Gå til innhold

Billig bil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå en liten og eldre bil, den holder nok et års tid til, men må begynne å tenke på hva jeg vil kjøpe, samt at jeg føler den er noe utrygg pga alder og str. 

Jeg har i utgangspunktet ikke råd til å ta opp billån nå, og jeg ønsker heller ikke å kjøpe en veldig dyr bil.

Noen som har forslag til litt rimelige biler som holder litt, selv om de er eldre? Jeg kjører veldig mye (minst 20k i året), så slitasjen blir derfor stor fort. Det er viktig at det ikke er kjempedyrt å fikse den hvis det skjer noe. Den kan godt være litt eldre så lenge den er litt tryggere enn den blikkboksen jeg har nå 😂 om det er diesel eller bensin blåser jeg i, så lenge den ikke er veldig tørst. Manuell eller automat er det samme. 

I utgangspunktet vil jeg ikke bruke mer enn 50k på bil, den trenger ikke holde lenge men ihvertfall 2-3 år til jeg har råd til en bedre bil. 

Eller er jeg veldig urealistisk her? 😊

 

 

Anonymkode: 1b22f...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke urealistisk, men ha alltid et reparasjonsbudsjett klar.

Den beste kvaliteten og mest plass ift størrelse får du i Honda Jazz. Men de kan være kostbare å reparere. 

Budsjettvinneren for deg bør være en Hyundai i20 eller Kia Ceed. Supre biler som mekanisk fungerer helt utmerket, med et godt rykte og gode priser.

Unngå tyske og franske biler som pesten.

Anonymkode: 52f3c...f63

  • Liker 1
Skrevet

Så lenge du unngår automat kan bilene gå lenge, feks Toyota , Honda, Kia. Ikke mercedes, Vw, opel, bmw.

Lånte nylig en gammel Kia Creed som hadde gått 250.000 km. Helt grei å kjøre.

Anonymkode: 55782...317

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, du er ikke urealistisk, men ha alltid et reparasjonsbudsjett klar.

Den beste kvaliteten og mest plass ift størrelse får du i Honda Jazz. Men de kan være kostbare å reparere. 

Budsjettvinneren for deg bør være en Hyundai i20 eller Kia Ceed. Supre biler som mekanisk fungerer helt utmerket, med et godt rykte og gode priser.

Unngå tyske og franske biler som pesten.

Anonymkode: 52f3c...f63

Honda - HYUN Tag Team Man is back 😆

I utgangspunktet er det riktige svaret: Man kjøper ikke sør-koreansk crap som koster under 50.000 kr, tenker jeg vi sier. 

Eldre HYUN i20 og Ceed sucks balls rett og slett. 

Se på verstingen som stopper opp mest - BINGO, jepp! Eldre utgaver av Kia Ceed.

https://dinside.dagbladet.no/motor/bilene-som-stopper-mest/74077634

Man må kjøpe altså nyere Ceed for at man skal slippe mange av de problemene som eldre modeller av Ceed har, men Kia er ikke noe billig merke lenger, så man får bedre biler for det nyere Ceed koster.

Dette er uansett ikke aktuelt for TS, så vi forholder oss til eldre modeller av Ceed, som altså sucks LARGE ASS.

Se også feil på de andre bilene, hvilken bil blir nevnt etter Kia Ceed? YEAH, HYUN i20! 🤣

Jeg vet ikke om du egentlig går bevisst inn for å gi dårligst mulig råd til folk som spør om råd her på forumet? Liksom, foreslå verst mulige alternativer og snu det hele på hodet og kall de for "gode alternativer". 😂

Det eneste vi kan være enige i, er at man skal holde seg langt unna godt brukte eller eldre franske biler. Ellers så tar du feil på det meste - igjen. 

Uansett hvor mange ferske linker jeg kommer med, så ignorerer du de alltid og fortsetter å peise på i innlegg etter innlegg hvor bra Honda spesifikt er + HYUN og Kia. Men de er ikke det. 

Man bør holde seg langt unna biler til 50.000 eller lavere, men siden TS etterlyser LITEN bil, så kan man heller gå for eldre utganger av:

1) Skoda CitiGo - bensin, 60 HK 

2) VW UP - bensin, 60 HK

3) Skoda Fabia - bensin, 70 - 75 HK

4) VW Polo - bensin, 60 - 75 HK

5) Mazda 2 - bensin, ca 75 HK

6) Toyota Aygo, bensin - ca 68 HK

Alternativene er dog veldig begrenset, hvis man ser på merkeforhandlere - opptil 60.000 kr. En kan prøve å prute ned fra 59.000 til 50.000 kr. Men selv om utvalget er begrenset i dette prissegmentet, så skal TS likevel ha kun en bil, så det holder med å finne 2 eller 3 aktuelle biler, så velge 1 til slutt.

Det er lite garanti på disse bilene, maks 3 måneder hos merkeforhandlere, men det hjelper litt. Dessuten har man sterkere klagerettigheter hos merkeforhandlere - de har som regel, ikke lyst på dårlig omtale online. 

De fleste biler i dette segmentet (inntil 50.000 kr) ligger i seksjonen enten "Privat" (hos FINN) eller "Annet bilutsalg", og disse to seksjonene skal man være litt forsiktig med, for det er her flest klager og lureri oppstår. Ikke kan de gi noen garantier heller, da de ofte ikke har godkjent verksted eller noe som helst. 

Når det gjelder Honda Jazz, spesifikt, de få som er til salgs i dette prissegmentet, finner man nettopp i de to seksjonene "Privat" og "Annet bilutsalg", så det er litt av en sjanse å ta. En har få rettigheter om man kjøper f eks en bil av en privat fyr til 35.000 - 40.000 kr. Det er så lavt, at det ikke engang er verdt stresset og eventuelle advokatutgifter, samtidig som man ikke kan forvente noe særlig til den summen heller.

 

 

Anonymkode: 341be...b57

  • Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal si til det, du lenker til underlige tall og bruker en del dårlig engelsk for å tilsløre et noe merkelig perspektiv her. Man kan da ikke anbefale en eldre Volkswagen og det å kjøpe hos forhandler til noen som har et så trangt budsjett? Du får for det meste en 40000 kroners bil hos forhandler om du betaler 60000. Det er ikke økonomisk vett i det hele tatt. Volkswagen, særlig eldre modeller, er ekstremt feilbelastet. Dessuten anbefaler du jo mikrobiler når TS eksplisitt vil gå noe opp i størrelse.

Lenken du viser til er tysk ADAC statistikk. Det er utrolig mye som spiller inn der, som f.eks. at alle de dyre merkene har sine egne "Pannendienste", altså redningstjenester, som ble opprettet en etter en på 2000-tallet for å unngå å bli med i den statistikken. Måten folk vedlikeholder og kjører bilen sin spiller også inn i stor grad.

Kjøper man en bil med åpne øyne, eventuelt tar en NAF test om man ikke har kunnskapen selv, og vedlikeholder bilen godt, skal det utrolig mye til for å komme i en slik situasjon med en nyere bil. Du kommer heller ikke utenom at nyere koreanske biler gang på gang har de mest fornøyde kundene - her hos oss og også i USA, der du låner en del av ordene dine fra.

Det fins sikkert ikke noe fasittsvar og man gjør nok ikke noe feil ved å kjøpe Toyota eller Honda heller. Men det er kroner å spare og man får et godt alternativ hos de koreanske bilene. Det har jeg sett utallige ganger, det råder jeg venner, familie og mine kunder til. Og det kommer jeg til å fortsette med her på forumet også, selv om du føler for å "ta" meg gang på gang. Kos deg med det.

Anonymkode: 52f3c...f63

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal si til det, du lenker til underlige tall og bruker en del dårlig engelsk for å tilsløre et noe merkelig perspektiv her. Man kan da ikke anbefale en eldre Volkswagen og det å kjøpe hos forhandler til noen som har et så trangt budsjett? Du får for det meste en 40000 kroners bil hos forhandler om du betaler 60000. Det er ikke økonomisk vett i det hele tatt. Volkswagen, særlig eldre modeller, er ekstremt feilbelastet. Dessuten anbefaler du jo mikrobiler når TS eksplisitt vil gå noe opp i størrelse.

Kjøper man en bil med åpne øyne, eventuelt tar en NAF test om man ikke har kunnskapen selv, og vedlikeholder bilen godt, skal det utrolig mye til for å komme i en slik situasjon med en nyere bil. Du kommer heller ikke utenom at nyere koreanske biler gang på gang har de mest fornøyde kundene - her hos oss og også i USA, der du låner en del av ordene dine fra.

Det fins sikkert ikke noe fasittsvar og man gjør nok ikke noe feil ved å kjøpe Toyota eller Honda heller. Men det er kroner å spare og man får et godt alternativ hos de koreanske bilene. Det har jeg sett utallige ganger, det råder jeg venner, familie og mine kunder til. Og det kommer jeg til å fortsette med her på forumet også, selv om du føler for å "ta" meg gang på gang. Kos deg med det.

Anonymkode: 52f3c...f63

Det går ikke an å vri seg unna det tullet som du anbefalte, nemlig eldre Ceed og i20. De er dritt, begge to. 

Vet du når de sluttet å være dritt? Da Kia ringte Audi og måtte hente Audi-sjefen til Sør-Korea. Da begynte bilene å bli bedre gitt. Er ikke det rart? Spesielt når de ble bygd for Europa og utifra europeisk standard, for det europeiske markedet. 

Jeg gir lang beng i hva de er fornøyde med i USA eller Australia for den slags skyld. De er også fornøyd med Chevrolet i USA og den jalla-greier, som vi ikke gidder å ta i med ildtang. 

I tillegg så produseres biler for USA-markedet som ser helt annerledes ut enn det de gjør i Europa. Ergo, er det fullstendig idiotisk å se på hva de er fornøyd med i USA. 

Nok, en gang, du har fått link fra meg, som viser at du driver og anbefaler helt feil biler til folk. 

Du sier at folk er mest fornøyd med Kia og Hyundai. Nei, det er veldig mye sprik rundt. Og jeg forholder meg til Norge og Europa. 

Her til lands, så gjelder følgende - Norsk kundebarometer:

1) BMW 

2) Toyota 

3) Skoda

4) Volvo

5) Audi

6) Tesla

7) Mercedes 

8) Nissan

9) Volkswagen

10) Hyundai - her finner du HYUN altså.

 

Så har vi den andre undersøkelsen - AutoIndex

1) Lexus

2) Volvo

3) Toyota

4) BMW

5) Mercedes

6) Subaru

7) Mazda

8) Skoda

9) Audi

10) Suzuki

11) Honda

12) Volkswagen

13) Peugeot

14) Ford

15) Opel

16) Mitsubishi

17) Tesla

18) KIA 

19) Citroen

20) HYUNDAI

https://www.smartepenger.no/forbruker/1045-kundetilfredshet-bil

Min link, som de aller fleste andre linker jeg legger ut, er fra 2021. 

Når det gjelder de bilene jeg har anbefalt, så er det klart at et budsjett på 50.000 er svært begrenset. Bruktbilpriser har økt den siste tiden, men jeg fokuserer på sikkerhet, og ikke på størrelse. 

TS sier at hen har en LITEN bil og kaller den for "blikkboks" og da tenkte jeg at de aller minste bilene er greie for by- og småkjøring. 

Det som ikke er økonomisk vett, er å gå rundt å kjøpe av bruktbilsjapper og private, med mindre en selv ikke er nærmest en mekaniker. 

Det er så mye tull å finne blant kategoriene "Privat" og "Annet bilutsalg" på FINN, at det er til å spy av og man har ingen rettigheter i praksis. Lykke til med å reklamere ovenfor en privat som bare blokkerer mobil nr ditt og ellers nekter for alle feilene. 🤣

 

Anonymkode: f258e...447

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...