Gå til innhold

30+ - hva gjør dere med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og typen er veldig ulike på mange måter. Mens vi har vært kjærester, har vennskapene mine svunnet litt hen, av ulike grunner. I starten var vi mye ute med mine venner på byen, fester, osv. Men så ble vi begge lei av det, fordi fylla passer ikke for oss. Når jeg var singel, drakk jeg nok mye oftere i helgene, fordi det er sånn min omgangskrets er sosiale, mens nå som jeg er i forhold, har det selvfølgelig roet seg helt og jeg trives med det.

Han bruker VELDIG mye tid på jobben sin og har ikke det samme sosiale behovet som meg. Han er sosial på jobb, med familie, og tar en kaffe med en kompis en sjelden gang, men det er gjerne noe som skjer impulsivt. Så vi omgåes liksom ingen fra hans kretser. Nå skal det også sies at han er fra en annen kultur og hans "krets" omgåes mer som familier, og menn møtes i grupper, men det er ikke noe særlig fokus på alkohol.

Jeg begynner nå å få store sosiale behov, fordi ukedagene går sin gang, med barn og jobb, og ellers bruker jeg mye tid med han ellers. Når jeg tidligere har hatt en jentekveld med 1-2 venninner, er det gjerne avtalt i god tid og innebærer et par glass vin og skravling, men ikke mer enn det. Jeg går tidlig hjem, og de går evt. videre ut på byen. Men hver gang jeg har vært på slike besøk, må han alltid kommentere " Går det ikke an å finne på noe annet enn å drikke?" Vi drikker oss jo ikke fulle, men litt vin skaper gode samtaler, og det er ikke så ofte jeg har kvalitetstid med venninner. Jeg er ikke intr. i å ringe å invitere folk på bowling, kino eller fjelltur, (eller hva han tenker på.) 

Hva gjør dere med deres venninner, dere som er 30+? Er det så rart å ta noen glass 2 ganger i halvåret med ei venninne?

Anonymkode: 621db...144

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi møtes som regel på cafe på dagtid. Varierer litt hvem det passer for. Møtes ellers til litt et glass vin som du beskriver av og til, ut og spise eller noe annet, feks oslotur, kanskje 1 gang i året.. 

Anonymkode: 2e9ef...05d

• Liker 2
Skrevet

Vi går gjerne ut og spiser, eller har filmkveld eller spillkveld. Vi drar også fremdeles på byen. Alkohol er pfte involvert ja, men i forskjellig grad hos forskjellige av oss.

Anonymkode: fd523...6f7

• Liker 2
Skrevet

Brettspill, kryssordkonkurranser, og bytting av frimerker og mynter.

Anonymkode: 736e1...5e5

• Liker 2
Skrevet

Trener sammen en gang i uken, noen ganger fjelltur/tur i park ol. Om sommeren møtes vi gjerne utendørs i park. Møtes på restaurant 1-2 ganger per måned hvor det gjerne blir noen drinker, men ingen bytur lengre.

Anonymkode: 23e57...f0b

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at jeg føler han fremstiller meg som en "dranker"😅 Jeg kan gå ut med venner å spise, kino, bowling, sitte i park, osv. Men det er stort sett noe alkohol involvert i alle de aktivitetene. Jeg MÅ ikke drikke fordi jeg skal spise ute, men det er liksom noe med opplevelsen. Og jeg gjør det jo veldig sjelden, kan gå måneder mellom.

Også har jeg funnet meg andre venner (med barn) som jeg kan møte i ukedager, med eller uten barn. Og vi kan spise lunsj/ta en kaffe.

Så jeg har jo litt fra begge verdener..

TS

Anonymkode: 621db...144

Skrevet

Møtes hos hverandre, snakker om livet, klager over ting vi sliter med, ler, slarver litt og spiser mat, går turer osv 

Skrevet

Synes kommentarene fra samboer er veldig unødvendig!

Jeg drikker også ganske ofte alkohol når jeg er sammen med venner på kveldstid- enten hjemme hos venner eller spiser vi ute. 
Ellers går vi ganske ofte kveldsturer sammen for å prate. Ikke fjelltur, men i  nabolaget, eller på en tursti i nærheten. 
Ellers reiser vi litt på hytteturer sammen også- men da drikker vi jo også. 

Anonymkode: 92db3...cf7

• Liker 3
Skrevet

Treffer venninene mine så sjeldent, at da drar  vi den ut. Typ 2-3 ganger i året. Middag, drikking og ut på byen. Mor må på vift😁 samboer er ikke kjempe begeistret men sier ikke noe på det. Han koser seg med alene tid når barna sover👌 Men folk har sikkert forskjellig syn på alkohol

Anonymkode: 3a01b...f88

• Liker 1
Skrevet

Vi er ikke et arabisk land, og vi drikker gjerne litt vin når vi er ute. 

Det er vel ikke så mye å forsvare her TS?

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som kommentaren fra samboeren handler mere om han selv enn om deg?

Skrevet

Vi går ut og spiser og besøker Escape room. 😊 

Skrevet

Møter du venner bare fire ganger i året??? Det er jo ingenting (seriøst, dere burde møtes oftere)!!! Det er veldig spesielt at samboeren din kommenterer dette.

Anonymkode: 7807d...f49

• Liker 2
Skrevet

Alt fra kafé, restaurant, uteliv, filmkveld, spillkveld, spasertur, shopping til reise... det varierer hva jeg gjør med hvem av venninnene/kompiser. 

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 18.07):

Er det så rart å ta noen glass 2 ganger i halvåret med ei venninne?

Nei, det er mer rart å ikke ses mer enn to ganger i løpet av halvåret. 😳

Skrevet

Vi trener sammen oftest, men vi drikker vin ved mange flere anledninger enn dere! 

Anonymkode: b8eb1...01a

Skrevet

Går på tur, møtes for å spise middag eller lunsj ute, lager middag sammen hjemme, drar på stranden, spiller kort, har et par gode venner som jeg tar psykedelisk sopp med et par helaftener i året.

Anonymkode: 1f60e...2bc

Skrevet

Venninnegjengen møtes gjerne på kafé, går ut å spiser på kveldstid eller møtes hjemme hos en av oss og lager mat sammen. Noen ganger møtes vi med alle barna, da hjemme hos en av oss eller vi drar på en tur sammen. Noen ganger går vi på kino. Prøver å få til en jentetur en gang i året. Vi er 38, har vært venninner siden barne- og ungdomsskolen. 

Anonymkode: ee00b...67a

Skrevet

Får litt rødt flagg av at han legger det frem som om du er på flatfylla fordi du tar et glass vin med venninner en kveld. Min mann er også fra en annen kultur som er mer familieorientert, men reagerer ikke på at jeg drikker alkohol, hverken i større eller mindre grad.

Men ting jeg og mine venninner gjør; harrytur til Sverige(ikke nå under pandemien selvsagt), TV-spill-/brettspill-/filmkveld, dratt på sanking av sopp og bær når det er sesong for det, utekino, markeder(julemarked, bondensmarked osv), lage middag sammen, dra på kino/teater, cafe/restaurant, klatrepark, escaperoom, standup, pokemonjakt, bake kake sammen, trene sammen, dra i bassenget... Har vært på interrail med ei venninne(anbefales!), drat på mini-roadtrips og overnattet i telt, shopping, rusle-/mark-/sykkeltur...! Masse å finne på:)

Anonymkode: b5a54...cae

Skrevet

I begynnelsen av 30-årene hadde vi middag hjemme hos noen eller ute, eller gikk ut på byen sammen. Kunne også gå på kino, cafè, trene, gå tur, strikkekveld, filmkveld, spillkveld, osv. Veldig ofte var det alkohol involvert uten at noen reagerte på dette. Nå er de aller fleste blitt foreldre eller i ferd med å bli det, så det blir litt mer å møtes på dagtid i stedet. 

Anonymkode: beb8a...555

Skrevet

Møtes vi flere så er det som regel drikking ja.. er 35 nå men var ennå vanligere rundt 30. 

Hender vi møtes på dagtid da, da er det feks spise lunch (med eller uten alkohol), tar en kaffe eller gå en tur. Eller henge hjemme hos hverandre. Da er det ofte bare med 1 eller 2 andre og gjerne de nærmeste da. Har også en venninne jeg rir på ridetimer med, det er jo iallfall uten alkohol.

På sommeren kan man dra å bade (men flere jeg kjenner tar gjerne med alkohol da også). På vintern kan vi dra på ski. Kino dro vi jo iblant på før.

Andre aktiviteter som ikke er pub/utested men likevel inkluderer alkohol: Brettspill, middag ute/hjemme hos noen, telttur, hobbytreff (strikking feks eller dataspill), "aktiviteter" på byen (dart, shuffleboard, karaoke og sånt), båttur, hyttetur, quiz, ostekveld, skibakken (men da er det afterski), konsert og festival...

Men ja jeg er vant til at det nesten alltid er alkohol involvert. For meg er jeg den personen som iblant blir oppgitt over dette og kunne ønske vi gjorde noe sosialt uten å drikke litt oftere, men både samboeren min og vennene mine er uenige.

For oss så betyr ikke forhold at man slutter å gå ut eller drikke..forstår ikke helt den konklusjonen jeg da.. Jeg har vært i forhold hele mitt voksne liv, da skulle jeg aldri fått gå på byen eller fest eller noe da...? Eller bare møtes på pub og prate og ta noen øl? Hvorfor tenker du og samboer at forhold = bli avholds? Det er når man får barn at det roer seg litt og man dropper/begrenser alkoholen om man ikke har barnevakt.

Synes samboeren din er litt teit, det burde være helt ok og det er helt normalt at man tar seg noen glass vin på venninnekveld.

Anonymkode: d8e2d...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...