Gå til innhold

Når noen kommenterer utseende...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen kommenterte min niese ansiktet mitt. Vi satt rundt et bord og spiste, hele familien og hun spurte rett ut hvorfor har du striper rundt munnen din? Eller streker. Jeg ble litt paff og sa ikke noe. Ingen rundt bordet sa noe. Hun er 15 år. Helt siden da har jeg blitt obs på utseende mitt, jeg ser og studerer ansiktet mitt og blir mer og mer lei meg. Jeg vet og er klar over at jeg har streker/rynker her og der, men det har aldri plaget meg., ikke før nå. Jeg har liksom blitt mer obs på det og studerer andre sitt ansikt. 😞 Og hver gang jeg treffer niesen så føler jeg meg beglodd og føler hun studerer meg. Jeg vet at jeg kanskje virker rar som reagerer slik, men...

Hvordan klare å komme meg ut av dette? 

Anonymkode: 310da...5b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må rett og slett ta deg sammen og huske at fine linjer og rynker er helt normalt, faktisk tilnærmet uungåelig. Det er da ingen ting å bli lei seg for! 

• Liker 10
Skrevet

Vært glad du får rynker og lever, enn å være dau. Og be niesen din lære seg å ikke kommentere utseende. En 15åring bør lære seg det. 

Anonymkode: b1ea4...26f

• Liker 10
Skrevet

Hun er altfor gammel til at det er greit for henne å sitte å kommentere andres utseende på den måten, og det hadde jeg gledelig fortalt henne.

Anonymkode: 3f73a...516

• Liker 15
Skrevet

Synes det var spenstig at en 15 åring kommenterte noe med utseendet, her visste guttungen når han var 4 at man ikke kommenterer andre sin kropp.

Hadde nok spurt om ikke foreldrene har lærte henne å ikke kommentere andre sin kropp? Herlighet... Sa ingen rundt bordet noe heller? Hadde sunket i jorden om min 15 åring hadde kommentert noe slikt... 

• Liker 11
Skrevet

For det første er det vanlig å få linjer og rynker etter hvert som man blir eldre, for det andre er det direkte frekt av en 15-åring å sitte og kommentere sånt. Jeg synes det er veldig spesielt at ikke foreldrene hennes irettesatte henne da det skjedde.

Hvis hun gjør det flere ganger, synes jeg du skal sette henne på plass og forklare at hun er gammel nok til å utvise så mye folkeskikk at hun ikke kommenterer utseendet til folk.

Skrevet

Kjenner meg igjen i dette. Forstår hvordan du tenker, og det er slitsomt å ha det sånn. Selv har jeg en kollega som en dag kommenterte noe med utseendet mitt som jeg lenge hadde trodd var kun jeg som la merke til (skavank). Men hun kommenterte det hvertfall, og jeg ble helt satt ut. Nå føler jeg hun ser "alt", og føler meg også beglodd av henne. At hun holder et øye med meg. Hadde hvertfall brukt mange år på å forsone meg med skavanken min og tenkt at det var kun jeg som la merke til det. Sykt hvor mye en bitteliten kommentar kan ødelegge :(

Anonymkode: b4515...e0b

• Liker 6
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (32 minutter siden):

Synes det var spenstig at en 15 åring kommenterte noe med utseendet, her visste guttungen når han var 4 at man ikke kommenterer andre sin kropp.

Hadde nok spurt om ikke foreldrene har lærte henne å ikke kommentere andre sin kropp? Herlighet... Sa ingen rundt bordet noe heller? Hadde sunket i jorden om min 15 åring hadde kommentert noe slikt... 

Moren hennes har også i mange år kommentert meg og mitt og fått meg til å føle meg jævlig, fra utseende og alt. Jeg sliter også psykisk og familien vet det, jeg er hjemme og får behandling. Og en gang sa moren hennes «jeg hadde blitt gal om jeg gikk hjemme» foran meg. Så synes ikke at det var rart at datteren hennes kommenterte mitt utseende, men allikevel det såret meg. Og enda mer at ingen sa noe. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en i nær familie som også kommenterer utseendet mitt. Både skavanker, men også andre ting. Det har rett og slett ødelagt mye av selvtilliten min. Har selvsagt sagt fra, men da blir det lange og nedlatende forklaringer. Så tok igjen med samme mynt. Poenget ble ikke tatt for å si det sånn. Og jeg følte meg bare dårlig etterpå. 

Så det er utrolig ubehagelig å ha henne i nærheten. Føler at blir studert og vet ikke når neste rakett kommer. Det handler egentlig ikke om at mitt utseende plager meg. Selv om jeg gjerne skulle vært foruten noen skavanker. Det er like mye opplevelsen av mangel på respekt for meg og at hun mener at det er helt naturlig å slike ting. Spiller visst ingen rolle at jeg oppfatter det som invaderende, ufint og unødvendig.

TS! Ufint av denne 15 åringen. Men vær du glad for at du ikke er som henne eller moren. Hev deg over det og ikke la en jentunge ødelegge dagen din. 

Anonymkode: 639bd...111

• Liker 5
Skrevet

Det er i slike situasjoner man blir paff og tenker i etterkant hva man burde eller skulle svart, f.eks:
"Har ikke mammaen din lært deg at man ikke skal kommentere andres utseende?"
"Har ikke mammaen din lært deg at man ikke skal si høyt alt man tenker?" (Artig å få inn noen stikk mot moren hennes. ;) ) 
"Jeg har streker rundt munnen fordi det er helt vanlig å få når man er blitt voksen. Du kommer til å få det, du også. Det er et tegn på at alt er normalt." 

Som andre her har vært inne på: her er det noen foreldre som ikke har gjort jobben sin. Barn skal være langt yngre enn 15 når de lærer at de ikke skal kommentere andres utseende. 

Anonymkode: 82e2c...818

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror noen ganger at vi overdriver betydningen av hvordan vi ser ut. Det tror jeg også du gjør, trådstarter, når en kommentar fra et barn påvirket selvbildet ditt så negativt som dette. Linjer i ansiktet er helt naturlig og det er du fullstendig klar over selv, det er derimot ikke denne 15-åringen. Om noen år vil hun nok se tilbake på den kommentaren med grøss og gru, eller så vil hun glemme det. Hun har iallfall ikke lært at hun ikke skal påpeke kvaliteter ved andres utseende på en negativ måte, ettersom ingen konfronterte henne? Da er det ikke sikkert hun har lært heller, med mindre hun observerte reaksjonen din. 

Hva så om du har "striper" i ansiktet? Hva så om en 15-åring påpekte det? Om du skulle visst nøyaktig hva alle mennesker i verden har tenkt om deg når de har sett deg, snakket med deg, observert deg eller visst om deg, så hadde du nok blitt både kjempe lei deg og overlykkelig på samme tid - nettopp fordi folk tenker og mener ulike ting, de observerer kanskje ikke de samme tingene og de har iallfall ikke de samme meningene. Og at en så liten og fullstendig ubetydelig kommentar, skal bety så mye for deg... Du burde slutte å dvele med slik. Du stikker bare kjepper i hjulene for deg selv og kludrer til selvbildet. 

Skrevet

Haha jeg plages fremdeles av komplekser etter at lillebroren til en eks for maaange år siden spurte om hvorfor jeg hadde så stort hode..Fra fulle folk og barn får man vel sannheten? 😅 Jeg har veldig lavt selvbilde, så det skal ikke mye til. En 15-åring burde vite bedre da.

Anonymkode: d8acf...43e

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har problemer med mora hennes... "Det heter smilerynker, jeg skjønner godt at XXX ikke har det."

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Moren hennes har også i mange år kommentert meg og mitt og fått meg til å føle meg jævlig, fra utseende og alt. Jeg sliter også psykisk og familien vet det, jeg er hjemme og får behandling. Og en gang sa moren hennes «jeg hadde blitt gal om jeg gikk hjemme» foran meg. Så synes ikke at det var rart at datteren hennes kommenterte mitt utseende, men allikevel det såret meg. Og enda mer at ingen sa noe. 

De tenkte nok sitt, for alle over 40+ begynner å få synlige linjer her og der. 

Neste gang har du spørsmål tilbske på lur:

»Hvorfor lurer du på det?/skjønner ikke hva du mener med spørsmålet/javel, du synes det ja. Takk i like måte :) «

For eksempel:

»Tante, hvorfor har du sånn mage/rumpe» e.l. Svar: «Jo, takk for komplimentet, det er i genene våre vet du. Hos deg og ser jeg :)». 

Så sier hun sikkert noe frekt tilbake, og da svarer du «åh, du mente det syrlig og frekt? Ah, ok- jeg misforstod. Trodde ikke du var sånn». 

Anonymkode: bfe9d...5af

• Liker 2
Skrevet

Er 15-åringen tilbakestående? Veldig spesielt at ei på 15 kommenterer utseende, og ikke vet hva rynker er. 

Anonymkode: 97710...37c

• Liker 6
Skrevet

Klarer ikke å sette meg inn i situasjonen å bli fornermet. Det å få rynker er jo helt normalt. Forøvrig ville jeg ha forventet spm om det av unge barn enn 15. Høres ikke ut som et smart spm fra en på 15. 

Anonymkode: 80967...ba7

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle til å si at niesen min har kommentert alt mulig: hår under armene, blank hud, hår på haka etc. Men hun er fire år gammel...

Men hva skal man si, egentlig. Tja, som du selv sier, vet du har du har noen linjer her og der. Selv om vi også vet at andre ser at vi har rynker eller valker eller hva som helst, så kan det være et sjokk å få det bekreftet på et vis. Ja, andre blikk hviler på oss og fører til tanker i andres hoder.

Men den eneste "skaden" som har skjedd her er vel strengt tatt at det viser seg at niesen din enten er litt frekk, eller at hun rett og slett var veldig uheldig med det hun sa. Kanskje mente hun egentlig ikke noe vondt i det hele tatt.

Anonymkode: 0c39c...6c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...