Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et samboerpar som eier hus. Nå er dey jo ikke sånn lenger at man får skattelettelse av å spare i bsu dersom man allerede eier bolig. 
Samboer har i alle år vært flink til å spare og har en god sum på 2 bsu kontoer. Jeg har mye mindre, under 70.000 kr. 
Nå, pga dyre strømregninger og uforutsette regninger lurer jeg på om det er mulig å frigjøre bsu til brukskonto? 
Jeg vet da at jeg må betale tilbake eventuelle skattelettelser jeg har fått. Er dette mulig? Hvordan gå fram isåfall?

Anonymkode: 9378c...90f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke størrelsen på de uforutsette regningene deres, men om det ikke er allverden kan dere kontakte banken og bruke BSU for å nedbetale på lånet uten at det blir noen skattesmell. Dere vil da kunne bruke pengene som en måned vanligvis går til nedbetaling av lån for å betale de uforutsette regningene. Altså slipper dere å betale ned på lånet fra brukskontoen for X antall måneder som BSU dekker. Beløp som er til gode etter regningene kan spares fritt, f.eks. i fond. Så det er noe dere burde sjekke ut uavhengig av de uforutsette regningene. 

Dersom regningene er store og dere behøver mye mer enn det dere betaler på lånet på en måned, må du kontakte banken for å ta ut pengene. Da må dere tilbakebetale skattefordelen dere har fått, og det er selvsagt et veldig dårlig alternativ og burde være absolutt siste utvei

Anonymkode: f791b...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...