Gå til innhold

Jeg står i en orkan og klarer ikke mer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann som jeg har vært sammen med i 10 år har skadet seg alvorlig i en ulykke, og jeg fikk et grusomt sjokk.

Jeg mistet matlysten og smakssansen, og hadde tre-fire dager der jeg ikke kjente hva jeg puttet i munnen.

Har fra første sekund støttet min kjære i alle opp og nedturene, heiet han frem, vært hans støttekontakt og psykolog, laget mat, gjort alt av husarbeid, handlet inn alt, og i tillegg til dette har jeg ikke kunnet snakket om hvor jævlig jeg har det, for det er jo ikke jeg som er skadet for livet.

Jeg er hans kjæreste og må takle dette på min måte uten å snakke om det til han, slik at han ikke skal være bekymret for meg.

SÅ finner jeg ut for en måned siden at han var utro mot meg i vår da jeg var bortreist i to måneder.

Dette var altså to måneder før han skadet seg.

Jeg fikk faktisk beskjed av hun damen han hadde vært utro med, at de hadde hatt en affære og nå hadde hun fått så dårlig samvittighet at hun ikke orket å bære på det lenger. 

Dette fikk jeg vite en dag der han ble operert, og svevde mellom liv og død.

Jeg fikk sjokk og klarte ikke å si noe til han med en gang, og har nå gått og bært på denne sorte hemmeligheten i snart en måned.

Etter at kjæresten min skadet seg har han forandret seg og blitt kynisk, og han har funnet ut at han skal gå fra meg for å begynne et nytt liv alene.

Jeg har nå havnet i en trippel sorg over at han skal gå fra meg, at han har vært utro mot meg og at han har skadet seg alvorlig.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal takle dette, og hvis jeg nå blir alene så blir jeg jo sittende å bekymre meg for hvordan det går med han.

Akkurat nå hater jeg han veldig sterkt og tenker at han skadet seg som en straff fordi han har vært utro mot meg, samtidig som jeg er fryktelig lei meg for at jeg nå mister han😔

Anonymkode: 3d46c...ce1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig, men det beste du kan gjøre er å la han gå, tilgi han å ønske han det beste. Han var utro og det er ikke greit.

Anonymkode: bcac9...b06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vanskelig, men det beste du kan gjøre er å la han gå, tilgi han å ønske han det beste. Han var utro og det er ikke greit.

Anonymkode: bcac9...b06

Hvorfor skal jeg tilgi han?

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hør nå. Min mann har hatt hjerteoperasjon, alvorlig sepsis flere ganger og en gang holdt vi (jeg og ambulansen) på å miste han hjemme på sofaen. Han har så ufattelig mye rart som skjer med kroppen og er vanligvis akuttinnlagt to ganger i året for noe nytt hver gang. I sommer hadde han slag to ganger pluss en operasjon i hjernen etter fjerning av svulster. Nå har han mistet lappen midlertidig. Det ble 5 uler på sykehus i den tiden andre snakker om som sommer. Jeg fikk ingen sommer. Besøksforbud på sykehuset, kun riksen slapp inn besøk så da reiste jeg til Oslo kun for å få vær litt med han. Men til hvordan  du og jeg har det i situasjoner hvor det bli mye og vi må være de sterke som holder mennene oppe.

NEI! Vi skal si ifra om hvordan vi har der. Vi skal si at vi er deprimerte, at dagene er vanskelige. Det rammer og så oss.

Anonymkode: 44748...1b2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor skal jeg tilgi han?

Ts

Selv om han har vært utsatt for en ulykke, er ikke den en valid grunn i seg selv å måtte tilgi ham. Han var et offer i ulykken, men ikke et offer i handlingen han gjorde og utsatte deg for! Ser ingen grunner til å tilgi ham, og det er så avgjort ikke i hans rett å bruke ulykken som et slags trumfkort. 

Endret av KjøttOPP
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts, du tilgir for din egen del, ikke for hans - for at du skal kunne akseptere og legge bak deg, og det er den vanskeligste delen. Den enkle delen er at du når han sier han skal gå videre alene svarer, ja med tanke på utroskapen og hvor lite min innsats for å støtte deg tydeligvis betyr er det kanskje det beste - så reiser du deg og går. Du gir han ikke opp, han gir opp dere for å fokusere på seg, det er ofte slik at man som alvorlig syk blir ekstremt egoistisk og fokusert på seg og sitt. Kanskje tror han at han gjør deg en tjeneste, hvem vet - men du må ikke under noen omstendighet tro at du skal tie om dette! Tvert imot, snakk med venner, med legen din, med sykepleieren ved sengen hans - hvemsomhelst du føler du kan stole på! 

❤️ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker han har vært kynisk og ganske så drittsekk før han ble skadet og, han klarte jo å være utro uten de store samvittighetskvalene. 

Anonymkode: 8fdb0...5c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er prognosen hans? Vil han komme seg på beina igjen og bli bra? 
Han velger å gå fra deg? Er det fordi han føler seg som en byrde for deg? Har dere snakket sammen om det? 
Jeg synes godt du kan konfrontere han med utroskapen, selv om kroppen ikke fungerer så fungerer kanskje hodet? 

Anonymkode: da089...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 6.27):

Hvordan er prognosen hans? Vil han komme seg på beina igjen og bli bra? 
Han velger å gå fra deg? Er det fordi han føler seg som en byrde for deg? Har dere snakket sammen om det? 
Jeg synes godt du kan konfrontere han med utroskapen, selv om kroppen ikke fungerer så fungerer kanskje hodet? 

Anonymkode: da089...d0c

Han har fått en sykdom han trolig vil ha resten av livet og leve greit med tror jeg, når han får riktige medisiner.

Vil gå fra meg fordi han har ikke de følelsene en gang hadde, og nå når han går gjennom alvorlig sykdom holder han på å reformere livet sitt, og skal kvitte seg med "dauvekt" sier han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har fått en sykdom han trolig vil ha resten av livet og leve greit med tror jeg, når han får riktige medisiner.

Vil gå fra meg fordi han har ikke de følelsene en gang hadde, og nå når han går gjennom alvorlig sykdom holder han på å reformere livet sitt, og skal kvitte seg med "dauvekt" sier han.

Men herre-GUD!

Altså. Det hadde jeg tatt imot som en invitasjon til at du kan leve for deg

Han var muligens på vei ut av forholdet tidligere, og vil fortsatt ut.

Jeg hadde funnet meg ny bolig, og så får han ordne pleiebehov osv selv med evt hjemmesykepleie eller hva. 

Ikke organiser noe for ham, det klarer han selv. 

Mulig du bekymrer deg i starten, men det går over. 

Anonymkode: c07e1...bb7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går selvfølgelig fra han, fordi han har vært utro. Flaks at du fant det ut! Lykke til videre!

Anonymkode: 6b3aa...14e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 18.46):

Men herre-GUD!

Jeg hadde funnet meg ny bolig, og så får han ordne pleiebehov osv selv med evt hjemmesykepleie eller hva. 

Enig- nå har du sjansen til å gå med hevet hode. Ja, kjærlighetssorg vil det muligens bli- men dette blir ikke annet en bra for deg i det lange løp. Lykke til! 💕👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det høres ut som om du trenger en "reboot". Du høres veldig snill, omtenksom og sterk ut. Du har masse gode verdier i deg og så utrolig trist å høre at du gir så mye omsorg til en mann som åpenbart ikke verdsetter deg.
Glem han.
Kanskje var ulykken hans karma, som kom for å gi han en lærepenge?

Det høres ut som at tiden har kommet for at du skal sette deg selv fremst. Bruk all din omsorg på deg selv og det som gjør at du skal ha det bra.

Utro menn er ingenting å ta vare på, alvorlig skadet eller ei.

Anonymkode: 2fb5e...617

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 1.58):

Min mann som jeg har vært sammen med i 10 år har skadet seg alvorlig i en ulykke, og jeg fikk et grusomt sjokk.

Jeg mistet matlysten og smakssansen, og hadde tre-fire dager der jeg ikke kjente hva jeg puttet i munnen.

Har fra første sekund støttet min kjære i alle opp og nedturene, heiet han frem, vært hans støttekontakt og psykolog, laget mat, gjort alt av husarbeid, handlet inn alt, og i tillegg til dette har jeg ikke kunnet snakket om hvor jævlig jeg har det, for det er jo ikke jeg som er skadet for livet.

Jeg er hans kjæreste og må takle dette på min måte uten å snakke om det til han, slik at han ikke skal være bekymret for meg.

SÅ finner jeg ut for en måned siden at han var utro mot meg i vår da jeg var bortreist i to måneder.

Jeg fikk faktisk beskjed av hun damen han hadde vært utro med, at de hadde hatt en affære og nå hadde hun fått så dårlig samvittighet at hun ikke orket å bære på det lenger. 

Jeg fikk sjokk og klarte ikke å si noe til han med en gang, og har nå gått og bært på denne sorte hemmeligheten i snart en måned.

Etter at kjæresten min skadet seg har han forandret seg og blitt kynisk, og han har funnet ut at han skal gå fra meg for å begynne et nytt liv alene.

Jeg har nå havnet i en trippel sorg over at han skal gå fra meg, at han har vært utro mot meg og at han har skadet seg alvorlig.

Jeg fatter ikke hvordan jeg skal takle dette, og hvis jeg nå blir alene så blir jeg jo sittende å bekymre meg for hvordan det går med han.

Akkurat nå hater jeg han veldig sterkt og tenker at han skadet seg som en straff fordi han har vært utro mot meg, samtidig som jeg er fryktelig lei meg for at jeg nå mister han😔

Det er ikke noe å dvele over. Du må gjøre opp status og frigjøre deg i ett nu. Du har gjort det alle ville gjort med ny informasjon du har fått kan du legge om kurset. Det er ingen vits å leve i orkan. Kom ut av orkanen.

Endret av Egenskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 18.46):

Men herre-GUD!

Helt enig! 

Du kan heller prise deg lykkelig over å slippe å måtte ta en avgjørelse selv hva gjøre pga hans utroskap og sykdom. Han ønsker ikke deg videre i livet, la han få det. Dette er det du som kommer best ut av. 

Du kan bare drite i han, og fiks ditt eget liv. Lev det livet du ønsker deg. Gjør det du liker, spis det du liker osv. Finn deg bolig, selg den dere (antakeligvis) har nå. 

Dette er flott mulighet for deg å starta på nytt, uten å ha en orkan rundt deg. 

Anonymkode: 008c0...787

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er akkurat det du trenger. 

Det er det du trenger for å komme deg på beina igjen. Hvor du kan tenke på deg selv, ta vare på deg selv, slippe opp bekymringer, få ting på avstand og starte på nytt. 

Ja, jeg er klar over at det høres rart og iskaldt ut. Men tenk på det litt. Smak på det. 

Utroskap er forresten heller ikke greit, og burde aldri tilgies heller. 

Anonymkode: 5f2dc...4cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uavhengig av utroskapen så påpeker du noe veldig viktig. Pårørendes rolle når noen i nære relasjoner blir syke/skadet. Det er lett å glemme dem og fokusere bare på den syke. 

Når det kommer til det at han har vært utro så er det et enormt svik mot deg. Jeg blir imponert over hvordan du har taklet dette. 

Vil han gå så la han gå. Som noen andre skrev så tilgi han, og selv om du ikke ser det nå, så vil du få det bra igjen. 

Hva om ulykken ikke hadde skjedd og du har fått vite om utroskapen. Hva ville du ha gjort da? 

Du skal ikke glemme deg selv oppi alt dette, du skylder han ingenting. Det er et godt personlighetstrekk at du står ved han side, men vil han gå kan det bli bra for deg også. Du må finne tid til å bearbeide alt dette. 

Anonymkode: 7bddc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 18.40):

Alvorlig sykdom eller skadet seg alvorlig i en ulykke? 

Kjipt at han var utro mot deg, men du må la ham gå. Du ønsker vel ikke et forhold til en mann som ikke elsker deg og som i tillegg har vært utro? 

Kjærlighetssorg er noe av det verste, men du kommer igjennom den - det blir bedre etter hvert. Skjønner at du er redd for ham fremover, men dere kan vel ha en vennskapelig tone? Slik at du blir oppdatert på hvordan det går? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 18.24):

Uavhengig av utroskapen så påpeker du noe veldig viktig. Pårørendes rolle når noen i nære relasjoner blir syke/skadet. Det er lett å glemme dem og fokusere bare på den syke. 

Når det kommer til det at han har vært utro så er det et enormt svik mot deg. Jeg blir imponert over hvordan du har taklet dette. 

Vil han gå så la han gå. Som noen andre skrev så tilgi han, og selv om du ikke ser det nå, så vil du få det bra igjen. 

Hva om ulykken ikke hadde skjedd og du har fått vite om utroskapen. Hva ville du ha gjort da? 

Du skal ikke glemme deg selv oppi alt dette, du skylder han ingenting. Det er et godt personlighetstrekk at du står ved han side, men vil han gå kan det bli bra for deg også. Du må finne tid til å bearbeide alt dette. 

Anonymkode: 7bddc...84f

Hvorfor i alle dager skal jeg tilgi han?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymre seg for han trenger du ikke. Han bekymrer seg ikke for deg og bryr seg lite om deg, så lite at han var utro. Sympati kan være en last. Bli kvitt sympatien for han. Han fortjener den ikke. 

Anonymkode: bb3dd...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...