AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Hei! Jeg har hatt en hemoroide som kommer med jevne mellomrom i noen år. Da den først dukket opp var det kort tid etter at eksen min plutselig mente at analsex var greit og at min stemme ikke talte (det er en annen historie og er ikke grunnen til innlegget). Da kunne jeg presse den inn og den ble borte ila en uke uten behandling. Så ble jeg gravid og fødte for et år siden og da er det jo ikke unaturlig med hemoroider både pga graviditet og økt trykk, pluss presset da babyen skulle ut. Da fikk jeg salve på sykehuset og kjøpte stikkpiller da jeg kom hjem og hemoroidene ble borte ganske fort. Nå har det poppet frem en hemoroide igjen og denne gangen er det så vondt og ubehagelig at jeg sliter med å gå, sitte og ligge. Har ikke hatt noe særlig hard avføring, men hadde ett dobesøk hvor innholdet var litt løst. Det er over nå og alt glir veldig lett ut uten at jeg trenger å presse. Nå føler jeg meg så invalidisert fordi hver minste bevegelse er super vondt. Hemoroiden er også på størrelse med pekefinger-tuppen min og når jeg forsøker å presse den inn (som faktisk lindrer smerten ganske mye) så legger huden seg rundt fingeren min, litt som hvis man presser fingeren inn i en plastpose med vann. Når jeg slipper så popper den ut igjen med en eneste gang. Jeg vurderer ganske sterkt å ta kontakt med fastlegen siden jeg ikke opplever at krem og stikkpiller ikke funker noe særlig. Jeg er smertelindret i kanskje 10minutter også presser det på igjen. Jeg har puls i rumpa.. Jeg vil jo tro at legen må henvise meg til sykehuset for å fjerne den. Det jeg lurer på er om noen har erfaring med å fjerne med strikk eller kirurgisk? Var det veldig vondt i ettertid? Var det vellykket med tanke på tilbakefall? Var det skummelt å fjerne den? (Leste at den ene måten krever narkose, har aldri vært i narkose før og synes det virker så innmari skummelt) Anonymkode: 9cab7...013
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Hadde rektoskopi med strikkbehandling av 2 eller 3 innvendige hemoroider i 2019. Helt sinnsykt vondt å ta sånn behandling 😬 da jeg hadde koloskopi i fjor var det 2 innvendinge hemoroider. Så det kom nye her og var nytteløst desverre 🙈 Du kan snakke med legen og høre hva som anbefales 😊 Anonymkode: 451a3...1fd
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #3 Skrevet 29. september 2021 Jeg skrev et innlegg om nøyaktig dette og så ikke før etterpå dunhadde skrevet et lignende. Jeg hadde dårlig erfaring med strikk på hemoroidene😣 Kopierer innlegget mitt her. Venter fortsatt på noen svar🙄 Men da fikk du ihvertfall min erfaring.. «Noen her erfaring med av fjerning av hemorider? - Syns i det hele tatt det ligger svært lite lesestoff ute om tema hemoroider mtp hvor vanlig det er. Jeg er et ‘ekstremt tilfelle. Tror jeg?! Egentlig aner jeg ikke for ingen deler erfaringer. Det er tydeligvis et svært tabu området. Jeg fikk derimot mannet meg opp tilslutt og gikk til legen med det og han sendte meg umiddelbart videre til henvisning. Etter en rask kikk, fikk jeg raskt time for vurdering og skopi. Ble nesten nervøs for kreft siden jeg fikk time så snart. Heldigvis var det ikke det, men det var likevel ikke mye de kunne gjøre sa de. Utenom å sette strikk..Hemoroidene mine var visst egentlig innvendige men kommer stadig ut og har derfor blitt tilnærmet kroniske på utsiden. Viser st som såkalte marisker. Det ser svært motbydelig ut skal jeg være ærlig. Nesten som om avføring er på vei ut🥴 Men enda verre er det at jeg har store problemer med dem daglig. Vanskelig å holde rent etter toalettbesøk, får lett rifter/blødning, smerter,osv,lista er lang. Etter undersøkelsen fikk jeg omsider da altså tilbud om å sette strikk på de innvendige hemoroidene…Da vill de KANSKJE forsvinne. Jeg var litt skeptisk siden jeg hadde hørt det kunne være smertefullt, men neida, DET var det ikke sa de; «Det minner bare litt om mensensmerter og så får du følelsene av trang til å gå på do». Ok tenkte jeg og bet tennene sammen. 10 min senere satt jeg i en stol utenfor med vanvittige smerter verre enn de verste riene jeg hadde under fødsel. Klarte verken sitte eller stå. Fikk Ibux og Paracet, men det hjalp ingenting. Etter 20 min tok de meg heldogvis på,alvor og jeg fikk komme inn igjen for å sette bedøvelse av hemoroidene. Det hjalp umiddelbart. Nå,er smertene derimot tilbake og jeg aner ikke hvordan jeg skal få sove i natt. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget. Skulle likevel gjerne hørt om andre sine erfaringer med hemoroider og fjerning av dem. Klarer ikke finne lesestoff noe sted om at dette skal være såpass smertefullt. Om noen her har erfaring eller kjenner noen; hadde dere slike sterke smerter eller kan de ha gjort noe galt? Og dersom dere hadde smerter, NÅR blir det lettere?🙈 Vil gjerne høre alle erfaringer🙈» Anonymkode: d8bc2...70c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #4 Skrevet 29. september 2021 Off, er vel bare å bite i det sure eplet. I natt har jeg ikke sovet så mye pga smerter… Anonymkode: 9cab7...013
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Faren til en venninne av meg fikk operert bort hemoroidene, og etter hva jeg vet, ble han helt frisk. Anonymkode: d9490...b75
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 Jeg har fjernet hemoroider kirurgisk. Narkosen er det minste problemet for å si det slik (men forstår det er skummelt om du ikke har vært i narkose før). Smertene etterpå var store. Jeg fikk sterke smertestillende, herunder tramadol, og det var nødvendig! Å bæsje den første tiden var vondere enn å føde (tok operasjonen for to år siden, fødte første gang i april i år). Jeg besvimte nesten på toalettet, og det kom en hel del blod. Det hjalp å ha en krakk under beina. Man må ta ulike former for bløtgjørende midler, men det var likevel ekstremt vondt å gå på do. Jeg måtte operere bort tre hemoroider (en utvendig og to innvendig) i «kløverform», og slet i lange tider med å holde på luft og avføring. Var sykemeldt i 7 uker, noe som var helt nødvendig. De første ukene måtte jeg dusje etter toalettbesøk, da papir var uaktuelt. Havnet også på øyeblikkelig hjelp avdelingen til legevakten i et døgn ca 5 uker etter operasjonen pga forstoppelse. Ble forstoppet fordi jeg kviet meg for dobesøk, noe som igjen førte til at operasjonssåret åpnet seg og jeg mistet mye blod. Ting var som normalt igjen ca 12 uker etter operasjonen (med tanke på luft og avføring). Jeg har ikke hatt noen tilbakefall, selv ikke ifm graviditeten og fødselen. Jeg er derfor svært glad jeg tok operasjonen. Men de første 6 ukene etterpå er de verste ukene i mitt liv med tanke på smerter, og jeg er ekstremt glad jeg kun hadde meg selv å tenke på og ikke noen barn. Anonymkode: 62548...4ad
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har fjernet hemoroider kirurgisk. Narkosen er det minste problemet for å si det slik (men forstår det er skummelt om du ikke har vært i narkose før). Smertene etterpå var store. Jeg fikk sterke smertestillende, herunder tramadol, og det var nødvendig! Å bæsje den første tiden var vondere enn å føde (tok operasjonen for to år siden, fødte første gang i april i år). Jeg besvimte nesten på toalettet, og det kom en hel del blod. Det hjalp å ha en krakk under beina. Man må ta ulike former for bløtgjørende midler, men det var likevel ekstremt vondt å gå på do. Jeg måtte operere bort tre hemoroider (en utvendig og to innvendig) i «kløverform», og slet i lange tider med å holde på luft og avføring. Var sykemeldt i 7 uker, noe som var helt nødvendig. De første ukene måtte jeg dusje etter toalettbesøk, da papir var uaktuelt. Havnet også på øyeblikkelig hjelp avdelingen til legevakten i et døgn ca 5 uker etter operasjonen pga forstoppelse. Ble forstoppet fordi jeg kviet meg for dobesøk, noe som igjen førte til at operasjonssåret åpnet seg og jeg mistet mye blod. Ting var som normalt igjen ca 12 uker etter operasjonen (med tanke på luft og avføring). Jeg har ikke hatt noen tilbakefall, selv ikke ifm graviditeten og fødselen. Jeg er derfor svært glad jeg tok operasjonen. Men de første 6 ukene etterpå er de verste ukene i mitt liv med tanke på smerter, og jeg er ekstremt glad jeg kun hadde meg selv å tenke på og ikke noen barn. Anonymkode: 62548...4ad Åå, dette gir meg litt håp! Jeg får nok mer og bedre hjelp med baby dersom jeg blir satt ut av spill pga smerter. Nå går han jo i barnehage også og det vil jeg tro hjelper litt Anonymkode: 9cab7...013
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Åå, dette gir meg litt håp! Jeg får nok mer og bedre hjelp med baby dersom jeg blir satt ut av spill pga smerter. Nå går han jo i barnehage også og det vil jeg tro hjelper litt Anonymkode: 9cab7...013 Skal mye til for å få operasjons offentlig. Dette var en av tingene regjeringen førte på lista over ‘unødvendige operasjoner’ som de ikke ønsker å dekke framover. Tror lista kom ut for to år siden.Så man må gå privat og betale for det selv.. Anonymkode: d8bc2...70c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå