AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Har havnet litt der at jeg føler jeg må velge litt hva jeg gjør i ukene fremover. Hva vil være mest effektivt? Alt er selvfølgelig individuelt og avhengig av mange faktorer, men en liten pekepinn hadde vært fint. Er godt i gang med vektreduksjon nå og har siden gjenåpning av treningssentrene kjørt styrke 3 dager i uka. De siste ukene har jeg kjent på at dette ikke gir meg nok, og at jeg gjerne vil trene mer. Jeg har dermed tatt opp løpetråden ved hjelp av Coach to 5K-appen, og de siste ukene har jeg løpt de to ukedagene jeg ikke trener styrke (foreløpig er det intervall på bare 2,5km, litt lengre for hver økt) - det har altså blitt en eller annen form for trening alle ukedager, helgene er det treningsfri. Forrige uke gikk jeg på en liten smell - treningsbelastningen har nok blitt litt mye på litt for kort tid, da jeg var veldig ivrig på begge deler, og så veldig gjerne vil få til å trene alle 5 ukedager. Kroppen sa stopp, og nå har helga blitt brukt til hvile. I dag trente jeg for første gang siden onsdag igjen, og føler meg veldig bra - men vil nødig gå på en smell som medfører feber og dårlig form igjen. Jeg tenker dermed at jeg kanskje enten bør velge én av aktivitetene fremover, eller kanskje en kombinasjon? Det er travle dager i vente på jobben de neste ukene nå med både overtid og det ene og det andre og løping er det som tar minst tid foreløpig, mens styrketrening krever ca en time. Dette er også noe jeg tenker litt på. Noen fornuftige tanker rundt dette? Liker begge aktivitetene veldig godt, så sliter litt med å bestemme meg. Anonymkode: e2738...310
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Moderatorer må gjerne flytte denne til en mer riktig kategori altså, var veldig usikker på hvor jeg skulle poste dette. 🤷🏼♀️ Anonymkode: e2738...310
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Styrke. Anonymkode: 542c8...4ff 1
fotosyntesen Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 Hvis du har disiplin til å justere kosten, er styrke å foretrekke. Dersom du sliter med å spise rett og riktig og rent bør du kanskje gjøre aktiviteter som forbrenner mest kalorier. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 Egen erfaring: kosthold er viktigst for å redusere vekt. Hadde valgt løping, men modeŕat intensitet tror ikke det er bra for kroppen å presses for hardt. Anonymkode: f1da8...c04 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Langturer i sone 2 gjør meg helt skrapa ihvertfall 🤣🤣 Anonymkode: a8824...e55 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Styrke uten tvil. Mer musker = forbrenner mer, også når du hviler. Kostholdet er uansett det viktigste. Anonymkode: 61877...358 3
@Tone Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 jeg ville trent styrke med et døgn hvile mellom hver økt. økt muskelmasse forbrenner mer fett.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 Takk for svar, dere. Ser at jeg tydeligvis bare tenkte tanken på å skrive det, men kosthold er i boks og veldig bra - er nok mye derfor jeg er så godt i gang nå som jeg er med reduksjon. Fullt klar over at kosthold er kilo og trening er gram 😊 Deler absolutt tanken om at mer muskler = høyere forbrenning, men samtidig synes jeg foreløpig det er både morsomt og spennende med også løping. Skikkelig vanskelig dette 😅 Anonymkode: e2738...310
I Grosny Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 (endret) Jeg anbefaler deg å gjøre det du liker best. Samtidig mener jeg at kombinasjonen høres veldig bra ut. Angående løping så fraråder jeg asfalt siden løping på hardt underlag over tid kan gi slitasje/artrose. Mitt valg nå er sykling, men sesongen er på hell, håper på skisnø eller skøyteis etter hvert. Endret 28. september 2021 av I Grosny 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 I Grosny skrev (2 minutter siden): Jeg anbefaler deg å gjøre det du liker best. Samtidig mener jeg at kombinasjonen høres veldig bra ut. Angående løping så fraråder jeg asfalt siden løping på hardt underlag over tid kan gi slitasje/artrose. Mitt valg nå er sykling, men sesongen er på hell, håper på skisnø eller skøyteis etter hvert. jeg tenkte også at kombinasjonen hørtes veldig fin ut, men tror jeg gikk ut litt vel høyt. Har fortsatt veldig lyst å få til begge deler, så sitter og funderer litt på om jeg skal fortsette med styrke som vanlig, og deretter gradvis ta inn løping to ganger i uka i tillegg - bare forsøke å gjøre det over enda lengre tid enn jeg først forsøkte på. For min del er det utelukkende tredemølle det går i nå, med svært gode sko på beina så det bør ikke være et veldig stort problem riktig ennå. 😊 Sykling har jeg dessverre aldri vært særlig god på, foretrekker å gå/løpe foran det 😅 Anonymkode: e2738...310
I Grosny Skrevet 28. september 2021 #12 Skrevet 28. september 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): jeg tenkte også at kombinasjonen hørtes veldig fin ut, men tror jeg gikk ut litt vel høyt. Har fortsatt veldig lyst å få til begge deler, så sitter og funderer litt på om jeg skal fortsette med styrke som vanlig, og deretter gradvis ta inn løping to ganger i uka i tillegg - bare forsøke å gjøre det over enda lengre tid enn jeg først forsøkte på. For min del er det utelukkende tredemølle det går i nå, med svært gode sko på beina så det bør ikke være et veldig stort problem riktig ennå. 😊 Sykling har jeg dessverre aldri vært særlig god på, foretrekker å gå/løpe foran det 😅 Anonymkode: e2738...310 Du trenger uansett passelig med hvile og søvn. Du trenger ikke å ta for mange økter totalt sett. Det er bedre å være mosjonist enn toppidrettsutøver. Jeg har veldig tro på å trene lystbetont og lytte til kroppen. Ta det rolig når kroppen ønsker det, og trå til ekstra når du har lyst. Når du trener styrke i tillegg så trenger du ikke mer enn en dag med løping, og du løper kanskje litt på mølla når du varmer opp til styrken også? Endret 28. september 2021 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #13 Skrevet 28. september 2021 Hvis jeg var deg ville jeg fortsatt med løping 2 ganger i uka og styrke 1 gang. Men jeg har ikke peiling altså, sier bare hva jeg ville prøvd basert på det du skriver. Anonymkode: ac463...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #14 Skrevet 28. september 2021 Hovedsak styrke Anonymkode: b0ba9...e2c
Gjest Tamsi Skrevet 28. september 2021 #15 Skrevet 28. september 2021 Hvis fokuset først og fremst er å få vekta ned så tenker jeg løping/gåturer er mest effektivt. Lettere å holde kontroll på kaloribruk der. Hvis du jobber mot en mest mulig smashing kropp så ville jeg fokusert styrke. Men det er hvis jeg måtte velge. Best å gjøre begge deler
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #16 Skrevet 28. september 2021 Løping forbrenner mest kalorier hvis det er det du er ute etter. Trener du nok styrke til å erstatte ett kg fett med ett kg muskler så forbrenner du 35 kcal mer på en uke… det er jo ikke mange minuttene løping for å ta igjen akkurat. Jeg leste et sted at sykling er blant de beste treningsformene for å brenne kalorier fordi selv om forbrenningen ikke er like høy per time som f eks svømming så orker du å holde på mye lenge så totalen blir bra. Lærdom: tren det du liker og derfor orker å holde på med lengst/oftest! Anonymkode: 16c65...fd2 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #17 Skrevet 28. september 2021 Jeg ville kjørt C25K-løpet helt ut (3 g i uka), frem til du får opp formen nok til at du fint klarer å løpe 5 km. Så ville jeg holdt på en løpeøkt i uka (lang), og heller 2-3 med styrke. Evt med en liten løpetur for oppvarming (1-2 km med litt tempo, få opp pulsen). Anonymkode: a34c0...6d3 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #18 Skrevet 29. september 2021 I Grosny skrev (13 timer siden): Du trenger uansett passelig med hvile og søvn. Du trenger ikke å ta for mange økter totalt sett. Det er bedre å være mosjonist enn toppidrettsutøver. Jeg har veldig tro på å trene lystbetont og lytte til kroppen. Ta det rolig når kroppen ønsker det, og trå til ekstra når du har lyst. Når du trener styrke i tillegg så trenger du ikke mer enn en dag med løping, og du løper kanskje litt på mølla når du varmer opp til styrken også? Ja, det er akkurat det - hvile og søvn er superviktig, og spesielt søvn er jeg egentlig veldig nøye på. Oppvarmingen før styrketrening er for min del en del tøying, bøying og lignende for å aktivisere de musklene jeg skal bruke den økta, har vært dårlig på oppvarming i form av cardio etter oppstart igjen. Men å fortsette med 3 styrkeøkter samt en løpeøkt i uka er absolutt noe jeg kunne tenkt meg. Lystbetont er det i aller høyeste grad for tiden, både styrke og løping - det er derfor jeg sliter sånn med å bestemme meg for hvordan jeg skal løse dette. 😅 Jeg likte dog tanken til AB...6d3 lengre ned her, som foreslår å kjøre C25K-løpet helt ut først sånn at jeg får opp formen nok til å kunne løpe 5 km uten problem, for deretter å starte opp igjen med styrke 3 ganger i uka samt en dag med løping for å opprettholde formen. Går alt etter planen vil jeg da være klar til å ta opp styrketreningen igjen om 5-6 uker - og det er jo ikke altfor lenge til. ☺️ Anonymkode: e2738...310
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #19 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg ville kjørt C25K-løpet helt ut (3 g i uka), frem til du får opp formen nok til at du fint klarer å løpe 5 km. Så ville jeg holdt på en løpeøkt i uka (lang), og heller 2-3 med styrke. Evt med en liten løpetur for oppvarming (1-2 km med litt tempo, få opp pulsen). Anonymkode: a34c0...6d3 Denne var absolutt ikke dum, tusen takk! Tror det blir sånn de neste ukene - fullfører jeg programmet sånn som det er satt opp nå uten å måtte "utsette" for at en økt blir for heftig eller noe, vil jeg være klar til å ta opp styrketreningen igjen om 5-6 uker. 😄 Anonymkode: e2738...310 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #20 Skrevet 29. september 2021 Tamsi skrev (13 timer siden): Hvis fokuset først og fremst er å få vekta ned så tenker jeg løping/gåturer er mest effektivt. Lettere å holde kontroll på kaloribruk der. Hvis du jobber mot en mest mulig smashing kropp så ville jeg fokusert styrke. Men det er hvis jeg måtte velge. Best å gjøre begge deler Haha ja, enig. Helst skulle jeg fått til begge deler, men jeg tror jeg lander på å kjøre løpet helt ut med C25K sånn at jeg greier 5km løping først, for deretter å ta opp styrketrening igjen 3 ganger i uka, samt en "vedlikeholdsdag" i uka med løping. ☺️ Kroppen har helt sikkert ikke vondt av litt variasjon heller, tenker jeg! Anonymkode: e2738...310
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå