Gå til innhold

Hva skjer hvis budrunden går over det man har finansieringsbevis på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trådstarter her, takk igjen for alle innspill! Jeg endte med å "vinne" budrunden med 100 000 over det jeg først hadde bevis på, så jeg er glad for at jeg hørte på dere og fikk sendt over dokumentasjon på forskudd på arv slik at jeg kunne få en høyere sum på finansieringsbeviset.

Men jeg skriver "vinne" budrunden fordi det er forkjøpsrett og det visstnok er interesse internt. Så nå må jeg vente en uke, og hvis noen interne vil kjøpe den for samme sum som jeg har bydd, så er jeg ute. :(

Anonymkode: d7a76...649

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Trådstarter her, takk igjen for alle innspill! Jeg endte med å "vinne" budrunden med 100 000 over det jeg først hadde bevis på, så jeg er glad for at jeg hørte på dere og fikk sendt over dokumentasjon på forskudd på arv slik at jeg kunne få en høyere sum på finansieringsbeviset.

Men jeg skriver "vinne" budrunden fordi det er forkjøpsrett og det visstnok er interesse internt. Så nå må jeg vente en uke, og hvis noen interne vil kjøpe den for samme sum som jeg har bydd, så er jeg ute. :(

Lykke til! Håper du får den😊🤞 Si fra hvordan det gikk da?

Anonymkode: 1eaf3...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette, gav bud ut over finansieringsbevis fordi jeg hadde pengene på konto. Megler måtte ha kontoutskrift/printscreen av nettbanken som dokumentasjon på at vi hadde nok penger til å dekke utover det banken gjorde.

Anonymkode: 5e0ac...80c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til! Håper du får den😊🤞 Si fra hvordan det gikk da?

Tusen takk! :) Men jeg er pessimist, siden det fortsatt er en relativt lav pris, så den går nok til noen interne dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratulerer! 

Anonymkode: 463fd...737

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rent juridisk så er dette enkel, grunnleggende avtalerett: Du er bundet av det budet du gir. Så hvis det blir akseptert, og du ikke kan betale, har du et problem. 

Anonymkode: 36011...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

rent juridisk så er dette enkel, grunnleggende avtalerett: Du er bundet av det budet du gir. Så hvis det blir akseptert, og du ikke kan betale, har du et problem. 

Anonymkode: 36011...e63

Hadde du lest tråden så hadde du sluppet å svare🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 21.23):

Jeg har aldri vært i en budrunde før, og skal antakelig by på en leilighet i morgen. Jeg føler meg litt dust som stiller dette spørsmålet, men la oss si jeg har finansieringsbevis på 3 millioner, og starter med å by 2,6 millioner, og så byr andre mer. Hvis jeg så etter hvert byr 3 millioner, og en annen byr 3,050,000, kan jeg by 3,1 da, selv om beviset sier 3 blank? (Jeg vet jeg kan låne litt ekstra, i hvert fall 200,000 fra familie, men har ikke ønsket å formalisere dette med banken.)

Etter hva jeg har forstått så får ikke megler beviset tilsendt, men ringer banken for å sjekke at det stemmer at jeg har finansiering. Men får megler vite akkurat hva jeg har bevis på? Slik at hvis megler ringer for å sjekke etter mitt første bud, så sier banken "ja, han kan låne opp til 3 millioner" eller sider banken bare "ja, han har finansiering?

Ville satt stor pris på svar, føler meg SÅ grønn på dette! På forhånd tusen takk.

Anonymkode: d7a76...

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig prinsipp er at megler ikke skal vite summen på finansieringen din. Megler jobber jo for selger, og skal derfor ikke vite at du har rom for å gå 300 000 høyere. Da vil jo megler kunne forsøke å presse deg opp.

Banker skal være proffe på dette. Så du må passe på å ikke si det selv.

Anonymkode: 783ea...7a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Da er du heldig, det er ikke gjengs. 

Har aldri hørt om budrunder som blir torpedert av banken fordi de ikke kan svare på finansieringsbevis... Isåfall har du en ekstremt kjiip bank som ikke er tilgjengelig for meglere etter 1530... En bank opplyser aldri om taket til lånekunden, kun om gjeldende bud har dekning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (17 minutter siden):

Har aldri hørt om budrunder som blir torpedert av banken fordi de ikke kan svare på finansieringsbevis... Isåfall har du en ekstremt kjiip bank som ikke er tilgjengelig for meglere etter 1530... En bank opplyser aldri om taket til lånekunden, kun om gjeldende bud har dekning. 

Den blir ikke torpedert av banken. Budene blir gitt og godtatt, men megler får ikke sjekket finansieringen utenom bankens åpningstid. Om man da har bydd over evne, er det kjøpers problem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At banken er den eneste akseptable garantist for hvor mye man kan by, er en grunnleggende merkelig holdning. 

Det er mange eksempler på tilfeller hvor banken ikke har mulighet til å garantere for størrelsen på egenkapitalen man har, fordi man for eksempel har sparekonto eller fondskonto i en annen bank, penger plassert hos foreldre etc. Banken kan selvfølgelig bekrefte hva kjøper selv opplyser å ha på konto, i fond, i cash etc., i form av å bekrefte budet megler ringer inn om, men banken kan uansett ikke garantere for at de pengene ikke er brukt opp før overtakelse. 

Det er kjøpers ansvar å ha midler til å betale for det man kjøper, og et finansieringsbevis er bare en bekreftelse på hvilken langtidsfinansiering banken tilbyr, ikke en garanti for totalsummen inkludert egenkapital. 

Det er bare å by alt man kan by, så lenge selger, som i praksis ofte betyr megler, har tiltro til at du har finansieringen på plass. Vi hadde et finansieringsbevis på 1,5 million mindre enn vi kjøpte for. Vi hadde egenkapital utenom å skyte inn når vi fant et objekt som vi syns var verdt det. Det var helt uproblematisk. Banken bekreftet langtidsfinansiering, vi bekreftet egenkapital. 

(Hvis den ekstra "egenkapitalen" i realiteten er lån fra familie, stiller det seg selvfølgelig annerledes. Lån er ikke egenkapital. Skjønner det ikke var tilfellet her, men bare for å være tydelig.) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Lykke til!

Jeg har dessverre dårlige erfaringer med forkjøpsrett: Har vunnet flere budrunder og siden mistet til intern kjøper med lengre ansiennitet😏

Håper du er heldigere:)

Anonymkode: 8db4b...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kelsier skrev (1 time siden):

At banken er den eneste akseptable garantist for hvor mye man kan by, er en grunnleggende merkelig holdning. 

Det er mange eksempler på tilfeller hvor banken ikke har mulighet til å garantere for størrelsen på egenkapitalen man har, fordi man for eksempel har sparekonto eller fondskonto i en annen bank, penger plassert hos foreldre etc. Banken kan selvfølgelig bekrefte hva kjøper selv opplyser å ha på konto, i fond, i cash etc., i form av å bekrefte budet megler ringer inn om, men banken kan uansett ikke garantere for at de pengene ikke er brukt opp før overtakelse. 

Det er kjøpers ansvar å ha midler til å betale for det man kjøper, og et finansieringsbevis er bare en bekreftelse på hvilken langtidsfinansiering banken tilbyr, ikke en garanti for totalsummen inkludert egenkapital. 

Det er bare å by alt man kan by, så lenge selger, som i praksis ofte betyr megler, har tiltro til at du har finansieringen på plass. Vi hadde et finansieringsbevis på 1,5 million mindre enn vi kjøpte for. Vi hadde egenkapital utenom å skyte inn når vi fant et objekt som vi syns var verdt det. Det var helt uproblematisk. Banken bekreftet langtidsfinansiering, vi bekreftet egenkapital. 

(Hvis den ekstra "egenkapitalen" i realiteten er lån fra familie, stiller det seg selvfølgelig annerledes. Lån er ikke egenkapital. Skjønner det ikke var tilfellet her, men bare for å være tydelig.) 

Jeg har vært i budrunde hvor megler ringte banken og banken som var en av Norges største banker feilaktig sa det ikke var dekning for budet. Resultatet ble at selger fikk informasjon om at det ikke var dekning og valgte å akseptere et lavere bud. Så det er veldig greit at banken kan bekrefte bud. 

Anonymkode: 9aef9...c24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært i budrunde hvor megler ringte banken og banken som var en av Norges største banker feilaktig sa det ikke var dekning for budet. Resultatet ble at selger fikk informasjon om at det ikke var dekning og valgte å akseptere et lavere bud. Så det er veldig greit at banken kan bekrefte bud. 

Du skriver jo selv at banken feilaktig sa at det ikke var dekning, så det er ikke helt relevant for det jeg skriver. Om noe så bekrefter det det jeg sier om at det kanskje er dumt å lene seg på at banken skal kunne svare ut alt mulig. Man får være litt proaktiv selv som kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (1 time siden):

Du skriver jo selv at banken feilaktig sa at det ikke var dekning, så det er ikke helt relevant for det jeg skriver. Om noe så bekrefter det det jeg sier om at det kanskje er dumt å lene seg på at banken skal kunne svare ut alt mulig. Man får være litt proaktiv selv som kjøper. 

Det er jo relevant for det faktum at megler sjekker med banken og når banken sier det ikke er dekning for et bud, så gir megler selger beskjed om dette. At du mener det er dumt å bare lene seg på banken, spiller jo liten rolle når det er det megler og selger gjør. Det handler ikke om å være proaktiv eller ikke, men at det i budrunder er knappe frister og selger må takke ja til et bud innen en budfrist går ut. Som kjøper kunne jeg si at jeg selvfølgelig hadde dekning for budet, men til syvende og sist velger selger hvilket bud de skal akseptere og da velger de det budet hvor banken har gitt grønt lys fordi det er mye styr dersom det viser seg at en kjøper ikke hadde dekning likevel med nytt salg, krav om eventuelle mellomlegg og alt mulig. Min situasjon var bare ren uflaks og slapp sommervikar, men mange kan oppleve det med penger de kanskje ikke har gitt banken beskjed om at de har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 hours ago, AnonymBruker said:

Lykke til!

Jeg har dessverre dårlige erfaringer med forkjøpsrett: Har vunnet flere budrunder og siden mistet til intern kjøper med lengre ansiennitet😏

Takk for det! :) Og ja, har hørt det samme fra flere, så det går nok ikke riktig vei dessverre. Ganske irriterende for jeg hadde virkelig lyst på denne. Men, men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 9/30/2021 at 10:58 AM, AnonymBruker said:

Lykke til!

Oppdatering: Det gikk akkurat slik - den interne kjøperen tok den! :( Vet at dette er vanlig og at mange har vært gjennom det samme men litt irriterende! Det var første gang jeg virkelig, virkelig hadde lyst på en leilighet. Og jeg kunne jo i teorien slengt på hundre tusen til, ville kanskje ikke endre noe, men da hadde jeg i hvert fall gått all in...

Ja, ja, får unne meg å sture litt over det nå og så bare glemme det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...