AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Han synes kondom er vanskelig å få på, og det blir mye styr med det. Sånn synes jeg det har vært i alle forhold, kondom er på en måte ikke et tema så snart vi er "eksklusive". Jeg synes ikke hormonell prevensjon fungerer for meg. P-piller gir meg ekstremt ustabil syklus med masse spotting, dårlig humør og dårlig hus. Spiral er ekstremt vondt for meg å sette inn og ut grunnet trang livmorhals, og jeg er også plaget en del med smerter i ettertid, spiral gjør også at jeg mister håret, og på både piller og spiral mister jeg sexlysten fullstendig. Jeg kan ikke huske sist jeg var skikkelig kåt. Det er som en helt fremmed følelse. Og jeg er så lei av å prøve nye ting, nye merker, nye bivirkninger, gynekologer og penger ut av konto. Sist jeg byttet spiral, for å prøve enda et nytt merke, gjorde det så vondt at jeg fikk flashbacks til overgrep som ligger 20 år tilbake i tid, og ble liggende apatisk på sofaen resten av dagen. Og nå har vi funnet ut at trådene er for lange, så samboeren min synes sex er ubehagelig, og han blir sår. Så da må jeg inn å klippe trådene tipper jeg, og det er jo ikke en stor greie, men jeg kjenner jeg blir motløs. Jeg er så utrolig lei. Jeg vil ikke tilbake til den gynekologen, tanken gir meg tårer i øynene. Jeg er rett og slett redd. Når jeg sier til samboeren min at hvis denne spiralen må ut så er det uaktuelt å sette inn en ny, fordi jeg synes det er vondt, så har han forståelse for det. Men det er også tydelig at han tenker at det er min oppgave å finne et annet alternativ, og jeg ER SÅ LEI. Hormonene gjør at jeg ikke har sexlyst uansett, så jeg har null motivasjon. En del av meg har bare lyst å si stopp, det er nok, jeg streiker. Nå er det enten kondom, vi tar sjansen, eller ikke noe sex, for jeg orker ikke mer av dette. Dette er dumt å spørre om, men bær over med meg, jeg har aldri vært flink med krav: Er dette noe man kan gjøre? Hva ville du gjort om du var i min situasjon? Anonymkode: 110a5...dc7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 I ditt tilfelle ville jeg krevd kondom. Så barn. Så sterilisering av han. Om han, gitt hvordan du har det, hadde nektet, så hadde jeg funnet meg en mann som brydde seg i stedet. Anonymkode: 99003...750 12
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Jeg har aldri vært på hormonbaserte prevensjonsmidler og kommer heller aldri til å være på det, det er et valg du selv må ta. Har du tenkt på å sterilisere deg? Enten deg eller han? Anonymkode: f1e73...b99 2
pia mater Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 Hvis du har prøvd alt av prevensjon og ingenting fungerer, gi han alternativet. Kondom, sterilisering (eller graviditet) eller null sex. Så enkelt er det. Du har ofret mer enn nok. Noen fungerer ikke med hormonell prevensjon, og noen fungerer bedre med det. Vi er forskjellige og du må velge det som gjør best for kroppen din. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 Sterilisering Anonymkode: ea690...6b7
Gorgonzola Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I ditt tilfelle ville jeg krevd kondom. Så barn. Så sterilisering av han. Om han, gitt hvordan du har det, hadde nektet, så hadde jeg funnet meg en mann som brydde seg i stedet. Anonymkode: 99003...750 Er det å finne seg i krav, en rekkefølge og et inngrep hun - som kvinne - skal ha vetorett på en beskrivelse av hvordan han - som mann - bryr seg???? Du har noen skuffelser i vente. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Jeg skal slutte på det. Jeg har gitt samboer beskjed om at han må bruke kondom om han ikke er klar for å bli pappa, så enkelt og greit er det. Jeg har gått på hormonprevensjon i 15 år, siden jeg var tenåring og begynte å ha sex. Jeg ønsker å bli kjent med egen kropp UTEN forstyrrende hormoner, å det må samboer bare godta. Heldigvis har jeg en samboer som ikke bryr seg om han må bruke kondom. Anonymkode: 970a8...132 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 Jeg hatt ikke orket å bruke kondom fast. Liker det ikke. Her har han sterilisert seg. Det kan jo være et alternativ. Anonymkode: 042d7...cce
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 Gorgonzola skrev (10 minutter siden): Er det å finne seg i krav, en rekkefølge og et inngrep hun - som kvinne - skal ha vetorett på en beskrivelse av hvordan han - som mann - bryr seg???? Du har noen skuffelser i vente. Hvem sier noe om vetorett? Hans valg, selvfølgelig. Men velger han bort kondom, eller så sterilisering, velger jeg en annen mann. Er slikt jeg har levd livet mitt i 45 år, hvorav 15 som gift. Skuffelser har jeg aldri opplevd. Anonymkode: 99003...750 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri vært på hormonbaserte prevensjonsmidler og kommer heller aldri til å være på det, det er et valg du selv må ta. Har du tenkt på å sterilisere deg? Enten deg eller han? Anonymkode: f1e73...b99 Jeg er 31 og har lyst på barn, så sterilisering er uaktuelt. Tror jeg heller bare må velge for helsen min, også får han velge hva han skal gjøre. Anonymkode: 110a5...dc7 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: I ditt tilfelle ville jeg krevd kondom. Så barn. Så sterilisering av han. Om han, gitt hvordan du har det, hadde nektet, så hadde jeg funnet meg en mann som brydde seg i stedet. Anonymkode: 99003...750 Det var ikke så rent få krav der gitt. Kondom kan sikkert diskuteres, men kreve sterilisering, etter man har fått barn? Hvordan hadde det vært andre veien, når mannen krever sterilisering av kvinnen? Det tror jeg vi alle vet svaret på. Anonymkode: 0ebd1...db4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #12 Skrevet 28. september 2021 Jeg er 44, har aldri brukt prevensjon selv men alltid informert mannen om at han må bruke kondom. Jeg har til gode å oppleve en mann som har brutt av den grunn. Hvis prevensjon er ditt ansvar så er det fordi du selv har tatt på deg ansvaret. Anonymkode: 79101...889
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #13 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var ikke så rent få krav der gitt. Kondom kan sikkert diskuteres, men kreve sterilisering, etter man har fått barn? Hvordan hadde det vært andre veien, når mannen krever sterilisering av kvinnen? Det tror jeg vi alle vet svaret på. Anonymkode: 0ebd1...db4 Det er to helt forskjellige inngrep. Kreve er feil ord, jeg ser det. Men det er et inngrep en hver oppegående mann selv velger når han er ferdig med barn. I omgangskretsen er det i alle fall helt vanlig at mannen kutter strengen etterhvert. Anonymkode: 99003...750 6
Gjest Trøst Skrevet 28. september 2021 #14 Skrevet 28. september 2021 Stille krav til at han bruker kondom, enkelt og greit. Eventuelt kan du bruke en app som registrerer syklusen din, og ha sex på dagene hvor du ikke kan bli gravid. Men slikt kan kjapt resultere i at du blir gravid. Jeg hadde gått for sterilisering.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #15 Skrevet 28. september 2021 Sliter med det samme som deg til vanlig (er gravid akkurat nå). Skal sterilisere meg etter fødsel og slippe å tenke på det noen gang igjen! Anonymkode: d9692...a40
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #16 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Han synes kondom er vanskelig å få på, og det blir mye styr med det. Sånn synes jeg det har vært i alle forhold, kondom er på en måte ikke et tema så snart vi er "eksklusive". Jeg synes ikke hormonell prevensjon fungerer for meg. P-piller gir meg ekstremt ustabil syklus med masse spotting, dårlig humør og dårlig hus. Spiral er ekstremt vondt for meg å sette inn og ut grunnet trang livmorhals, og jeg er også plaget en del med smerter i ettertid, spiral gjør også at jeg mister håret, og på både piller og spiral mister jeg sexlysten fullstendig. Jeg kan ikke huske sist jeg var skikkelig kåt. Det er som en helt fremmed følelse. Og jeg er så lei av å prøve nye ting, nye merker, nye bivirkninger, gynekologer og penger ut av konto. Sist jeg byttet spiral, for å prøve enda et nytt merke, gjorde det så vondt at jeg fikk flashbacks til overgrep som ligger 20 år tilbake i tid, og ble liggende apatisk på sofaen resten av dagen. Og nå har vi funnet ut at trådene er for lange, så samboeren min synes sex er ubehagelig, og han blir sår. Så da må jeg inn å klippe trådene tipper jeg, og det er jo ikke en stor greie, men jeg kjenner jeg blir motløs. Jeg er så utrolig lei. Jeg vil ikke tilbake til den gynekologen, tanken gir meg tårer i øynene. Jeg er rett og slett redd. Når jeg sier til samboeren min at hvis denne spiralen må ut så er det uaktuelt å sette inn en ny, fordi jeg synes det er vondt, så har han forståelse for det. Men det er også tydelig at han tenker at det er min oppgave å finne et annet alternativ, og jeg ER SÅ LEI. Hormonene gjør at jeg ikke har sexlyst uansett, så jeg har null motivasjon. En del av meg har bare lyst å si stopp, det er nok, jeg streiker. Nå er det enten kondom, vi tar sjansen, eller ikke noe sex, for jeg orker ikke mer av dette. Dette er dumt å spørre om, men bær over med meg, jeg har aldri vært flink med krav: Er dette noe man kan gjøre? Hva ville du gjort om du var i min situasjon? Anonymkode: 110a5...dc7 Allerede halvveis ut i andre avsnitt tenkte jeg "du forklarer og begrunner ALT for mye!" Du trenger bare å si at du har forsøkt de ulike prevensjonsmetodene og de funker ikke for deg. Har alltid fortalt den jeg dater (når det er tydelig at vi liker hverandre og har kjemi) at jeg ikke kan bruke annet enn kondomer som prevensjon. Forklarer bare at kroppen ikke tåler det og det ikke er noe som vil endre seg. Spør videre om det er dealbreaker? Anonymkode: ce11c...788 2
Hulderen Skrevet 28. september 2021 #17 Skrevet 28. september 2021 Det finnes kondomer i ulike størrelser og tykkelser. Han må teste ut hvilket han liker best, og så bare øve til han blir flink til å ta det på.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #18 Skrevet 28. september 2021 17 minutter siden, Hulderen said: Det finnes kondomer i ulike størrelser og tykkelser. Han må teste ut hvilket han liker best, og så bare øve til han blir flink til å ta det på. Hehe, ja, du skal se det blir min oppgave å bli flink til å ta på kondom også. Men jeg skal stå på krava denne gangen, jeg har bestemt meg. Nå må jeg bare finne en god måte å ta det opp på. TS Anonymkode: 110a5...dc7 1
Blod Skrevet 28. september 2021 #19 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var ikke så rent få krav der gitt. Kondom kan sikkert diskuteres, men kreve sterilisering, etter man har fått barn? Hvordan hadde det vært andre veien, når mannen krever sterilisering av kvinnen? Det tror jeg vi alle vet svaret på. Anonymkode: 0ebd1...db4 Man kan kreve det jo, og han kan avslå kravet. Det er ikke mange alternativer når det gjelder prevensjon for menn. Når hun ikke tåler noen av alternativene må han vurdere om han er villig til å ta sin del av ansvaret. Hvis han ikke vil bruke kondom, sterilisere seg eller få barn er det vel ikke mange alternativer igjen? 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #20 Skrevet 28. september 2021 Har du prøvd å ta den i toern? Anonymkode: b1e5e...5a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå