Gå til innhold

Engangsstønad nav svindel

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Engangsstønaden er i følge NAV sine egne dokumenter en støtte som gies ved fødsel til de som ikke har rett til foreldrepenger, og er hovedsakelig ment å dekke utgifter i forbindelse med fødsel og barneutstyr men det hindrer ikke at om man har rett på foreldrepenger kan "bytte" til engangsstønad om denne totalt sett gir bedre støtte, man mister da retten til foreldrekvote i noen tilfeller.. Det er ikke slik at NAV ellers kan trekke i sosial støtte fordi noen har fått foreldrepenger eller engangsstønad i følge NAV sine egne sider. 

Lov om folketrygd (folketrygdloven) - Lovdata

Anonymkode: 0d691...b53

Økonomisk stønad til livsopphold | Helsetilsynet

ikke helt riktig - det forutsettes en del ting før man får stønad til livsopphold:

Sitat

Før du har rett til stønad, må du ha utnyttet alle andre økonomiske muligheter. Dette kan for eksempel være arbeidsinntekt, trygde- og stønadsrettigheter, studielån, rett til underhold og realisering av egen formue. Dessuten må du ha foretatt nødvendige utgiftsreduksjoner, det vil si at utgiftene er tilpasset en levestandard på et rimelig og nøkternt nivå. Hjelpebehovet ditt skal imidlertid vurderes ut fra den nåværende situasjonen, så du kan ha krav på stønad inntil andre former for forsørgelse er reelle eller utgiftene faktisk er redusert. 

Økonomisk stønad er ment å sikre økonomien midlertidig, og skal bidra til at du blir varig selvhjulpen. NAV-kontoret foretar derfor en vurdering av din helhetlige situasjon, og utformer et tjenestetilbud som skal fremme selvhjelp og selvforsørgelse.

Stønaden du har krav på skal være på et forsvarlig nivå og stor nok til å sikre at du klarer å dekke utgiftene som er nødvendige for ditt livsopphold. Størrelsen på stønaden skal ikke settes automatisk tilsvarende en statlig eller kommunalt fastsatt sats. Den skal bestemmes individuelt ut fra dine behov, men kan settes med utgangspunkt i en sats. Hva som er et forsvarlig livsopphold for den enkelte vil variere. NAV-kontoret skal derfor utrede hjelpebehovet i samarbeid med deg. Det skal tas hensyn til familie-, bo- og livssituasjon, alder, helse og bosted.

Hvis du har barn, skal det tas særlig hensyn til deres behov. Barn og unge skal sikres en trygg oppvekst og kunne delta i alminnelige skole-, fritids- og venneaktiviteter. Barn kan derfor få dekket utgifter som voksne ikke får. Det skal ikke tas hensyn til eventuell inntekt barnet har fra jobb i fritid og ferie ved siden av skolen. Hvis barna dine ikke bor hos deg, har du krav på å få dekket utgifter i forbindelse med samvær.

NAV-kontoret kan sette vilkår for tildeling av økonomisk stønad. 

Men jeg skjønner ikke hvor TS har svindel fra? Det er uklart for meg.. 

• Liker 2
Skrevet

Så du vil rope ut til en eller annen etat her for å gjøre hva: gjøre oppvekstvilkårene til barnet ytterligere forringet og usikkert? Det er jo barnet dette først og fremst vil ramme, så tenk litt på barnets beste, som er to vektige ord i dagens lov og orden!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er for så vidt ikke uenig, men tenker at det er viktig at en god del av engangsstønaden øremerkes barnets behov.

Anonymkode: 3baef...18e

Det gjør den, og det tas med i beregningen på hvor lenge man skal klare seg selv. :)

• Liker 2
Skrevet (endret)
Boblerone skrev (5 timer siden):

Som sagt så tar nav en beregning på inntekten og så lenge man har egne midler får man ikke sosialhjelp. Jeg skrev også at nav beregner hvor lenge man da skal klare seg med engangsstønaden. 

Engangsstønad er ikke regnet som inntekt, og heller ikke ment for å dekke utgifter til livsopphold.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2001-2002/dok8-200102-002/7/&ved=2ahUKEwiFkp6e0aTzAhXmxIsKHaVFCi8QFnoECAoQBQ&usg=AOvVaw2bjtoc4yi0jbvrcHXBgKX_

Så kan ikke se noe annet enn at man har rett på sosialhjelp selv om man har mottatt engangsstønad.

Endret av Tutte
Skrevet
Tutte skrev (15 minutter siden):

Engangsstønad er ikke regnet som inntekt, og heller ikke ment for å dekke utgifter til livsopphold.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2001-2002/dok8-200102-002/7/&ved=2ahUKEwiFkp6e0aTzAhXmxIsKHaVFCi8QFnoECAoQBQ&usg=AOvVaw2bjtoc4yi0jbvrcHXBgKX_

Så kan ikke se noe annet enn at man har rett på sosialhjelp selv om man har mottatt engangsstønad.

Jo det regnes som inntekt. Dette har jeg behandlet flere ganger i ulike kommunale jobber.

• Liker 3
Skrevet
Boblerone skrev (4 minutter siden):

Jo det regnes som inntekt. Dette har jeg behandlet flere ganger i ulike kommunale jobber.

Da får du lese linken jeg la ut en gang til som er fra Stortinget

InnholdTil toppen

Engangsstønad skal ikke regnes som inntekt

Formålet med engangsstønaden er å gi støtte til de økonomiske utgifter som er knyttet til en barnefødsel. Stønaden gis til dem som ikke har rett til fødselspenger. Det er ikke rimelig at engangsstønaden skal dekke utgifter til livsopphold, når den er ment å dekke de merkostnader det er å få barn.

Skrevet

Det er jo helt patetisk at folk med 4000 på konto blir nektet sosialtrygd fordi man "har midler selv" men om man får utbetalt nærmere 100.000 i engangstønad så skal man fortsatt ha rett på sosialstønad? Om vi skal tolke reglene for sosialstønad slik de gjør det i alle andre saker så skal man ikke ha krav på ytelsen når man har midler, likegyldig av hvor disse midlene måtte komme fra.

Anonymkode: a2801...184

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo helt patetisk at folk med 4000 på konto blir nektet sosialtrygd fordi man "har midler selv" men om man får utbetalt nærmere 100.000 i engangstønad så skal man fortsatt ha rett på sosialstønad? Om vi skal tolke reglene for sosialstønad slik de gjør det i alle andre saker så skal man ikke ha krav på ytelsen når man har midler, likegyldig av hvor disse midlene måtte komme fra.

Anonymkode: a2801...184

Selvfølgelig skal de få engangsstønad. Sosialstønad er siste utvei, da trenger de engangsstønaden mer enn noen andre.

Fikk tvillinger som student, uten rett på foreldrepenger så uten stønaden hadde det blitt vanskelig å skaffe alt vi måtte ha.

Nå har jeg en godt betalt jobb, ufør samboer så jeg står for 80% av vår inntekt. Håper virkelig de på sosial stønad får gleden av å kjøpe fint utstyr med engangsstønad. Tenk deg å ikke ha noe, og ikke kunne plukke ut et eneste nytt sengesett, måtte vurdere om du har råd til anbefalt ubrukt madrass... jeg vil at mine skattepenger skal gå til dette - hun kommer nok til å merke hvor mye mindre hennes barn kommer til å ha senere, og det må være forferdelig for en mamma.

Skjerpings ts. Ikke vær grådig.

Anonymkode: 5bcbf...7d8

• Liker 2
Skrevet
Tutte skrev (2 timer siden):

InnholdTil toppen

Formålet med engangsstønaden er å gi støtte til de økonomiske utgifter som er knyttet til en barnefødsel. Stønaden gis til dem som ikke har rett til fødselspenger. Det er ikke rimelig at engangsstønaden skal dekke utgifter til livsopphold, når den er ment å dekke de merkostnader det er å få barn.

Jeg jobber med slike saker. Så jeg vet hvordan dette fungerer. Og dessverre, så får man ikke sosialhjelp mens man får engangsstønad.

• Liker 5
Skrevet
Tutte skrev (2 timer siden):

InnholdTil toppen

Og linken du viser til er forresten bare et forslag.

548E8B66-C292-40E0-ADDA-3B569BAC35E1.png

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om dette? Angående sosialstønad og engangsstønad har nok NAV mye mer kontroll på dette enn du har.

Anonymkode: eba9d...862

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig skal de få engangsstønad. Sosialstønad er siste utvei, da trenger de engangsstønaden mer enn noen andre.

Fikk tvillinger som student, uten rett på foreldrepenger så uten stønaden hadde det blitt vanskelig å skaffe alt vi måtte ha.

Nå har jeg en godt betalt jobb, ufør samboer så jeg står for 80% av vår inntekt. Håper virkelig de på sosial stønad får gleden av å kjøpe fint utstyr med engangsstønad. Tenk deg å ikke ha noe, og ikke kunne plukke ut et eneste nytt sengesett, måtte vurdere om du har råd til anbefalt ubrukt madrass... jeg vil at mine skattepenger skal gå til dette - hun kommer nok til å merke hvor mye mindre hennes barn kommer til å ha senere, og det må være forferdelig for en mamma.

Skjerpings ts. Ikke vær grådig.

Tutte skrev (3 timer siden):

Dere mener vel ikke helt oppriktig at det koster 100.000 å kjøpe utstyr osv til et barn? Selv folk med god råd bruker ikke så mye penger på det.

Anonymkode: b6033...076

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere mener vel ikke helt oppriktig at det koster 100.000 å kjøpe utstyr osv til et barn? Selv folk med god råd bruker ikke så mye penger på det.

Anonymkode: b6033...076

Tja bare mme og flasker i 7 måneder kostet 10.000. Bilstol, seng, dyne, madrass, vogn, vinterpose og skinn, kjøkkenstol egnet for små, lekegrind, bæresele for vond rygg og barnesikring  av leilighet husker jeg også som ganske dyre ting hvor en del ikke var tilgjengelig brukt hvor jeg bor. 

Vi måtte også bytte ut samtlige stikkontakter langs gulv da de var gamle og ikke hadde innebygd barnesikring, det ble heller ikke billig men var helt nødvendig.

Da har jeg ikke en gang startet på klær, sengetøy, kremer, utstyr til stell, smokker, smekker, kluter, leker o.l. 

Jeg var også student og kunne ikke fortsette i deltidsstillingen min etter uke 20, så da gikk vi glipp av en del inntekt. 

Nå koster en flaske babyolje 40+ kroner, en drikkeflaske fra rema i ok kvalitet er 80 kroner, det blir fort mye til sammen.

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Har hun ikke rett på overgangsstønad om hun blir enslig forsørger?  

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (56 minutter siden):

Har hun ikke rett på overgangsstønad om hun blir enslig forsørger?  

Jo det skal hun ha. Men den mottar du ikke før rett før fødsel/rett etter. Engangsstønad får du jo fra rundt uke 20 :) 

Anonymkode: d19b3...66d

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det skal hun ha. Men den mottar du ikke før rett før fødsel/rett etter. Engangsstønad får du jo fra rundt uke 20 :) 

Anonymkode: d19b3...66d

Men da vil hun jo ikke behøve sosialstønad i tillegg?  Engangsstønaden holder kanskje fra uke 20 og frem til fødsel, eller nei. Det er jo ganske lang tid, ca 5 måneder, og utstyr må jo kjøpes inn.  Jeg aner ikke hvordan disse tingene fungerer. Det blir sikkert ikke lett.  

Skrevet

Pass på deg selv og la henne gjøre sine egne valg. Hvis hun gjør noe ulovlig (noe jeg ikke klarer å se at hun gjør utfra det du skriver) blir det nok avslørt og et problem for henne. Det er uansett hennes sak og ikke din. 

Anonymkode: 64b9f...1bd

• Liker 1
Skrevet

Svindel er det nok ikke ettersom NAV uansett kan se at hun har mottatt stønaden. Om det er beregnet at engangsstønaden skal dekke de første månedene med babyen risikerer hun muligens få avslag, men spørs om det er lovlig nekte sosialhjelp om hun har barn og ingen penger. Risken er eventuelt at NAV sender bekymringsmelding til bv fordi moren tydeligvis evner tenke økonomisk. En trenger ikke akkurat 90 000 for å handle babyutstyr, så det burde være noe igjen til eventuelle stønader er på plass. . 

Anonymkode: ecdea...640

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Svindel er det nok ikke ettersom NAV uansett kan se at hun har mottatt stønaden. Om det er beregnet at engangsstønaden skal dekke de første månedene med babyen risikerer hun muligens få avslag, men spørs om det er lovlig nekte sosialhjelp om hun har barn og ingen penger. Risken er eventuelt at NAV sender bekymringsmelding til bv fordi moren tydeligvis evner tenke økonomisk. En trenger ikke akkurat 90 000 for å handle babyutstyr, så det burde være noe igjen til eventuelle stønader er på plass. . 

Man kan få innvilget nødhjelp. Men det er ikke høye beløpet per dag.

• Liker 1
Skrevet
Boblerone skrev (1 time siden):

Man kan få innvilget nødhjelp. Men det er ikke høye beløpet per dag.

Ja, var det jeg regnet med at det fantes noe for de kan jo ikke akkurat la barn sulte selv om foreldrene bruker pengene «feil» heller akkurat. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...