Gå til innhold

Ekstremt overdreven frykt rundt "delta-varianten"

Barbalala

Anbefalte innlegg

Dette innlegget er ikke ment som en latterliggjøring av de som gikk rundt i månedsvis og næret en dyp frykt rundt "delta-varianten". Tvert i mot. Jeg håper derimot at disse nå kan ta et lite oppgjør med frykten sin og lære seg å gå tilbake til et normalt liv nå som samfunnet omsider er åpnet. 

På dette forumet var det gjennom sommermånedene svært mange fryktinnlegg relatert til den såkalte "delta-varianten". Det var stort sett de samme brukerne som fant fram all verdens dystre spådommer og negative historier. Spesielt var det en bruker som utga seg for å være en slags ekspert som dyrket frem frykt hos sine mange tilhengere. Alle som faktisk hadde litt peiling gjennomskuet vedkommende lett, men svært mange trodde faktisk at hen var et slags orakel. 

Det ble sagt at "delta-varianten" var farlig for vaksinerte, at den var farlig for barn og unge, at det var hypersmittsomt, at sykehusinnleggelser kom til å eksplodere etc. etc. 

Man skjelte ut FHI som ikke tok "trusselen" alvorlig og ønsket seg strengere tiltak umiddelbart. Man ønsket seg lockdown og stengte skoler og barnehager.

Nå sitter vi med fasiten. All frykten var overdrevet. Alt fryktsprederne sa var feil. FHI og vi andre som prøvde å argumentere mot fryktsprederne hadde rett (selvfølgelig).

Det er ikke meningen å hovere. Men som sagt håper jeg nå at folk her inne kan ta et lite oppgjør med den frykten som de har levd med det siste halvannet året, og at de innser at i de fleste tilfeller har den vært grovt overdrevet. 

Mange her inne og i samfunnet ellers sier at de sliter med angst og frykt fremdeles. Det er helt unødvendig. FHI vet hva de driver med. Samfunnet kunne egentlig vært åpent for lengst basert på dataene som forelå, men man valgte å være så sikker som overhodet mulig før man vedtok det. 

Gi slipp på frykten din nå. For din egen skyld. 

Endret av Barbalala
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barbalala skrev (1 time siden):

Dette innlegget er ikke ment som en latterliggjøring av de som gikk rundt i månedsvis og næret en dyp frykt rundt "delta-varianten". Tvert i mot. Jeg håper derimot at disse nå kan ta et lite oppgjør med frykten sin og lære seg å gå tilbake til et normalt liv nå som samfunnet omsider er åpnet. 

På dette forumet var det gjennom sommermånedene svært mange fryktinnlegg relatert til den såkalte "delta-varianten". Det var stort sett de samme brukerne som fant fram all verdens dystre spådommer og negative historier. Spesielt var det en bruker som utga seg for å være en slags ekspert som dyrket frem frykt hos sine mange tilhengere. Alle som faktisk hadde litt peiling gjennomskuet vedkommende lett, men svært mange trodde faktisk at hen var et slags orakel. 

Det ble sagt at "delta-varianten" var farlig for vaksinerte, at den var farlig for barn og unge, at det var hypersmittsomt, at sykehusinnleggelser kom til å eksplodere etc. etc. 

Man skjelte ut FHI som ikke tok "trusselen" alvorlig og ønsket seg strengere tiltak umiddelbart. Man ønsket seg lockdown og stengte skoler og barnehager.

Nå sitter vi med fasiten. All frykten var overdrevet. Alt fryktsprederne sa var feil. FHI og vi andre som prøvde å argumentere mot fryktsprederne hadde rett (selvfølgelig).

Det er ikke meningen å hovere. Men som sagt håper jeg nå at folk her inne kan ta et lite oppgjør med den frykten som de har levd med det siste halvannet året, og at de innser at i de fleste tilfeller har den vært grovt overdrevet. 

Mange her inne og i samfunnet ellers sier at de sliter med angst og frykt fremdeles. Det er helt unødvendig. FHI vet hva de driver med. Samfunnet kunne egentlig vært åpent for lengst basert på dataene som forelå, men man valgte å være så sikker som overhodet mulig før man vedtok det. 

Gi slipp på frykten din nå. For din egen skyld. 

Synes dette var et litt underlig innlegg.

Hvem var det som gikk rundt i månedsvis og næret "en dyp frykt rundt deltavarianten"? Hvilke mer konkrete forestillinger skal en slik frykt ha vært knyttet til? Og hva ble sagt "for å dyrke frykt hos andre"? 

Jeg skjønner at det for enkelte kan være krevende med utgangspunkt i skriftlige fremstillinger å skille mellom på den ene siden påstander om at hendelser og forhold og utviklingstrekk på den ene siden er "problematiske", "betenkelige", noe vi - som engasjerte og stemmeberettigede borgere i et demokrati - bør forholde oss til på en konstruktiv måte, og på den andre det som er "fryktpropaganda". Og jeg kan skjønne at de som har VG og Dagbladet eller sosiale medier som sine primære nyhetskilder - nyhetskanaler som fråtser i "katastrofenyheter" enten det gjelder flått eller korona eller farlige solkremer eller hva vet jeg (ser Dagbladet på nett akkurat nå truer med "kjempesmell") - kan ha behov for å reagere på en koronadekningen som er motivert av slike logikker. At de som selv har utfordringer med frykt kan ha behov for å ta et oppgjør med seg selv og hvordan man reagerer på et slikt nyhetsbilde. 

Men selv om reaksjonen din og innlegget ditt her sikkert i noen grad er berettiget sett i forhold til dine egne opplevelser, kan jeg ikke kjenne meg igjen i beskrivelsene dine av diskusjonene omkring deltavarianten. Du kan like det eller ikke, men deltavarianten er mye mer smittsom enn tidligere varianter av viruset, den øker sannsynligheten for sykehusinnleggelse og død betraktelig, og antistoffer opparbeidet ved hjelp av vaksiner utviklet med henblikk på tidligere varianter av viruset, er mindre effektive mot deltaviruspartikler. Dette handler ikke om å spre frykt, det er fakta. Heldigvis har vi vaksiner som fortsatt og for de fleste ser ut til å gi god beskyttelse mot alvorlig sykdom etter deltasmitte, og i løpet av sommeren har vel også alle som ønsker fått tilbud om slike vaksiner.

Selv hadde jeg likevel fortsatt gjerne sett at det ikke fantes noen deltavariant. Både fordi deltavarianten fortsatt kan gi alvorlig sykdom hos eldre og sårbare selv om de er vaksinert, fordi det ser ut som utbredt deltasmitte fortsatt gir en betydelig grad av overdødelighet selv i vaksinerte befolkninger, fordi deltavarianten gitt nåværende vaksiner trolig vil måtte innebære at vi regelmessig får nye "boostere" med vaksine, fordi koronaviruset gitt delta kommer til å prege verden og nyhetsbildet lenge ennå. I motsetning til en situasjon uten delta, der nåværende vaksiners evne til langt på vei å gi steriliserende immunitet mot tidligere varianter av viruset, i praksis kunne ha innebåret en utryddelse av viruset og at vi hadde blitt ferdige med denne suppa en gang for alle.

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielDuppsko skrev (45 minutter siden):

Hvem var det som gikk rundt i månedsvis og næret "en dyp frykt rundt deltavarianten"? Hvilke mer konkrete forestillinger skal en slik frykt ha vært knyttet til? Og hva ble sagt "for å dyrke frykt hos andre"? 

Innleggene ligger her fremdeles. 

Kan ikke huske ditt navn i noen av diskusjonene, så du fikk det kanskje ikke med deg. Og dermed er innlegget heller ikke rettet til deg. Jeg kunne listet opp brukerne det gjelder, men det vil være mot forumreglene. 

Fryktspredningen gikk på følgende ting:

Barbalala skrev (2 timer siden):

Endret av Barbalala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...