kari2 Skrevet 29. september 2021 #1 Del Skrevet 29. september 2021 Hei! Jeg sliter med mage og tarm, og har nå hørt på foredrag av og lest litt av begge disse. Begge kjører betalingskurs nå om litt. Har noen vært med på de respektive kursa? Var det bra, og hjalp det? Kan noen anbefale det ene kurset framfor det andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Del Skrevet 29. september 2021 Ville heller oppsøkt en fagperson som har utdanning på feltet Anonymkode: ec76d...fde 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Del Skrevet 29. september 2021 Gå til fastlegen. Anonymkode: 062d9...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 29. september 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 29. september 2021 Har gjort det. Han sier jeg har ibs, og at jeg skal gå på FODMAP- dietten. Det er hovedsaklig det Julianne Lyngstad driver med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 29. september 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ville heller oppsøkt en fagperson som har utdanning på feltet Anonymkode: ec76d...fde Begge disse har det. Fastlegen hadde ikke så mye mer å by på annet enn å anbefale lav FODMAP- diett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 29. september 2021 #6 Del Skrevet 29. september 2021 Jeg ville testet ut fodmap først, for å se om det i det hele tatt har noen effekt. Jeg har IBS og merket ingen endring på fodmap, derav ville det vært ganske bortkastet bruke penger på å lære mer om en unødvendig diett. Sjekk ut hva som er lav fodmap, eliminer alt annet, om du ikke merker bedring på noen uker, så er det ikke fodmap som er problemet. Ikke all IBS har effekt av fodmap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Del Skrevet 29. september 2021 kari2 skrev (39 minutter siden): Begge disse har det. Fastlegen hadde ikke så mye mer å by på annet enn å anbefale lav FODMAP- diett. Ikke så mye annet å anbefale? For det første kan legen, som har ørten års vitenskapelig utdannelse, ta blodprøver, avføringsprøver og utelukke tarmsykdommer som cøliaki, crohns osv. For det andre kan legen da anbefale lav FODMAP. Dette til en liten egenandel hvis du ikke har fått frikort allerede. Anonymkode: 062d9...e7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Del Skrevet 29. september 2021 kari2 skrev (45 minutter siden): Har gjort det. Han sier jeg har ibs, og at jeg skal gå på FODMAP- dietten. Det er hovedsaklig det Julianne Lyngstad driver med. Da kan du laste ned en app: FODMAP diet fra Monash University. Mye billigere enn kursene du snuser på. Vært veldig fin og nyttig for meg. Anonymkode: 062d9...e7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Del Skrevet 29. september 2021 Mye billigere å google på lav fodmap selv. Finnes mange bøker, og egne fb-grupper for det nå. Når jeg startet i 2013 var det lite info, men nå er det masse syns ikke du skal betale for et kurs når du kan finne masse gratis. Tipper det er mye på YouTube også. Anonymkode: 5843c...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 29. september 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke så mye annet å anbefale? For det første kan legen, som har ørten års vitenskapelig utdannelse, ta blodprøver, avføringsprøver og utelukke tarmsykdommer som cøliaki, crohns osv. For det andre kan legen da anbefale lav FODMAP. Dette til en liten egenandel hvis du ikke har fått frikort allerede. Anonymkode: 062d9...e7c Jeg har tatt blod- og avføringsprøver. Det er jo det han har gjort, anbefalt lav FODMAP. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 29. september 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da kan du laste ned en app: FODMAP diet fra Monash University. Mye billigere enn kursene du snuser på. Vært veldig fin og nyttig for meg. Anonymkode: 062d9...e7c Ja, det har jeg gjort☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 29. september 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mye billigere å google på lav fodmap selv. Finnes mange bøker, og egne fb-grupper for det nå. Når jeg startet i 2013 var det lite info, men nå er det masse syns ikke du skal betale for et kurs når du kan finne masse gratis. Tipper det er mye på YouTube også. Anonymkode: 5843c...2e4 Har googlet og lånt bøker på biblioteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Del Skrevet 29. september 2021 kari2 skrev (2 timer siden): Har googlet og lånt bøker på biblioteket. Har du nok til å starte da, eller hvor er det du har problemer? Jeg spør bare i beste mening, for det er nok mange som kan hjelpe deg videre så du ikke må betale mye for det. For meg var det viktig å bare starte. Fant en frokost, en lunsj, og middag syns jeg nesten var enklest etter noen uker. Anonymkode: 5843c...2e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 29. september 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du nok til å starte da, eller hvor er det du har problemer? Jeg spør bare i beste mening, for det er nok mange som kan hjelpe deg videre så du ikke må betale mye for det. For meg var det viktig å bare starte. Fant en frokost, en lunsj, og middag syns jeg nesten var enklest etter noen uker. Anonymkode: 5843c...2e4 Ja, jeg har startet, men har ikke gått all in. Frokost og lunsj og sånn er greit. Litt verre med middager. Tenker sånn ift middag at det nesten hadde vært lettere å bo alene. Da hadde jeg bare holdt det enkelt, med rent kjøtt/ fisk og enkelt lavt FODMAP-tilbehør. Men har en samboer som synes det blir kjedelig. Kanskje jeg bare savner noen å kommunisere med om detta herket😊 Som jeg ærlig må innrømme at jeg syns det er. Også er jeg opptatt av å spise sunt, og når det gjelder enkelte retter og oppskrifter, så syns jeg de ikke framstår så sunne, og skjønner ikke hva jeg kan bytte ut ingredienser med for å gjøre de sunne. Og jeg har vært byen rundt og handlet dyre ingredienser🤯 Takk for det hyggelige svaret ditt😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #15 Del Skrevet 30. september 2021 lavFODMAP-gruppa på Facebook (Low FODMAP - norsk gruppe) er veldig god og hjelpsom, anbefaler deg å prøve selv uten kurs først - som en annen over her har jeg også IBS og null nytt av lavFODMAP. (Jeg ble imidlertid bedre på lavkarbo, men anbefaler altså å teste lavFODMAP først for å være sikker). Anonymkode: fffb5...be8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 30. september 2021 #16 Del Skrevet 30. september 2021 Jeg syntes det var vanskelig komme i gang, for det var jo så mye jeg ikke kunne spise... For eksempel elsker jeg hvitløk, og bruker hvitløk i alt, så jeg så bare "dette skal det være hvitløk i, da kan jeg ikke spise det". Men så begynte jeg snu tankegangen, "hva kan jeg spise?". Jeg spiser en del brød, så i stedet for å se på alle brød jeg ikke kunne spise, så letet jeg etter ett jeg kunne spise. Samme med pasta, laget liste over alle ting jeg kunne ha i en pastasaus, og lagde ut i fra den listen. Blir litt i samme tanketype som "hva skal jeg ha til middag når butikken er stengt, må finne på noe med det jeg har i huset" En wok med risnudler, kjøtt/fisk og grønnsaker... Eller kjøtt/fisk med ovnsbakte grønnsaker og en god saus... En pastagrateng, pastasalat eller fløtegratinerte poteter... Det er jo uendelig mye man kan spise. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå