Gå til innhold

Særeie, i tillegg til at han eier alt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært sammen i 20 år, og gift nesten like lenge, og vi har tre barn. 

Han begynte å tjene penger først, han tjener dobbelt så nye som meg, og han arvet en tomt.  

Da vi giftet oss ville han ha særeie, det gikk jeg med på. Han eier huset vårt, og siden det var arv fra hans familie har hans familie forkjøpsrett. 

Vi kjøpte oss en båt, han eier denne også. Så kjøpte vi oss en hytte, som han eier. Han eier bilene. Jeg eier ingenting! Ikke engang huset vårt. Broren hans har rett til å kjøpe huset mitt før meg! 

Fra studietiden har vi delt utgiftene, strøm, mat, forsikring, og det har vi fortsatt med, gift eller ikke, vi deler på utgiftene. 

Jævelen er utro! Jeg vil ikke mer. Middelaldrende og på bar bakke. Han vil ikke skilles.

Har jeg noen muligheter her?

Anonymkode: 1395c...403

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ordnet meg en leilighet og flyttet. Kontakt en advokat og familievernkontoret. 

Godt mulig du har krav på noe penger ved at du har tatt vare på barna så han har kunnet tjene sine penger. Kompensasjon.

Anonymkode: 73ac5...c58

• Liker 11
Skrevet

Eier han noe av dette fordi du har bidratt på noe vis (f.eks. ved å tilrettelegge for ekstra jobbing ved at du har tatt ansvaret for hjemmet), eller ville hans formue vært lik også dersom dere ikke var gift?

Anonymkode: e04dc...aef

• Liker 6
Skrevet

Har du betalt noe for noen av disse eiendelene?

Anonymkode: a2198...ae9

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Eier han noe av dette fordi du har bidratt på noe vis (f.eks. ved å tilrettelegge for ekstra jobbing ved at du har tatt ansvaret for hjemmet), eller ville hans formue vært lik også dersom dere ikke var gift?

Anonymkode: e04dc...aef

Han hadde ikke kunnet tjent like bra om han var alene med barna. 

Har egentlig ikke betalt for tingene, men jobber jo, har alltid jobbet, nesten fullt. Bidrar jo til husholdningen. 

Skrevet

Snakk med advokat. Pronto!

Siden dere er gift kan det være du står litt sterkere. Er noe med at verdier opparbeidet i ekteskapet skal deles, selv om kun ene står som eier…?

Men egentlig er dette klassisk kvinnefelle, dessverre. Håper det ordner seg for deg ❤️ 

Anonymkode: 761e3...056

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har egentlig ikke betalt for tingene, men jobber jo, har alltid jobbet, nesten fullt. Bidrar jo til husholdningen. 

Hvor har pengene dine gått disse årene? Om han har kjøpt og eier både hus, båt, hytte og biler? Og dere har bidratt likt til husholdningen ellers? 

Anonymkode: d6f78...df1

• Liker 5
Skrevet

Skjevdelingsregelen vil gjelde særeie eller ikke, så arven hans hadde du ikke fått noe av uansett.

Verdier dere har opparbeidet sammen kan du ha noen krav i.

Advokat neste for deg.

Anonymkode: 0b3ec...1b2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han begynte å tjene penger først, han tjener dobbelt så nye som meg, og han arvet en tomt.  

Da vi giftet oss ville han ha særeie, det gikk jeg med på. Han eier huset vårt, og siden det var arv fra hans familie har hans familie forkjøpsrett. 

Vi kjøpte oss en båt, han eier denne også. Så kjøpte vi oss en hytte, som han eier. Han eier bilene. Jeg eier ingenting! Ikke engang huset vårt. Broren hans har rett til å kjøpe huset mitt før meg! 

Fra studietiden har vi delt utgiftene, strøm, mat, forsikring, og det har vi fortsatt med, gift eller ikke, vi deler på utgiftene. 

Jævelen er utro! Jeg vil ikke mer. Middelaldrende og på bar bakke. Han vil ikke skilles.

Kjøpte dere eller kjøpte han? Når du skriver "vi", mener du da bare at du var med på å velge ut, men alt ble kjøpt for hans penger? Særeieavtalen som ble inngått, gjaldt den for det han tok med seg inn, eller også det han anskaffer etter ekteskapsinngåelse? 

For å være helt ærlig, hvis denne avtalen gjelder for både før og etter ekteskapsinngåelse, og du har godtatt at han har kjøpt og stått som eneeier av alt mulig, så har du jo lagt denne veien selv. Og står uten noe av det. På den annen side, har han kjøpt alt med oppsparte midler, eller med lån? I så fall går du ut av ekteskapet uten gjeld, han blir stående igjen med den (håper ikke du har vært med å betale ned på lånet også).

Du trenger en advokat som kan gi deg noen gode råd, og finne ut hva du har å gå på. Koster ikke mye med en rådgivningstime. Er du medlem av f eks et boligybyggelag, hender det at en av medlemsfordelene er en gratis time, og deretter redusert sats. 

Om dere har felles konto, som han sikkert står som eier av og du kun som disponent, må du raskest mulig ta utskrift av alle kontoutskrifter slik at du har noe å vise til ifh til deling av utgifter. Han høres ut som en lur rev.....

Anonymkode: a3997...0f3

• Liker 5
Skrevet

Samme som naboen her. Han ville bare kaste ut kona gjennom 20 år. Hun skaffet seg en god advokat, og han måtte betale klekkelig for "tort og svie".. Du står sterkt når dere er gift. 

Anonymkode: e64b5...8d9

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville kontaktet advokat, funnet meg en leilighet og flyttet. Prøvd å fått delt der det gikk. Du har jo like mye krav på det du og. Snakk med advokat!!!

Anonymkode: abf55...329

• Liker 2
Skrevet

Dette er fra ekteskaps loven- så han kommer nok til å svi litt når du drar. 

Felleseie

Hovedregelen er at ektefeller har felleseie, dersom de ikke har avtalt noe annet. Det ektefellene eier når de gifter seg, eller erverver mens de er gift, går inn i felleseiet. Selv om det er den ene ektefellen som eier tingen, vil den altså gå inn i felleseiet, med mindre annet er avtalt.’

Anonymkode: 44475...a8c

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er disse eiendelene spesifisert som særeie? Hvis nei, få deg advokat!! Nå!! 

Skrevet

Men du skriver at han IKKE vil skilles? Hva med å bruke litt kvinnelist, påpeke at ikke bare har han vært utro, han har utnyttet deg økonomisk i alle år, så hvis han skal ha noen sjanse til å beholde deg så må han legge seg langflat og oppriktig beklage utroskapen OG rette opp i de økonomiske skjevhetene. 

Så kan du ta en ny runde med deg selv på om du fremdeles vil ut etter at du har fått alt dette på plass. 

Anonymkode: 43f92...25a

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er fra ekteskaps loven- så han kommer nok til å svi litt når du drar. 

Felleseie

Hovedregelen er at ektefeller har felleseie, dersom de ikke har avtalt noe annet. Det ektefellene eier når de gifter seg, eller erverver mens de er gift, går inn i felleseiet. Selv om det er den ene ektefellen som eier tingen, vil den altså gå inn i felleseiet, med mindre annet er avtalt.’

Anonymkode: 44475...a8c

Men de har jo ikke felleseie. De har særeie. Dette ble i følge ts avtalt da de inngikk ekteskap.

Anonymkode: d931f...53e

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke at du kan stå på bar bakke når du også har jobbet fullt og tjent greit i alle år, og samtidig sluppet å legge penger i rene forbruksvarer som biler og båt? Og heller ikke betaler på boliglån, eller husleie. 

Og om du har vært med på å kjøpe hytte, og er gift, har det nada å si at han står som eier i dokumentene, uansett hvor mye særeie han har. 

Du må ta ha en grei slump til egenkapital etterhvert? 

Anonymkode: d6f78...df1

• Liker 6
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du skriver at han IKKE vil skilles? Hva med å bruke litt kvinnelist, påpeke at ikke bare har han vært utro, han har utnyttet deg økonomisk i alle år, så hvis han skal ha noen sjanse til å beholde deg så må han legge seg langflat og oppriktig beklage utroskapen OG rette opp i de økonomiske skjevhetene. 

Så kan du ta en ny runde med deg selv på om du fremdeles vil ut etter at du har fått alt dette på plass. 

Anonymkode: 43f92...25a

På hvilken måte har hun blitt utnyttet økonomisk? Han har kjøpt alt av dyre ting, hun har nytt godt av hytte, båt, bil og hus uten å sette seg i gjeld. Hvorfor har hun ikke satt av penger?

Anonymkode: 5ff1b...41f

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har dere barn har du mange rettigheter :) Om du har tatt deg av barn som har frigjort han til å jobbe overtid og tjene mer penger, så har du rettigheter i loven. Finn deg en god skilsmisseadvokat. Se ekteskapsloven :)

Anonymkode: 34886...2fb

• Liker 4
Skrevet

https://www.domstol.no/enkelt-domstol/hoyesterett/om/historie/hoyesterett-200-ar/husmordommen/

I dom av 4. mars 1975 kom Høyesterett til at konas arbeid i hjemmet gjorde henne til medeier i boligen. Det ville ikke ha vært mulig for mannen å tjene og jobbe så mye uten ektefellens innsats.

Dommen skapte presedens for lignende saker og fikk stor betydning for hjemmeværende kvinners rettsstilling i skilsmisseoppgjør. Prinsippet om verdsetting av ulønnet arbeid ble senere nedfelt i ekteskapsloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-7#§57

§ 31.Hovedregelen om ektefellers råderett.

Ekteskapet medfører ingen begrensning i en ektefelles rett til å råde over det han eller hun eier når ekteskapet blir inngått eller senere erverver, dersom ikke noe annet er bestemt.

Eiendeler som erverves av begge ektefellene, blir sameie mellom dem. For slike eiendeler gjelder lov 18. juni 1965 nr. 6 om sameie dersom ikke noe annet er bestemt eller følger av det særlige forholdet mellom ektefeller.

Ved vurderingen av hvem som har ervervet eiendeler som har tjent til ektefellenes felles personlige bruk, som felles bolig og vanlig innbo, skal det legges vekt på en ektefelles arbeid i hjemmet.

§ 38.Ektefellers felles ansvar for underhold av familien.

Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte.

Kapittel 14. Særlige regler for eiendeler som er særeie.

§ 73.Vederlag til en ektefelle som har medvirket til å øke den andre ektefellens midler som er særeie.
Har en ektefelle gjennom bidrag til familiens underhold, ved arbeid eller på annen måte i vesentlig grad medvirket til å øke midler som er den andre ektefelles særeie, kan han eller hun tilkjennes vederlag fra den andre ektefellen

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...