AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Barnet mitt har begynt i ny barnehage fordi den gamle ble lagt ned. Regnet ikke med at det ble helt likt, men de to barnehagene (som er i samme bydel) er så ulike som det går an. Lurer derfor litt på hva som er vanlig. 1. Mobilbruk: i den gamle barnehagen hadde de en telefon per base, men jeg så de ansatte sjeldent med den i hånden. I den nye barnehagen er det så mange mobiler. De er tre baser og det ligger 6-8 mobiler på bord rundt omkring. I tillegg er de ofte på mobilene når de leker med barna. Er dette normalt/greit? 2. Mat: det serveres varmmat i barnehagen to dager i uken. I den forrige barnehagen var det masse forskjellige retter og de eldste barna var med å lage. I den nye spiser de kun det samme og det er altfor stress å ha med noen barn på matlaging. Hvordan fungerer dette i andre barnehager? 3. Turer: i den gamle barnehagen var de på tur i skogen en gang i uken, da var de der hele dagen. De gikk samlet til T-banen. I den nye barnehagen drar de kanskje på tur til nærmeste park/lekeplass og er der i 2-3 timer, men kun hvis det passer dem. Det er samme avstand til T-banen som den gamle barnehagen. Hvordan har andre bybarnehager det? 4. Utetid: i den gamle barnehagen var de ute hele dagen dersom været tillot det. Spiste, lekte og leste ute. I den nye er det faste utetider og de avviker aldri fra dette. Hvordan er det ellers rundt? I den nye er de flinkere til å legge inn i kalender og vi får mer informasjon, men jeg føler dette går på bekostning av mye annet. Jeg vil mye heller ha mindre informasjon (trenger ikke å få 10 bilder hver dag) mot at de feks ikke er så mye på telefonen. Prøvde å ta opp turer og utetid på foreldremøte og de fleste foreldrene var enige, men dette var visst veldig stressende for de ansatte.. Anonymkode: 16852...004
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Jeg er barnehagelærer og har jobbet tre ulike barnehager. Alle tre var gode barnehager (byttet jobb på grunn av flytting), men svært ulike. Skal prøve å svare deg så godt jeg kan. 1. Tipper det er totalt en telefon per pedagog? Generelt så tenker jeg at det ikke er greit at det brukes så mye telefon sammen med barna som du beskriver. Likevel så må man bruke den tiden det tar å legge ut det som skal legges ut i appen. Det må ofte gjøres i barnehagen sin åpningstid og i den vanlige arbeidstiden til de ansatte. Pedagogene har ubunden tid, 4 timer i uken (som er alt for lite desverre). Denne tiden brukes til planlegging av foreldresamtaler, foreldremøter, møter med andre instanser (ppt, bup, barnevern, helsestasjon), planlegging av kommende aktiviteter, evaluering, kartlegging av barn pluss pluss pluss. Det som skal ut i appen typ dagsrapporter og bilder må ut i løpet av dagen, slik at foreldre kan se (gjerne sammen med barna om ettermiddag og kveld). Mulig andre foreldre har tatt opp at de ønsker mer av dette? Det kan man jo gjerne ta en diskusjon på i foreldremøte eller med SU. Det er prioriteringssak, men samtidig er barnehagen pliktet til å dokumetere. Ta det gjerne opp med de ansatte uansett. Mulig du henter akkurat i den tiden de vanligvis gjør dette og dermed får inntrykk av at de alltid sitter med mobiler? De burde finne gode tider i løpet av dagen til å gjøre dette, feks i hvilestund, når man ser at det er god og rolig lek, eller at en ansatt tar 15 min etter pausen sin til dette (det vil jo stort sett være i den tiden hele grunnbemanningen er på plass). 2, Dette med mat er også en prioritering av tid borte fra barna, klart man kan ta noen av de store barna med men gjerne ikke 6 stk på en ansatt samtidig (som er bemanningsnormen), det vil også ta en del lengre tid da. Det er mye mer enn selve matlagingen som tar tid bort fra barna; planlegging av meny og innkjøp, handling for eksempel. De fleste barnehager har minst ett måltid varmmat i uka. Dette burde jo være sunt men barnevennlig og variert. Så kan heller matlaging og baking sammen med barna inngå i de ulike gruppene sine planer, slik at de enkelte dager lager mat kun til egen avdeling. Dette er også noe som varrierer stort fra barnehage til barnehage. 3. Dette er ikke bra nok syns jeg. Lekeplass kan man dra til av og til. Man barna skal få utfolde seg i ulendt terreng bla. Ta det opp. 4. Veldig variablelt. Mange barnehager har en «regel» på minst en time ute til dagen, de fleste er nok ute mere enn det (unntak av 1 åringene i uvær og glattis). Det kan ha med romfordeling å gjøre (blå gruppe må være ute formiddag for da skal rød gruppe ha aktiviteter inne). Dette ble veldig fort og gale ser jeg! Jeg kunne nok ha utdypet mye mer og vist til rammeplan feks, men det var mye å svare på! Fint at de lager planer og gir mye info til dere tenker jeg. Det andre ville tatt opp enda en gang, direkte til styrer og gjennom SU! Anonymkode: 541a3...a84 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Vi har to telefon pr avd, vi er pålagt å telle hvert 15 min og det lå brukes rolleliste på tlf, i tillegg skal det logges bleier, søvn , logges inn og ut, skrives rapporter mm. Det er mye i rammeplanen vi er pliktig til å følge, da kan man ikke ha utetid hver dag hele dagen Anonymkode: f78a4...26e 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er barnehagelærer og har jobbet tre ulike barnehager. Alle tre var gode barnehager (byttet jobb på grunn av flytting), men svært ulike. Skal prøve å svare deg så godt jeg kan. 1. Tipper det er totalt en telefon per pedagog? Generelt så tenker jeg at det ikke er greit at det brukes så mye telefon sammen med barna som du beskriver. Likevel så må man bruke den tiden det tar å legge ut det som skal legges ut i appen. Det må ofte gjøres i barnehagen sin åpningstid og i den vanlige arbeidstiden til de ansatte. Pedagogene har ubunden tid, 4 timer i uken (som er alt for lite desverre). Denne tiden brukes til planlegging av foreldresamtaler, foreldremøter, møter med andre instanser (ppt, bup, barnevern, helsestasjon), planlegging av kommende aktiviteter, evaluering, kartlegging av barn pluss pluss pluss. Det som skal ut i appen typ dagsrapporter og bilder må ut i løpet av dagen, slik at foreldre kan se (gjerne sammen med barna om ettermiddag og kveld). Mulig andre foreldre har tatt opp at de ønsker mer av dette? Det kan man jo gjerne ta en diskusjon på i foreldremøte eller med SU. Det er prioriteringssak, men samtidig er barnehagen pliktet til å dokumetere. Ta det gjerne opp med de ansatte uansett. Mulig du henter akkurat i den tiden de vanligvis gjør dette og dermed får inntrykk av at de alltid sitter med mobiler? De burde finne gode tider i løpet av dagen til å gjøre dette, feks i hvilestund, når man ser at det er god og rolig lek, eller at en ansatt tar 15 min etter pausen sin til dette (det vil jo stort sett være i den tiden hele grunnbemanningen er på plass). 2, Dette med mat er også en prioritering av tid borte fra barna, klart man kan ta noen av de store barna med men gjerne ikke 6 stk på en ansatt samtidig (som er bemanningsnormen), det vil også ta en del lengre tid da. Det er mye mer enn selve matlagingen som tar tid bort fra barna; planlegging av meny og innkjøp, handling for eksempel. De fleste barnehager har minst ett måltid varmmat i uka. Dette burde jo være sunt men barnevennlig og variert. Så kan heller matlaging og baking sammen med barna inngå i de ulike gruppene sine planer, slik at de enkelte dager lager mat kun til egen avdeling. Dette er også noe som varrierer stort fra barnehage til barnehage. 3. Dette er ikke bra nok syns jeg. Lekeplass kan man dra til av og til. Man barna skal få utfolde seg i ulendt terreng bla. Ta det opp. 4. Veldig variablelt. Mange barnehager har en «regel» på minst en time ute til dagen, de fleste er nok ute mere enn det (unntak av 1 åringene i uvær og glattis). Det kan ha med romfordeling å gjøre (blå gruppe må være ute formiddag for da skal rød gruppe ha aktiviteter inne). Dette ble veldig fort og gale ser jeg! Jeg kunne nok ha utdypet mye mer og vist til rammeplan feks, men det var mye å svare på! Fint at de lager planer og gir mye info til dere tenker jeg. Det andre ville tatt opp enda en gang, direkte til styrer og gjennom SU! Anonymkode: 541a3...a84 Tusen takk for utfyllende svar! Anonymkode: 16852...004
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Hvorfor ble den første lagt ned? Anonymkode: 6b033...324
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 I vår bgh bruker de mobil til bleieskift, toalettbesøk, i tillegg til telling av barn regelmessig/flere ganger per time. Daglig er det rapporter, bilder, meldinger og dokumentasjon som skal inn. Anonymkode: 634ac...cb0 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Vi bruker mobilen til telling av barn, tar bilder til dagsrapport, svarer foreldre både i app og sms, legger inn beskjeder om mangler klesskift, bleier osv. Så da blir det faktisk litt mobilbruk som kun er jobbrelatert. Anonymkode: 0cb2d...d09 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 Dessverre har mobilbruk blitt et nødvendig onde i flere og flere barnehager. Barnehagen jeg jobber i er absolutt ikke en av de verste, og i min avdeling har vi kun en jobb-mobil. Men vi er helt avhengige av å også bruke egen mobil. Det kan dreie seg om Innlogging og utlogging av barn, kommunikasjon med foreldre og viktig info fra ledelsen. Dessuten tas det bilder og videoer som dokumentasjon gjennom hele dagen, noe foreldre får glede av om ettermiddagen. Jeg bruker i tillegg min egen mobil til å spille musikk for barna. Og når jeg tenker meg om drar jeg mobilen frem for å sjekke klokken når jeg står ute og passer sovende barn 🙈 Det ser sikkert ikke helt bra ut, men tidspunktet barna sovner på må dokumenteres, når de våkner og evt hvor lenge de får lov til å sove. Dette krever at vi ser på en klokke. Anonymkode: 500b4...5cf 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): I vår bgh bruker de mobil til bleieskift, toalettbesøk, i tillegg til telling av barn regelmessig/flere ganger per time. Daglig er det rapporter, bilder, meldinger og dokumentasjon som skal inn. Anonymkode: 634ac...cb0 Mobil til BLEIESKIFT?! Anonymkode: c5df7...929
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 Mobil til å registrere bleieskift og for å sende ut bilder hver dag? 😳 I bhg hvor mine barn går/ har gått blir det registrert på en liten tavle på badet om barnet har hatt avføring, vanlige tissebleier registreres ikke. Og bilder får vi en gang i uka i en ukeslutt. Ser de ansatte bruker mobilen til å registrere barna ut/inn og til å svare foreldre, sende beskjeder om skiftetøy osv, men jeg er veldig glad de begrenser mobilbruken der de kan. Anonymkode: e020e...ba6 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mobil til BLEIESKIFT?! Anonymkode: c5df7...929 Jeg gjetter på at det menes at bleieskift registreres vha mobilen. Anonymkode: 5fd32...fe1 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dessuten tas det bilder og videoer som dokumentasjon gjennom hele dagen, noe foreldre får glede av om ettermiddagen. Anonymkode: 500b4...5cf Hæ, bilder av hva? Anonymkode: d356f...36a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 Er ikke så fornøyd med at det skal komme endringer i vår barnehage. De sender nå ut en generell melding til alle foreldre ila. dagen, og en egen linje om hvert enkelt barn direkte til foreldreparene om f.eks. søvn (ettåringer), behov for klesbytte e.l. Vi synes allerede de bruker mobilen en god del. Logger bleier og søvn på en tavle, pg fyller inn info i meldingen. Får en ukesoppsummering med bilder på fredager. De skal snart bytte til en app der de skal trykke på en knapp idet barnet sovner, våkner, bleieskift, spiser etcetc. Ser vanskelig at det ikke skal bli enda mer tid på mobilen nå… Anonymkode: 9299a...33c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hæ, bilder av hva? Anonymkode: d356f...36a Eh barna Anonymkode: f78a4...26e 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #15 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mobil til BLEIESKIFT?! Anonymkode: c5df7...929 Til å registrere bleieskift Anonymkode: f78a4...26e 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #16 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 5.37): Vi har to telefon pr avd, vi er pålagt å telle hvert 15 min og det lå brukes rolleliste på tlf, i tillegg skal det logges bleier, søvn , logges inn og ut, skrives rapporter mm. Det er mye i rammeplanen vi er pliktig til å følge, da kan man ikke ha utetid hver dag hele dagen Anonymkode: f78a4...26e "Alt man kan gjøre inne kan man gjøre ute". Hilsen barne- og ungdomsarbeider med lang fartstid og erfaring fra uteavdeling 😉 Anonymkode: 23df5...8f8 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #17 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er ikke så fornøyd med at det skal komme endringer i vår barnehage. De sender nå ut en generell melding til alle foreldre ila. dagen, og en egen linje om hvert enkelt barn direkte til foreldreparene om f.eks. søvn (ettåringer), behov for klesbytte e.l. Vi synes allerede de bruker mobilen en god del. Logger bleier og søvn på en tavle, pg fyller inn info i meldingen. Får en ukesoppsummering med bilder på fredager. De skal snart bytte til en app der de skal trykke på en knapp idet barnet sovner, våkner, bleieskift, spiser etcetc. Ser vanskelig at det ikke skal bli enda mer tid på mobilen nå… Anonymkode: 9299a...33c Jeg jobber ikke i barnehage, men tror jeg ville brukt mer tid på å skrive en oppsummeringsmelding til hver forelder enn å trykke på en knapp. det er ikke sånn at de f.eks sitter rundt bordet og trykker på telefonen, ikke i barnehagen der mine går hvertfall. Ut fra klokkeslettene i appen ser det ut som barna både spiser og skifter bleie mens de sover, for det er da de ansatte har tid til å registrere. Og det tar da ikke mer tid å trykke på en knapp i appen enn å skrive på en tavle? det er også tydelig at når de har dårlig bemanning (sånn som nå når jeg tror over halve barnehagen er syk, både voksne og barn) er bildeoppdatering i appen det første som ryker. Ved behov for bleier ogklesskift henger de forresten bare en standard laminert lapp på plassen til barnet. Anonymkode: fa3bb...5ed 3
Ny Bruker Skrevet 30. september 2021 #18 Skrevet 30. september 2021 1. Mobilbruk: i den gamle barnehagen hadde de en telefon per base, men jeg så de ansatte sjeldent med den i hånden. I den nye barnehagen er det så mange mobiler. De er tre baser og det ligger 6-8 mobiler på bord rundt omkring. I tillegg er de ofte på mobilene når de leker med barna. Er dette normalt/greit? For 2 år siden var det ingen informasjon til foreldre digitalt. Nå gikk de over til Vigilo, sender 1-2 infobrev per uke, svarer raskt på meldinger. Ingen bilder, rapporter om søvnmønster hver dag eller noe sånt. Derfor forstår jeg at de må ha telefonen tilgjengelig for å svare effektivt på henvendelser. Selv har jeg aldri sett telefonene deres framme. Da er de flinke til å finne en god balanse. 2. Mat: det serveres varmmat i barnehagen to dager i uken. I den forrige barnehagen var det masse forskjellige retter og de eldste barna var med å lage. I den nye spiser de kun det samme og det er altfor stress å ha med noen barn på matlaging. Hvordan fungerer dette i andre barnehager? Vår barnehage tilbyr brød og pålegg en gang per dag og oppskjært frukt på fat til neste måltid. Aldri noe varmt o. l. Ikke noe problem for min del. Jeg gir barna varm frokost, middag og kveldsmat. 3. Turer: i den gamle barnehagen var de på tur i skogen en gang i uken, da var de der hele dagen. De gikk samlet til T-banen. I den nye barnehagen drar de kanskje på tur til nærmeste park/lekeplass og er der i 2-3 timer, men kun hvis det passer dem. Det er samme avstand til T-banen som den gamle barnehagen. Hvordan har andre bybarnehager det? Hver gruppe har en fottur til nærmeste skog eller lekeplass en gang i uka. 15 minutter å gå med barna, er der i et par timer maks. 4. Utetid: i den gamle barnehagen var de ute hele dagen dersom været tillot det. Spiste, lekte og leste ute. I den nye er det faste utetider og de avviker aldri fra dette. Hvordan er det ellers rundt? I min barnehage er barna ute kl. 08.00-09.30 og fra 15.00 til hentetid hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #19 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 22.06): Hæ, bilder av hva? Anonymkode: d356f...36a Av barna i lek, av aktiviteter vi gjør i løpet av dagen og morsomt samspill mellom de små. Foreldrene forteller oss daglig at de setter stor pris på å få sett ett-åringen sin i fin lek, eller de ser to-åringen sin danse og synge sammen med andre. Jeg hadde i alle fall vært overlykkelig om jeg hadde fått daglig innblikk i mine barns barnehagehverdag da de var små. Anonymkode: 500b4...5cf 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #20 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 22.04): Jeg gjetter på at det menes at bleieskift registreres vha mobilen. Anonymkode: 5fd32...fe1 Det er jo helt drøyt og unødvendig... herregud. «Nå bæsja nettopp Oliver, fikk det inn på appen!» ..... Er så glad jeg har barnet i en barnehage hvor jeg slipper å få bilder av barnet hele tiden og at det plinger på mobilen hver gang det slippes en fis Anonymkode: c5df7...929
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå