AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Hvordan får dere til en gjensidig respekt, lik arbeidsfordeling og at han tar initiativ til å pleie forholdet? Anonymkode: 2a931...fc1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #2 Skrevet 29. september 2021 At en BLIR det, forutsetter gjerne at en ikke var det i utgangspunktet. Er det det som gjelder i DITT tilfelle, TS? Vi som har menn som respekterer oss, har gjerne funnet oss normale menn. Du har gjerne funnet deg én som har vokst opp med foreldre hvor far ikke respekterte mor, og hvor hun var lenket i løpelinje mellom kjøkkenbenken og sengen. Hvis det er tilfelle, så er for sent å endre på det. Det er bedre å finne en normal mann! Anonymkode: 4edb1...945 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Har vært sånn hele tiden. Ville ikke giftet meg med ham ellers. Anonymkode: dd1e6...b41 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 Det har vi alltid hatt, egentlig. Men jeg har vært borti en mann som ikke ønsket likestilling i forholdet i det hele tatt (han sa blant annet at jeg kunne flytte inn med han om jeg vasket og lahet middag, og han trodde oppriktig at kvinner ikke kan ha boliglån, det er det kun menn som får styre med😂), og han var umulig å forandre. Han kvittet jeg meg med ganske raskt. Anonymkode: 63186...8ed 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Man må sette grenser og tørre å ta litt plass. Til og med verdens beste mennesker tar ting for gitt hvis man aldri sier ifra eller tar plassen man fortjener. Jeg har en helt fantastisk samboer og har var alltid veldig på og hjelpsom. Jeg har dessverre en tendens til å gjøre ting alene og spørr sjeldent om hjelp pga av personlige årsaker og frykten av å føle meg til bry. Han ble vandt til at jeg tok det meste av vasking osv de dagene jeg hadde fri fordi det bare falt meg naturlig inn, mens hos han er det mer krevende å komme i gang. Det ble på en måte en vane og han lot ting ligge. Ikke nødvendigvis fordi han viste jeg kom til å ta det men fordi de dårlige vanene hans ble forsterket fordi jeg aldri sa i fra eller tok ting før han rakk det. Det ble en del masing i starten fra min side når jeg endelig fikk litt nok. For en dårlig uvane kan være vanskelig å bli kvitt. Vi satt oss ned og laget en plan for uka og hvem som har hvilke oppgaver. Da ble det heller flere små oppgaver hver dag istedet for den store vaskerunden en gang i uka. Nå er det blitt en vane og vi samarbeider godt om det som må gjøres 👏 Anonymkode: dfd6e...171 1
Nymerïa Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 Vi har ikke blitt det, vi har hele tiden vært det. Jeg tror det er svært vanskelig å bli det etter hvert. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Jeg (kvinnen) har måttet skjerpe meg. Men han går foran som et godt eksempel, og vi snakker sammen daglig Anonymkode: ac497...a23 2
~ m a u d e ~ Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan får dere til en gjensidig respekt, lik arbeidsfordeling og at han tar initiativ til å pleie forholdet? Anonymkode: 2a931...fc1 Slik jeg ser det er dette noe som starter allerede når man selv blir født og vokser opp med egne foreldre. Det er da man danner seg et mønster for hva som er normalen i et parforhold og i en familie. Dette mønsteret blir gjerne værende der resten av livet, slik at selv om man ønsker å finne seg en partner som er ulik ens egen forelder, f.eks. en mann som er ulik ens egen far, og oppføre seg annerledes enn ens egen forelder, f.eks. annerledes en ens egen mor - kort fortalt bryte mønsteret - så skjer ikke dette uten etter grundig gjennomgang og revisjon av mønsteret. Har man f.eks. som kvinne vokst opp med en mor som gjorde alt, og en far som gjorde ingenting, så nytter det ikke bare å se seg om etter en tilfeldig mann og håpe at han vil gjøre mer. Man må gå grundig til verks, vite hva man skal se etter, og hvorfor det er så viktig. Man må se på hvordan man selv oppfører seg og hva slags mann man hekter på, og så må man endre dette. Og det kan kreve at man går utenfor egen komfortsone, f.eks. ved at man må avvise menn hardt når de ikke oppfører seg bra, og være mer kynisk og iskald enn hva man selv er komfortabel med. Jeg legger f.eks. merke til veldig mange kvinner som hevder at de mottar meldinger fra opptatte menn. Selv ville de nok hevdet at de ikke kan noe for dette. Men jo, det kan de, de er ikke nødt til å la hvem som helst menn få nummeret eller være på vennelista eller ha tilgang til deres sosiale medier. Dette er ett eksempel av svært mange, men det er altså slike ting dette handler om; det å vite hvordan man setter grenser og hvor man setter grenser. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 Du kan ikke endre en mann som ikke respekterer deg, men du kan bytte han ut. Anonymkode: 4edb1...945 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg (kvinnen) har måttet skjerpe meg. Men han går foran som et godt eksempel, og vi snakker sammen daglig Anonymkode: ac497...a23 Samme her. Han tar en god del av de tradisjonelle "kvinneoppgavene" uten at jeg har helt fått til å ta tilsvarande andel av "manneoppgavene". Men jobber med saken. Anonymkode: e7485...788 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 "Ble"? Vi var hele tiden likestilte, hvis ikke hadde jeg ikke gått inn i et forhold med han eller giftet meg med han Vi er begge vokst opp med at man skal ta sin del av arbeidet. Og å respektere alle mennesker. Anonymkode: 4dda3...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 Abid Raja og hans kone Nadia Ansar har skrevet hver sin bok, om barndom, oppvekst og deres ekteskap i bevegelse fra tradisjonelt ulikestilt til bevisstgjøring av et likestilt partnerskap mellom to individer. To bøker som kan gi mye interessant i tillegg til en oppskrift på to menneskers ferd mot frie liv sammen. Anonymkode: 6195b...1f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå