Gå til innhold

Onkel som lurer bestemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om det er flere som har vært borti lignende saker og hvordan det eventuelt gikk til slutt.

Saken er den at min bestemor på 86 år bor på aldershjem og er ved relativt god helse hvis man skal se på alderen og det faktum at hun sannsynligvis har kreft og tar sterke smertestillende medisiner. Hun er midlertid litt glemsk og blander og surrer noe. Hun tar f.eks feil av meg og min mor for tiden.

I sykehjemmets kardex står det at hun glemmer og surrer litt.

Min onkel har nå i sommer tydeligvis vært på sykehjemmet og fått henne til å skrive under på at hun overfører en del eiendom til ham. De er ellers 8 andre søsken. Dette har jeg hørt/snoket frem via andre (bl.a hans barn som er rystet over faren men som han truer og presser til å medvirke), og han har også et prosjekt på gang med denne eiendommen slik at det ikke er så vanskelig å skjønne at han har gjort noe for å få denslags rettigheter. Bestemor har skiftet etter bestefars død, så hun har egentlig ingen slike begrensninger på å gi bort noe. Bestemor selv sier at hun ikke har undertegnet noen papirer som helst, hun vet ingenting. Min onkel hevder at hun har skrevet alt over på ham. Han er flink til å true og presse samt love gull og grønne skoger så for alt man vet så har han truet henne til taushet. Hun nekter uansett på at hun har undertegnet noe som helst når vi snakker med henne. Resten av familien kontakter nå advokat, for det har aldri vært bestemors mening i alle tidligere år at en skal ha alt sammen, og her er det så mange lugubre elementer at det halve kunne vært nok. Min onkel vil heller ikke vise oss dokumentet min bestemor liksom har undertegnet før det er "ferdig" hva nå det enn måtte bety. Det ser ut som at det går mot en skikkelig familiefeide, noe som jeg synes er veldig trist særlig for bestemor som burde fått en mer fredfyllt og bekymringsfri alderdom. Alle i familien ble i fjor sommer etter skiftet enige om at vi skulle la alt av resterende arveoppgjør ligge til bestemor har gått bort, noe min onkel selvsagt bryr seg katta i.

Nå lurer jeg på om noen har opplevd noe lignende og hvordan det eventuelt gikk i f.eks retten.

Er det veldig vektlagt at hun er glemsk? Hva hvis det blir ord mot ord (hennes mot onkels). Kan han egentlig bruke mot henne at hun er litt senil og glemsk ettersom at det jo også slår tilbake på ham selv på mange måter? Jeg er fullt klar over at man har lov til å gi bort hva man ønsker når man er i livet, men vi snakker her om et menneske som kanskje ikke er 100%. Vi har også vurdert umyndiggjøring slik at min onkel ikke bare kan ta seg til rette med dokumenter på sykehjemmet i fremtiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klem: Trist når det blir sånn.

Ville bare si at jeg husker en av brukeren våre ville endre sitt testamente på sine eldre dager. Skal sies at han hadde full kontroll på hva han gjorde. Da var det to personer der som var for å sjekke at han var klar og visste hva han gjorde. En slags demens test. Det var kravet for å endre for han.

Umyndiggjøring av personer er ikke like lett, men skjønner tankegange.

Er det en geriatrisk sykepleier eller lignende i kommunen dere kan snakke med for litt råd tro?

Skrevet
Jeg er fullt klar over at man har lov til å gi bort hva man ønsker når man er i livet, men vi snakker her om et menneske som kanskje ikke er 100%.  Vi har også vurdert umyndiggjøring slik at min onkel ikke bare kan ta seg til rette med dokumenter på sykehjemmet i fremtiden.

Når det gjelder gaver til familie så skal det ikke mye til før en "gave" blir tolket som forskudd på arv. :) (Dvs. at eiendommen vil regnes som forskudd på arv og bli en del av det totale arveoppgjøret når den tid kommer hvis dere ikke kommer til en annen løsning pr. i dag - dvs. at din bestemor blir kjent uberegnelig og "gaven" kjent ugyldig.)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=2808

Poenget er imidlertid at verdien av gavene ikke kan overstige verdien av det som er vanlig å gi ved slike anledninger. Hvor grensene går er dessverre ikke lett å si. Som en tommelfingerregel kan du nok allikevel gå ut fra at du er på sikker grunn hvis bryllupsgavene ligger rundt 30.000 kroner, mens bursdagsgaver ligger rundt 10.000 kroner.
Skrevet

En venninne av meg og hennes søsken gikk til retten med en sak hvor faren som var forvirret hadde skrevet over eiendom til en person utenom slekten. De måtte skaffe legeerklæringer som viste at han var forvirret, og diverse undersøkelser viste at han var presenil og ikke visste hva han hadde gjort. De fikk hevet overdragelsene i retten. Så det er mulig - men jeg er ikke 100% sikker på alle detaljene rundt dette.

Hvis en advokat kobles inn så må onkelen din fram med alle papirer rundt overdragelsen.

Skrevet

Om jeg ikke tar helt feil må en slik overføring bekreftes av 2 UTENFORSTÅENDE (dvs ikke i familie eller på annen måte ha glede av en slik overføring).

En bekjent (som også var enearving/eneste barn) kontaktet en advokat for å få overført bolig før moren var død. Advokaten ønsket ikke å ta i saken med tang.

Så lenge det står i papirene til sykehjemmet at den damen du refrerer til "surrer litt" er jeg rimlig overbevist om at dette er en sak som kan omgjøres om noen velger å gå videre med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...