AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Jeg jobber som tilkallingsvikar (6 mnd nå) i passe krevende fysisk jobb. Nå har jeg vært utfor en ulykke som nok krever at jeg holder meg i ro i 6 uker. Dette er en økonomisk krise for meg jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse..nesten så jeg vurderer å trosse skaden og jobbe til tross. Har jeg noen rettigheter som sykemeldt? Jeg har en annen fast jobb, hvor jeg er fast ansatt og får naturlig nok sykemeldingspenger derfra- men den lønnen er ikke nok til å klare seg. Anonymkode: 1bc66...382
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Jeg tviler egentlig. Jeg er freelancer og får ikke sykepenger. Anonymkode: 9296e...023
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Let me google that for you Utgangspunktet er at arbeidstakere på tilkalling kan ha rett på sykepenger, men det beror blant annet på hvor mye og ofte du har jobbet før du ble sykemeldt. Folketrygdlovens utgangspunkt er at du har rett på sykepenger dersom du oppfyller lovens krav, som i hovedsak er at: Du må være medlem av folketrygden. Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade. Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør (opptjeningstid). Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. I praksis betyr dette at de fleste som arbeider i en midlertidig stilling vil ha rett på sykepenger, også i arbeidsgiverperioden, etter at de har arbeidet i bedriften i fire uker. For tilkallingsvikarer oppstår det imidlertid to spesielle spørsmål. Det første er om du oppfyller kravet til opptjeningstid dersom du bare har jobbet noen vakter av og på i en periode. Det andre er om du kan sies å tape pensjonsgivende inntekt dersom du ikke har avtalt noen vakter med arbeidsgiver fremover. Anonymkode: 5061c...f65 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tviler egentlig. Jeg er freelancer og får ikke sykepenger. Anonymkode: 9296e...023 Ah, det er synd.. da må jeg kanskje belage meg på å få jobb til å funke på et vis Anonymkode: 1bc66...382
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Let me google that for you Utgangspunktet er at arbeidstakere på tilkalling kan ha rett på sykepenger, men det beror blant annet på hvor mye og ofte du har jobbet før du ble sykemeldt. Folketrygdlovens utgangspunkt er at du har rett på sykepenger dersom du oppfyller lovens krav, som i hovedsak er at: Du må være medlem av folketrygden. Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade. Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør (opptjeningstid). Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. I praksis betyr dette at de fleste som arbeider i en midlertidig stilling vil ha rett på sykepenger, også i arbeidsgiverperioden, etter at de har arbeidet i bedriften i fire uker. For tilkallingsvikarer oppstår det imidlertid to spesielle spørsmål. Det første er om du oppfyller kravet til opptjeningstid dersom du bare har jobbet noen vakter av og på i en periode. Det andre er om du kan sies å tape pensjonsgivende inntekt dersom du ikke har avtalt noen vakter med arbeidsgiver fremover. Anonymkode: 5061c...f65 Jeg har jobbet Hver dag, over 6 mnd altså, så ikke vakter her og der, men jevnlig. Er beinbrudd ansett som godkjent skade? Anonymkode: 1bc66...382
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Hvis du har flere jobber Er du sykmeldt fra flere jobber, må du ha en sykmelding for hver av dem. Sykepengene blir beregnet ut fra den samlede inntekten din. https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere#chapter-3 Hilsen NAV Anonymkode: 36b95...998
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tviler egentlig. Jeg er freelancer og får ikke sykepenger. Anonymkode: 9296e...023 Det har absolutt ingenting med TS sin situasjon å gjøre. Anonymkode: 9a6af...670 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 Tror du kan ha rett på sykepenger fra NAV, sjekk med dem! Anonymkode: 9359d...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du kan ha rett på sykepenger fra NAV, sjekk med dem! Anonymkode: 9359d...f5c Takk! Om det hjelper er jeg på tilkalling i kommunal bedrift. Anonymkode: 1bc66...382
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg tviler egentlig. Jeg er freelancer og får ikke sykepenger. Anonymkode: 9296e...023 Du kan ha krav på sykepenger som frilanser jf folketrygdloven 8-38 og 8-39. Anonymkode: 9359d...f5c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 Såvidt jeg kan se har du krav på sykepenger som alminnelig arbeidstaker etter folketrygdloven. Er ikke ekspert, så sjekk med NAV. Men er jurist,og jeg leser loven slik. Anonymkode: 9359d...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #13 Skrevet 28. september 2021 Du regnes som arbeidstaker etter folketrygdloven 1-8. Og får i utgangspunktet sykepenger som arbeidstaker, sykepengegrunnlag er da gjennomsnittlig inntekt av siste 3 kalendermåneder jf. 8-28 Anonymkode: 9359d...f5c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå