AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Jeg blir sprø!! Er helt på felgen om dagen, og dette er et skikkelig sutre innlegg fullt av frustrasjon. Jeg har to barn på 7 og 10 år, og det blir jo ALDRI noe lettere - fortsatt like slitsomt og travelt!! ALT handler om barna og organisering av familien AS, og da mener jeg alt. Jeg synes faktisk ikke det hjelper med EN (!) skrøpelig time «egentid» hver kveld før jeg må legge meg. Thats it, mer er det ikke tid til i hverdagen. Og mannen gjør like mye som meg, vi deler på alt som må gjøres. Men det tar aldri slutt med alt som må gjøres!!! Jeg er LEI av alt det endeløse, kjipe som følger med det å ha barn; rot, konstant klesvask, matpakker, lekser, masing, kjøring hit og dit, vennebesøk, ikke kunne slappe av og bli frisk når man er syk, lite sex med mannen fordi man er utslitt, kjedelige middager uke etter uke, alltid barnevennlige opplever og reiser osv osv osv.... BLÆH. Føler det er utrolig kjipt å være voksen når man har fått barn, blir jo bare redusert til en tjener som ikke har noe eget liv lenger. Hva i all verden gjør dere andre for å beholde litt livskvalitet når dere har fått barn og er stuck i hamsterhjulet? TS Anonymkode: 4f1a9...893 14
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Jeg organiserer uka litt, slik at jeg får oversikt over tiden. Barna har faste ukesoppgaver, legge klær til vask, dusje, rydde rom, ta oppvasken etc, for å lette på trykket. Så lar jeg barna selv gå / sykle til venner. Ellers må man jo nesten stå i det. Når de begynner på ungdomsskolen roer maset seg. Anonymkode: 6fecb...75a 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg organiserer uka litt, slik at jeg får oversikt over tiden. Barna har faste ukesoppgaver, legge klær til vask, dusje, rydde rom, ta oppvasken etc, for å lette på trykket. Så lar jeg barna selv gå / sykle til venner. Ellers må man jo nesten stå i det. Når de begynner på ungdomsskolen roer maset seg. Anonymkode: 6fecb...75a Legger til: Har da rundt 2 timer for meg selv etter at barna er lagt. Rullerer med mannen på morgenrushet. Barna får pass av besteforeldre 2 ganger i mnd, hvor jeg og mannen kan gjøre hva vi ønsker (som regel husarbeid og sex). Anonymkode: 6fecb...75a 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 Jeg har tre barn. Opplever det ikke sånn som deg. Mest latter og gøy synes jeg. Anonymkode: 082fd...7db 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #5 Skrevet 29. september 2021 Slitsomt, men den mest meningsfulle oppgaven i livet ❤ Anonymkode: a3643...3c1 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #6 Skrevet 29. september 2021 Når de er 7 og 10 så kan de vel gjøre noe selv? Iallefall 10 åringen? Lage matpakke til seg og søskenet er jo en arbeidsoppgave du kan delegere ? Det samme med oppvaskmaskin og rydde rom osv? Anonymkode: db593...6e3 10
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #7 Skrevet 29. september 2021 Jeg er overbevist om at det har noe med holdning å gjøre. Jeg er der selv mange ganger og må virkelig snu om i hjernen min for å komme ut av den der familien-as-mind-set. Har ikke noe annet råd enn at jeg tror man av og til må forsøke å bryte ut av mønster, nærmest gjøre det motsatte av hva man egentlig pleier å gjøre, gjør noe spontant som gjør seg selv og familien glad. Det må jo kunne være aktiviteter dere kan gjøre som en hel familie som er gøy for dere alle? Anonymkode: 0a3da...909 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #8 Skrevet 29. september 2021 Barna på 6 og 9 lager matpakker selv her, jeg bare setter frem pålegget og passende utstyr, resten ordner de selv. De hjelper til mye ellers og, og får en slant med penger for ekstra oppgaver som ikke er deres eget rot. Da får de føle mestring og sparer opp pengene til større kjøp. Anonymkode: 779b1...314 3
Lizard Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 I den alderen bør det jo begynne å hjelpe? Mine er 6 og 9 år og jeg opplever å ha mye mer egentid nå. Null problem å dra på trening, ta frem en bok, strikketøy etc. Har de mange fritidsaktiviteter? Vi har kun én aktivitet pr. barn. 3
Gjest Albbas Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 Må alt være så tilrettelagt for barna da? Må de kjøres hit og dit? Hvorfor er vennebesøk slitsomt? Hvorfor kan dere ikke spice opp middagen? Når barna gjør lekser, hva gjør du? Kan du slappe av med en kaffe, en avis eller jobbe med middagen? Hvorfor må reisene legges så veldig opp etter barna? Kan dere ikke finne reiser dere voksne også liker?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 Jeg skjønner at du synes det er slitsomt, og det har du lov til ❤️ Kunne det vært noe å se på hvor du egentlig legger lista? For to så store barn "skal" jo egentlig ikke kreve så mye. Både matpakker, klesvask (tiåringen) og mye annet klarer de selv. Å lære de buss (i hvert fall den eldste) fremfor å bli kjørt vil også spare inn tid. Den eldste kan vel også sykle til og fra i sommerhalvåret? Det er lov å ikke være på tilbudssiden hele tiden. Det er lov å vise ungene at man må tenke på seg selv også. For det å slite seg ut på dette viset er ikke godt for noen, dessuten lager du helt uoppnåelige idealer for ungene dine, som gjør at de også senere vil slite med samme tidsklemme og fortvilelse som deg. Siden de da har lært at man som forelder bør gjøre alle disse tingene. Ellers noen tips: 1. Alltid Grandiosa til middag en dag i uken. En annen dag pølse og lompe. Voila, der er 2 av ukens 5 middager planlagt, og den eldste av barna kan lage det selv også. Legg til take away en helgedag, og livet blir enda enklere! Her kjøper jeg til og med ferdigkokte poteter, sparer tid og ork. 2. Bestem to dager i uken du kan stille som sjåfør. De andre dagene må de gå/sykle/ta buss eller ha vennebesøk hjem slik at du ikke blir sjåfør. 3. Bestem en dag i uka der det ikke skal være besøk hjemme, helst samme dag du ikke er sjåfør. Det er altså en dag der du kan hente deg inn igjen litt, og hvis barna vil leke med noen må det skje ute eller i gangavstand. 4. Kjøp robotstøvsuger som støvsuger hver dag før dere kommer hjem. 5. Kvitt dere med halvparten av klær og servise. Og ja, det høres litt rart ut å "bestille" mer klesvask og oppvask når man allerede gjør det masse, men det gir faktisk mindre stress hvis man har mindre å bruke. 6. Betal en vaskehjelp ukentlig, til å ta helgevasken. Det er ikke så dyrt, og en god investering for familien. 7. Hyr en ungdom til fast barnevakt en kveld i uken. Der dere kan date, sove ut, eller gjøre hva dere vil. Anonymkode: 203c0...6c2 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 Mine er 7, 10 og 12 år. Opplever at det bare blir lettere og lettere. De hjelper mer til hjemme, organiserer mye mer selv med treninger og venner, kan ha helt andre samtaler med dem, gøy på ferier og ikke minst: andre typer ferier, osv. Det er nå det er skikkelig kjekt med barn😊 Anonymkode: 81ef6...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 Jeg har tre barn. To på 10 (ikke tvillinger, men født samme år), og en på straks 9. jeg føler jeg der barna for lite. Jeg er enig med deg at livet utelukkende handler om barna, deres fritidsaktiviteter, kjøring hit og dit, organisering pg planlegging av familien osv. egentid finnes ikke. Likevel; jeg elsker det! Jeg koser meg med all tid jeg får med barna😃 Anonymkode: ea371...bb4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #14 Skrevet 29. september 2021 Det er jo bare for dere og gi dere mer egentid da. Dere er to! Den egentiden på kvelden blir bare kortere og kortere. Når de blir eldre så legger de seg "aldri". Jeg er en som gjør den samme jobben som dere som er to, så dere får heller ta runder på å ha barna og egentid og ellers senke forventningene. For så mye er det faktisk ikke å gjøre. Anonymkode: 195b5...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #15 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har tre barn. Opplever det ikke sånn som deg. Mest latter og gøy synes jeg. Anonymkode: 082fd...7db Jeg er enig ❤️ Men nå tror jeg ikke TS vil høre fra oss. Syns det er litt usympatisk å svare slik. tS trenger å høre fra noen som føler det samme men som likevel får til å ha det greit og gjøre tiltak som gjør hverdagen lettere. Vi kan heller svare i andre tråder. Og tenk over hva du svarer og hva svaret kan gi ts, hjelp? Eller bare usympatisk svar som ikke gir ts annet enn dårlig samvittighet over egne følelser som kan gjøre ting verre? Anonymkode: 3d696...fd1 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #16 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg blir sprø!! Er helt på felgen om dagen, og dette er et skikkelig sutre innlegg fullt av frustrasjon. Jeg har to barn på 7 og 10 år, og det blir jo ALDRI noe lettere - fortsatt like slitsomt og travelt!! ALT handler om barna og organisering av familien AS, og da mener jeg alt. Jeg synes faktisk ikke det hjelper med EN (!) skrøpelig time «egentid» hver kveld før jeg må legge meg. Thats it, mer er det ikke tid til i hverdagen. Og mannen gjør like mye som meg, vi deler på alt som må gjøres. Men det tar aldri slutt med alt som må gjøres!!! Jeg er LEI av alt det endeløse, kjipe som følger med det å ha barn; rot, konstant klesvask, matpakker, lekser, masing, kjøring hit og dit, vennebesøk, ikke kunne slappe av og bli frisk når man er syk, lite sex med mannen fordi man er utslitt, kjedelige middager uke etter uke, alltid barnevennlige opplever og reiser osv osv osv.... BLÆH. Føler det er utrolig kjipt å være voksen når man har fått barn, blir jo bare redusert til en tjener som ikke har noe eget liv lenger. Hva i all verden gjør dere andre for å beholde litt livskvalitet når dere har fått barn og er stuck i hamsterhjulet? TS Anonymkode: 4f1a9...893 Jeg tror det blir litt hva man gjør det til selv og hvilken innstilling man har. Og hvor mye du tillater at barna styrer showet (les: hverdagene og familielivet). Vi har seks barn i alderen tre til tolv år, to av de er tvillinger, og jeg har aldri opplevd hverdagen sånn som du beskriver den. Anonymkode: 1dc21...6de 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #17 Skrevet 29. september 2021 Om ungene er 7 og 10 har dere jo masse egentid! Er dere med ungene hele tiden? Hva tror du skjer om du å mannen forlater huset å går dere en tur? Handler? Ærender? Mest sannsynlig kjempefint. Å hvorfor kjører dere alltid? Vurdert å alliere dere ned noen som også skal samme plass? Nei helt ærlig, dette er et sutreinnlegg. Hvor skal dette ende, når foreldre blir utslitt av så store barn. Anonymkode: d2f00...1c5 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #18 Skrevet 29. september 2021 Har det på samme måte og jeg jobber kun 2 dager i uka nå. Ungene er også større nå, men vi må kjøre til aktiviteter 4 ganger i uka. Samkjører med noen annenhver uke. Så da må Vi også hente/levere andres. Men her har vi begynt med at de hjelper til med, det hjelper og letter sinnsykt mye : -Gå med søpla -Rydde inn og ut av oppvaskmaskinen -Støvsuge begge etg (bare sånn enkelt i gangen, stua og kjøkkenet). Da kan jeg heller ta det grundig 1 gang i uka. -Hjelper meg med å vaske overflate på badene (vasken, så ser det penere ut). -Lager matbokser selv -Jeg er helt ekstremt nazi på rotet deres, så hvis det ligger en genser eller skitne sokker på Gulvet, så må de fjerne det selv. Tar ikke i det. -De setter sko på plass og henger opp jakker. -Tar opp matboks og drikkeflakse etter skolen og setter det inn i maskinen -Legger klær på skittentøy og finner frem rene klær selv -Rydder rommet selv De får ukepenger og klager sjeldent på arb.oppgaver. Har forklart de at vi alle må bidra i denne familien og at jeg også ikke synes det er gøy å rydde etter andre hele tiden. Har også lyst til å gjøre litt andre ting Anonymkode: 5c9c6...69f 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #19 Skrevet 29. september 2021 Barn er utmerket arbeidskraft i hjemmet. Det er også faren om han er der. Senk skuldrene, fordel oppgaver. Alle må bidra. Det er lettere å holde det ryddig enn å rydde. Forbyggende. Alt må ikke våre tipp topp hele tide. Alt må ikke organiseres. Ungene kan komme seg fra a til b selv. Sykkel eller noe slikt er bra. Ungene må få ta eget ansvar for å lære seg livet. Anonymkode: fb1eb...b1b 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #20 Skrevet 29. september 2021 Jeg føler det også slik. Her jobber vi 100% begge to og ungene er 3 år, 4 år og snart 7 år.. Trodde det skulle ble bedre snart jeg😳 Anonymkode: f51fd...bae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå