Gå til innhold

Motta stor pengegave - skatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på:

Dersom noen har lyst å sponse en med et beløp med 5 nuller bak - slik at en får kjøpt seg bolig f.eks....

Hvordan kan man da løse dette uten altfor mye styr? MÅ dette meldes til skattemyndigheten f.eks??

Noen med gode råd?

Noen som har erfaring på hvordan dette kan løses.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet likestilles arv og gaver. Inntil 250.000,- kroner er det ingen arveavgift(/gaveavgift).

Skrevet

Vil det da si at dersom man er "smart" så deler en det opp i 2 og mottar f.eks 200.000 nå før nyttår - og så resten etter nyttår???.. Om beløpet er over 250.000 altså....

Og da får man ingen arve avgift???

Vil man "straffes" på noen annen måte??

Lettere å spørre enn å lese seg til deg ;)

Skrevet

Det hjelper nok ikke å dele det opp i to hvis ikke du kan få det fra to ulike personer.

Arv og gaver må meldes, og frikvoten blir brukt opp for all fremtid.

Skrevet

Hvis det er foreldrene dine som skal sponse, kan dere gjøre det sånn at dere heller låner pengene, og foreldrene dine betaler renter og avdrag månedlig. Et månedlig beløp på noen tusen er avgiftsfritt, selv om det samlet blir mye penger.

Skrevet

Jeg fikk forskudd på arv (dvs gave) fra mine foreldre til innskudd i leiligheten min. Siden man hører om at de rike klarer å overføre penger til barna sine nesten avgiftsfritt, så kontaktet vi advokat for å få hjelp til å finne eventuelle "smutthull" i lovverket. Dette er komplisert jus, men for vanlige lønnsmottakere er det ingen vei utenom arveavgiften. Hjelper ikke å splitte den opp i flere beløp.

Det som imidlertid er lov er som det tidligere er nevnt her, å gi månedlige beløp. Feks er det lov å støtte barna økonomisk under utdanninga. Mine foreldre så ikke dette som noen god løsning, siden de ville at pengene skulle reinvesteres, ikke sløses bort på dill (som lett kan skje ved å gi månedlige beløp). Vet ikke hvordan det blir i fohold til lånekassa om man velger en slik løsning, men mulig de fjerner stipendet hvis beløpet blir for høyt i løpet av et år (får helelr høre med lånekassa, hvis det er en student det er snakk om).

Bare å bite i det sure eplet, og godta at slik er lovverket. Jeg betalte masse gaveavgift da jeg mottok beløpet, men tenker som så at det går til fellesskapet :)

Skrevet

Ser at det nok blir avgift på disse pengene ja..

og for å få ting korrekt - det er ikke snakk om en student som skal "arve"..

I tillegg så er det en utenfor familien som ønsker å sponse med en gitt sum...

;) Takk for alle gode tilbakemeldinger.

Skrevet

Hvis det er snakk om en person utenfor familien så skal du mest sannsynlig ikke skatte for gaven - men det finnes noen unntak. Dette kan du lese i dette avsnittet på Skatteetatens sider:

Avgiftsplikt for gaver

Det er avgiftsplikt for gaver som er gitt til de nærmeste arvingene etter giveren eller giverens ektefelle/visse samboere. Videre er det avgiftsplikt for gaver gitt til mottaker som var tilgodesett i testament på det tidspunktet gaven ble ytt. Det er også avgiftsplikt for gaver til ektefelle/visse samboere eller arving i rett nedstigende linje til personer i disse to gruppene.

Videre gjelder avgiftsplikten gave til selskap, legat, stiftelse eller lignende der noen av de som er nevnt foran har interesser som eier eller deltaker.

I tillegg til dette er det avgiftsplikt for alle som har fått en gave innen seks måneder før dødsfallet. Innenfor grensen på seks måneder før dødsfallet gjelder altså avgiftsplikten for alle som har fått gaver, uten hensyn til slektskapsforhold eller testament. Er mottaker eller mottakers ektefelle/samboer tatt med i avdødes testament, gjelder avgiftsplikten for gaver som er gitt innen fem år før dødsfallet

.
Skrevet

Jeg ble sponset med drøye 100.000 kr til bilkjøp. Jeg oppga det aldri til ligningsmyndighetene. De satte aldri spørsmålstegn ved at jeg kunne kjøpe bil kontant med den inntekten jeg hadde. Ergo ingen arveavgift.

Skrevet
Hvis det er snakk om en person utenfor familien så skal du mest sannsynlig ikke skatte for gaven - men det finnes noen unntak. Dette kan du lese i dette avsnittet på Skatteetatens sider:

.

Dette tror jeg ikke før en jurist sier det. Og da er det rart juristen vi tok kontakt med før vårt gaveoppgjør ikke opplyste oss om dette. For dette er jo et klart skattehull. For da kunne vi jo bare alliert oss med en annen famlile som skulle ha overføring av forskudd på arv, så kunne vi gitt til hverandre utad av familien. Nei, dette tror jeg ikke stemmer...

Til siste innlegg: Selv om det kan virke urettferdig, så er det faktisk ulovlig å ikke melde inn gaveoppgjør på lik linje med skattesnyteri. Gaveoppgjør meldes imidlertid ikke via selvangivelsen, men via eget skjema til futen i fylket ditt innen samme år for gaven. Mange synes skatt også er urettferdig, men man må nå en gang følge de lover som er i dette landet. Merkelig forresten at det skal la seg gjør, hvordan fikk du overført pengene da? Alle transaksjoner over et visst beløp (er ikke helt sikker på beløpet, men det er relativt lavt), blir meldt til kredittilsynet. Har selv fått melding om slik rapportering for noe jeg syntes var en ubetydelighet.

Skrevet

En løsning kan jo være at du offesielt sett låner pengene av dine foreldre. Dette lånet kan en melde til futen som ett hvilket som helst annet lån. Dere kan ha en fiktiv nedbetalingsplan med et lite månedlig beløp-det er ikke enkelt for futen å holde rede på om du betaler ned på ett slikt "lån" eller ikke.

Jeg vet hvertfall om folk som har gjort det på den måten.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg fikk 15000 av mine foreldre til jul som de satte inn på BSU konto for et par år siden. Disse pengene skattet jeg aldri av. Min mor sa at grunnen er at skatteetaten vanligvis ikke sjekker slike summer. Er ikke grensen for å skatte av gaver 10 000 kr i mnd? Hva om man for eksempel får 999999 av 10 forskjellige mennesker? må det skattes av beløpet da? Hvis ikke kan jo dette være et lite smutthull! Da er det bare for dine foreldre og dele ut penger til de dere stoler på og få de til å gi dem til deg....

En annen ting er jo at de kan da ikke vite hvor mange penger du har hatt gjemt under madrassen?? kanskje duhar spart hele livet ;)

Pam

Gjest Madeline
Skrevet

En annen ting er jo at de kan da ikke vite hvor mange penger du har hatt gjemt under madrassen?? kanskje duhar spart hele livet ;)

Pam

De pengene du har gjemt under madrassen er du faktisk pliktig til å føre opp på selvangivelsen.

• Liker 1
Skrevet
Jeg fikk 15000 av mine foreldre til jul som de satte inn på BSU konto for et par år siden. Disse pengene skattet jeg aldri av. Min mor sa at grunnen er at skatteetaten vanligvis ikke sjekker slike summer. Er ikke grensen for å skatte av gaver 10 000 kr i mnd? Hva om man for eksempel får 999999 av 10 forskjellige mennesker? må det skattes av beløpet da? Hvis ikke kan jo dette være et lite smutthull! Da er det bare for dine foreldre og dele ut penger til de dere stoler på og få de til å gi dem til deg....

Pam

Jeg mottok for noen år tilbake penger i fond fra mine besteforeldre, og fikk beskjed da selvangivelsen var levert at gaver med verdi over 10 000 kr skulle oppgis, selv om det vel skal være over en viss sum før du skatter av dem. Beløpet jeg mottok var ikke særlig mye over 10 000, men myndikghetene visste jommen om dem.

Generelt sett ville jeg hørt med advokat, skatteetaten eller en revisor om hvilke regler som gjelder - og også hvordan man kan "omgå" dem. Lettvinte løsninger av typen "be venner om å dele ut større pengebeløp" tror jeg funker dårlig - det ville trolig blitt sett på som lønn? Uansett - det er kjipt å "håpe" at det skal gå bra å stikke unna penger - for deretter å få DET pengekravet ved neste skatteoppgjør...

Ellers, så lenge det er snakk om familie, er det en fordel å motta arv/forskudd på arv fra besteforeldre framfor foreldre med tanke på arveavgift.

Skrevet

Som tidligere nevnt i tråden her, så oppsøkte min familie advokat (en anerkjent og dyr an sådan), før vårt oppgjør av forskudd arv. Det ble ikke funnet annen løsning enn å betale gaveavgiften. Vi vurderte også muligheten med lån fra foreldrene, men også her har myndighetene fullt innsyn. Futen kan kreve fullt innsyn i kontoutskriftene for å kunne se bevegelsene på kontoen. Noen mumlet en gang noe om Norge som site sovjetstat, og med den kontrollen myndighetene har med alle borgeres økonomi kunne man vært fristet til å si seg enig. Men jeg synes det er bra vi har et slikt system, de er innført for å hindre unndragning og hvitvasking av penger. Det kunne virke litt rart at jeg som alltid har fått minst ukepenger ol fra mine foreldrene, når jeg nå endelig skulle få penger fra dem måtte betale masse penger til staten. Men alt i alt er jeg veldig priviligiert som har fått en så stor gave.

men hvis noen her finner et smutthull i lovverket, så tips meg gjerne! ;) Men tror nok fylkesskattekontorets jurister har gått såpass igjennom regelverket at smutthullene skal være tettet! :forvirret::)

Skrevet

Jeg trodde man kunne få forskudd på arv, jeg? For arveavgiften skal vel ikke betales før hele arvelater dør? Eller?

Uansett kan du motta ganske mye fra foreldre før du må betale arveavgift...

Skrevet
Vil det da si at dersom man er "smart" så deler en det opp i 2 og mottar f.eks 200.000 nå før nyttår - og så resten etter nyttår???.. Om beløpet er over 250.000 altså....

Og da får man ingen arve avgift???

Vil man "straffes" på noen annen måte??

Lettere å spørre enn å lese seg til deg ;)

Man kan ikke dele opp beløpet slik, dessverre.

Skrevet
Jeg trodde man kunne få forskudd på arv, jeg? For arveavgiften skal vel ikke betales før hele arvelater dør? Eller?

Uansett kan du motta ganske mye fra foreldre før du må betale arveavgift...

Forskudd på arv=gave. Satsen er den samme på arv og gave ved familiære forhold. Litt høyere utad av famlilen:

http://skatteetaten.no/Templates/Brosjyre....5#kapitteltekst

Man betaler gave/arveavgiften innen utgangen av det året man fikk gaven, ikke etter giver er død slik du presenterer det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...