Gjest 1111 Skrevet 29. september 2005 #1 Skrevet 29. september 2005 Jeg driver endel med fotografering, og nå har tiden kommet for et nytt kamera. Har allerede et Olympus digitalkamera, 3.2 megapixler. Noen som kan anbefale meg et? Vil gjerne ha et med god skarphet, det er hovedgrunnen til at jeg ikke liker mitt Olympus. Skarpe nærbilder er så og si umulig. De eneste betingelsene jeg har er at det ikke er analogt og at det ikke koster over 8-9000 kroner. Så, noen tips? (Tar for det meste portretter og bilder av mennesker).
Dan Skrevet 29. september 2005 #2 Skrevet 29. september 2005 Prøv å ta en kikk på www.foto.no Der er det mange gode tips og råd. Mvh Dan
Cronos Skrevet 30. september 2005 #4 Skrevet 30. september 2005 (endret) Jeg skal ikke si hvilket som er skarpest, men jeg ser også på nytt kamera, og det som frister mest for øyeblikket er Panasonic Lumix LX-1. Det eneste som kanskje trekker ned for deg, er en makro helt på det jevne. Endret 30. september 2005 av Cronos
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2005 #5 Skrevet 30. september 2005 (endret) Innenfor ditt budsjett bør du ha råd til et OK systemkamera, altså digital speilrefleks. Fototeknisk er det absolutt å foretrekke. Ulempen er at kameraet blir både større og tyngre enn et kompaktkamera som du kan putte i lomma og få med deg over alt, hele tida. www.digit.no har testa det meste som finnes på markedet. Det er mye info i disse testene, men sjekk for all del konklusjonen. Prisene som står oppgitt gjaldt på test-tidspunktet, så det er mye mulig dagens priser er lavere for mange modeller. Endret 30. september 2005 av Paige
Gjest 1111 Skrevet 30. september 2005 #6 Skrevet 30. september 2005 Takk for hjelp! Størrelse og tyngde spiller ikke så stor rolle, i og med at jeg ikke har med meg fotografi-apparatet hvor som helst. Jeg må si at jeg er ganske så blank på kamera og hva jeg bør se etter når det gjelder egenskaper på ulike kameraer. Skal derimot ta en kikk på linkene deres og prøve å gjøre meg selv litt klokere.
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2005 #7 Skrevet 30. september 2005 På www.digit.no er det et aktivt fotomiljø. I bildegalleriet der kan du bla sortere bilder etter hvilket kamera som er brukt og få et inntrykk den veien. Diskusjonsforumet er ikke så mye brukt, men det er alltid god hjelp å få der.
Cronos Skrevet 30. september 2005 #8 Skrevet 30. september 2005 Ja, jøss, hvis du du ikke har begrensninger på størresle ville jeg gått for et digitalt speilrefleks. Det er helt klart best, fototeknisk. De er også godt innenfor budsjettet ditt. De mest aktuelle er vel: Canon 350D Nikon D50 Nikon D70s
Gjest 1111 Skrevet 30. september 2005 #9 Skrevet 30. september 2005 Igjen, tusen takk for hjelp! Ser nok etter et digitalt speilrefleks ja. Det eneste jeg lurer på er muligheten for skarpe nærbilder..
Cronos Skrevet 30. september 2005 #10 Skrevet 30. september 2005 Det kommer vel an på linsen. Er ikke helt ekspert på dette området. Men med speilrefleks har du jo utskiftbare linser, slik at det bare er å velge og vrake i linser - også de som gir deg skarpe nærbilder.
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2005 #11 Skrevet 30. september 2005 Kikk rundt på digit, så vil du finna menge gode eksempler på nærbilder. Det lønner seg gjerne å kjøpe objektiv separat. Da kan du finne objektiver som passer til akkurat den type fotografi som du helst driver med. (Standard-objektivet til Canon EOS kan med fordel byttes ut)
Gjest 1111 Skrevet 30. september 2005 #12 Skrevet 30. september 2005 Så hvis jeg kjøper et speilrefleks så kan jeg senere bytte ut linsen som jeg vil? *føle seg dum*
Gjest Gjesta Skrevet 30. september 2005 #13 Skrevet 30. september 2005 Jepp. Du kan kjøpe linser tilpassa det di skal bruke kameraet til. Dermed kan du bruke det samme kameraet til å ftografere både insekter på en cm's avstand og store landskapspanoramaer.
Superlammet Skrevet 30. september 2005 #14 Skrevet 30. september 2005 Jeg bruker Canon EOS 350D. Det fulgte med et 18-55mm UMS objektiv, men jeg kjøpte også et Tamron 70-300mm macro-objektiv. Macro'en gjør at jeg kan ta svært detaljerte bilder, som f.eks nærbilde av en rose. Jeg vurderer å kjøpe et 28-300mm objektiv slik at jeg slipper å skifte objektiv ofte når jeg tar blder på konserter o.l. Men jeg vil iallefall anbefale Canon EOS 350D! Det er et ypperlig kamera med mange muligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå