AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Så på Debatten på NRK i kveld, om underernæring på sykehjem, og ble ganske trist. Jeg har familiemedlemmer som bor på sykehjem, og jeg har trodd at de har det bra der og at de får god mat der. Skjønte i kveld at de stemmer antagelig ikke, så nå skal jeg bli flinkere til å gå på besøk. Tenker at det uansett kan være hyggelig å ta med noe som vi kan spise sammen, så har lyst til å lage noe godt. Hun ene liker ingen kaker eller boller eller noe sånt så jeg kan ikke bake, tror det må bli en eller annen form for middagsmat. Men hva kan man lage? Regner med at jeg ikke kan varme maten på sykehjemmet. Noen som har noen tips? Noen her som har erfaring som pårørende med å lage mat til noen som bor på sykehjem? Anonymkode: 186fe...fb6 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Eldre som kommer på sykehjem i dag er stort sett gamle og veldig syke. Når man er gammel og syk mister man både sult og tørstefølelse. Dette fører til underernæring. De blir tilbudt mat 3-4 ganger daglig! Det er ekstremt mye uvitenhet rundt dette og det irriterer meg! Anonymkode: a537d...ff4 22
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Vi har avklart med avdelingsleder om at vi kan komme med mat. De sliter veldig med at han ikke vil spise det som de serverer, og de ansatte er fortvilet om at de må servere det. Vi tar med mat han har likt hjemmefra. Noen ganger snitter, andre ganger middagsmat. Supper og gryter tar vi med på termos, og andre ting i sånne aluformer med lokk. Det holder seg greit varmt (Vi har ca 30 min kjøring) Anonymkode: db2ca...e6e 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Regner med at jeg ikke kan varme maten på sykehjemmet. Noen som har noen tips? Hold maten varm i en mat-termos eller legg beholdere med mat inni isolerende isopor (som er beregnet til det formålet) el.l. Anonymkode: b38fa...f90 2
Bacteria Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eldre som kommer på sykehjem i dag er stort sett gamle og veldig syke. Når man er gammel og syk mister man både sult og tørstefølelse. Dette fører til underernæring. De blir tilbudt mat 3-4 ganger daglig! Det er ekstremt mye uvitenhet rundt dette og det irriterer meg! Anonymkode: a537d...ff4 Pluss at mat ofte ikke smaker en. Min hjemmeboende og oppegående tante i 80-åra har det slik. Hun spiser fordi hun vet hun må får å holde liv i seg. Da kan man bare tenke hvordan det hadde gått hadde hun lidd av demens…og ikke forstått. Jeg er som deg irritert over at ikke folk skjønner såpass, vi som jobber med dette blir omtrent beskyldt for å sulte folk… sannheten er en helt annen. Gjør vel ikke annet enn å prøve å få mat i folk. Å slutte gradvis med matinntak er en del av prosessen det tar å dø. Det er naturlig. 17
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Bacteria skrev (23 minutter siden): Pluss at mat ofte ikke smaker en. Min hjemmeboende og oppegående tante i 80-åra har det slik. Hun spiser fordi hun vet hun må får å holde liv i seg. Da kan man bare tenke hvordan det hadde gått hadde hun lidd av demens…og ikke forstått. Jeg er som deg irritert over at ikke folk skjønner såpass, vi som jobber med dette blir omtrent beskyldt for å sulte folk… sannheten er en helt annen. Gjør vel ikke annet enn å prøve å få mat i folk. Å slutte gradvis med matinntak er en del av prosessen det tar å dø. Det er naturlig. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har "nødet" eldre og syke til å spise. Tilbudt alt vi har av drikke, pålegg, forskjellige typer brød. Der jeg jobber er det sånn rundt 20-25 forskjellige pålegg å velge mellom. Er det noe de liker som vi ikke har bestiller vi det eller går å handler det selv fysisk. Spesiallaget f.eks diverse eggeretter og drikke. Trikset er ofte å smøre litt tykt med smør på skiven og helle ekstra mye fløte i kaffen om de liker det. Har også laget mye smoothiedrikke, og der kan man putte oppi mye ekstra næring. Men man skal samtidig passe på at det ikke blir kvalmende. De fleste har endel snop inne på rommene som ofte ligger helt urørt og noen ganger så lenge at det kastes. De fleste pårørende har skjønt at de har mistet matlysten lenge før de kommer til oss og gjør ikke så mye utav at de ikke får i seg stort. 1 potet, 1 kjøttkake, litt saus, en skje grønnsaker, en kakebit, en skive til kvelds og en skive til frokost er veldig vanlig. Det er også vanlig å ikke få i mye mer enn f.eks 300 m væske pr vakt. De har store komplekse sykdomsbilder, mye bivirkninger og at de egentlig ikke har lyst å bo på sykehjem hjelper ikke. Anonymkode: a537d...ff4 18
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Hvis du så hele debatten så fikk du gjerne med deg det som ble sagt på slutten om at mange faktisk har det bra, får god oppfølging, god mat og god ernæring? Min farmor bodde på sykehjem og fikk prima mat, ingenting å klage på, men hun var svært syk og da var heller ikke matlysten på topp. Før du setter i gang med noe omfattende greier så bør du kanskje sjekke ut om det faktisk er nødvendig, og hva som er tilfelle for ditt familiemedlem. Min mormor ble på sine gamle dager glad om noen tok med et tebrød eller et kakestykke til kaffen, det var luksus for henne. Ofte er gleden av besøk og sosialt samvær like viktig som maten, så gå på besøk og snakk med familiemedlemmet. Anonymkode: 701d6...b7d 7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 Det kommer vel an på hva vedkommende liker? Vi har hatt med take away pizza og annet, bare fantasien setter grenser. Selskapet er jo også ofte viktigere enn selve maten. Anonymkode: 6a0c0...165 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 Vi tok ofte med yoghurt for å prøve å få opp appetitten, ellers lagde jeg ofte favorittrettene som jeg tok med til henne. Det handlet ikke om at hun ikke fikk god nok mat på sykehjemmet, for det gjorde hun absolutt, men hun spiste ofte mer av det jeg hadde tatt med av mat til henne. Av og til spiste hun av høflighet, men som oftest spiste hun litt mer fordi hun tok en bit nå og da mens vi hadde en hyggelig samtale samtidig, og plutselig var maten borte. Anonymkode: 3c067...740 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi tok ofte med yoghurt for å prøve å få opp appetitten, ellers lagde jeg ofte favorittrettene som jeg tok med til henne. Det handlet ikke om at hun ikke fikk god nok mat på sykehjemmet, for det gjorde hun absolutt, men hun spiste ofte mer av det jeg hadde tatt med av mat til henne. Av og til spiste hun av høflighet, men som oftest spiste hun litt mer fordi hun tok en bit nå og da mens vi hadde en hyggelig samtale samtidig, og plutselig var maten borte. Anonymkode: 3c067...740 Jeg legger til: det jeg ofte tok med var hjemmelaget pizza som hun var glad i, hønsefrikassé, hjemmelaget lapskaus, omelett med salat og godt rundtstykke. Vi fikk varme opp maten i mikroen på sykehjemmet hvis det var nødvendig, men vi bodde så nært at maten som oftest fremdeles var varm når jeg kom dit med den. Anonymkode: 3c067...740 2
Raven.Writingdesk Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kommer vel an på hva vedkommende liker? Vi har hatt med take away pizza og annet, bare fantasien setter grenser. Selskapet er jo også ofte viktigere enn selve maten. Anonymkode: 6a0c0...165 Dette. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 Jeg har et tips. Ikke kom med mat og fremstå som at du kommer med mat fordi du ikke tror på at de gir god nok, og nok mat. Det blir anklagende. Dessuten er det ofte grunn for at noen ikke spiser godt. Man kan ikke tvinge eldre folk til å spise. Spør de ansatte neste gang du er der. Er det noe familiemedlemmet ditt liker spesielt godt? Er det noe som de kanskje ikke får kjøpt via sykehjemmet? Da kan du heller kjøpe med det neste gang. Er familiemedlemmet glad i gode skiver til frokost, så kan du av og til lage med det, kanskje med litt bedre pålegg. Er familiemedlemmet glad i søtsaker, så kan du bake med boller eller en god kake. Kanskje en god middag av og til for litt variasjon. Du kan også spørre om det er noe familimedlemmet ikke liker. Er det fisk hver mandag og hen ikke liker fisk, så kan jo kanskje ta med noe annet? Min erfaring fra sykehjem er nok litt motsatt av det ekspertene mener. Ekspertene ønsker at de skal få mat oftere i løpet av dagen og at det ikke skal gå for mange timer mellom hvert måltid. Dette er jeg helt enig i når det gjelder friske personer. Og jeg er enig når det gjelder mer oppegående pasienter som har en del ressurser. Altså at de f.eks kan spise selv, smøre skivene selv, dele opp maten sin selv osv. Da kan man servere maten og de kan spise selv. De klarer også i gi beskjed om det er noe de ikke liker eller om de ønsker en porsjon til. Der jeg jobbet var måltidene alt for tette! De rakk ikke å bli sulten igjen før nytt måltid. Frokost ble servert 0900 for de som var oppe. Kom pasientene opp før det, så fikk de alltid tilbud om en yoghurt, et glass biola ol. Enkelte sov lengre. Og vi vekket de ikke. De trengte søvnen. Vi viste at om de fikk lite søvn ville det gå utover apetitten og noen ble også urolige. Frokosten varte ofte lenge. Noen måtte mates. Noen klarte bare å spise en og en teskje med grøt. Det tar tid. Noen ville spise selv, men brukte lang tid da de egentlig ikke klarte det, men nektet å få hjelp. Noen slevde, lagde rare lyder, pratet høyt, ropte. Det gikk nok utover apetitten til enkelte andre. Kl. 1130 serverte vi frukt og saft, yoghurt til de som ikke klarte tygge. Gjerne beriket med noe. Kl 1330 var det lunsj. Ofte suppe med ekstra fløte, omelett med fløte, vafler, i helgene skiver med karbonade. Middag kl. 1530. Stort sett husmannskost. Maten var som regel grei, men selvsagt med unntak. Dessert etter middag. Kl. 17 var det kaffe og kake. Kl 19 kveldsmat. Nattevaktene ga ofte en ekstra skive/frukt til de som satt oppe eller som stod opp i løpet av natten. Når eldre, skrøpelige mennesker skal spise, så sier det seg selv at måltidet ikke er unnagjort på 30min. Det vil si at i realiteten varte frokost fra kl 09-10. Mellommåltid fra kl 1130-1230. Lunsj fra 1330-1430. Middag fra 1530-1630. Kaffemat fra 1700-1800. Kveldsmat fra 1900-2000. Altså 1,5t, 1t, 1t, 30min, 1t mellomrom. Rekker man å bli sulten igjen da? Nei... Jeg tror vi hadde klart å få i flere mer næring ved å servere mat litt sjeldnere. Og fokusere på at de som ønsket kunne få mellommåltid, ikke at ALLE skal ha 6 måltider i løpet av en dag fordi der ser fint ut på papiret. Heller servere frokst, lunsj, middag og kvelds og berike med det som passer til. Det jeg har mest tro på, er eget kjøkken på alle sykehjem. Ikke vakumpakkede poser med mat. Økt bemanning. Det er ikke kjekt for en pasient å få en skje her og der fordi pleieren må mate naboen også. Det gir også rom for tilrettelegging. Den som roper, slever og griser med maten kan kanskje skjermes fra de andre sammen med en pleier. Og tilpasning av tider. Nå SKAL alle ha middag etter kl 1500? Hvis ikke jeg tar feil. Før spiste de gjerne kl 1300. Jeg vet flere foretrekker det. Hvert fall mine besteforeldre. Det handler jo litt om rutinene pasientene hadde før de kom på sykehjem. Anonymkode: e1e38...838 10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har et tips. Ikke kom med mat og fremstå som at du kommer med mat fordi du ikke tror på at de gir god nok, og nok mat. Det blir anklagende. Dessuten er det ofte grunn for at noen ikke spiser godt. Man kan ikke tvinge eldre folk til å spise. Spør de ansatte neste gang du er der. Er det noe familiemedlemmet ditt liker spesielt godt? Er det noe som de kanskje ikke får kjøpt via sykehjemmet? Da kan du heller kjøpe med det neste gang. Er familiemedlemmet glad i gode skiver til frokost, så kan du av og til lage med det, kanskje med litt bedre pålegg. Er familiemedlemmet glad i søtsaker, så kan du bake med boller eller en god kake. Kanskje en god middag av og til for litt variasjon. Du kan også spørre om det er noe familimedlemmet ikke liker. Er det fisk hver mandag og hen ikke liker fisk, så kan jo kanskje ta med noe annet? Min erfaring fra sykehjem er nok litt motsatt av det ekspertene mener. Ekspertene ønsker at de skal få mat oftere i løpet av dagen og at det ikke skal gå for mange timer mellom hvert måltid. Dette er jeg helt enig i når det gjelder friske personer. Og jeg er enig når det gjelder mer oppegående pasienter som har en del ressurser. Altså at de f.eks kan spise selv, smøre skivene selv, dele opp maten sin selv osv. Da kan man servere maten og de kan spise selv. De klarer også i gi beskjed om det er noe de ikke liker eller om de ønsker en porsjon til. Der jeg jobbet var måltidene alt for tette! De rakk ikke å bli sulten igjen før nytt måltid. Frokost ble servert 0900 for de som var oppe. Kom pasientene opp før det, så fikk de alltid tilbud om en yoghurt, et glass biola ol. Enkelte sov lengre. Og vi vekket de ikke. De trengte søvnen. Vi viste at om de fikk lite søvn ville det gå utover apetitten og noen ble også urolige. Frokosten varte ofte lenge. Noen måtte mates. Noen klarte bare å spise en og en teskje med grøt. Det tar tid. Noen ville spise selv, men brukte lang tid da de egentlig ikke klarte det, men nektet å få hjelp. Noen slevde, lagde rare lyder, pratet høyt, ropte. Det gikk nok utover apetitten til enkelte andre. Kl. 1130 serverte vi frukt og saft, yoghurt til de som ikke klarte tygge. Gjerne beriket med noe. Kl 1330 var det lunsj. Ofte suppe med ekstra fløte, omelett med fløte, vafler, i helgene skiver med karbonade. Middag kl. 1530. Stort sett husmannskost. Maten var som regel grei, men selvsagt med unntak. Dessert etter middag. Kl. 17 var det kaffe og kake. Kl 19 kveldsmat. Nattevaktene ga ofte en ekstra skive/frukt til de som satt oppe eller som stod opp i løpet av natten. Når eldre, skrøpelige mennesker skal spise, så sier det seg selv at måltidet ikke er unnagjort på 30min. Det vil si at i realiteten varte frokost fra kl 09-10. Mellommåltid fra kl 1130-1230. Lunsj fra 1330-1430. Middag fra 1530-1630. Kaffemat fra 1700-1800. Kveldsmat fra 1900-2000. Altså 1,5t, 1t, 1t, 30min, 1t mellomrom. Rekker man å bli sulten igjen da? Nei... Jeg tror vi hadde klart å få i flere mer næring ved å servere mat litt sjeldnere. Og fokusere på at de som ønsket kunne få mellommåltid, ikke at ALLE skal ha 6 måltider i løpet av en dag fordi der ser fint ut på papiret. Heller servere frokst, lunsj, middag og kvelds og berike med det som passer til. Det jeg har mest tro på, er eget kjøkken på alle sykehjem. Ikke vakumpakkede poser med mat. Økt bemanning. Det er ikke kjekt for en pasient å få en skje her og der fordi pleieren må mate naboen også. Det gir også rom for tilrettelegging. Den som roper, slever og griser med maten kan kanskje skjermes fra de andre sammen med en pleier. Og tilpasning av tider. Nå SKAL alle ha middag etter kl 1500? Hvis ikke jeg tar feil. Før spiste de gjerne kl 1300. Jeg vet flere foretrekker det. Hvert fall mine besteforeldre. Det handler jo litt om rutinene pasientene hadde før de kom på sykehjem. Anonymkode: e1e38...838 Mange viktige poeng her. En annen ting jeg vil trekke frem er størrelsen på porsjonen, og hvor viktig det visuelle er Min erfaring er at jo mer mat som tilsynelatende ligger på tallerkenen, dess mer uoverkommelig virket det p spise. Hvis jeg f.eks serverte en hel kyllingfilet ble bare en liten bit spist. Hvis jeg derimot serverte samme kyllingfileten i biter ble hele spist. 2 brødskiver kan virke mer uoverkommelig enn 4 halve, osv. Anonymkode: 3c067...740 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 Har inntrykk av at kostholdet er dårlig ja. Mye saus og poteter og lite kjøtt for å si det sånn, de prøver å sparte penger der de kan! Hva med å ta med deg noe tradisjonelt som kjøttkaker eller lignende? Anonymkode: 466ca...8cf 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 Jeg har jobbet på sykehjem og blir flau av maten som blir servert. Mennesker i fengsel spiser bedre mat enn pasienter på sykehjem. Det skal spares på alt mulig. Det går mye i posesauser, kjøpekaker og halvfabrikata mat. Anonymkode: 48c15...dda 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #16 Skrevet 30. september 2021 Vi pleide å lage en gryterett med mye smak fra bunnen av og potetstappe av gode poteter når vi spiste middag med samboerens bestefar. Han var veldig glad i rike kjøttretter, men biff er jo umulig å spise når tennene blir dårlig. Langtidskokt biff er en helt annen ting, for det smelter jo nesten på tunga. Og han koste seg alltid. Savner de fine søndagsmiddagene med ham ❤ Men som noen sier over her; selskapet er nok også en viktig faktor. Ser det på min farmor som bor alene etter at farfar døde. Hun spiser bedre når hun har selskap, og heldigvis har onkel mulighet til å spise sammen med henne flere dager i uka. Anonymkode: 44ead...874 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 30. september 2021 #17 Skrevet 30. september 2021 Jeg skylder ikke på de ansatte, de er gode mennesker som gjør så godt de kan. Maten derimot, forstår godt om de mister lysten på mat. Det gjelder sikkert ikke alle steder heller, men i vår kommune får de maten fra et felleskjøkken, det ligger absolutt ingen omsorg i den. Oppvarmede viskelærpoteter, ihjelkokt gulrot, 2 skiver fiskepudding og en dam av smør. Fårikål som så ut som oppkast. Det er heller ikke populært med grønne erter som ligger løst og spretter over alt.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #18 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 23.21): Så på Debatten på NRK i kveld, om underernæring på sykehjem, og ble ganske trist. Jeg har familiemedlemmer som bor på sykehjem, og jeg har trodd at de har det bra der og at de får god mat der. Skjønte i kveld at de stemmer antagelig ikke, så nå skal jeg bli flinkere til å gå på besøk. Tenker at det uansett kan være hyggelig å ta med noe som vi kan spise sammen, så har lyst til å lage noe godt. Hun ene liker ingen kaker eller boller eller noe sånt så jeg kan ikke bake, tror det må bli en eller annen form for middagsmat. Men hva kan man lage? Regner med at jeg ikke kan varme maten på sykehjemmet. Noen som har noen tips? Noen her som har erfaring som pårørende med å lage mat til noen som bor på sykehjem? Anonymkode: 186fe...fb6 Har ikke lest alle svarene. Men ofte er det ikke maten som er problemet men antall våkne timer. Når står vedkommende opp? Er du klar over når familiemedlemmet ditt legger seg? Ofte er timene man er våken for korte så de ikke rekker å bli sultne. Det er ikke uvanlig at de kommer opp 09-10 og legger seg igjen 19-20. Da er det ikke mange timene å få i seg alt man trenger.. Anonymkode: 811b6...aee
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 22.03): Jeg har jobbet på sykehjem og blir flau av maten som blir servert. Mennesker i fengsel spiser bedre mat enn pasienter på sykehjem. Det skal spares på alt mulig. Det går mye i posesauser, kjøpekaker og halvfabrikata mat. Anonymkode: 48c15...dda Har jobbet på sykehjem i snart 10 år og er uenig med dine observasjoner. Der jeg har jobbet har maten vært bra og pasientene har skrytt av maten. Noen pasienter har mange sykdommer og går på en del medisiner, hvor bivirkninger kan være nedsatt matlyst. Noen har ikke samme smaksans som de en gang hadde. Andre mister matlyst og vil ikke ha mat uansett hva du tilbyr dem. På sykehjemmet gjør vi alt vi kan for å få pasientene til å spise. Men vi kan ikke bruke tvang. Dette med eldre og mat er såpass komplisert at det er fullt forståelig at folk som ikke jobber i helsevesenet mangler innsikt. Prøv å tving Olga på 90 år som har 10 forskjellige diagnoser, som er mett av dage og ikke kjenner smak på mat, til å spise. Anonymkode: 26e15...5e2 8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #20 Skrevet 6. oktober 2021 Hadde vært interessert å sett mer engasjement i denne tråden. Anonymkode: 26e15...5e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå