Gå til innhold

Ny på dette med SFO-men ikke så imponert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør dere, før jeg kontakter SFO. 

Vår opplevelse hittil:

-Etter 6 uker vet de enda ikke hvem jeg skal hente, og hver eneste dag må jeg svare på hvem jeg skal hente. I praksis kan jeg ta med hvem som helst. (Samme voksne) Når det er faste voksne så er det vel normalt å begynne å gjenkjenne barn og voksne etter snart 7 uker?

Lite eller ingenting å finne på, utslitte leker, tegning, være ute eller perle er aktivitetene. 

Mat:knekkebrød med smøreost, hamburger,pølser, knekkebrød med brunost, havregrøt med sukker og kanel, pannekaker. Lite eller ingen grønnsaker. 

Lite engasjerte voksne, som per dags dato fremdeles ikke har presentert seg. Altså jeg vet ikke hvem de er, hva de heter etc. Bærer preg av ren oppbevaring av unger. Er ikke så happy med dette. Og det koster like mye som barnehage hvor vi fikk catering mat hver dag. 

Anonymkode: fcb9c...af3

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres normalt ut

Anonymkode: 9a0ac...b28

• Liker 12
Skrevet

Da mine gikk på SFO sto de først i kø for å bli registrert, så en time ute, for så inn og spise. Å spise tok sikkert en times tid. Rene oppbevaring. Og det koster mer en barnehage. 

Anonymkode: d4861...22e

• Liker 3
Skrevet

Just now, AnonymBruker said:

Etter 6 uker vet de enda ikke hvem jeg skal hente, og hver eneste dag må jeg svare på hvem jeg skal hente. I praksis kan jeg ta med hvem som helst. (Samme voksne) Når det er faste voksne så er det vel normalt å begynne å gjenkjenne barn og voksne etter snart 7 uker?

- Forstår frustrasjonen, men de har sikkert mange andre å huske. Det koster deg ingenting å fortelle hvem du skal hente. Barn kjenner igjen sine foreldre. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Lite eller ingenting å finne på, utslitte leker, tegning, være ute eller perle er aktivitetene. 

- Kjedelig, men sånn er det bare. Du og de andre foreldrene kan spørre om å fornye de utslitte lekene som ikke fungerer lengre, men sånn ellers så får man ikke gjort så mye.

Barn på denne alderen skal kunne aktivisere og underholde seg selv med venner uten å bli mast på av voksne.  

Leker blir slitt fordi de blir tatt i bruk, og sånn er det bare. 

Hva slags andre aktiviteter vil du at barnet skal drive på med?

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mat:knekkebrød med smøreost, hamburger,pølser, knekkebrød med brunost, havregrøt med sukker og kanel, pannekaker. Lite eller ingen grønnsaker. 

Spør om de kan ordne til med mer grønnsaker. Alt annet høres godt ut.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Lite engasjerte voksne, som per dags dato fremdeles ikke har presentert seg. Altså jeg vet ikke hvem de er, hva de heter etc. Bærer preg av ren oppbevaring av unger. Er ikke så happy med dette. Og det koster like mye som barnehage hvor vi fikk catering mat hver dag. 

Ikke normalt å presentere seg for alle foreldre når det gjelder SFO.

Hva med at du tar deg en prat med dem? En god prat som får dem til å huske deg. 

Dem er der for å passe på barna, ikke for å underholde og tjene dem.

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lite engasjerte voksne, som per dags dato fremdeles ikke har presentert seg. Altså jeg vet ikke hvem de er, hva de heter etc.

Men da kan vel du ta initiativ til å hilse og presentere deg? 

SFO er primært opphold, ikke et pedagogisk tilbud:

SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter, være en trygg oppholdsplass for barna utover skoletiden, gi barna omsorg og tilsyn.

Skolefritidsordningen skal ha vedtekter som fastsettes lokalt av kommunen. Vedtektene skal som et minimum inneholde eierforhold, opptaksmyndighet, opptaksriterier, opptaksperiode, oppsigelse av plassen, foreldrebetaling, leke- og oppholdsareal, daglig oppholdstid, åpningstider og bemanning og ledelse.

Du kan jo begynne med å se hva de lokale vedtektene i din kommune sier.

• Liker 10
Skrevet

SFO pleier å presentere seg på første foreldremøte, i plenum hos alle førsteklassene.  (De barna møter 2. året og videre, hilser evt. på når de møter dere ved henting da.) 

Har du selv forsøkt å presentere deg når du henter? 

Hei, jeg er mor til XXX, som går i 1. klasse! Og så rekker du frem handa for å hilse. 
Tipper de fleste ville tatt deg i hånda og presentert seg da. 

SFO er primært oppbevaring. Vil du påvirke, kan du melde deg som representant i FAU. Men vær obs på at f.eks. mat er noe de har veldig begrenset budsjett til (De sponses ikke like mye som barnehager.) Og de må servere mat som alle barna kan spise noe av. (Altså nøytrale smaker, og hensyn til alle allergier, dietter og trossamfunn.) 
bemanningen er betydelig dårligere enn i en barnehage, så de er mange færre voksne, på mange flere barn. 
De ser også barna kun noen få timer hver dag, og da leker barna mest med hverandre. 
Det er derfor det tar lang tid for dem å bli kjent. 

Anonymkode: 96fe6...f9a

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

SFO pleier å presentere seg på første foreldremøte, i plenum hos alle førsteklassene.  (De barna møter 2. året og videre, hilser evt. på når de møter dere ved henting da.) 

Hei, jeg er mor til XXX, som går i 1. klasse! Og så rekker du frem handa for å hilse. 

SFO er primært oppbevaring. Vil du påvirke, kan du melde deg som representant i FAU. Men vær obs på at f.eks. mat er noe de har veldig begrenset budsjett til (De sponses ikke like mye som barnehager.) Og de må servere mat som alle barna kan spise noe av. (Altså nøytrale smaker, og hensyn til alle allergier, dietter og trossamfunn.) 
bemanningen er betydelig dårligere enn i en barnehage, så de er mange færre voksne, på mange flere barn. 
De ser også barna kun noen få timer hver dag, og da leker barna mest med hverandre. 

De var ikke med på foreldremøte og presenterte seg. Og presenterte seg heller ikke under innkjøring. De får inn nesten 700 000 per måned på Sfo. Og det skal dekke lønn og mat/leker. Jeg har vanskeligheter med å forstå at de kun kan servere knekkebrød og burger med de inntektene. Fra hjemmesiden:Gjennom våre fire fagområder (Fysisk aktivitet og lek, Natur og miljø, Kunst, kultur og kreativitet og Mat og helse) arbeider vi med å utvikle sosial kompetanse og gi barna ett godt læringsmiljø. De har laget potetgull med barna en gang. Ellers er det ikke spesielt kreativt å fargelegge kopier av tegninger.

• Liker 4
Skrevet

Forøvrig benytter de skolens lokaler og klasserom som SFO så her har de ikke store utgifter på møbler, lokaler eller andre ting.

Skrevet

Det er nok veldig ulikt. Hos oss har de masse ulike prosjekter, både ute og inne. Er som oftest mange aktiviteter som ballspill, kunst og håndverk, bingo-dag, turdager til sjø og skog. Vi betaler ikke matpenger, men får som oftest et varmt måltid en dag i uken. De voksne er positive og snakker med oss foreldre. Jeg er veldig fornøyd med tilbudet vårt barn har.

Anonymkode: a7ff5...6da

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som SFO ja. 😄 Sjelden man faktisk blir positivt overrasket der...

• Liker 4
Skrevet

Vi gikk fra privat barnehage med egen kokk til sfo. Snakk om å lande med ett brak 😂

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker så lenge barna trives er det best 🙂

Trives barna dine? Hvis ja, så er alt i skjønneste orden.

At du ikke kan navnene deres er vel for at du heller ikke har presentert deg. Nå under coronaen har sånt forsvunnet litt i bakgrunn. 

Barna mine elsker sfo.

De leker ute, tegner og perler. Gjør litt lekser og de får mat. Om det mangler grønnsaker for et måltid om dagen kunne ikke brydd meg mindre. De får frukt i matboks og på skolen så ser virkelig ikke problemet 🤷‍♀️

Anonymkode: ea32c...ad5

• Liker 14
Skrevet

Må si jeg blir litt overrasket over innstillinga til folk her inne og hva som skrives.

Jeg har tidligere(ikke nå) drevet en SFO med over 100 barn, her ordnet vi med fast bassengdag for de største klassene (3 og 4) en dag i uka, en dag i uka i den lokale hallen for lek og ballspill noe som gjerne var etterlengtet i høst og vinterperiodene. Vi hadde vårt eget budsjett for leker, innkjøp og inventar. Vi bakte alltid hjemmebakt brød, frisk frukt og grønnsaker hver dag og en gang i mellom slo vi til med kake eller is. 

Det viktigste uansett var at barna satte pris på rammene for frilek, like mye som de satte pris på de gangene vi laget rebus og alle fikk premie, eller det årlige innslaget av karneval. Alt trenger ikke være planlagt ned til punkt og prikke i BARNAS hverdag(!). 

Anonymkode: 2021b...dca

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Må si jeg blir litt overrasket over innstillinga til folk her inne og hva som skrives.

Jeg har tidligere(ikke nå) drevet en SFO med over 100 barn, her ordnet vi med fast bassengdag for de største klassene (3 og 4) en dag i uka, en dag i uka i den lokale hallen for lek og ballspill noe som gjerne var etterlengtet i høst og vinterperiodene. Vi hadde vårt eget budsjett for leker, innkjøp og inventar. Vi bakte alltid hjemmebakt brød, frisk frukt og grønnsaker hver dag og en gang i mellom slo vi til med kake eller is. 

Det viktigste uansett var at barna satte pris på rammene for frilek, like mye som de satte pris på de gangene vi laget rebus og alle fikk premie, eller det årlige innslaget av karneval. Alt trenger ikke være planlagt ned til punkt og prikke i BARNAS hverdag(!). 

Anonymkode: 2021b...dca

Jeg er enig. Jobbet på SFO for sånn 15 år siden. Vi hadde svømming, turer, klatring, trolldeig, musikk og andre morsomme fritidsaktiviteter. De får ikke leksehjelp. Spiser stort sett noe halvfabrikata som ikke er spesielt sunt. 

Men nei. Det er lav trivsel, og mange som sier opp plassen sin i 2 klasse grunnet høy pris og dårlig tilbud. 

Alt trenger ikke å være planlagt nei, men noe tilbud hadde vært ok. 

• Liker 4
Skrevet

SFO er oppbevaring her også, men ungene liker likevel å være der i 1. og 2. klasse siden de fleste av vennene er der. i 3. klasse slutter eller trapper de fleste ned. Mat får de en gang i måneden, de har stort sett med matpakke.

Det er forresten blitt en del bedre siden de fikk ny SFO leder som lager litt opplegg, tar de med på tur og er i gymsalen en gang i uken. 

SFO er selvkost og ikke sponset slik barnehagene er.

En positiv ting med at SFO er såpass dårlig er at flere idrettslag og private har sett mulighet for å tjene penger og det er mulig i denne kommunen å velge mellom Aktivitets SFO, Fotball SFO, Håndball SFO. Da blir de hentet på skolen, i de private alternativene får de leksehjelp, mat og frukt og trening til omtrent samme pris som vanlig SFO 😅

Anonymkode: 993c7...3c6

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det her også. Turdag betyr å gå 500 meter til nærmeste lekeplass, liksom.

Det er sikkert bra for dem med fri og ikke alt for mye opplegg etter skolen, men det er triste greier likevel.

Anonymkode: 5eb35...a7a

Skrevet

-Når det gjelder at de ikke kjenner deg igjen synes jeg egentlig ikke det er så ille. Verre om de ikke kjente igjen barna. Du må huske de sikkert jobber på skolen som assistent eller lignende i skoletiden, så de skal ha grei oversikt over hvem de fleste barns er. Når det gjelder at du i teorien kunne hentet hvem som helst er det sikkert riktig, men kun i teorien. Forhåpentligvis kjenner barnet ditt deg igjen, og ville sagt ifra om det var feil voksen som skulle hente. Man kan tenke seg at en annen skulle hente, men ingen foreldre sender en vilt fremmed, så de voksne ville aldri latt det skje. 

Når det gjelder leker/aktiviteter er det ofte stedbundet. Byskoler har ofte trist uteområde, men mer fokus på inneleker. Omvendt er det på mindre sentrale skoler. Samme er det med at byskoler kanskje drar på bading og lignende, mens bygdeskoler drar på skogtur. 

Det er lett å sammenligne SFO med barnehagen, men det er to helt ulike ting. SFO er kun få timer for dag, mens barnehagen er mange. Det er naturlig at man ikke får gjort like mye. Regner med du merker forskjell på hva du får gjort etter jobb kontra en fridag. Det er samme greia

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hilse og presentere seg? JA! Håndhilse? NEI! Det bare slutter vi med rett og slett!

Anonymkode: c44bf...78f

• Liker 4
Skrevet

Det er sånn det er å gå på SFO.. Ren oppbevaring og lite innhold. Jeg jobber på skole og har sett det samme på flere skoler, og på skolen til barnet mitt. Jeg skulle ønske det kunne bli bedre kvalitet på SFO og ikke bare perling og krangling/slåssing. 

Anonymkode: 13802...fd3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...