner å fakturere folk. 

Anonymkode: 0c24c...ba8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du søker om å få tildelt KID nummer for innbetaling av forskudd skatt for enkeltmannsforetak

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/forskuddsskatt/forskuddsskatt-for-enkeltpersonforetak/

Når du får dette som er unikt for ditt org nummer kan du betale inn forskuddskatt månedlig eller hvordan du måtte ønske det. Husk at alle utgifter du har med undervisningen er fradrags berettiget og senker skatten.

Du slipper ihvertfall å betale moms, da undervisning har moms fritak.

Lykke til

Endret av NakenPanda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...