Gå til innhold

"Min mor hadde tre små unger, lagde mat,holdt huset rent..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer synes ikke jeg er god nok. I går gråt babyen min i ett sett og da han kom hjem gråt jeg og spurte om han kunne ta over.

Han ble sur da jeg gikk og la meg sammen med barnet som sovnet 10 min etter han kom. 

Etterpå var han så sur. Snakket om moren som oppdro tre tette gutter på 80 tallet og faren kom sent hjem både hverdager og kvelder. Og hun hadde kontroll på alt og jeg klarte ikke ett barn engang.

Er dette sant? Er vi blitt dårligere enn våre mødre? Min mor hadde også tre barn og holdt at rent og pent. Hjemmelaget middag hver dag. Jeg forstår ikke jeg, føler ærlig at jeg sliter med å få gjort noe som helst med bare en baby. Har min samboer rett? Hva har eventuelt endret seg siden dengang? Jeg ser mange her inne sliter med bare ett barn. 

Anonymkode: 808bf...9ef

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er babyens far? 

Anonymkode: 68f76...dbe

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor er babyens far? 

Anonymkode: 68f76...dbe

Det er ikke relevant for ts spørsmål. Hun spør om det er sant at dagens kvinner er dårligere enn sine mødre. Ikke om barnets far (som sikkert er samboeren), skulle ha hjulpet til.

• Liker 22
Skrevet

Min mann jobber masse og ofte overtid. Det aller meste av husarbeidet faller på meg men han tok alltid babyen/e når han kom hjem fra jobb om de gråt osv. 

Anonymkode: 29eab...d63

• Liker 8
Skrevet

føler med deg. jeg har hatt fødselsdepresjon med alle mine barn også, som gjør meg sliten. MEN, mye er nok endret. det er ett helt annet press og stress i dag. mye bekymringer de ikke hadde før ( ja, de hadde nok mye de også). vi skal også jobbe like mye som fedrene..før var ofte mødrene hjemme. og hadde lengre permisjon. skjønner at dette ikke er hele svaret, men noen tanker om det.

men jeg tror også mange slet med det før også, men det er kanskje mer rom for å vise at man sliter i dag? også må man/samboeren din huske at han så ikke hvor sliten moren sin var når barna var lagt. eller alle tårene fordi hun var sliten. kanskje moren ikke hadde noe annet valg enn å gjøre alt selv? syns det var veldig dårlig gjort å sammenligne deg sånn.

moren min hadde også god kontroll, hun hadde oss alle barna helt alene. alltid middag, ryddig og vasket, hadde tid til oss og jobbet flere jobber. vi merket ikke at hun var sliten. men når vi snakker med henne om det nå i voksen alder, så forteller hun om persioder der det var utrolig vanskelig. så nei, jeg tror ikke vi er dårligere. men det forventes forferdelig mye av oss. mødre er jo bare mennesker vi også.

Anonymkode: 88678...985

• Liker 30
Skrevet

Tror ikke kvinner var flinkere før nei. Dvs, på noen måter var de nok det, de var nok mer vant til å passe barn samt gjøre husarbeid fra tidlig alder. Pluss at de gjerne hadde et kvinnnefellesskap rundt seg. 
Men det var mindre krav, fikk barna mat og stell var det meste greit. Eldre barn ble sendt ut for å leke ol. 
Babyer ble stelt og matet, og mange lot dem ligge alene og skrike mens de gjorde husarbeid. Det er ikke akseptert i dag. 
Mange av den eldre generasjonens kvinner har store psykiske vansker fordi de har utslettet seg selv og egne behov. De var utsatt for en utrolig belastning, på jobb 24/7 og ble dømt, veid og målt. 
Når det er sagt, tror jeg ikke 80-tallet var det verste tiåret i så måte. 

• Liker 48
Skrevet

Bare for å hjelpe alle som spør om røde flagg tidlig i forholdet i dag:

Hva gjorde han tidlig i forholdet som egentlig avslørte at han var en mannsjåvinistisk guttebaby?

Ikke at det hjelper deg akkurat nå. Men om bare en person leser dette og dropper fyren i utgangspunktet har du gjort noen en god tjeneste i dag. 

Anonymkode: 77dd4...466

• Liker 29
Skrevet

Tja, det tar kanskje et snev av sannhet i seg, og det sier jeg som en mamma i kaoshjem selv 🙈 min mor som er 65, får gjort mer hjemme her når hun er barnevakt enn hva jeg får gjort selv når jeg er hjemme med barn 😅 jeg skjønner det ikke, strøkent både inne og ute og middag på bordet. Hun er et rivjern. 

Anonymkode: 4f9b1...34e

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du får si til han at tidene har forandret seg, siden 80-tallet. 

Skrevet

Man var rett og slett mer vant til å stå på før.

Anonymkode: ed9b0...3c3

• Liker 7
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men husk nå på at "alt var bedre før".  Bare at det var ikke det, man glemmer det som ikke fungerte helt og husker det som gjorde det. Vi er skapt sånn. 

Og så var det nå en gang sånn at tidligere skulle babyer trene opp lungene sine. Og skulle kun ha mat 3hver time. Så de gråt mye mer, og fikk mye mindre av det emosjonelle. Unger som blir født i dag har det mye bedre, er tryggere og mer fornøyd enn tidligere. 

Anonymkode: fa146...0cc

• Liker 34
Skrevet

Selvfølgelig er det lettere å klare å ha 3 barn og holde hus når man ikke har noen jobb å tenke på, men bare er hjemme med barn, og alle venninner og kvinner i gata også er hjemme med sine barn, så man er sammen om det :)

Det stilles så mye høyere krav i dag, før i tiden gjorde man mye med babyer som er feil i dag

Og noen babyer er bare mer krevende enn andre, helt uavhengig av hvilken tidsperiode de er født i. 

Anonymkode: edb84...ddf

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, det tar kanskje et snev av sannhet i seg, og det sier jeg som en mamma i kaoshjem selv 🙈 min mor som er 65, får gjort mer hjemme her når hun er barnevakt enn hva jeg får gjort selv når jeg er hjemme med barn 😅 jeg skjønner det ikke, strøkent både inne og ute og middag på bordet. Hun er et rivjern. 

Anonymkode: 4f9b1...34e

det gjør min mor når hun er barnevakt også! men man har en helt annen energi når man er barnevakt. hun kan stå på  med husarbeid og barnebarn, uten å slite seg ut fordi om timer eller dager skal hun hjem igjenn. uten barn.  og da takler man nok litt mere tror jeg.

Anonymkode: 88678...985

• Liker 31
Skrevet

Husk at før fikk ikke ungene den oppvartning og oppfølging de får nå...

Det var vanlig å slå unga til stillhet for å få fred. Småsøsken måtte pent passe småsøsken så mor fikk unna husarbeid/middag 

Anonymkode: 6e927...279

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...