AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Jeg har hørt at enebolig er dyrere å vedlikeholde men er det virkelig det? Du betaler gjerne mellom 2 og 4 tusen i fellesutgifter når du bor i leilighet.. Bruker man så mye hver mnd på vedlikehold når du bor i enebolig? Anonymkode: 873b1...d88 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Man bruker mer enn det på forsikring, renovasjon osv. i tillegg kommer høyere strømregning da ingen rundt varmer for deg, og du gjerne har flere kvm i en enebolig enn leilighet, og på toppen av dette kommer vedlikehold - så jo - enebolig er dyrere. Anonymkode: 6d5b5...d59 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Enebolig er dyrere å eie enn leilighet. Anonymkode: be49b...64d 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Man bruker mer enn det på forsikring, renovasjon osv. i tillegg kommer høyere strømregning da ingen rundt varmer for deg, og du gjerne har flere kvm i en enebolig enn leilighet, og på toppen av dette kommer vedlikehold - så jo - enebolig er dyrere. Anonymkode: 6d5b5...d59 Man må vel ha forsikring i leilighet også? Anonymkode: 873b1...d88
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 2-4000 i måneden er ingenting. Vi har et relativt stort hus, så man kan ikke direkte sammenligne kostnadene med en leilighet på 80 kvadrat, men her er et eksempel: Kommunale utgifter ink eiendomsskatt 32 000 per år Strøm i september: 3000 (!) = 36 000 per år (rundt regna, blir kanskje mer) Husforsikring 16000 per år (ja, stort og gammelt hus) Bredbånd 12 000 per år (ofte inkl i felleskost). Det er sikkert mer også, men bare her har du 8000 per måned for vårt hus. I tillegg til dette kommer alt av vedlikeholdskostnader som for eksempel maling, oppussing, kostnader til uteareal osv osv. Anonymkode: 01536...f64 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Leilighet vil alltid være billigere enn enebolig. Anonymkode: 7c624...1f4 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: 2-4000 i måneden er ingenting. Vi har et relativt stort hus, så man kan ikke direkte sammenligne kostnadene med en leilighet på 80 kvadrat, men her er et eksempel: Kommunale utgifter ink eiendomsskatt 32 000 per år Strøm i september: 3000 (!) = 36 000 per år (rundt regna, blir kanskje mer) Husforsikring 16000 per år (ja, stort og gammelt hus) Bredbånd 12 000 per år (ofte inkl i felleskost). Det er sikkert mer også, men bare her har du 8000 per måned for vårt hus. I tillegg til dette kommer alt av vedlikeholdskostnader som for eksempel maling, oppussing, kostnader til uteareal osv osv. Anonymkode: 01536...f64 Shit... Anonymkode: 873b1...d88
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Shit... Anonymkode: 873b1...d88 Jepp. Og så koster det 13 mill å kjøpe også fordi det ligger i Oslo (Oslo øst, faktisk). Anonymkode: 01536...f64
Brunello Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): 2-4000 i måneden er ingenting. Vi har et relativt stort hus, så man kan ikke direkte sammenligne kostnadene med en leilighet på 80 kvadrat, men her er et eksempel: Kommunale utgifter ink eiendomsskatt 32 000 per år Strøm i september: 3000 (!) = 36 000 per år (rundt regna, blir kanskje mer) Husforsikring 16000 per år (ja, stort og gammelt hus) Bredbånd 12 000 per år (ofte inkl i felleskost). Det er sikkert mer også, men bare her har du 8000 per måned for vårt hus. I tillegg til dette kommer alt av vedlikeholdskostnader som for eksempel maling, oppussing, kostnader til uteareal osv osv. Anonymkode: 01536...f64 Jeg et enig i at det er dyrere med hus, men dere har ekstremt dyr forsikring. I tillegg også veldig høye kommunale avgifter. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 Brunello skrev (4 minutter siden): Jeg et enig i at det er dyrere med hus, men dere har ekstremt dyr forsikring. I tillegg også veldig høye kommunale avgifter. Ja, enig. Forsikringa er kjempedyr, men det er et bevisst valg med veldig god dekning for gammelt hus. Oslo kommune styrer kommunale avgifter. De inkl eiendomsskatt. Anonymkode: 01536...f64
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 Mye mindre arbeid med å bo i leilighet også.... Anonymkode: b0d2d...e4e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 Faste kostnader er oppsummert over. Vi har noe rimeligere forsikring. Men betaler vel ca 20 000 i eiendomsskatt. I tillegg kommer kostnader for måking av privat vei. Du risikerer også større vedlikeholdskostnader, som du slipper i leilighet. I mine år som huseier har store kostnader blant annet innebært bytte av tak (650 000), drenering (70 000), pålagt rørfornying inn til hus (50 000). I tillegg er det jo mye mer som må skiftes, og mye mer som kan gå i stykker, enn i en leilighet. Stadig noen tusenlapper her og der til elektriker, rørlegger, snekker. Men må likevel si den største overgangen er ansvaret, og arbeidsmengden. I sameie ble på mange måter mye fikset for deg. Men i hus er det alltid noe. Denne uka må jeg få tak i elektriker for å fikse takbelysning som ikke virker, jeg må bestille service på varmepumpa, og jeg må finne noen som kan komme og gi anbud på solskjerming. I tillegg har vi en løs flis som burde vært fikset, terrassebord som burde vært skiftet, garasjedør som burde vært smurt, hage som burde vært ryddet for sesongen, lister som burde vært malt, et gjestebad som burde vært pusset opp...(og der orker jeg ikke mer av burde-lista) Anonymkode: 87c29...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #13 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 17.05): Man må vel ha forsikring i leilighet også? Anonymkode: 873b1...d88 Sameiet har som regel en bygningsforsikring inkludert i husleien, derav er det kun innbo som er nødvendig i leilighet. Jeg gikk fra 1200 kr (innbo) til 9500 kr (bolig pluss) i året. 12 000 kr i avfall og vann, ca 25 000 i Strøm, 11 000 for internett, osv. Mye en tar for gitt i leilighet, som virkelig koster i enebolig. Anonymkode: 6d5b5...d59 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 Brunello skrev (På 28.9.2021 den 17.53): Jeg et enig i at det er dyrere med hus, men dere har ekstremt dyr forsikring. I tillegg også veldig høye kommunale avgifter. Jeg jobber med forsikring og 13 000 kr i husforsikring er ikke unormalt i det heletatt. TS, vi solgte huset vårt i vår fordi vi var drit lei av utgifter. Det regnestykket med 8000 kr i mnd bare på strøm og avgifter stemmer ganske bra. Bortsett fra at når det skrives at strømmen kom på 3000 kr så regner jeg da med at nettleie kommer i tillegg som da gir total sum på over 4000 kr. I tillegg så kommer vedlikehold, og her kan det fort komme flerfoldige tusen kr når noe først skjer. Vi måtte bytte hele verandaen i 2 etg fordi den var morken og snøen raste fra taket på vinteren. Den dro med seg deler av gelenderet. En ting er at dette kanskje kostet bortimot 30-40 000 kr totalt, men det værste har egentlig vært å hele tiden måtte bruke verdifull tid på det som vi heller kunne brukt på andre ting som å være med barna. Måtte legge ny grus, kom på 4000 kr. Måtte kjøpe en pall med ved (i tillegg til strømmen) og det kom på 2000 kr hver 6 uke på vinteren og vi brukte en halv dag på å bære den på plass. Vi måtte ha feier til å sjekke pipa, koster 4500 kr. Nye takrenner på garasjen, mener det kom på bortimot 5000 kr det også. For ikke å snakke om at vinduene begynte å tippe godt over 30 år og måtte byttes snart. Da snakker vi kanskje 300 000 kr. Vi kjøpte leilighet i stedet og betaler nå 3000 kr I fellesutgifter med glede, og ca 800 kr I strøm inkl nettleie i mnd 😄 Anonymkode: 87305...42b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #15 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg jobber med forsikring og 13 000 kr i husforsikring er ikke unormalt i det heletatt. TS, vi solgte huset vårt i vår fordi vi var drit lei av utgifter. Det regnestykket med 8000 kr i mnd bare på strøm og avgifter stemmer ganske bra. Bortsett fra at når det skrives at strømmen kom på 3000 kr så regner jeg da med at nettleie kommer i tillegg som da gir total sum på over 4000 kr. I tillegg så kommer vedlikehold, og her kan det fort komme flerfoldige tusen kr når noe først skjer. Vi måtte bytte hele verandaen i 2 etg fordi den var morken og snøen raste fra taket på vinteren. Den dro med seg deler av gelenderet. En ting er at dette kanskje kostet bortimot 30-40 000 kr totalt, men det værste har egentlig vært å hele tiden måtte bruke verdifull tid på det som vi heller kunne brukt på andre ting som å være med barna. Måtte legge ny grus, kom på 4000 kr. Måtte kjøpe en pall med ved (i tillegg til strømmen) og det kom på 2000 kr hver 6 uke på vinteren og vi brukte en halv dag på å bære den på plass. Vi måtte ha feier til å sjekke pipa, koster 4500 kr. Nye takrenner på garasjen, mener det kom på bortimot 5000 kr det også. For ikke å snakke om at vinduene begynte å tippe godt over 30 år og måtte byttes snart. Da snakker vi kanskje 300 000 kr. Vi kjøpte leilighet i stedet og betaler nå 3000 kr I fellesutgifter med glede, og ca 800 kr I strøm inkl nettleie i mnd 😄 Anonymkode: 87305...42b 300 000kr for å bytte ut vinduer??? Bodde dere i slott?😅 Anonymkode: 74697...dd3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #16 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): 300 000kr for å bytte ut vinduer??? Bodde dere i slott?😅 Anonymkode: 74697...dd3 Nja, vi bodde på 200 kvm med veldig mange store vinduer og et gassfeltvindu med en tung skyvedør som kostet 70 000 kr bare i innkjøp i seg selv og en del av vinduene var veldig høyt oppe og med skråfelt som fulgte mønet så de måtte spesialbestilles og monteres på 5 meters takhøyde. Det var også overbygg over mønet så kran kom ikke til der. Veldig kronglete. Firma sa at skulle vi ta alt så måtte vi regne med 300k, minst. I tillegg måtte vi jo ha byttet noe av kledningen rundt vinduet og malt etterpå, ikke gratis det heller. Aldri med enebolig 🙃 Anonymkode: 87305...42b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #17 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nja, vi bodde på 200 kvm med veldig mange store vinduer og et gassfeltvindu med en tung skyvedør som kostet 70 000 kr bare i innkjøp i seg selv og en del av vinduene var veldig høyt oppe og med skråfelt som fulgte mønet så de måtte spesialbestilles og monteres på 5 meters takhøyde. Det var også overbygg over mønet så kran kom ikke til der. Veldig kronglete. Firma sa at skulle vi ta alt så måtte vi regne med 300k, minst. I tillegg måtte vi jo ha byttet noe av kledningen rundt vinduet og malt etterpå, ikke gratis det heller. Aldri med enebolig 🙃 Anonymkode: 87305...42b Aldri MER enebolig * Anonymkode: 87305...42b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #18 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nja, vi bodde på 200 kvm med veldig mange store vinduer og et gassfeltvindu med en tung skyvedør som kostet 70 000 kr bare i innkjøp i seg selv og en del av vinduene var veldig høyt oppe og med skråfelt som fulgte mønet så de måtte spesialbestilles og monteres på 5 meters takhøyde. Det var også overbygg over mønet så kran kom ikke til der. Veldig kronglete. Firma sa at skulle vi ta alt så måtte vi regne med 300k, minst. I tillegg måtte vi jo ha byttet noe av kledningen rundt vinduet og malt etterpå, ikke gratis det heller. Aldri med enebolig 🙃 Anonymkode: 87305...42b Skjønner😅 Vi har også enebolig, men kjenner ikke igjen til alt av utgifter du beskriver her, men vi har tatt grep for å holde kostnadene nede. Vi kjøpte et hus hvor vi vet at det ikke vil være nødvendig med vedlikehold før vi evt flytter til noe mindre. Huset varmes opp av bergvarme, og med leieinntekter som er satt til side for oppussing, vil det gå fint uansett. Jeg velger enebolig så lenge vi har barn. Det gir mer frihet. Anonymkode: 74697...dd3 1
newman01 Skrevet 30. september 2021 #19 Skrevet 30. september 2021 (endret) Merkelig at ingen har nevnt hage ennå... Det er vel den største tidstyven føler jeg. Kostnader er én ting, men tid er også penger. Tid man kunne brukt på andre ting. Klippe gress med gressklipper, kantklippe det gressklipper ikke kommer til. Luke i bed, plante nye blomster. Fjerne løvetann og annet ugress. Kjøpe gressfrø for å reparere litt døde områder, vanne plen, gjødsle, kalke, dille. Midt på sommeren må man jo helst klippe to ganger i uka. Pakke inn hortensiaer så de ikke fryser om vinteren. Selv synes jeg hagearbeid er ganske ok, men enkelte uker hadde det vært digg å slippe. Endret 30. september 2021 av newman01
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #20 Skrevet 30. september 2021 newman01 skrev (26 minutter siden): Merkelig at ingen har nevnt hage ennå... Det er vel den største tidstyven føler jeg. Kostnader er én ting, men tid er også penger. Tid man kunne brukt på andre ting. Klippe gress med gressklipper, kantklippe det gressklipper ikke kommer til. Luke i bed, plante nye blomster. Fjerne løvetann og annet ugress. Kjøpe gressfrø for å reparere litt døde områder, vanne plen, gjødsle, kalke, dille. Midt på sommeren må man jo helst klippe to ganger i uka. Pakke inn hortensiaer så de ikke fryser om vinteren. Selv synes jeg hagearbeid er ganske ok, men enkelte uker hadde det vært digg å slippe. En av de store grunnene til at vi solgte 😅 er fryktelig deilig å sitte på verandaen og se anleggsgartnere jobbe på uteområdet. I går var de og byttet ut noen midlertidlige sommerblomster med stauder, og de klippet plena og kostet rundt sandkassen. Jeg drakk kaffe 😎 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Skjønner😅 Vi har også enebolig, men kjenner ikke igjen til alt av utgifter du beskriver her, men vi har tatt grep for å holde kostnadene nede. Vi kjøpte et hus hvor vi vet at det ikke vil være nødvendig med vedlikehold før vi evt flytter til noe mindre. Huset varmes opp av bergvarme, og med leieinntekter som er satt til side for oppussing, vil det gå fint uansett. Jeg velger enebolig så lenge vi har barn. Det gir mer frihet. Anonymkode: 74697...dd3 Skal man kjøpe en slik enebolig her i byen så er utgiftene ved kjøp så mye større at alle disse utgiftene man slipper hadde vi betalt i lån i stedet. Prisen for utleie lønner seg ikke nødvendigvis før det har gått 15-20 år slik vi regnet på det da vi skulle bygge hus, men bolig med utleiebolig i dette området går ikke for mindre 12 millioner. Vi solgte forresten tomt fordi vi ikke synes kostnadene ved bygging var verdt det. Huset vi hadde var fra 1988, noe som ikke er uvanlig, men det er også et typisk årstall hvor løpende vedlikehold begynner å bli veldig veldig store om det ikke allerede er gjort og da er jo prisen uansett mye høyere. Eierne før oss måtte bytte taket pga vannlekkasjer og det kostet 450 000 kr. Så jada, selvfølgelig kan man kjøpe seg ut av vedlikehold på eneboliger hvis man kjøper nye hus, men å tro at man ikke da faktisk betaler for dette ved å betale mer for boligen er jo ganske naivt 😊 Når det er sagt, vi har også barn og leilighet fungerer ikke i lengden pga plass, så vi har kjøpt oss et (dyrt) rekkehus som vi venter på at bygges slik at vi får det beste av begge verdener. Både nok plass og fellesutgifter og borettslag. Så vi også velger å betale mer for en ny bolig i stedet for å kjøpe en eldre og få vedlikeholdet, slik som dere 😊 der igjen så får vi også en enorm verdiøkning på rekkehuset ved innflytting så likviditetsmessig så tjener vi jo på det. Tid er penger så vi vil heller betale mer for å slippe å bruke tid, den tiden kan vi heller bruke med barna 😊 Anonymkode: 87305...42b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå