AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Jeg ble litt inspirert av forskjellige tråder her inne og har laget et helt hypotetisk scenario. Jeg er 23, ikke planer om å gifte meg eller å få barn med det første, men jeg ser jo noen trender og er veldig nysgjerrig hvordan parøkonomi, ekteskapskontrakter, arbeidsfordelinger, skillsmisse, osv fungerer i en helhet Si at man har et par hvor mannen i forholdet er breadwinner og jobber mye overtid (kanskje han har klatret høyt opp på karrierestigen med mye ansvar, prøver å klatre, eller rett og slett bare vil tjene mer). Han får spart en god del av lønningene og investert dem videre i fond og aksjer. Fruen jobber typisk 09-16 uten noe særlig overtid pga små bar, men har i likhet med mannen muligheter for å jobbe mer overtid om hun ønsket. For å få hverdagen til å gå opp så vet fruen at det ikke er mulighet for at hun også kan jobbe overtid på lik linje som mannen. De har delt økonomi (spytter inn 50-50 inn på en regningskonto eller en lignende justert prosentandel hver) og har en ekteskapskontrakt (svært mange på min aldersgruppe mener at dette er et must dersom de eventuelt gifter seg). Hvilke tanker har dere om denne dynamikken? Er det dumt? Hvis begge er fornøyde så er alt ok? Hva hvis det er snakk om samboerskap istedenfor ekteskap? Hva om mannen eier leiligheten? Endrer situasjonen seg da? Anonymkode: fad73...78a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Skjønner ikke at noen har delt økonomi når man er gift, det gir ingen mening for meg... Anonymkode: 0a489...478
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble litt inspirert av forskjellige tråder her inne og har laget et helt hypotetisk scenario. Jeg er 23, ikke planer om å gifte meg eller å få barn med det første, men jeg ser jo noen trender og er veldig nysgjerrig hvordan parøkonomi, ekteskapskontrakter, arbeidsfordelinger, skillsmisse, osv fungerer i en helhet Si at man har et par hvor mannen i forholdet er breadwinner og jobber mye overtid (kanskje han har klatret høyt opp på karrierestigen med mye ansvar, prøver å klatre, eller rett og slett bare vil tjene mer). Han får spart en god del av lønningene og investert dem videre i fond og aksjer. Fruen jobber typisk 09-16 uten noe særlig overtid pga små bar, men har i likhet med mannen muligheter for å jobbe mer overtid om hun ønsket. For å få hverdagen til å gå opp så vet fruen at det ikke er mulighet for at hun også kan jobbe overtid på lik linje som mannen. De har delt økonomi (spytter inn 50-50 inn på en regningskonto eller en lignende justert prosentandel hver) og har en ekteskapskontrakt (svært mange på min aldersgruppe mener at dette er et must dersom de eventuelt gifter seg). Hvilke tanker har dere om denne dynamikken? Er det dumt? Hvis begge er fornøyde så er alt ok? Hva hvis det er snakk om samboerskap istedenfor ekteskap? Hva om mannen eier leiligheten? Endrer situasjonen seg da? Anonymkode: fad73...78a Ektrskapskontrakt om dere er gift, og samboerkontrakt om dere er samboere. Noe annet er umodent og uansvarlig. Du kan også gå på en stor økonomisk smell dersom du har investert mer. 60% av ekteskap ryker. Har du virkelig lyst til å sitte igjen med kjærlighetssorg og i tillegg bli ribbet for det du eier🤔 Det er ikke romantisk, men det er fornuftig. Anonymkode: d369b...253
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønner ikke at noen har delt økonomi når man er gift, det gir ingen mening for meg... Anonymkode: 0a489...478 Hva om man er samboere istedenfor. Mange ønsker jo ikke å gifte seg og blir heller samboere med felles barn, og da henger kanskje delt økonomi igjen ts Anonymkode: fad73...78a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ektrskapskontrakt om dere er gift, og samboerkontrakt om dere er samboere. Noe annet er umodent og uansvarlig. Du kan også gå på en stor økonomisk smell dersom du har investert mer. 60% av ekteskap ryker. Har du virkelig lyst til å sitte igjen med kjærlighetssorg og i tillegg bli ribbet for det du eier🤔 Det er ikke romantisk, men det er fornuftig. Anonymkode: d369b...253 Selvfølgelig skal man være fornuftig, men bør man ikke sørge for at partneren kan ta økonomisk fornuftige valg også? Investere litt i hverandre ts Anonymkode: fad73...78a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig skal man være fornuftig, men bør man ikke sørge for at partneren kan ta økonomisk fornuftige valg også? Investere litt i hverandre ts Anonymkode: fad73...78a Absolutt. Økonomi er ofte en av de tingene en kan krangle om mest. Lever en fra paycheck til paycheck, eller klarer en å spare litt? Har partneren din masse forbrukslån og gjeld det betales ned på blir fort dette også ditt problem. Et rødt flagg det er greit å vite om tidlig. Anonymkode: d369b...253 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Det er forskjell på delt og delt. Anonymkode: 23ad5...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er forskjell på delt og delt. Anonymkode: 23ad5...1e9 La oss si 50-50 til tross for at mannen tjener en god del mer. Eller 60-40, justert for at mannen tjener mer ts Anonymkode: fad73...78a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Skjønner ikke at noen har delt økonomi når man er gift, det gir ingen mening for meg... Anonymkode: 0a489...478 Selv klarer jeg å komme på mange grunner. En av de er hvis det er store forskjeller i penge bruk og formue. Kjenner et par hvor mannen har arva noen millioner og kommer til å arve mer, så han bruker gjerne all lønna si da han uansett vet at han vil sitte godt i det, mens hun har ikke mer en gjennomsnittet og ønsker å spare mer og sikre fremtiden. Ingen vet hva som kan skje, eks brudd, skal hun stå på bar bakke bare fordi han ikke gidder å se på priser i butikken? Anonymkode: a7ceb...4a2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Selv klarer jeg å komme på mange grunner. En av de er hvis det er store forskjeller i penge bruk og formue. Kjenner et par hvor mannen har arva noen millioner og kommer til å arve mer, så han bruker gjerne all lønna si da han uansett vet at han vil sitte godt i det, mens hun har ikke mer en gjennomsnittet og ønsker å spare mer og sikre fremtiden. Ingen vet hva som kan skje, eks brudd, skal hun stå på bar bakke bare fordi han ikke gidder å se på priser i butikken? Anonymkode: a7ceb...4a2 Det er et godt poeng ts Anonymkode: fad73...78a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 Jeg hadde ikke giddet separat økonomi som gift, men ektepakt er lurt om den ene har større formue og vil beskytte den. Anonymkode: 5b808...515
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå