Gå til innhold

Hvordan er det å ha forpliktelsesangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kan du med forpliktelses angst fortelle litt hvordan det er å ha forpliktelsesangst for deg?

• Hvordan kom angsten til? Traume?
  • Hva er det som trigger angsten?
  • Hvilke tanker er det som går i hodet?
  • Hvordan reagerer kroppen?
  • Hvor langt inn i dating prosessen slår angsten til?
  • Osv

Tilleggsspørsmål;

• Føler du at et FWB forhold er mer aktuelt for deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har innsett at jeg har hatt litt forpliktelsesangst. Det gjelder den andres forventninger til meg. At jeg får ansvar for dens følelser, ved og vel. At jeg ikke vil leve opp til forventningene og klare å gjøre den andre lykkelig. Har ikke utspilt seg som forpliktelsesangst men mer en generell angst i forhold der jeg har hatt en tendens til å selv velge andre med forpliktelsangst, mens jeg selv har hatt delvis selvutslettende tendenser og angst for å bli forlatt. Kommer nok fra at jeg tidlig i oppvekst tok på meg andre sine følelser og ikke følte meg helt emosjonelt trygg, ikke så mine foreldre lykkelige og følte ansvar . Har nå innsett at jeg kun er ansvarlig for min egen lykke, og at jeg må være mer bevisst på mønsteret i forhold til menn jeg velger og tilknytningsprosessen.

Anonymkode: 3053e...e84

Skrevet

Fwb ikke aktuelt, men har vært det i yngre dager og har hatt tendens til å knytte sterke bånd gjennom det fysiske.

Anonymkode: 3053e...e84

Skrevet
Sunshine7 skrev (14 minutter siden):

Hei! Kan du med forpliktelses angst fortelle litt hvordan det er å ha forpliktelsesangst for deg?

• Osv

Tilleggsspørsmål;

Hva er det man ikke kan få angst for i disse dager?

Det neste blir vel angst for å få forpliktelsesangst

Anonymkode: 38351...3ff

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Sunshine7 said:

• Osv

Tilleggsspørsmål;

1. Angsten kom til med å vokse opp med to foreldre som var kjærlige med meg, men mye vold dem i mellom. Krangling hver dag og av og til slossing gjennom hele oppveksten, og jeg brukte mye tid som barn på å prøve å fikse opp i problemene deres. Merket sent i tenårene at jeg ikke hadde samme behov for kjæreste, ble kvalm og mistet interessen når gutter fikk følelser for meg, og jeg hadde stor glede og følte spenning ved å hoppe fra gutt til gutt eller gå etter eldre menn fremfor forhold. 

Møtte så en mann da jeg var 21 som tok pusten fra meg, og var såpass forelsket at forpliktelsesangsten vek litt unna. Var problematisk med utryggheten jeg følte men han var flink til å trygge. Det ble gradvis bedre og jeg fant ut at jeg er en monogam person som elsker å være i forhold. Ga han hele hjertet mitt og behandlet han som en prins. Han hadde holdt skjult for meg at han hadde depresjoner som kom og gikk, og det merket jeg ikke før vi flyttet sammen. Når depresjonen kom ble han kald og utestengte meg, kunne forlate hjemmet og bli borte noen dager som minnet om barndommen. Ble retraumatisert og veldig deprimert i flere år før det tok slutt.

2. Angsten blir trigget av forelskelse og når ord og handling ikke henger sammen. Og av uforutsigbar atferd. Hvis jeg dater noen og de plutselig blir kalde eller unngår meg føles det ut som en kniv i magen og jeg mister helt gangsynet. Istedenfor å mase blir jeg unnvikende så jeg stempler dem som utrygge og slutter å ta initiativ.

3 og 4. Går litt inn i svar 2. Knivfølelse i magen, panikk, forvirring, sorg, utrygghet. Tanker er «jeg har blitt lurt», «alle menn er utrygge», «jeg var dum som stolte på han og viste meg sårbar».

5. Det er i starten det er verst, når jeg ikke vet om personen kommer til å svikte meg eller ikke. Helt i starten syns jeg det er gøy og koselig med dating før jeg føler meg sårbar eller har følelser, men straks de kommer føles alt vondt ut og jeg slutter å gi av meg selv før jeg blir utnyttet eller før jeg kan bli såret. 

Anonymkode: c2e38...8ca

• Liker 3
Skrevet

Og ang FWB har det fungert bra, elsker sex og nærhet etter sex. Og nyter fullt ut når de er gode mot meg og sender fine meldinger. Men er ikke ofte det holder seg der, enten får de eller jeg følelser. Er èn mann det har klart å holde seg med i 2 år nå, og han betyr mye for meg. Tror det går så bra som det gjør siden han er lik til meg som elsker intimitet og trygghet, samtidig som han frykter forpliktelse.

Anonymkode: c2e38...8ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...