Gå til innhold

Klær til retrofest - hvordan gjøre det enkelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Er invitert på retrofest, men hater egentlig slike temafester. Pga. det sosiale vil jeg likevel gjerne gå, men jeg har verken tid eller lyst til å oppsøke butikker for å kjøpe et nytt antrekk. Så hva i alle dager kan jeg gå med? Har en veldig basic garderobe, mye praktisk og lite festlig. Noen kjoler/skjørt, men ikke noe som jeg forbinder med retro. Kan noen hjelpe meg med enkle ideer?

Anonymkode: 78071...dc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanskelig å svare når vi ikke vet hvilken type klær du har fra før. Men har du f. Eks et plissé skjørt? Eller noe annet som er typisk 50/60 tallet kan du ta utgangspunkt i det. 

Anonymkode: e2459...704

• Liker 1
Skrevet

Hva står om det om kleskode i innbydelsen? Eler vet du hva de tenker på når de skriver retro?

Anonymkode: 20b4c...833

• Liker 5
Skrevet

Umulig å hjelpe når vi ikke vet hva du mener med retro. Er det snakk om mad men stil eller er det grilldress og krøller det er snakk om?

• Liker 4
Skrevet

Jeg tolker i hvert fall retro som alt som er 50-, 60- og 70-tallsstil. Typiske er vel kjoler til litt under knærne og med belte i livet. Kanskje du har et skjørt som går til litt under knærne, som du kan kombinerer det med en cardigan og en hvit bluse? Eller en høyhalset genser du kan ta utgangspunkt i? 

• Liker 1
Skrevet

Bestill noe på temafest.no

Anonymkode: f9ecf...718

Skrevet

Huff, må kanskje melde avbud. Festen er på fredag, så rekker ikke å bestille noe. Har ikke tid til å tråle bruktbutikker, og synes det er helt bk mål fra et miljøperspektiv å kjøpe klær som man ikke ønsker å bruke mye.

Har vanlige penklær og hverdagsklær. Har et svart A-line-skjørt, men ikke høyhalset genser og ikke noen bluser. Kan ikke være for varme klær heller, siden det nok blir endel dansing.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Veldig vanskelig å svare når vi ikke vet hvilken type klær du har fra før. Men har du f. Eks et plissé skjørt? Eller noe annet som er typisk 50/60 tallet kan du ta utgangspunkt i det. 

Anonymkode: e2459...704

Nei, dessverre...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva står om det om kleskode i innbydelsen? Eler vet du hva de tenker på når de skriver retro?

Bare retro,  antar man kan tolke det som man vil.

Underligsirkel skrev (12 timer siden):

Umulig å hjelpe når vi ikke vet hva du mener med retro. Er det snakk om mad men stil eller er det grilldress og krøller det er snakk om?

Er en fest der det blir dans, men ellers er det ganske åpent,  tror jeg?

Skrevet

Jeg hadde kjørt 80 tall. Scrunchies er tilbake og billig = grorudpalma. Litt neon på negler og øyeskygge. og en rimelig jakke fra HM. Enten solide skulderputer (kan jukse med ekstra foring unde), eller en bomberjakke. 

Eventuelt hippie, om du har en lang, grell eller blomstrete kjole i skapet. Et tørkle rund hodet. Og et par rimelige, runde briller. 

Anonymkode: b14f8...194

• Liker 2
Skrevet

Lag skikkelig retro sveis og sminke.

klærne kan jo være dine egne men stylet helt annerledes. Bare google bilder om du trenger inspo

Skrevet

Helt enig i at det er dumt å kjøpe nye klær for sånne fester, jeg tenker at de fleste må jo ha noe som kan brukes? Retro kan jo bety alt mulig som har gått ut på mote, så om du bare har noe fra ti år tilbake kan det også funke hvis du er litt gjennomført. Her er noen klær som jeg tenker at er typiske for ulike tiår, og så kan du komplettere med riktig sveis og sminke:

'10: Skinny jeans, plattformsandaler, svarte blonder, cardigan, jeggings, hipsterbriller, bart på fingeren, flanellskjorte

'00: Kort topp, tights og tunika, bukser med lavt liv og sleng, silkeaktig stoff, små solbriller, solhatt, platåsko, joggedress, skaut på hodet, miniskjørt

'90: Primærfarger, mom jeans, tights, hoodie, joggesko, alt som er inspirert av skating, svart, oransje, neongrønt, kneppebukser, baggy shorts, oversized skjorte, grunge (flanell, slitte jeans, enkelt hår) 

'80: corporate (blazer / dressbukse) med stort hår, pasteller, baggy klær, store øredobber, plastsmykker, tights, leggings, hva som helst med skulderputer, men også punkestil (svart, nagler, rive opp en gammel strømpebukse, skinnjakke...) 

'70: Slengbukser, glitter, alt som er litt discoaktig, hippie (blomstrete kjole, store mønster, sandaler, fake blomster i håret), brunt, grønt, sennepsgult

'60: Enkelt miniskjørt eller minikjole, skjørt som går under knærne, tekkelig genser, skjorte, bluse... 

Ellers går det an å gå enda lengre tilbake i tid og går for f.eks noe a la 50-talls husmor eller 20-talls flapper. Ta en rett kjole, sett en fjær i et bånd på hodet, ta på et langt kjede og sett opp håret slik at det ligner på en bob. 

(Ikke sikkert alt dette stemmer historisk sett, og noe kunne sikkert vært flyttet et hakk opp eller ned også, men dette er ting jeg kom på i farta.) 

Anonymkode: 187ae...bd5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Huff, må kanskje melde avbud. Festen er på fredag, så rekker ikke å bestille noe. Har ikke tid til å tråle bruktbutikker, og synes det er helt bk mål fra et miljøperspektiv å kjøpe klær som man ikke ønsker å bruke mye.

Har vanlige penklær og hverdagsklær. Har et svart A-line-skjørt, men ikke høyhalset genser og ikke noen bluser. Kan ikke være for varme klær heller, siden det nok blir endel dansing.

Enig med deg ang. miljøet. Bruk skjørtet du allerede har og en enkel topp som du kan danse i. Spør evt. en venn om å få låne noe tilbehør, ellers går du bare som du er. Ikke kjøp noe nytt som kun brukes denne ene gangen. Det viktigste med en fest er vel å treffes, ikke å ha det dyreste kostymet. Så gå som du er og ha det gøy på dansegulvet! :) 

• Liker 3
Skrevet

Har et svart A-line-skjørt, 

kombiner det med en hvit skjorte som du knyter i livet, kjøp eller knytt et skjerf i halsen eller i håret, finn frem røde lepper og lakk gjerne også neglene i samme nyanse og ta på pumps - vips er du retro: 

image.png.44500aac3e94b8e651353dd4eeb9af41.png

• Liker 5
Skrevet

Ikke meld avbud! Sort minikjole med svært belte i livet, store øredobber og stort tupert hår + 80 talls sminke, kombiner kjolen med høye støvletter hvis du får tak i, eller som andre sier; gå for en stor blomstrete kjole med store smykker. Ingen forventer at du skal komme perfekt. Gå på festen, ikke avlys! 💃💃🕺🏽

• Liker 5
Skrevet

Retro dekker 100 år nesten, så du står ganske fritt. Amatørmessig invitasjon. En invitasjon skal gi klare kleskoder om kleskode er en del av invitasjonen. Retro forteller nesten ingen ting. 

Anonymkode: d5279...328

• Liker 4
Skrevet

Gå i koseklær og si du kjører 2020 😄

Spøk til alvor, for sånne ting kan mye gjøres med styling. Tipper de som arrangerer synest det er viktigere at du kommer enn at du har veldig gjennomført antrekk. Retro er jo veldig åpent. Hadde heller ikke kjøpt nytt antrekk fra et miljøperspektiv.

Anonymkode: c7129...40d

• Liker 2
Skrevet

Retro er minst 20 år gammelt, men ikke er eldre enn 1920.da blir det antikk. Men de fleste tenker på retro som 50,60 og 70 årene. 

Anonymkode: c9827...3fb

Skrevet

Hmm, har en kjole som jeg sikkert kjøpte rundt år 2000. Har aldri tenkt på den som retro, men kanskje den kan telle som det. 😅 Får dobbeltsjekke om den passer i morgen.

• Liker 1
Skrevet

Bruk litt tid på hår og sminke. 

Liker du ikke kjole eller skjørt

5 Ícones para copiar no Halloween! – Beijos, Blues & Poesia ❤   svart jeans eller leggings med høyt liv. belte, høye heler, krøller og leppestift. 

Skal du bruke kjole eller skjørt kan du enkelt gjør det "retro" style håret og sminke deg i det som var typisk for den perioden du går for. 

Anonymkode: 9be1f...fe0

• Liker 4
Skrevet

"Retrofest" uten å spesifisere er så slapt at du kan være like slapp og gå med akkurat det du vil. Si at det er "retro" fordi du gikk i de klærne for 2 år siden. Minner meg om en episode av Gilmore Girls da hun datteren holdt en "2002" temafest. I 2006 😄

Anonymkode: c89a7...56c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...