Gå til innhold

Hvordan ser dere på barn som starter ett år for sent på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som vi kan få innvilget utsatt skolestart, skulle egentlig startet høsten 2022, nå blir det muligens 2023.

Er i mine øyne kun fordeler med dette, eneste jeg er litt bekymret for er hva de andre barna og foreldrene tenker når de finner utav det.....

Noen som har barn med utsatt skolestart, eller har barn som går i klassen med? 

Anonymkode: ff5dc...06d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en i klassen min som hadde utsatt skolestart, hun klandret foreldrene for det gjennom HELE oppveksten at hun ble liggende et år på etterskudd med alt. 😅

Anonymkode: f3b2f...379

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at det er et barn av resurssterke foreldre. Vet at utsatt skolestart er noe man må kjempe for i dag, enda det anbefales av flere, så tenker at her er det foreldre som er opptatte av å følge med på forskning, som er opptatt av sitt barns beste og som har evner og resurser til å stille opp for sitt barn. 

Anonymkode: 2555b...ac9

• Liker 16
Skrevet

Jeg tenker at det er en heldig unge. Både fordi h*n har foreldre som ser barnet sitt og kjemper for det, men og fordi jeg mener barn bør leke mer og ha mer frihet. En 7-åring er gjerne mer klar for å sitte litt mer i ro enn en 6-åring, og det var ikke sånn at 6-åringene skulle ha vanlig skole det første året, det bare ble sånn.. 

Anonymkode: 5d163...0e1

• Liker 6
Skrevet

Jeg har selv angret mang en gang på at jeg ikke forsøkte å få utsatt skolestart for min eldste. Han var ikke klar for skole det året han fylte seks, og har ligget langt etter klassekameratene både faglig og sosialt i alle årene på grunnskolen. Selv om han klarer seg bedre og bedre nå som han er over på yrkesfag på videregående, er det ikke tvil om at han ville tjent på å få utsatt skolestarten sin den gangen. Så med min erfaring tenker jeg ikke noe som helst negativt rundt dette. 

Anonymkode: 763ee...8e5

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det er positivt, og mener det generelle vært mange flere barn som benyttet seg av dette. Slik jeg har skjønt det så er dette ganske vanlig i Danmark, så da forsvinner stigma også. Dere må bare stole på dere selv, og ikke bry dere om hva andre sier. Kan hende jeg hadde reagert litt hvis jeg visste barnet deres hadde mange viktige vennskapsbånd i klassen og selv ønsket å starte på skolen.

Anonymkode: 1c5b7...603

• Liker 1
Skrevet

Jeg vurderte det med eldste. Gjorde det ikke da barnehagen mente det kom til å gå bra. Har angret på det siden. Han var alt annet enn klar. De som gjør det mener jeg ser barnas behov og utfordringer på en god måte. Det krever litt å få det gjennom, så da er det grunner til det. Alt for mange foreldre lukker øya og vil ikke se ar barna har utfordringer. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at dette er foreldre som ser barnets behov først og fremst💕 

Anonymkode: 64dd2...17b

• Liker 3
Skrevet

Helt ærlig går jeg utfra det ligger noe bak? 

Type prematur født eller diagnose?

Virker ganske vanskelig å få gjennom, så jeg hadde gått utfra det var en konkret grunn til det.

Men hadde jo ikke spurt eller tenkt noe mer over det. 

Anonymkode: 48323...f3e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har selv angret mang en gang på at jeg ikke forsøkte å få utsatt skolestart for min eldste. Han var ikke klar for skole det året han fylte seks, og har ligget langt etter klassekameratene både faglig og sosialt i alle årene på grunnskolen. Selv om han klarer seg bedre og bedre nå som han er over på yrkesfag på videregående, er det ikke tvil om at han ville tjent på å få utsatt skolestarten sin den gangen. Så med min erfaring tenker jeg ikke noe som helst negativt rundt dette. 

Anonymkode: 763ee...8e5

Samme her. Har desember barn. Prøvde hardt å få utsettelse. Men fikk ikke det. Og det har vært en belastning hele skole tiden. 

Anonymkode: e6fe0...6da

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal foreldre og andre barn mene noe om det? Jeg har gått i klasse med to barn som fikk utsatt skolestart og ingen satte noen gang noe spørsmålstegn ved det fordi verken barna det gjalt eller foreldrene gjorde noe ut av det.

Anonymkode: aac1f...181

• Liker 5
Skrevet

Gikk i klasse med en som var fra årskullet over oss, men født i desember, så i praksis liten aldersforskjell.

Kan aldri huske at vi tenkte stort over dette. Var av og til noen som spurte da vi gikk på ungdomsskolen (før det kan jeg ikke huske at noen av oss hadde en bevissthet om hva et «årskull» var, eller det var i alle fall ikke noe som kom opp) og da fikk vi til svar at han hadde vært syk som liten, og det svaret godtok vi uten å kverne mer over det. 

Anonymkode: 2f744...daa

• Liker 6
Skrevet

Kan man også begynne ett år tidligere? Tror mye kunne vært annerledes for meg om jeg hadde sluppet å vente på at de andre skulle lære å lese. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi hadde en i klassen min som hadde utsatt skolestart, hun klandret foreldrene for det gjennom HELE oppveksten at hun ble liggende et år på etterskudd med alt. 😅

Men hvorfor syntes hun dette var så fælt? Ble det kommentert i klassen, mobbet? Var vel en god grunn til den utsatte starten, er ikke noe man får uten relativt god grunn.... 

Lea skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde ikke lagt merke til det.🙂

Men når xxxx feirer 9 år og inviterer til fest med klassen så tror jeg foreldre tenker over at xxxxx egentlig burde blitt 8 år. Mulig man kan ta ordet under ett klassemøte i 1. klasse og forklare situasjonen. Eller er det bedre å late som ingenting? 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tenker at det er et barn av resurssterke foreldre. Vet at utsatt skolestart er noe man må kjempe for i dag, enda det anbefales av flere, så tenker at her er det foreldre som er opptatte av å følge med på forskning, som er opptatt av sitt barns beste og som har evner og resurser til å stille opp for sitt barn. 

Anonymkode: 2555b...ac9

Ja, er desverre ikke så lett å få gjennom. Men er (nesten) sikker på at det blir det beste.... men sikker kan man jo aldri være! Hadde nok vært en fordel for både skolen og enkeltelever at dette ble vanligere...

Jadzia skrev (1 minutt siden):

Jeg vurderte det med eldste. Gjorde det ikke da barnehagen mente det kom til å gå bra. Har angret på det siden. Han var alt annet enn klar. De som gjør det mener jeg ser barnas behov og utfordringer på en god måte. Det krever litt å få det gjennom, så da er det grunner til det. Alt for mange foreldre lukker øya og vil ikke se ar barna har utfordringer. 

Her er faktisk ikke barnehagen på vår side heller, de mener at forskjellen ikke er sååå stor mellom vår og de andre i samme kull, og at forskjellen kommer til å utjevne seg frem til skolestart. Men han har hengt etter siden starten i barnehagen, og de sier det samme hvert år. Men de er uansett enige i det vi ser, de bare mener at det skal gå seg til....

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man også begynne ett år tidligere? Tror mye kunne vært annerledes for meg om jeg hadde sluppet å vente på at de andre skulle lære å lese. 

Ja, om man er født før 1.april.

Men forstår ikke hvorfor noen ønsker dette for barna sine, status kanskje!?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at barnet er tilbakesatt på et vis. Det skal så mye til å få innvilget utsatt skolestart og de jeg kjenner til har hatt alvorlige diagnoser og hatt ustabile hjemmeforhold. 

Anonymkode: 40657...7e9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er veldig vanskelig å få gjennom å begynne tidligere.

Anonymkode: aac1f...181

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født 31. desember og foreldrene mine valgte å utsatte skolestart for meg. Fikk dette innvilget uten noen spesiell grunn, men reglene kan ha endret seg siden den gang. Jeg var flink på skolen og lærte å lese før skolestart. Jeg fikk ofte spørsmål om hvorfor jeg begynte ett år senere, som om det var noe «galt» med meg. Det var ubehagelig husker jeg

Anonymkode: 25168...b48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helt ærlig går jeg utfra det ligger noe bak? 

Type prematur født eller diagnose?

Virker ganske vanskelig å få gjennom, så jeg hadde gått utfra det var en konkret grunn til det.

Men hadde jo ikke spurt eller tenkt noe mer over det. 

Anonymkode: 48323...f3e

Prematur ja, og får sannsynligvis en diagnose etterhvert. Er smart og sosial, men ekstremt umoden og har problemer med sinne, konsentrasjon og å fungere i større grupper enn 4-5..... for å forklare det enkelt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...