Gå til innhold

Gravide frarådes paracet. Hva gjør vi som har høy feber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et-par uker siden hadde jeg høy feber og tok paracet over cirka 3 dager. DVs, 1 pille, cirka 3 ganger om dagen i cirka 3 dager. Hva skal man gjøre om det står mellom skyhøy feber eller det å ta paracet. Jeg trodde høy feber også var farlig for fosteret? 

https://www.nrk.no/trondelag/90-forskere-star-sammen_-frarader-mye-bruk-av-paracetamol-under-svangerskap-1.15667333

Anonymkode: bb349...086

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ibux frarådes 

Paracet tar man jo ved behov, er ikke som om man knasker paracet for moro skyld fordi det smaker godt 

• Liker 5
Skrevet

Paracet ved feber er ikke mye paracet. 

• Liker 10
Skrevet

Disse funnene er med på å underbygge det vi allerede anbefaler i Norge: Lavest mulig bruk, på kortest mulig tid. Det sier Steinar Madsen til NRK. Han er medisinsk fagdirektør i Statens legemiddelverk.

• Liker 2
Skrevet

Det handler vel om at man ikke skal ta paracet i tide og utide av ymse grunner. Ved høy feber eller veldig sterke smerter kan man helt sikkert ta det i en begrenset periode, men har man 38,2 i feber eller har litt småvondt så kan man prøve å unngå det. Jeg tok paracet et par ganger iløpet av svangerskapet fordi jeg hadde veldig vondt, men det skulle mye til før jeg tok det.

Anonymkode: c9e99...f9e

• Liker 3
Skrevet

har ikke lest artikkelen men står det noe om hva som er "mye bruk"? 

Anonymkode: 39af7...652

Skrevet

Snakket nettopp med jordmor i kveld om dette da jeg er syk. Hun forklarte det slik at det er mye farligere for baby at vi har feber å det blir for varmt i magen en å ta paracet. Så ta paracet! 

Anonymkode: c8732...35e

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

har ikke lest artikkelen men står det noe om hva som er "mye bruk"? 

nei

Anonymkode: d7c84...700

Skrevet

Har lest. Ingen fare. Det nevnes "høyt inntak" og "langvarig bruk". Jeg har ikke lest forskningsartikkelen altså, men normal dose i tre dager kan umulig sies å gå under høyt inntak eller langvarig bruk. 

• Liker 5
Skrevet

Overdrevent bruk er ikke bra. 

Men du kan trygt ta paracet ved feber! Farligere for fosteret i magen å ikke ta paracet. 

Ibux frarådes. 

Skrevet

Da tar du deg en Paracet. 

Anonymkode: 84610...b5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snakket nettopp med jordmor i kveld om dette da jeg er syk. Hun forklarte det slik at det er mye farligere for baby at vi har feber å det blir for varmt i magen en å ta paracet. Så ta paracet! 

sa hun noe om hvorfor det er farlig for gravide å ha feber? Sett bortsett fra at noen virussykdommer kan være farlige for fosteret, så visste jeg ikke at feber er farlig?

Skrevet

Flere av studiene på dette har nevnt et sted mellom 5-10 dager med paracet i svangerskapet før risikoen begynner å øke. Så et par dager med paracet for å senke høy feber vil derfor være innenfor det som omtales som begrenset bruk. Det virker doseavhengig, altså jo flere dager du tar paracet jo høyere blir risikoen.

Anonymkode: 8b33a...501

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

sa hun noe om hvorfor det er farlig for gravide å ha feber? Sett bortsett fra at noen virussykdommer kan være farlige for fosteret, så visste jeg ikke at feber er farlig?

Hun sa at når man har feber kan fostervannet bli for varmt, dermed for varmt for baby. Regner med det er samme prinsipp som at gravide ikke skal bade i for varmt vann eller sitte i badstu. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feber kan føre til fosterskader og -død. Det er hovedårsaken til at gravide ikke får vaksinen i første trimester.

Anonymkode: 69436...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...