Gå til innhold

Er det forbudt å spise Hundekjøtt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt matvane i sørøst asia. Spørsmålet er om noen har vært der.

Anonymkode: 0c63f...372

Skrevet

Fikk skikkelig lyst på due-bryst nå.

Håper fireåringen min kan fange noen til meg etterpå  😂

Anonymkode: 08131...622

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt normalt matvane i sørøst asia. Spørsmålet er om noen har vært der.

Det er ikke "helt normalt", nei. Korea er heller ikke i sørøst-asia.

Tror det er lovlig i Norge.

Anonymkode: 203ce...354

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel vanlig i land i Asia, som Kina for eksempel, å spise hundekjøtt. Alle har vel hørt om skrekkfilmingen de gjorde med skjult kamera over hvordan de fanget, stappet i smekkfulle bur, og så på grusomste vis avlivet hunder og katter som skulle bli middag på restauranter osv. De hang dem opp etter halsen i tau i taket på buret for eksempel, så de hang der og ble sakte kvalt.

Eller de hev levende katter i kokende vann for å få huden til å løsne fra kjøttet bedre, og så fisket de den opp igjen mens den enda rørte på seg, og så flådde de den levende.

Jeg så den filmen, og det ødela min respekt for disse hunde- og kattespisende nasjonene for alltid. Det finnes nok av videoer om dette på Youtube fremdeles....

Men nei, jeg ville aldri med vitende og vilje spist kjøtt fra verken hund eller katt. Og iflg det jeg finner, eksisterer det ikke noe lovforbud mot å spise hundekjøtt her i landet. Se nedenfor:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=74546

Siterer fra linken:

Slaktning og spising av hund er ikke noe problem i Norge. Derfor er ikke dette tydelig regulert i norsk lovgiving, verken i dyrevelferdslovene eller i reguleringene fra Mattilsynet.

Men så står det lenger nede:

Regelverket for handel med kjøtt og andre animalske produkter er harmonisert innen EØS. Hunde- og kattekjøtt er ikke godkjent som kjøtt etter EØS-regelverket. Det er derfor ulovlig etter matloven å servere kjøtt av hund og katt til andre eller omsette det på annet vis. Ifølge Mattilsynet vil slikt kjøtt ikke være omfattet av noe slags unntak fra regelverket og forskriftene som matloven hjemler.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fikk skikkelig lyst på due-bryst nå.

Håper fireåringen min kan fange noen til meg etterpå  😂

Anonymkode: 08131...622

Du vet at du kan få gratis garnityr til duene også ved hjelp av mark. Jeg var med på obduksjon av en due og da vi åpnet den, var det ikke noe hyggelig syn akkurat.

Skrevet

@Million, det vil da si at det er forbudt med hundekjøtt i Norge siden vi er oppfattet av EØS regelverket.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

@Million, det vil da si at det er forbudt med hundekjøtt i Norge siden vi er oppfattet av EØS regelverket.

Det var litt forvirrende, det som sto der, for lengre opp sto det at vi ikke hadde noen lovgivning på det, men lenger nede sto det noe annet. Men ja, det siste tyder på at vi i Norge i alle fall må følge EØS reglene som forbyr det, selv om vi ikke har egen, norsk lovgivning mot dette.

Skrevet

Synes det er utrolig dobbeltmoralsk at hundekjøtt er forbudt i alle fall, de er ikke mer verdt enn noe annet dyr. Har utrolig lyst å smake det, får prøve en gang om jeg reiser til Asia.

Anonymkode: f7aa9...d0c

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Det er vel vanlig i land i Asia, som Kina for eksempel, å spise hundekjøtt.
[..]

Jeg så den filmen, og det ødela min respekt for disse hunde- og kattespisende nasjonene for alltid. Det finnes nok av videoer om dette på Youtube fremdeles....

Nei, det er ikke vanlig å spise hund eller katt i Kina, eller noen andre land så vidt jeg vet.

At det forekommer enkelte ganger noen steder er ikke det samme som at det er vanlig. Det er ikke vanlig å spise smalahove i Norge, for eksempel.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig å spise hund eller katt i Kina, eller noen andre land så vidt jeg vet.

At det forekommer enkelte ganger noen steder er ikke det samme som at det er vanlig. Det er ikke vanlig å spise smalahove i Norge, for eksempel.

"Dyrevernsgruppa Humane Society International anslår at rundt 30 millioner hunder årlig ender opp som mat i Asia"

Det er altså noen millioner. Det er hva jeg kaller "vanlig" når så mange hunder blir spist. Men ok, det finnes over en milliard kinesere, så da er jo noen millioner "lite"...

Litt om Hundekjøttfestival i Kina

Endret av Million
Skrevet

Jeg kjenner en som har spist hundekjøtt i Kina. Det har visstnok godt og hadde ingen spesiell smak av noe slag. 

Jeg hadde heller sultet ihjel enn å spise katt eller hund. Gjelder forøvrig en del andre ting de spiser i Asia som feks edderkopper, insekter, slanger 🤮🤮🤮

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (21 minutter siden):

"Dyrevernsgruppa Humane Society International anslår at rundt 30 millioner hunder årlig ender opp som mat i Asia"

Det er altså noen millioner. Det er hva jeg kaller "vanlig" når så mange hunder blir spist. Men ok, det finnes over en milliard kinesere, så da er jo noen millioner "lite"...

Den hundefestivalen er helt forkastelig. Jeg blir dårlig hvert eneste år når dette kommer i media. Jeg har sett hvordan de kveles sakte til døde og ikke minst de som flås levende. Helt for jævlig groteskt og aldri i mitt liv om jeg skal sette tenna mine i det kjøttet.

Skrevet
5 minutter siden, Million said:

5 hours ago, AnonymBruker said:

Denne saken omtaler hundekjøtt i Sør-Korea.  Hvor vanlig det er å spise hundekjøtt i Kina og Vietnam vet jeg ikke. I Sør-Korea er det overhodet IKKE vanlig å spise hundekjøtt. Og av dem som gjør det, er det eldre folk som velger å spise hundekjøtt. Blandt dem som spiser hundekjøtt er det en utbredt tro at hundekjøtt er bra for kroppen i de varme sommermånedene. 

Som en som bor i Korea, blir jeg lite klok på nøyaktig hvilken status under loven hundekjøtt har. Det har vært forbudt tidligere, og så vidt jeg vet regners ikke hunder som buskap, på lik linje med kuer og griser. Likevell , når hunden først er slaktet, faller hundekjøtt under samme kategori som biff og svinekjøtt. 

Uansett, å spise hundekjøtt er en døende tradisjon.  De aller fleste under 50 år støtter det ikke, og hunder er de mest populære kjæledyrene her. Dessverre er det mye misinformasjon og myter når det gjelder hunekjøttindustrien.

- Koreanere spiser kjæledyrene sine? Nei, pudler og retievere blir ikke spist. Det er en egen type hund som blir avlet for å spist. Problemet er at hundekjøtt-lobbien lenge har påstått at det er greit å spise hundekjøtt fordi "kjøtthundene" er annerledes (dummere, mindre verdt) enn fancy rasehunder. Så mange tror at det er greit, fordi kjøtthundene ikke er kjæledyr. Heldigvis virker det som den myten er i ferd med å falle fra hverandre.

- Folk som avler hunder til slakt er onde; Nei, de fleste er fattige. Kanskje de begynte med et par hunder som en biintekt, så gradevis flere. De fleste går i null, det er kunn et fåtall som tjener godt nok til å leve av det. Jeg har sett mange gårder hvor hunder blir avlet til slakt, felles er at de  er skitne, hundene står i trange bur, mange er skadet eller syke. Forholdene er utrolig uhygieniske, ville aldri aldri spist kjøtt fra dyr som hadde det slik.  De fleste som driver slike steder VIL gjerne slutte, problmet er at da må regjeringen gidde å kjøpe dem ut, og det skjer ikke med det første. Bla fordi mange driver business "uoffisielt."  

- fakta er at de fleste av hundene som avles til slakt vil bli avlivet, enten hos dyrevern organisasjoner eller til slakt. En gjennomsnits gård har kanskje 200 hunder, det er ikke kapasitet til å rehabiliere og ta vare på flere tusen hunder.

- Dyrevern er en hot topic i Korea, sterkere beskyttelse under loven er på vei, og fra oktober er det påbudt med microchip og registrering av hunder.

• Liker 3
Skrevet
Tanuki skrev (3 minutter siden):

Denne saken omtaler hundekjøtt i Sør-Korea.  Hvor vanlig det er å spise hundekjøtt i Kina og Vietnam vet jeg ikke. I Sør-Korea er det overhodet IKKE vanlig å spise hundekjøtt. Og av dem som gjør det, er det eldre folk som velger å spise hundekjøtt. Blandt dem som spiser hundekjøtt er det en utbredt tro at hundekjøtt er bra for kroppen i de varme sommermånedene. 

Som en som bor i Korea, blir jeg lite klok på nøyaktig hvilken status under loven hundekjøtt har. Det har vært forbudt tidligere, og så vidt jeg vet regners ikke hunder som buskap, på lik linje med kuer og griser. Likevell , når hunden først er slaktet, faller hundekjøtt under samme kategori som biff og svinekjøtt. 

Uansett, å spise hundekjøtt er en døende tradisjon.  De aller fleste under 50 år støtter det ikke, og hunder er de mest populære kjæledyrene her. Dessverre er det mye misinformasjon og myter når det gjelder hunekjøttindustrien.

- Koreanere spiser kjæledyrene sine? Nei, pudler og retievere blir ikke spist. Det er en egen type hund som blir avlet for å spist. Problemet er at hundekjøtt-lobbien lenge har påstått at det er greit å spise hundekjøtt fordi "kjøtthundene" er annerledes (dummere, mindre verdt) enn fancy rasehunder. Så mange tror at det er greit, fordi kjøtthundene ikke er kjæledyr. Heldigvis virker det som den myten er i ferd med å falle fra hverandre.

- Folk som avler hunder til slakt er onde; Nei, de fleste er fattige. Kanskje de begynte med et par hunder som en biintekt, så gradevis flere. De fleste går i null, det er kunn et fåtall som tjener godt nok til å leve av det. Jeg har sett mange gårder hvor hunder blir avlet til slakt, felles er at de  er skitne, hundene står i trange bur, mange er skadet eller syke. Forholdene er utrolig uhygieniske, ville aldri aldri spist kjøtt fra dyr som hadde det slik.  De fleste som driver slike steder VIL gjerne slutte, problmet er at da må regjeringen gidde å kjøpe dem ut, og det skjer ikke med det første. Bla fordi mange driver business "uoffisielt."  

- fakta er at de fleste av hundene som avles til slakt vil bli avlivet, enten hos dyrevern organisasjoner eller til slakt. En gjennomsnits gård har kanskje 200 hunder, det er ikke kapasitet til å rehabiliere og ta vare på flere tusen hunder.

- Dyrevern er en hot topic i Korea, sterkere beskyttelse under loven er på vei, og fra oktober er det påbudt med microchip og registrering av hunder.

Interessant. Takk for at du deler "inside information" :)

Litt off-topic og unnskyld at jeg spør, men er det lov å spørre hvordan du havnet i et land som Korea og bosatte deg der? 

Skrevet
13 minutter siden, Million said:

Interessant. Takk for at du deler "inside information" :)

Litt off-topic og unnskyld at jeg spør, men er det lov å spørre hvordan du havnet i et land som Korea og bosatte deg der? 

hei, jeg kom hit som student. Siden bestemte jeg og mannen min oss for å bli her:) 

• Liker 2
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det står at man ikke kan servere det til andre, eller omsette det på annen måte. 

Om du spiser hundekjøtt hjemme hos deg selv etter å ha avlivet Fido på humant vis, så er det ingen lov som forbyr deg å gjøre det.

Anonymkode: ffba3...522

Skrevet

Du kan spise hund i enkelte områder i Sveits også (Appenzell) og noen sveitsiske hunderaser var også "kjøtthunder" i tillegg til å være brukshunder. Nå er det her som i Norge, det er ikke et generelt forbud mot å spise hund, men forbud mot omsetning hunder/hundekjøtt og servering av hundekjøtt så i praksis kan du kun spise din egen hund. 

Anonymkode: f47b6...201

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...