Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har første matteprøve i morgen, men jeg klarer ingenting her jeg sitter. Er så frustrert at jeg sitter her og gråter. Jeg vet jeg kommer til å få 2 eller kanskje stryk hvis jeg drar fordi jeg sliter sånn. Jeg har regler og fasit foran meg, men klarer ikke løse oppgaver. 

Har bare lyst til å legge opp livet. Jeg takler ikke å få 2, jeg har bare så utrolig lyst til å skulke prøva for da kan jeg ikke ta den på nytt heller. Det blir da første gang jeg skulker prøve, men ærlig talt jeg ser ikke noe annet alternativ. 

Spurte foreldra mine om jeg kunne droppe prøva, men pappa sa bare at jeg skal slutte å være så negativ og at jeg klarer det. Mamma sa at jeg må slutte å si matte er så vanskelig fordi det egentlig er lett. JEG HATER at folk sier at matte er lett for jeg bare forstår det ikke. Har aldri i mitt liv fått en 4'er i matte før. Hadde tenkt å satse på det i år, men jeg tror ikke jeg klarer det. 

Har bare så vondt psykisk nå fordi jeg føler meg så håpløs og dum. 

Anonymkode: 013ed...f58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noen som er gode i matte som kan sitte med deg? Din mor feks som sier det er lett? Vi har sittet mye med vår sønn på 15 som sliter i matte. Han har gått fra 2 er til 3 er.

Anonymkode: 56ee3...c18

Skrevet

Det hjelper dessverre ikke å skulke. Du må sikkert ta den opp. Og hva med neste matteprøve? Skulker du alle prøvene i matte, blir det stryk uansett. Få heller en 2'er og vær glad for at du besto den enn å ikke få karakter i det hele tatt. Skjønner en 2'er er kjipt. Jeg fikk selv 2 på muntlig matteeksamen. Jeg forstod ingenting. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har første matteprøve i morgen, men jeg klarer ingenting her jeg sitter. Er så frustrert at jeg sitter her og gråter. Jeg vet jeg kommer til å få 2 eller kanskje stryk hvis jeg drar fordi jeg sliter sånn. Jeg har regler og fasit foran meg, men klarer ikke løse oppgaver. 

Har bare lyst til å legge opp livet. Jeg takler ikke å få 2, jeg har bare så utrolig lyst til å skulke prøva for da kan jeg ikke ta den på nytt heller. Det blir da første gang jeg skulker prøve, men ærlig talt jeg ser ikke noe annet alternativ. 

Spurte foreldra mine om jeg kunne droppe prøva, men pappa sa bare at jeg skal slutte å være så negativ og at jeg klarer det. Mamma sa at jeg må slutte å si matte er så vanskelig fordi det egentlig er lett. JEG HATER at folk sier at matte er lett for jeg bare forstår det ikke. Har aldri i mitt liv fått en 4'er i matte før. Hadde tenkt å satse på det i år, men jeg tror ikke jeg klarer det. 

På ungdomskolen lå jeg på bunnen i matte. Og på videregående fikk jeg bare 5 i standpunkt. 

Så det er jo litt håp. Men foreldrene dine har litt rett, du lærer ikke matte om du har gitt opp. Jeg hadde også gitt opp. Men man får ikke fullført skolegang uten, så 2 er bedre enn ingenting. 

Jeg tenker at hvis du sliter veldig med matte, så kan du også testes for dyskalkuli, det kan gi deg gode hjelpemidler 

Anonymkode: ee7a6...e4d

• Liker 1
Skrevet
Sheik skrev (11 minutter siden):

Det hjelper dessverre ikke å skulke. Du må sikkert ta den opp. Og hva med neste matteprøve? Skulker du alle prøvene i matte, blir det stryk uansett. Få heller en 2'er og vær glad for at du besto den enn å ikke få karakter i det hele tatt. Skjønner en 2'er er kjipt. Jeg fikk selv 2 på muntlig matteeksamen. Jeg forstod ingenting. 

Er det ikke bedre å lese i helga og ta den i neste uke? 
Jeg prøver virkelig i matte, men i dette kapittelet har vi ikke gått gjennom noesærlig nå rett før prøva fordi lærer har hvert syk..

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det ikke bedre å lese i helga og ta den i neste uke? 
Jeg prøver virkelig i matte, men i dette kapittelet har vi ikke gått gjennom noesærlig nå rett før prøva fordi lærer har hvert syk..

Jeg skjønner det er frustrerende. Går du på ungdomsskolen? Da må du vel ha melding fra foreldrene dine om at du er syk. Jeg tror du vil engste deg i helgen om du blir hjemme. Og om du får 2 på prøven, så har du mange andre sjanser. Lykke til ❤️

• Liker 1
Skrevet
Sheik skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner det er frustrerende. Går du på ungdomsskolen? Da må du vel ha melding fra foreldrene dine om at du er syk. Jeg tror du vil engste deg i helgen om du blir hjemme. Og om du får 2 på prøven, så har du mange andre sjanser. Lykke til ❤️

Jeg går vg2. Skammer meg for mye over å være så dum som jeg er. Jeg er nødt til å skjerpe meg. Takk! ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg går vg2. Skammer meg for mye over å være så dum som jeg er. Jeg er nødt til å skjerpe meg. Takk! ❤️

Du er ikke dum! Forbered deg heller godt til neste prøve. Én matteprøve velter ikke hele lasset. Du har fortsatt en fremtid. Gjør prøven i morgen så godt du kan, og neste gang du får en prøve, så klarer du det bedre! Ikke alle er verdensmestere i matte. Jeg vet at det er tilbud der jeg bor hvor du kan få leksehjelp, ofte av elever på universitetet/høyskolen, kanskje det finnes der du bor? Kanskje de kan hjelpe deg med å lære deg matten på en måte slik at du forstår det bedre? 

Du kommer deg gjennom det selv om det er vanskelig akkurat nå! 

• Liker 1
Skrevet

Eg ville ikkje ha skulka.

Det kan hende du er heldig og får ta prøva på nytt, men mest truleg får du ikkje det. Om du ikkje møter på prøvene vil du ikkje stryke, men risikere å få IV, som er mykje verre. Med stryk kan du ta eksamen for å stå i faget, med IV må du ta heile faget på nytt.

Skrevet
Sheik skrev (3 minutter siden):

Du er ikke dum! Forbered deg heller godt til neste prøve. Én matteprøve velter ikke hele lasset. Du har fortsatt en fremtid. Gjør prøven i morgen så godt du kan, og neste gang du får en prøve, så klarer du det bedre! Ikke alle er verdensmestere i matte. Jeg vet at det er tilbud der jeg bor hvor du kan få leksehjelp, ofte av elever på universitetet/høyskolen, kanskje det finnes der du bor? Kanskje de kan hjelpe deg med å lære deg matten på en måte slik at du forstår det bedre? 

Du kommer deg gjennom det selv om det er vanskelig akkurat nå! 

Det har du helt rett i 😊 Skal gjøre det beste ut av det i morgen og bruke ekstra tid framover på å bli god i matte. Jeg vil bare ikke stryke! 

Skrevet
Gud skrev (Akkurat nå):

Eg ville ikkje ha skulka.

Det kan hende du er heldig og får ta prøva på nytt, men mest truleg får du ikkje det. Om du ikkje møter på prøvene vil du ikkje stryke, men risikere å få IV, som er mykje verre. Med stryk kan du ta eksamen for å stå i faget, med IV må du ta heile faget på nytt.

Det er ikke krise å droppe en vurdering en gang når man ikke føler seg godt nok forberedt. Jeg kunne egentlig sende en Mail til læreren om at jeg følge meg dårlig og det forhindret fra å møte i morgen.. Og heller sette av hele dagen i morgen til å gå gjennom fagstoffet i dette kapittelet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke krise å droppe en vurdering en gang når man ikke føler seg godt nok forberedt. Jeg kunne egentlig sende en Mail til læreren om at jeg følge meg dårlig og det forhindret fra å møte i morgen.. Og heller sette av hele dagen i morgen til å gå gjennom fagstoffet i dette kapittelet? 

Neida, det går bra med éi prøve. Problemet er at det fort blir ein vane. Kva med å møte på prøva OG bruke resten av dagen på å gå gjennom fagstoffet? Så får du både karakter og lære.

Skrevet
Gud skrev (3 minutter siden):

Neida, det går bra med éi prøve. Problemet er at det fort blir ein vane. Kva med å møte på prøva OG bruke resten av dagen på å gå gjennom fagstoffet? Så får du både karakter og lære.

Det er planen!  Jeg ønsker ikke å gi et dårlig inntrykk, særlig hvis læreren får mistanke om at jeg egentlig ikke er syk… 

robot91 skrev (6 minutter siden):

Hvilken matte har du?

Matematikk s1 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er planen!  Jeg ønsker ikke å gi et dårlig inntrykk, særlig hvis læreren får mistanke om at jeg egentlig ikke er syk… 

Matematikk s1 

Det høyrest lurt ut. Hugs at læraren mest truleg bryr seg om deg, så det kan hjelpe å snakke med han/ho om det du føler på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Matematikk s1 

Hva med å øve på gamle eksamensoppave?: https://matematikk.net/side/S1_Hovedside

Skrevet

Hvis man vil gi opp livet av en 2er på vg2, så burde man kanskje revurdere litt av hvert?

Anonymkode: ae6f0...a7e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det har du helt rett i 😊 Skal gjøre det beste ut av det i morgen og bruke ekstra tid framover på å bli god i matte. Jeg vil bare ikke stryke! 

Ja, gjør det! Jeg skjønner det at å stryke gir en nedtur og du føler deg dårlig på grunn av det. Bare husk at det bare er én prøve! De neste går helt fint 😊 tvi tvi! 

Skrevet

Hadde heller valgt å droppe neste norskprøve om jeg var deg.......

Anonymkode: 09d94...3d6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Håper det løste seg for deg!

Det er ingen god idé å droppe prøver, for du er ikke garantert å få ta dem igjen senere. For at lærere skal kunne gi karakter må de ha nok vurderingsgrunnlag. Det du bør gjøre nå fremover, uansett hva du valgte å gjøre denne gangen, er å be om en samtale med faglæreren. Fortell hva du sliter med, både fagstoff og motivasjon, og be om tips og råd. Kanskje du får tilpassede oppgaver? Læreren vet sikkert også om noen gode øvelser du kan begynne med for å komme inn igjen i faget.

Ikke bry deg med de som ikke skjønner hvordan det føles for deg. For deg er dette en stor og vanskelig ting, og da er det sånn det er for deg. Da er det samme hva andre mener om det, for de har en opplevelse som er riktig bare for dem. Jeg har flere ganger vært uheldig og sagt noe ala "Ikke gi opp, engelsk er jo lett", men pleier å rekke å hente meg inn igjen med "... for meg som elsker faget så mye at jeg ble lærer, så jeg kan hjelpe deg med å komme i gang". Når man snakker om utfordringene en elev har med faget blir det også lettere å finne ut av hvilken inngang til fagstoffet som vil treffe best og føre til best mulig læring. Sammen med faglærer kan du også sette realistiske mål. Det kan godt hende de varierer for hvert av fagområdene du skal gjennom, og at du kan sikte høyere i f. eks. økonomi enn programmering. Tillat deg selv å ha både gode og dårlige resultater, det aller viktigste er læringen, selv om det ikke føles sånn med presset på videregående.

Anonymkode: d10ed...0ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...