Gå til innhold

Hva skjer hvis budrunden går over det man har finansieringsbevis på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært i en budrunde før, og skal antakelig by på en leilighet i morgen. Jeg føler meg litt dust som stiller dette spørsmålet, men la oss si jeg har finansieringsbevis på 3 millioner, og starter med å by 2,6 millioner, og så byr andre mer. Hvis jeg så etter hvert byr 3 millioner, og en annen byr 3,050,000, kan jeg by 3,1 da, selv om beviset sier 3 blank? (Jeg vet jeg kan låne litt ekstra, i hvert fall 200,000 fra familie, men har ikke ønsket å formalisere dette med banken.)

Etter hva jeg har forstått så får ikke megler beviset tilsendt, men ringer banken for å sjekke at det stemmer at jeg har finansiering. Men får megler vite akkurat hva jeg har bevis på? Slik at hvis megler ringer for å sjekke etter mitt første bud, så sier banken "ja, han kan låne opp til 3 millioner" eller sider banken bare "ja, han har finansiering?

Ville satt stor pris på svar, føler meg SÅ grønn på dette! På forhånd tusen takk.

Anonymkode: d7a76...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Megler ringer banker å hører om du har dekning for den summen du byr. Har du mulighet til å låne av familie ville jeg kontaktet banken og informert de om det i budrunden.

Anonymkode: 39f35...0a5

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler ringer ikke nødvendigvis banken for å sjekke finansiering. 

det er kjøpers ansvar å vite at pengene er på bok. 

du bør ogås være sikker på at du faktisk har ekstra midler og ikke tror du har ekstra midler dersom det går over det banken har gitt deg som ramme. 

Anonymkode: 47d25...d46

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

du bør ogås være sikker på at du faktisk har ekstra midler og ikke tror du har ekstra midler dersom det går over det banken har gitt deg som ramme. 

Dette er et farlig råd å gi. Megler er pliktig til å sjekke finansiering og informere selger om status. 

TS: du må avklare maks sum med banken. Dersom du har familie som kan stille opp, trenger banken skriftlig bekreftelse på dette.

Megler ringer inn til bankene når budrunden nærmer seg slutten og spør om det er dekning for konkrete bud. Dersom det ikke er bekreftet gir megler selger beskjed. Selger vi da som regel velge å avslå budet. 

Anonymkode: 9aef9...c24

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, dere!! Men det siste svaret her gjorde meg litt usikker, siden det motsier de andre litt... Og ja, jeg har ekstra midler, men har ikke ønsket å få de overført som et mulig lån sånn bare i tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Dette er et farlig råd å gi. Megler er pliktig til å sjekke finansiering og informere selger om status. 

TS: du må avklare maks sum med banken. Dersom du har familie som kan stille opp, trenger banken skriftlig bekreftelse på dette.

Megler ringer inn til bankene når budrunden nærmer seg slutten og spør om det er dekning for konkrete bud. Dersom det ikke er bekreftet gir megler selger beskjed. Selger vi da som regel velge å avslå budet. 

Ah! Takk for svar, det kom mens jeg svarte på et annet. Så da bør jeg nok få noe skriftlig fra familie i tillegg, sånn just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god megler ringer banken, jo. Så om du har penger hos familie bør du informere banken om det, hvis ikke vil de si nei, du har gått over maks.

Anonymkode: a87f9...a1c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge inn bud «med forbehold om finansiering». Har sett dette forholdet i budrunder jeg har observert. Antar at det da ikke er gyldig dersom finansieringen ikke er gyldig

Anonymkode: 68d3b...029

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan legge inn bud «med forbehold om finansiering». Har sett dette forholdet i budrunder jeg har observert. Antar at det da ikke er gyldig dersom finansieringen ikke er gyldig

Anonymkode: 68d3b...029

Men dette er sjeldent et bud selger vil akseptere fordi selger tar full risiko med å måtte kjøre ny visning og alt dersom finansieringen ikke går i orden. Megler vil fraråde å godkjenne et slikt bud. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i hva som vil skje. Her er noen muligheter:

• Selger godtar ikke budet fordi banken opplyser megler om at budet ditt overstiger det de er villige til å finansiere.
  • Selger godtar budet uten å sjekke med banken, eller velger å godta budet selv om banken sier de ikke finansierer summen. Banken velger å:
    • La det passere. Du dekker overskytende beløp selv og får boligen.
    • Ikke gi deg lån. Du må selge boligen umiddelbart fordi du ikke har råd til den. Dette kalles et dekningssalg. Alle kostnader faller på deg.
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skyskraper said:

Det er ingen automatikk i hva som vil skje. Her er noen muligheter:

• Selger godtar ikke budet fordi banken opplyser megler om at budet ditt overstiger det de er villige til å finansiere.
  • Selger godtar budet uten å sjekke med banken, eller velger å godta budet selv om banken sier de ikke finansierer summen. Banken velger å:
    • La det passere. Du dekker overskytende beløp selv og får boligen.
    • Ikke gi deg lån. Du må selge boligen umiddelbart fordi du ikke har råd til den. Dette kalles et dekningssalg. Alle kostnader faller på deg.

Hei og takk for klar tale! Den siste muligheten høres jo virkelig skummel ut... Jeg har nå bedt far og bror sende kontoutskrift og en epost hvor de forklarer at de vil låne meg X antall kroner, til rådgiveren i banken, slik at jeg kan få et nytt og høyere bevis i morgen. Og så krysser jeg uansett fingrene for at det ikke blir en altfor hard budrunde!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de låner deg pengene, så har du jo plutselig 200.000 mer i lån enn banken har lagt til grunn i finansieringsbeviset sitt. Meget mulig at bank da justerer ned finansieringsbeviset (gitt at de mener du evner å betjene maks 3 mill da).

Et lån fra familie er fortsatt et lån.
Hvis du får pengene er saken en annen 

Anonymkode: 4dca6...38c

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la en gang inn bud høyere enn jeg hadde finansieringsbevis på. Det tok ikke lang tid før banken ringte og lurte på hvordan jeg skulle finansiere mellomlegget. Det var en kalkulert avgjørelse fra min side, for jeg hadde noen hundre tusen ekstra på konto jeg ikke hadde oppgitt til banken. 

Så du må ha en plan når du byr over det banken har gitt aksept for. Og lånte penger kan medføre at betjeningsevnen endres. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis de låner deg pengene, så har du jo plutselig 200.000 mer i lån enn banken har lagt til grunn i finansieringsbeviset sitt. Meget mulig at bank da justerer ned finansieringsbeviset (gitt at de mener du evner å betjene maks 3 mill da).

Et lån fra familie er fortsatt et lån.
Hvis du får pengene er saken en annen 

Derfor ts ikke bør si fra da. Hvis budrunden pågår i bankens åpningstid vil megler sjekke med banken, men ofte pågår jo budrunder til etter kl. 16 på arbeidsdager, da aksepterer selger budet og du har vunnet budrunden. Når de så finner ut at du ikke har finansieringsbevis så er det bare å si at du hadde litt mere penger, det går bra. 

Anonymkode: 463fd...737

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (43 minutter siden):

Jeg la en gang inn bud høyere enn jeg hadde finansieringsbevis på. Det tok ikke lang tid før banken ringte og lurte på hvordan jeg skulle finansiere mellomlegget. Det var en kalkulert avgjørelse fra min side, for jeg hadde noen hundre tusen ekstra på konto jeg ikke hadde oppgitt til banken. 

Så du må ha en plan når du byr over det banken har gitt aksept for. Og lånte penger kan medføre at betjeningsevnen endres. 

Men du trenger jo ikke di at det er lån. Vi sa vi fikk forskudd på arv, banken spør jo ingen spørsmål, og følger ikke med på om du betaler det tilbake. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare husk at bud uten forbehold er juridisk bindende!

Så byr du over hva du har, må du selv klare å finne pengene. Elles blir det dyrt for et prosjekt du ikke blir eier av.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Pengene fra familie er nå deklarert som forskudd på arv, slik at det kan gå som egenkapital og ikke mer lån.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Derfor ts ikke bør si fra da. Hvis budrunden pågår i bankens åpningstid vil megler sjekke med banken, men ofte pågår jo budrunder til etter kl. 16 på arbeidsdager, da aksepterer selger budet og du har vunnet budrunden. Når de så finner ut at du ikke har finansieringsbevis så er det bare å si at du hadde litt mere penger, det går bra. 

Kundeservice til både DNB, Danske og Nordea er åpne til lenge etter kl 16, så å satse på at selgers megler ikke får bekreftet finansiering etter kl 16, og derfor aksepterer uten bekreftelse, er et skikkelig dårlig råd. 
Har selv kjøpt kåk og fått bekreftet finansiering i 21-tiden en kveld. Beløpet l finansieringsbeviset lå jo lagret på min profil, så banken kunne fint bekrefte finansiering til megler selv om «min rådgiver» hadde fri. 
Men i saken her skjønte jo TS at de ekstra midlene måtte være arv og ikke lån, så saken er vel egentlig løst. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kundeservice til både DNB, Danske og Nordea er åpne til lenge etter kl 16, så å satse på at selgers megler ikke får bekreftet finansiering etter kl 16, og derfor aksepterer uten bekreftelse, er et skikkelig dårlig råd. 
Har selv kjøpt kåk og fått bekreftet finansiering i 21-tiden en kveld. Beløpet l finansieringsbeviset lå jo lagret på min profil, så banken kunne fint bekrefte finansiering til megler selv om «min rådgiver» hadde fri. 
Men i saken her skjønte jo TS at de ekstra midlene måtte være arv og ikke lån, så saken er vel egentlig løst. 

Da er du heldig, det er ikke gjengs. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...