Gå til innhold

Hva skriver man om seg selv når man ønsker å kjøpe hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skriver man om seg selv når man ønsker å kjøpe hund?

"Jeg heter Kari, er 46 år og bor i Stavanger der jeg bor sammen med min samboer i en leilighet i et rolig nabolag. Har litt erfaring med hund fra tidligere gjennom å gå tur med andres hunder. Jeg liker å gå turer, noe jeg gjør hver dag. Ellers så jobber deltid så har en del tid til overs til å bruke på hunden. Om det er noe mer du ønsker å vite er det bare å spørre"

Noen som har tips til hva mer jeg eventuelt burde skrive eller noe jeg burde endre på?

Anonymkode: b3a97...575

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her mangler det mye, og den lille informasjonen du tilbyr avslører veldig lite om deg og hva du kan tilby en hund. 

1. Introduser deg selv. Navn, bosted etc. 

2. Hvilke erfaring har du med hund fra før? 

3. Hvorfor ønsker du hund, og hvorfor ønsker du akkurat denne rasen? Hva er det med rasen som tiltrekker deg? 

4. Hva kan du tilby en hund? Hvor mye jobber du, og hvordan vil hverdagen til hunden se ut? Hvor mange turer hver dag og hvor lenge vil vær tur være på ca? Vil hunden også få mental aktivitet? 

5. Valpetiden: hvordan ser du for deg at valpetiden vil være? Hvor lenge tar du deg fri fra jobb? Har du noen som kan passe valpen om nødvendig? Hvordan vil sosialisering og miljøtreningen se ut? Hva ønsker du fra en hund, og hvordan vil du trene/legge opp rutiner for å forme valpen til å passe inn i ditt liv? Har du sjekket om det er valpekurs i nærheten av der du bor, og har du planer om å melde deg på om du får valp? 

Man trenger ikke å vite alt om hunder, om rasen, om hvilken trening det er lurt å fokusere på i valpetiden eller mental aktivitet, men man bør vise at man har lest seg opp/leser seg opp/er ivrig i å lære mer om dette. 

Anonymkode: 73885...4ea

• Liker 4
Skrevet

Enig med person over, du bør skrive mye mer😊

Jeg har unghund nå og når jeg kontaktet oppdretter skrev jeg en laaaang mail. I korte trekk fortalte jeg at vi er et ungt par som ikke drikker/røyker og at vi har en hund og en katt. Vi har ingen barn eller hobbyer som tar opp mye tid. Jeg fortalte at vi liker å ta med hunden på ferie, og prioriterer friluftsliv, teltturer eller danmarkstur istedenfor å reise til syden. Jeg skrev at hunden min er den rasen, xx år gammel og at vi trener og konkurrerer i sånn og sånn. Jeg fortalte hvorfor jeg ønsket valp og var interesert i den rasen f.eks «mye motor, førerorientert, lett å motivere med både mat og leker» osv. Jeg sa at jeg ønsker å gå på utstilling og at jeg ville konkurrere i hundesport og prøve å oppnå championat. 

Jeg hadde også en del om valpetiden. Hva planen var for at valpen ikke måte være alene, hvordan våre jobber/arbeidstider er og at valpen kunne være med på jobb. Jeg jobber en plass valpen får mye verdifull miljøtrening og sosialisering så jeg beskrev hvordan en dag på jobb kunne se ut for valpen sin del.

For min del var det viktigste og la oppdretter vite at denne rasen passet til meg, den ville få nok aktivitet, passe inn i familien og at det var et gjennomtenkt valg som vi var forberedt på. Hvis du ikke er interessert i f.eks lydighet, agility, spor, gjeting osv så bør du være forsiktig med valg av rase. Ikke prøv å skaffe en border collie som familiehund hvis du ikke har en detaljert plan for hva og hvordan den skal oppdras og få tilfredsstilt sine behov. 

For all del vær ærlig, ikke skriv at du skal gå på utstilling hvis det ikke er sant. Men akkurat nå så drukner mange oppdrettere i henvendelser og da velger de den personen som kan tilby det beste hjemmet for valpen. Så skriv om hvordan hverdagen din er, hvor mye tid du har til hund, hvilke kurs du vil gå på, om det er noe spesielt eller en aktivitet du ønsker å gjøre med hunden osv.

Anonymkode: 00d91...a67

Skrevet

Du må også skrive om dere har barn eller ei

Anonymkode: 972a4...abc

Skrevet

Det er som en jobbsøknad😄

"Hei. Jeg heter Vidkun, og jeg har sterkt ønsket meg en kinenesisk nakenhund de siste årene.  Jeg bor på Toten i en blokkleilighet, sammen med min mor. Vi to har tidligere drevet en gård med  okser og sau. Vi er derfor Inneforstått med hvor stort ansvar det er å eie dyr. 

Vi er begge uføretrygdet, så hunden kommer ikke til å være noe særlig alene. Vi ønsker oss denne rasen fordi vi har blitt godt kjent med nabohunden som er en kinesisk nakehund, og rasens lynne,aktivitetsnivå og pelsstell passer godt inn i vår hverdag. Vi har ikke hatt hund tidligere, men vi ville få erfaring og lære mer om kinesisk nakenhund. Så vi har passet nabohunden i lengre perioder. For å forberede oss  best mulig til valpen som forhåpentligvis kommer en dag,  leser vi med stor intresse om lydighet og valpetrening. Vi kommer til og trene hunden utelukkende belønningsbasert,  å bruke straff er noe vi aldri kunne påført et dyr, til det er vi alt for dyrekjær. Vi har overskudd til og gi en valp den kjærligheten, oppmerksomheten og tiden den fortjener.  Ring meg gjerne for en prat, mitt nr er åtte en fem fire ni tre null null. 

Osv....

Anonymkode: 57255...708

• Liker 3
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som TS, og jeg tenker at det ikke er så enkelt å vite hva og hvor mye man skal skrive. Noen annonser er jo nesten uten ord. Da blir jeg veldig usikker. Er det meningen at jeg skal grave og spørre for å finne ut av alt det eieren ikke forteller? Eller skal jeg bare kort presentere meg og be vedkommende ta kontakt om h*n ønsker å vite mer?

Annonser med mer informasjon, synes jeg er mye enklere å formulere en henvendelse på. Da ville jeg ha presentert meg selv, og så vist hvordan jeg kan imøtekomme de ønskene for hunden som fremkommer. Er det en spesiell rase, ville jeg selvsagt ha skrevet om dette og hvordan jeg ville følge opp behovene. Er det spesielle utfordringer (noe jeg aldri ville svart på), ville jeg gått i inn det og hvordan jeg ville prøvd å takle det.

Jeg antar at man velger hund utifra egen kompetanse. Og at svaret skal reflektere dette.

Anonymkode: 08e2b...618

Skrevet

Vær ærlig. Om plass og tid og jobb. 

Anonymkode: da517...3c8

• Liker 2
Skrevet

Økonomi kan det også være greit å si noe om. Skulle jeg solgt en hund,ville forvisset meg om at kommende eier også har økonomi til holde hund. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på løpende kostnader som ved for o.l, men uforutsette utgifter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...