Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enda ganske tidlig i graviditeten men merker at jeg gruer meg og er helt sykt redd for fødselen. Barnet er veldig ønsket og i prøvetiden gikk jeg rundt å gledet meg til fødsel fordi det virker så fantastisk fint og naturlig. Men, nå har det blitt en reel bekymring og angst jeg går med hver dag. Det frarøver meg gleden av å få denne babyen i det hele tatt fordi jeg skjønner jo at den må ut og det vil jeg aller helst la være å tenke på..

er det noe jeg kan gjøre?

noen som har hatt det likt?

jeg vil faktisk føde naturlig og ikke ha keisersnitt men vil overkomme denne frykten og de negative følelsene jeg får hver gang jeg tenker på fødsel. Det går jo så fint for de fleste.

Anonymkode: c6415...e86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk panikk over fødsel på tampen av svangerskapet, så blir ikke helt likt som deg.

Men jeg unngikk alt av samtaler om fødsel, så ikke på noe som handlet om fødsel, og levde i en .ergerlig boble om at jeg ikke skulle føde, skulle bare gå gravid. Skikkelig fornektelse med andre ord, helt sikkert ikke sunn eller riktig måte å ta tak i det, men det funket for meg.

Da fødsel først startet, så flyttet det seg til keisersnitt. Helt panikkslagen om jeg måtte ta keisersnitt, fikk jordmor til å love at det ikke skulle skje.

Min fødsel var helt etter boka, akkurat på gjennomsnittet, og gikk helt fint.

Siden du er så tidlig i forløpet, ville jeg snakket med jordmor. 

Anonymkode: 94c83...0b9

• Liker 3
Skrevet

Meld deg på et kurs:) Positivfødsel eller mamastork. Masse lykke til!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enda ganske tidlig i graviditeten men merker at jeg gruer meg og er helt sykt redd for fødselen. Barnet er veldig ønsket og i prøvetiden gikk jeg rundt å gledet meg til fødsel fordi det virker så fantastisk fint og naturlig. Men, nå har det blitt en reel bekymring og angst jeg går med hver dag. Det frarøver meg gleden av å få denne babyen i det hele tatt fordi jeg skjønner jo at den må ut og det vil jeg aller helst la være å tenke på..

jeg vil faktisk føde naturlig og ikke ha keisersnitt men vil overkomme denne frykten og de negative følelsene jeg får hver gang jeg tenker på fødsel. Det går jo så fint for de fleste.

Kanskje blir henvist til psykolog som kan hjelpe deg med frykten? Vet ikke om det hjelper men  selv slet jeg med fødselsangst og ble henvist av jordmor. Har dog enda ikke vært da jeg ville ha ks (fordi jeg ikke så annen løsning). 

Anonymkode: f11bc...ddf

Skrevet

Synes boka til Thorbjørn Brook Steen, "Hjelp, jeg skal føde" hjalp ganske mye. Og på slutten ble jeg så lei av å være gravid at jeg bare ville få han ut samme hva :) anbefaler Eva Rose og Badassmotherbirther på Instagram, de viser bilder og filmer fra ulike fødsler. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk epidural med mine det var helt fantastisk tok 100% smerter og påvirket ikke barna i det hele tatt.

Anonymkode: e5580...d48

• Liker 2
Skrevet
Skylines skrev (1 minutt siden):

Synes boka til Thorbjørn Brook Steen, "Hjelp, jeg skal føde" hjalp ganske mye. Og på slutten ble jeg så lei av å være gravid at jeg bare ville få han ut samme hva :) anbefaler Eva Rose og Badassmotherbirther på Instagram, de viser bilder og filmer fra ulike fødsler. 

Ja, de kontoene er bra! Bildene fanger liksom det fine og råsterke i det å føde. Så det gjorde meg roligere i forkant av fødselen.

Vil si at om jeg skal gjøre det igjen så er det ikke selve fødselen jeg er redd for og gruer meg mest til, er mest redd for ny fødselsskade.

Anonymkode: 315a3...d0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anbefaler deg Positiv Fødsel sitt kurs. Se Instagram. Eller lese litt om fødseleshustoriene på nettsiden. 

Det har hjulpet meg enormt 

Anonymkode: 6dbc9...164

Skrevet

Personlig synes jeg det hjalp å grue seg, for virkeligheten når sjelden fantasien opp til knærne på verken smerte, manglende kontroll eller katastrofale hendelser. Denne gangen gleder jeg meg nesten til å føde, for det er det råeste jeg har opplevd og kroppen min visste nøyaktig hva den drev med selv om jeg var forvirra. 

Anonymkode: a6735...4ad

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, de kontoene er bra! Bildene fanger liksom det fine og råsterke i det å føde. Så det gjorde meg roligere i forkant av fødselen.

Vil si at om jeg skal gjøre det igjen så er det ikke selve fødselen jeg er redd for og gruer meg mest til, er mest redd for ny fødselsskade.

Anonymkode: 315a3...d0b

Ja, samme her. 

Skrevet

Vurder å få en doula

Anonymkode: 5ea71...498

Skrevet

Har du snakket med moren din om dette?

Mamma snakket masse med meg om graviditet og fødsel allerede i tenårene. Jeg har et par bekjente med fødselsangst og der har deres mødres angst smittet over på dem. Deres mødre har rett og slett ikke vært bevisst å gi sine døtre sunne tanker.

Anonymkode: 89999...3ae

Skrevet

Husk at det finnes epidural! Det er Guds gave til en fødende kvinne! Jeg gruet meg også mye til fødselen, riktignok mest på slutten av graviditeten, men man blir så oppslukt av det som skjer når fødselen først er i gang, at man glemmer å være redd, man blir bare superfokusert på situasjonen man er i. Du har liksom ikke noe kapasitet til å være redd. Kroppen tar over kontrollen og finner fram fighteren i deg. 

Anonymkode: 49868...5eb

• Liker 2
Skrevet

Jeg er mamma til snart tre. Den første var den verste for da visste jeg ikke hva jeg gikk til. Nå vet jeg at det er vondt å føde, men at smerten gir mening. Når fødselen er i gang så tar på en måte kroppen over for den vet hva den skal gjøre, selv når du aldri har gjort det før. 

Det er lurt å snakke med jordmor om angsten din. Du kan også få snakke med psykolog igjennom helsestasjon angående dette.

Leste en plass at man kan se for seg fødselen som at man skal igjennom et maraton. Du må forberede deg på at det blir beinhardt, at du må ha nok drikke og næring underveis. Istedenfor å tenke at hvert skritt fører deg nærmere målet, kan du tenke at hver rie fører deg nærmere den beste medaljen du noen gang kommer til å få. Syns denne var fin og hjelpsom å ha i bakhodet når nr 2 ble født 😊

Dette klarer du! ❤

Anonymkode: e11e5...75e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...