AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #1 Skrevet 29. september 2021 Hei Min veninne fra Asia har vært i Norge 3-4 år. Deltidsjobb+ studie denne perioden. Hun er ikke medlem av folketrygden og sier at hun ikke har rettigheter, og uten jobb har hun 6 mnd på retur(arbeids visa?) Saken er at hun er veldig syk. Nå har hun skaffet seg en 100% stilling. Men er for tiden sengeliggende og går på sterke smertestillende, antibiotika mm. Stemmer det at hun ikke kan jobbe 4 uker(hvis hun får utsatt startdato) og få sykemelding? jeg er svært bekymret for henne. En venn tok kontakt med kommunen for å prøve å få rask psykolog hjelp til henne, hun er sterkt suicidal. Det ble avslått… Jeg bor langt unna, er selv syk og kan ikke støtte økonomisk. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg gjort det. Noen råd for hva hun kan gjøre? Må hun ha vært medlem av FT 3 år for å få rett på hjelp fra nav? Hun var arbeidsledig en periode og fikk rett ut beskjed at hun ikke fikk noe. Jeg er svært bekymret og redd for at hun gjør noe dumt i sin desperasjon. Anonymkode: 2e927...005
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Konsekvenser av ikke å være medlem i folketrygden Når du ikke er medlem av folketrygden, har du ingen rettigheter etter folketrygdloven. Det betyr at du heller ikke skal betale trygdeavgift. Anonymkode: afb45...248 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Jeg tror hun har betalt skatt på lik linje med alle andre. Kan hun få tilbakebetalt om hun har betalt trygdeavgift😅 Anonymkode: 2e927...005
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei Min veninne fra Asia har vært i Norge 3-4 år. Deltidsjobb+ studie denne perioden. Hun er ikke medlem av folketrygden og sier at hun ikke har rettigheter, og uten jobb har hun 6 mnd på retur(arbeids visa?) Saken er at hun er veldig syk. Nå har hun skaffet seg en 100% stilling. Men er for tiden sengeliggende og går på sterke smertestillende, antibiotika mm. Stemmer det at hun ikke kan jobbe 4 uker(hvis hun får utsatt startdato) og få sykemelding? jeg er svært bekymret for henne. En venn tok kontakt med kommunen for å prøve å få rask psykolog hjelp til henne, hun er sterkt suicidal. Det ble avslått… Jeg bor langt unna, er selv syk og kan ikke støtte økonomisk. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg gjort det. Noen råd for hva hun kan gjøre? Må hun ha vært medlem av FT 3 år for å få rett på hjelp fra nav? Hun var arbeidsledig en periode og fikk rett ut beskjed at hun ikke fikk noe. Jeg er svært bekymret og redd for at hun gjør noe dumt i sin desperasjon. Anonymkode: 2e927...005 En kan jo ikke forvente å få hjelp og sykemelding om en ikke jobber og betaler skatt, og i tillegg ikke er medlem av folketrygden. Hva slags opphold har hun? Hun må i tiden hatt penger til opphold som mat og husleie. Så penger må hun jo ha fått et sted. Og for å få sykepengeer ved sykmelding må du ha opparbeidet deg rettigheter. Sannheten er jo da at hun må reise hjem, begynt alt å feile henne sånn plutselig? Hun må jo ha penger, medisiner koster bl.a Anonymkode: afb45...248 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror hun har betalt skatt på lik linje med alle andre. Kan hun få tilbakebetalt om hun har betalt trygdeavgift😅 Anonymkode: 2e927...005 Mener du hun skal ha tilbakebetalt skatter som er innbetalt? Det er jo ikke akkurat sånn skattesystemet funker, men du må være medlem av folketrygden for å kunne motta hjelp. Hva har hun levd av frem til nå? Grunnen til at hun ikke fikk hjelp fra Nav når hun var arbeidsledig kan være at hun hadde tjent for lite eller at hun var student. Hun må jo sjekke opp dette selv, Anonymkode: afb45...248 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hei Min veninne fra Asia har vært i Norge 3-4 år. Deltidsjobb+ studie denne perioden. Hun er ikke medlem av folketrygden og sier at hun ikke har rettigheter, og uten jobb har hun 6 mnd på retur(arbeids visa?) Saken er at hun er veldig syk. Nå har hun skaffet seg en 100% stilling. Men er for tiden sengeliggende og går på sterke smertestillende, antibiotika mm. Stemmer det at hun ikke kan jobbe 4 uker(hvis hun får utsatt startdato) og få sykemelding? jeg er svært bekymret for henne. En venn tok kontakt med kommunen for å prøve å få rask psykolog hjelp til henne, hun er sterkt suicidal. Det ble avslått… Jeg bor langt unna, er selv syk og kan ikke støtte økonomisk. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg gjort det. Noen råd for hva hun kan gjøre? Må hun ha vært medlem av FT 3 år for å få rett på hjelp fra nav? Hun var arbeidsledig en periode og fikk rett ut beskjed at hun ikke fikk noe. Jeg er svært bekymret og redd for at hun gjør noe dumt i sin desperasjon. Anonymkode: 2e927...005 Ok, så du mener hun skal jobbe 4 uker og så få sykemelding på en nyoppstartet jobb? Orker hun det da? Hun er jo syk og sengeliggende. Unnskyld, men dette henger ikke på greip for meg. Jeg vet ikke hva du forventer her, men hun har ingen rettigheter og har fått dette bekreftet. Det beste hun kan gjøre er å gå på jobb, orker hun 4 uker for å få sykemelding, orker hun vel 4 uker til og enda 4 uker til osv. Det blir for spekulativt. Og nei, jeg tror ikke det holder med å jobbe 4 uker for å ha krav på sykemelding, Er det ikke 6 måneder da tro? Man har ikke en gang krav på ferie det første året i ny jobb. Anonymkode: fbcb6...e4f 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Mulig hun kan søke sosialstønad? Det er andre lover for det. NAV er gjerne flinkere til å fortelle deg hva du ikke har rett på, enn hva du kan søke om. 😕 Ville også gått dette nærmere i sømmene, siden hun har bodd og jobbet her i flere år. Ifølge denne oversiktssiden til NAV er en vanligvis å regne som medlem i folketrygden om en flytter til Norge og har til hensikt å være her mer enn et år. Da skal en være medlem fra innflyttedato. https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/medlemskap-i-folketrygden Angående avslag om psykolog, så sjekk grunnlaget for avslag. Det er dessverre veldig vanlig å få avslag, også om en omfattes som suicidal. Er store kapasitetsproblem i psykiatrien. Ofte kreves det konkrete planer om å avslutte livet for å få hjelp. 😞 Om hun ikke er å regne som medlem i folketrygden etter regelen over, så kan hun likevel søke om frivillig medlemskap. Ifølge denne linken gjelder det f.eks studenter. Dette burde da NAV opplyst om, forrige gang hun søkte hjelp. https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/frivillig-medlemskap-opphold-i-norge Anonymkode: 11c23...a78 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 Hun har uansett rett på sosialhjelp, alle som oppholder seg i Norge har det, utenom de som får behandlet asylsøknaden sin( som ivaretas gjennom det). Anonymkode: 8a652...76a 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 Takk for alle svar. Hun hadde noe oppsparte midler, og jobbet som servitør ved siden av master. Tipper at det var under grensen på 1,5 G(er vel det som kvalifiserer til dagpenger ved rett på det). Hun jobbet fullt 3 mnd etter studier, men pga sykdom presterte hun ikke godt, og fikk ikke forlenget prøvetid. Dette er en dame som ønsker å være i jobb og delta i samfunnet, så det er ingen spekulasjoner/utnyttelse på gang fra henne; kanskje heller fra meg i så fall… Men jeg ønsker at hun får hjelp nå, jeg tror ikke hun er i stand til å dra fysisk på en jobb. Jeg forstår også at en ny arbeidsgiver kommer til å bli oppgitt om hun utsetter startdato. Men skal be henne søke sosialstønad. I hvertfall de 6 mnd hun har på seg før hun må forlate landet. Jeg har så vondt av henne💔 Anonymkode: 2e927...005
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for alle svar. Hun hadde noe oppsparte midler, og jobbet som servitør ved siden av master. Tipper at det var under grensen på 1,5 G(er vel det som kvalifiserer til dagpenger ved rett på det). Hun jobbet fullt 3 mnd etter studier, men pga sykdom presterte hun ikke godt, og fikk ikke forlenget prøvetid. Dette er en dame som ønsker å være i jobb og delta i samfunnet, så det er ingen spekulasjoner/utnyttelse på gang fra henne; kanskje heller fra meg i så fall… Men jeg ønsker at hun får hjelp nå, jeg tror ikke hun er i stand til å dra fysisk på en jobb. Jeg forstår også at en ny arbeidsgiver kommer til å bli oppgitt om hun utsetter startdato. Men skal be henne søke sosialstønad. I hvertfall de 6 mnd hun har på seg før hun må forlate landet. Jeg har så vondt av henne💔 Anonymkode: 2e927...005 Har hun oppsparte milder får hun ikke sosialstønad, da må alt hun har av penger brukes først. Noe som er naturlig, de skal også ha oversikt over inntekter og utgifter pluss kontoutskrift på alle konti siste 3 måneder Anonymkode: afb45...248 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har hun oppsparte milder får hun ikke sosialstønad, da må alt hun har av penger brukes først. Noe som er naturlig, de skal også ha oversikt over inntekter og utgifter pluss kontoutskrift på alle konti siste 3 måneder Anonymkode: afb45...248 Jeg mente at hun levde av oppsparte midler og deltidsjobb under studiene. Akkurat saldoen i dag vet jeg ikke, men neppe mer enn noen få lapper. Ingen lån i lånekassen. Anonymkode: 2e927...005
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 Kjipt å være etterpåklok når man velger å ikke melde seg inn i folketrygden for å spare penger. Anonymkode: 4bbb5...77e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjipt å være etterpåklok når man velger å ikke melde seg inn i folketrygden for å spare penger. Anonymkode: 4bbb5...77e Men hun har betalt skatt. Brutto årslønn 400 000, og netto utbetalt mener jeg var 21-22 000kr. Hun har jo skattet av lønnen? Anonymkode: 2e927...005
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 Ble hun syk etter at hun mistet jobben? Jobber man i Norge er man pliktig medlem i folketrygden, og sykepengerettigheter får man etter 4 uker som ansatt. Anonymkode: e7d92...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 Hva slags opphold er det egentlig hun har hatt? Har oppholdet overhodet vært lovlig? Anonymkode: 00503...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 Selv om hun ikke får noe fra NAV kan hun fortsatt få sykemelding. Sykemelding er ikke det samme som sykepenger. Men en sykemelding gir beskyttelse i forhold til arbeidsgiver. Alle har rett til helsehjelp. Det inkluderer innleggelse ved akutt fare for selvmord. Dette er viktig at noen følger henne opp på dette punktet. Sosialhjelp gis også til de som ikke er norske statsborgere. Et grunnvilkår er bare at hun har lovlig opphold. Uansett er det ingenting i veien for å søke. I verste fall får hun et nei. Hun kan også be om økonomisk rådgivning fra nav. Anonymkode: d4df1...073
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #17 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva slags opphold er det egentlig hun har hatt? Har oppholdet overhodet vært lovlig? Anonymkode: 00503...fc4 Ja hun er her lovlig, og har kontakt med UDI. Jeg lurer på om hun kan ha misforstått litt av deres informasjon. Det blir en del språklige misforståelser her og der. Anonymkode: 2e927...005
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #18 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selv om hun ikke får noe fra NAV kan hun fortsatt få sykemelding. Sykemelding er ikke det samme som sykepenger. Men en sykemelding gir beskyttelse i forhold til arbeidsgiver. Alle har rett til helsehjelp. Det inkluderer innleggelse ved akutt fare for selvmord. Dette er viktig at noen følger henne opp på dette punktet. Sosialhjelp gis også til de som ikke er norske statsborgere. Et grunnvilkår er bare at hun har lovlig opphold. Uansett er det ingenting i veien for å søke. I verste fall får hun et nei. Hun kan også be om økonomisk rådgivning fra nav. Anonymkode: d4df1...073 Jeg har informert henne om at hun må søke sosial støtte om hun ikke klarer å begynne i den nye jobben pga helsen. Den eneste grunnen til at hun klarte 100% 3 mnd der hun hadde prøvetid men ikke fikk fortsette, var fordi den var fleksibel og hjemmefra. Hun klarer knapt å gå så jeg forstår ikke hvordan hun skal klare å fysisk møte opp. Kommunen avviste kjærestens forsøk på rask psykolog hjelp siden hun er suicidal. Jeg sitter 50 mil unna og er for syk selv, ellers hadde jeg reist til henne. Hun har dessverre kun nettverk i form av sin norske kjæreste. Anonymkode: 2e927...005
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #19 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om hun ikke får noe fra NAV kan hun fortsatt få sykemelding. Sykemelding er ikke det samme som sykepenger. Men en sykemelding gir beskyttelse i forhold til arbeidsgiver. Alle har rett til helsehjelp. Det inkluderer innleggelse ved akutt fare for selvmord. Dette er viktig at noen følger henne opp på dette punktet. Sosialhjelp gis også til de som ikke er norske statsborgere. Et grunnvilkår er bare at hun har lovlig opphold. Uansett er det ingenting i veien for å søke. I verste fall får hun et nei. Hun kan også be om økonomisk rådgivning fra nav. Anonymkode: d4df1...073 Alle har rett på helsehjelp ja men er du ikke medlem av folketrygden må du betale den selv, evt få forsikringen til å betale. Det kan for bli vanvittig dyrt. Anonymkode: 6c89f...78c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #20 Skrevet 29. september 2021 Helt sikker på at hun ikke er medlem i folketrygden? Det ville jeg ha sjekket først og fremst. I nøden ser det ut som hun kan ha krav på stønad til livsopphold midlertidig bosted etter forskrift om sosiale tjenester for personer uten fast bopel i Norge Anonymkode: 45fc2...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå