AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Er det en god idé å sette penger der nå? Eller må vi regne med en større nedgang før det (forhåpentligvis) går opp igjen? Anonymkode: 1dca5...396
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 Hadde jeg visst det ville jeg vært rik. Så gjør slik jeg alltid har gjort. Fast trekk hver eneste måned, når det går opp og når det går ned. Det å sette inn et stort beløp på en gang er gambling, og slikt holder jeg ikke på med. Anonymkode: a5b89...fdf 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Det er svært sjeldent at man kan rope "Kjøp, kjøp,kjøp", og vite at nå er markedet ganske langt nede, men oppgang vil komme. Kommer i grunnen på tre ganger jeg vil si dette skjedde: 11.09.2001, finanskrisen 2008 og mars 2019. Da steg fryktindeksen til himmels, og aksjemarkedet gikk i kjelleren. Men selvsagt går det opp igjen. Så de som kjøpte seg inn da, de har tjent penger. Vi andre, som ikke er like strategiske, vi kjøper litt fast hver måned, og får da noen nedturer, men også kjøp på noen topper. Det viktigste er å faktisk kunne sove godt om natten når fondene dine går nedover. Tåler du ikke det, så ikke sett penger i fond. Anonymkode: 4c0d1...218
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 Globalt indeksfond med sparehorisont på 10-15 år er ikke noe å lure på engang. Spar jevnt hver måned så får du med oppturer og nedturer og sprer risiko betraktelig. Anonymkode: 3b9a9...138
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Hvis du nå har en større slump med penger så ville ikke jeg personlig satt inn alt på en gang nå, men kanskje fordelt det over månedene frem til jul. Det er litt uro i markedet nå. Men dersom planen er å begynne med et fast trekk hver mnd og du har lang horisont, kjør på. All historikk tilsier at det vil lønne seg. Anonymkode: 838fd...90b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du nå har en større slump med penger så ville ikke jeg personlig satt inn alt på en gang nå, men kanskje fordelt det over månedene frem til jul. Det er litt uro i markedet nå. Men dersom planen er å begynne med et fast trekk hver mnd og du har lang horisont, kjør på. All historikk tilsier at det vil lønne seg. Anonymkode: 838fd...90b Det du sier er motbevist flere ganger og absolutt all historie sier klokkeklar at tid i markedet slår timing i markedet. Skal du ha pengene stående 5-15 år uten en endelig dato for uttak, som også er et kriterie for å spare sikkert i globale indeksfond, så taper du mer på å fordele pengene enn på å putte alt inn på en gang. Dette kan du Google om du ønsker. Anonymkode: 3b9a9...138 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Ikke HI, men problemet mitt er ofte ikke å kjøpe seg inn, men selge seg ut! Har hatt veldig god stigning på en del av investeringene mine, og føler jeg burde ta de ut for å investere i noe annet (eller bare ta dem ut, fordi jeg har tjent såpass mye og er redd for at det skal falle igjen 😅) Anonymkode: 25a32...5db
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke HI, men problemet mitt er ofte ikke å kjøpe seg inn, men selge seg ut! Har hatt veldig god stigning på en del av investeringene mine, og føler jeg burde ta de ut for å investere i noe annet (eller bare ta dem ut, fordi jeg har tjent såpass mye og er redd for at det skal falle igjen 😅) Anonymkode: 25a32...5db Om du trenger pengene til noe, er det lurt å ta dem ut. Men om du faktisk ikke trenger dem, så er det bare å la de stå. Jeg "glemte" noen fond jeg kjøpte da jeg var 16 år. Kom på de i forbindelse med opprettelse av ASK. Da var fortjenesten på 64%. Kan godt hende at jeg hadde bedre fortjeneste på ett eller annet tidspunkt, om jeg hadde fulgt med. Men var ganske fornøyd med 64% Anonymkode: 4c0d1...218
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det du sier er motbevist flere ganger og absolutt all historie sier klokkeklar at tid i markedet slår timing i markedet. Skal du ha pengene stående 5-15 år uten en endelig dato for uttak, som også er et kriterie for å spare sikkert i globale indeksfond, så taper du mer på å fordele pengene enn på å putte alt inn på en gang. Dette kan du Google om du ønsker. Anonymkode: 3b9a9...138 Googla det og da fant jeg denne tråden og her sier AnonymBruker at det lønner seg å spre det ut. Så da er jeg like langt Anonymkode: 040a6...b2b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Googla det og da fant jeg denne tråden og her sier AnonymBruker at det lønner seg å spre det ut. Så da er jeg like langt Anonymkode: 040a6...b2b https://investornytt.no/fondssparing-i-tider-med-frykt-og-uro-i-markedene/ Myten om hvordan du skal gå inn i markedet. Myten sier at det er fornuftig å dele opp investeringene fremfor å investere alt på en gang, hvis du skal investere et større engangsbeløp. Dette må derfor ikke forveksles med effekten eller det smarte i å ha en spareavtale som gir deg månedlig sparing. Hva fant Nordea ut om investering av større engangsbeløp? «Jo lengre tid investorer har brukt på å komme seg inn i markedet, desto mer avkastning har de gått glipp av i gjennomsnitt. Det endrer seg ikke ved å endre tidshorisonten. Bare ved å spre investeringer over to måneder istedenfor en måned, har investorer i gjennomsnitt gått glipp av avkastning.» Myten om at du bør vente med å investere til aksjemarkedet faller, fordi da blir aksjene billigere. Her fant Nordea ut følgende: «De som de seneste 50 årene har ventet på et fall på minimum 20 prosent før man investerer, har i gjennomsnitt gått glipp av nesten 90 prosent avkastning.» Nordea sier om at dette at det skyldes at markedet stiger i en periode hvor investor sitter utenfor og venter på at det skal falle. «Rabatten» ved å vente er ikke stor nok til å kompensere for stigningen når han ikke var i markedet. Anonymkode: 3b9a9...138 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://investornytt.no/fondssparing-i-tider-med-frykt-og-uro-i-markedene/ Myten om hvordan du skal gå inn i markedet. Myten sier at det er fornuftig å dele opp investeringene fremfor å investere alt på en gang, hvis du skal investere et større engangsbeløp. Dette må derfor ikke forveksles med effekten eller det smarte i å ha en spareavtale som gir deg månedlig sparing. Hva fant Nordea ut om investering av større engangsbeløp? «Jo lengre tid investorer har brukt på å komme seg inn i markedet, desto mer avkastning har de gått glipp av i gjennomsnitt. Det endrer seg ikke ved å endre tidshorisonten. Bare ved å spre investeringer over to måneder istedenfor en måned, har investorer i gjennomsnitt gått glipp av avkastning.» Myten om at du bør vente med å investere til aksjemarkedet faller, fordi da blir aksjene billigere. Her fant Nordea ut følgende: «De som de seneste 50 årene har ventet på et fall på minimum 20 prosent før man investerer, har i gjennomsnitt gått glipp av nesten 90 prosent avkastning.» Nordea sier om at dette at det skyldes at markedet stiger i en periode hvor investor sitter utenfor og venter på at det skal falle. «Rabatten» ved å vente er ikke stor nok til å kompensere for stigningen når han ikke var i markedet. Anonymkode: 3b9a9...138 Investornytt.no Registrert på Rakkestad, nystiftet i 2021, med formål å drive en nettside. Daglig leder er utdannet rørlegger. Er det der du henter dine investeringsråd fra vil jeg anbefale deg å heller putte sparepengene dine i på høyrentekonto. Anonymkode: a5b89...fdf 1
jabx Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det du sier er motbevist flere ganger og absolutt all historie sier klokkeklar at tid i markedet slår timing i markedet. Skal du ha pengene stående 5-15 år uten en endelig dato for uttak, som også er et kriterie for å spare sikkert i globale indeksfond, så taper du mer på å fordele pengene enn på å putte alt inn på en gang. Dette kan du Google om du ønsker. Anonymkode: 3b9a9...138 Studien du antakelig viser til her har vel en del svakheter?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Investornytt.no Registrert på Rakkestad, nystiftet i 2021, med formål å drive en nettside. Daglig leder er utdannet rørlegger. Er det der du henter dine investeringsråd fra vil jeg anbefale deg å heller putte sparepengene dine i på høyrentekonto. Anonymkode: a5b89...fdf Sjekket dette med en venn som er formuerådgiver i et stort firma og aktivt forvalter store investorers millioner i investeringer hver eneste dag og leser slike tall og undersøkelser og forskningsrapporter av ren interesse på fritiden og han var 100% enig. Du finner også undersøkelsen fra Nordea om du gjør litt innsats, for det gjorde jeg. Men Nordea vet jo sikkert ikke hva de driver med de heller? 😉 Persolig tenker jeg at når man skal dele kunnskap med folk som i utgangspunktet ikke kan noe om det så er det bedre å henvise til lettfattelige artikler som understreker det samme poenget og ikke til tyngre finansundersøkelser slik at vedkommende faktisk forstår hva man skal snakker om, men det er jo bare meg. Selv så har jeg nok selvinnsikt til å skjønne at jeg ikke har kapasitet og innsikt til å prøve å slå globalindeksen og de store gutta som driver med dette på fulltid så jeg holder meg til globalt indeksfond. Anonymkode: 3b9a9...138 1
jabx Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke HI, men problemet mitt er ofte ikke å kjøpe seg inn, men selge seg ut! Har hatt veldig god stigning på en del av investeringene mine, og føler jeg burde ta de ut for å investere i noe annet (eller bare ta dem ut, fordi jeg har tjent såpass mye og er redd for at det skal falle igjen 😅) Anonymkode: 25a32...5db Du snakker om trading, noe man som regel ikke tjener noe på. Det man tjener på er å la pengene stå i solide selskaper eller fond i mange år. Hvis det faller og du ikke trenger pengene, hva så? La det falle. Du kan fint vente til det går opp igjen. Men hvis du selger og det skyter i været? Da har du faktisk tapt noe.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 jabx skrev (3 minutter siden): Studien du antakelig viser til her har vel en del svakheter? Hvis du tenker det så må du gjerne vise til en studie uten svakheter eller som beviser det motsatte 😊 Personlig så lener jeg meg på personlig rådgiving fra fagfolk som jobber med dette, du må gjerne komme med noe annet så lenge det henvises til kilder og begrunnes. Det er ikke sikkert at noen av oss sitter på fasit her, mange veier til rom. Jeg må velge min veg. Anonymkode: 3b9a9...138
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 jabx skrev (12 minutter siden): Du snakker om trading, noe man som regel ikke tjener noe på. Det man tjener på er å la pengene stå i solide selskaper eller fond i mange år. Hvis det faller og du ikke trenger pengene, hva så? La det falle. Du kan fint vente til det går opp igjen. Men hvis du selger og det skyter i været? Da har du faktisk tapt noe. Dette høres ikke ut som trading i det hele tatt... Anonymkode: 3b9a9...138
jabx Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 17.29): Dette høres ikke ut som trading i det hele tatt... Anonymkode: 3b9a9...138 Å drive og kjøpe og selge til stadighet er trading. Å prøve å "selge på topp" og "kjøpe på bunn" f.eks.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2021 #18 Skrevet 2. oktober 2021 jabx skrev (7 timer siden): Å drive og kjøpe og selge til stadighet er trading. Å prøve å "selge på topp" og "kjøpe på bunn" f.eks. Men det var ikke det vedkommende sa i det heletatt, hun sa hun hadde problemer med å selge seg ut. Hun sa ikke et ord om å selge på bunn eller kjlpe på topp. Dette kjenner jeg meg godt igjen i da det ALLTID vil være mer lønnsomt å la pengene stå et par år til. Problemet er at man må sette en strek på et tidspunkt hvor man er fornøyd med investeringen. Har man hatt en avkastning på x antall prosent som man burde være fornøyd med og det også tilsvarer at man for eksempel er gjeldsfri på det tidspunktet så er det kanskje nok. Likevel, veldig vanskelig å selge. Anonymkode: 3b9a9...138
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå