Gå til innhold

Tilbake på kontoret - og jeg hater det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en introvert kontorrotte som har en jobb som krever mye og intens konsentrasjon mesteparten av tiden, og som i tillegg sliter med søvnproblemer. Under pandemien, da vi alle satt på hjemmekontor, opplevde jeg for første gang å føle meg uthvilt over en lengre periode, og jobbet i tillegg mer effektivt enn jeg noensinne har gjort tidligere. Jeg kom rett og slett inn i en flyt som føltes helt fantastisk!

Nå som vi er tilbake på kontoret (av typen ekstremt åpent landskap) er søvnproblemene tilbake, og jeg sliter stort med konsentrasjonen. I store trekk jobber jeg effektivt de dagene i uken jeg har hjemmekontor, mens jeg på kontordagene jobber ca. 2 timer effektivt, mens resten av tiden går med til skravling med kolleger og å late som jeg jobber, siden jeg ikke evner å konsentrere meg om arbeidsoppgavene i den konstante summingen av lyder og avbrytelser.

I tillegg er jeg helt utslitt når jeg kommer hjem, og evner sjeldent å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen resten av kvelden. Er det bare å innse at de introvertes dager nå er talte og at de neste 30+ årene i arbeidslivet kommer til å fortsette i samme sporet som før, eller finnes det jobber og muligheter som lar sånne som meg få ut det beste i oss, og samtidig kunne ha et liv utenom jobb? Det føles bare så vannvittig meningsløst at jeg skal kaste bort resten av livet mitt på å sitte x antall timer på et kontor å late som jeg jobber, når jeg kunne vært hjemme og faktisk jobbet, og i tillegg vært utvhvilt og lykkelig!

Anonymkode: 96999...077

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har cellekontor og hjemmekontor. Hadde åpent landskap før, det ble jeg utslitt av! Kan du snakke med sjefen om at åpent landskap gjør deg sliten?

Anonymkode: 95d48...95c

• Liker 5
Skrevet

Hjemmekontor er absolutt å foretrekke. Får mer ut av dagen, jobber bedre, høyere trivsel. 

Anonymkode: 90050...c36

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår deg, endte selv opp som langtidssykemeldt etter 1 år i åpent landskap. Det fikk med vanlig kontor i mange år, men det stresset med å sitte i åpent landskap  tok knekken på meg og nå har jeg skiftet yrke. 

Anonymkode: fb8ba...1d3

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner deg! Jeg sitter også i landskap, og ser meg om etter annen jobb. Og dette kun pga landskap. Skjønner ikke hvorfor staten kun satser på landskap, og forstår heller ikke mine kolleger som trives med det.. jeg personlig synes det er ekstremt stressende og utmattende. 

Anonymkode: df21d...c54

• Liker 4
Skrevet

Helt utrolig at det fortsatt finnes arbeidsgivere som tror at åpent landskap og fri flyt av kontorplasser skaper noe annet enn økt sykemeldinger, stress, inneffektivitet og slitasje 

Anonymkode: 3a9f1...cfa

• Liker 11
Skrevet

Litt godt å se at jeg ikke er alene om disse tankene. Jeg vurderer også å bytte jobb, i håp om å finne en arbeidsgiver som gir økt fleksibilitet mtp hjemmekontor, og som har en bedre kontorløsning enn det landskapet jeg sitter i nå. Men det føles litt som å lete etter nålen i høystakken, ettersom det virker som så godt som alle større bedrifter satser på åpent landskap og legger seg på den samme linjen med maks 1-2 dager hjemmekontor i uken. 

Fatter heller ikke at arbeidsgivere ikke ser alle ulempene med åpent landskap og skjønner at de må tilpasse kontorplasser etter arbeidsoppgaver (og personlighetsstyper). Vurderer å krype til korset og skaffe meg hodetelefoner med aktiv støydemping som en midlertidig løsning. Er det noen som har erfaring med at dette kan hjelpe?

ts

• Liker 1
Skrevet

Hva er din sjefs begrunnelse for å hente folk tilbake i landskapet når de jobber bedre hjemme?

Anonymkode: d0712...8e7

Skrevet

Jeg har jobbet på hjemmekontor i snart 6 år, kunne aldri tenkt meg å gå tilbake. Jobber for et globalt selskap og der er hjemmekontor vanlig i flere land som bl.a USA og Canada, så her i Norge har vi hatt muligheten i mange år nå, men vi kan ikke jobbe litt på kontoret og litt hjemme, det er enten eller. Sparer reiseutgifter og ca 2 timer pendling daglig, helt supert. Får dekket alt av kontormøbler, internett og deler av strøm 

Anonymkode: f9951...e8b

• Liker 5
Skrevet

Åpent kontorlandskap er djevelens verk. Hvilke ledere tenker det er en god ide?! Spare kvadratmeter, mens arbeidstida går bort i småprat, irritasjoner og en rekke andre tidstyver. Til jobbsøkere: Sjekk på forhånd ut hvilken type kontorarbeidsplass som tilbys - og styr unna landskap. Det kan i lengden ta knekken på selv de mest sosiale av oss.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Hareena said:

Åpent kontorlandskap er djevelens verk. Hvilke ledere tenker det er en god ide?! Spare kvadratmeter, mens arbeidstida går bort i småprat, irritasjoner og en rekke andre tidstyver. Til jobbsøkere: Sjekk på forhånd ut hvilken type kontorarbeidsplass som tilbys - og styr unna landskap. Det kan i lengden ta knekken på selv de mest sosiale av oss.

Man kunne på en måte forstå det før koronatiden, da den egentlige begrunnelsen var å spare plass og penger. Selv om de alltid brukte andre argumenter som samarbeid og synergier og annet tull. Men så ble jo mange arbeidsgivere tvunget til å tenke nytt. Og i hvert fall i de tilfellene der det helt åpenbart var en stor fordel med hjemmekontor, er det jo merkelig at noen absolutt skal tvinge alle tilbake. 

Skrevet

Du får ta tak i situasjonen! Begynn å søk jobber som tillater cellekontorer eller hjemmekontor. 

Anonymkode: 855e4...374

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du får ta tak i situasjonen! Begynn å søk jobber som tillater cellekontorer eller hjemmekontor. 

Et kjapt søk nå på jobbannonser på finn ga to treff på cellekontor, og 283 på hjemmekontor. Så det er ganske opplagt at det er økonomien som har stått i veien for mange bedrifter når det gjelder kontorplasser. De som er bakstreberske og nekter å tilby det nå, kommer forhåpentligvis til å slite i markedet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt godt å se at jeg ikke er alene om disse tankene. Jeg vurderer også å bytte jobb, i håp om å finne en arbeidsgiver som gir økt fleksibilitet mtp hjemmekontor, og som har en bedre kontorløsning enn det landskapet jeg sitter i nå. Men det føles litt som å lete etter nålen i høystakken, ettersom det virker som så godt som alle større bedrifter satser på åpent landskap og legger seg på den samme linjen med maks 1-2 dager hjemmekontor i uken. 

Fatter heller ikke at arbeidsgivere ikke ser alle ulempene med åpent landskap og skjønner at de må tilpasse kontorplasser etter arbeidsoppgaver (og personlighetsstyper). Vurderer å krype til korset og skaffe meg hodetelefoner med aktiv støydemping som en midlertidig løsning. Er det noen som har erfaring med at dette kan hjelpe?

ts

Jeg har ørepropper med aktiv støydemping. Hjelper på støy, men jeg blir like distrahert av bevegelser, andre som snakker sammen etc. Blir også stresset av å ikke få med meg «det som skjer». Oppsummert: ikke den beste investeringen jeg har gjort.. men du kan jo gi det et forsøk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Helt utrolig at det fortsatt finnes arbeidsgivere som tror at åpent landskap og fri flyt av kontorplasser skaper noe annet enn økt sykemeldinger, stress, inneffektivitet og slitasje 

Anonymkode: 3a9f1...cfa

Jeg tror den viktigste årsaken er arealutnyttelse. Du kan spare veldig mye areal på åpent landskap fremfor cellekontorer. Først og fremst for at du får fjernet vegger og dermed og får en mye bedre arealutnyttelse. Og siden stort sett aldri alle er på jobb samtidig kan man og kutte ned på en del plasser. Og mindre arealbehov er utvilsomt sparte penger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

ts

Nå vet jeg ikke hva du jobber som, men mindre bedrifter eventuelt offentlig litt utenfor storby har større sjanse for eget kontor.

Anonymkode: fb8ba...1d3

Skrevet
2 minutter siden, Kjetil E said:

Jeg tror den viktigste årsaken er arealutnyttelse. Du kan spare veldig mye areal på åpent landskap fremfor cellekontorer. Først og fremst for at du får fjernet vegger og dermed og får en mye bedre arealutnyttelse. Og siden stort sett aldri alle er på jobb samtidig kan man og kutte ned på en del plasser. Og mindre arealbehov er utvilsomt sparte penger.

Alle vet jo at dette er den egentlige grunnen, selv om det alltid begrunnes utad med noe annet. Men dette har jo nå økt bruk av hjemmekontor løst i veldig mange tilfeller. Hvis alle som kan og vil jobbe hjemme får fortsette, ville man trengt langt færre kontorplasser og kunne startet ombyggingen av landskaper til kontor for de som er igjen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er din sjefs begrunnelse for å hente folk tilbake i landskapet når de jobber bedre hjemme?

Jeg jobber dessverre i en konservativ bransje med gammeldagse ledere som mener at medarbeidere presterer best når de blir observert og overvåket - på kontoret. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spørsmålet er hvor man finner disse jobbene? Jeg har en type kompetanse som gjerne krever en arbeidsgiver av en viss størrelse for å være villig til å investere i, og de fleste av disse har i dag åpent landskap. Av de 30-40 bedriftene jeg har vært til intervju hos de siste årene er det bare 1-2 stk som har hatt cellekontor. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ørepropper med aktiv støydemping. Hjelper på støy, men jeg blir like distrahert av bevegelser, andre som snakker sammen etc. Blir også stresset av å ikke få med meg «det som skjer». Oppsummert: ikke den beste investeringen jeg har gjort.. men du kan jo gi det et forsøk! 

Jeg har allerede ørepropper med støydemping, men vurderer å gå til anskaffelse av et fullskala nerde-headset av ypperste kvalitet. Jeg har imdlertid samme erfaringen som deg; at det er ubehagelig å bli så avskjermet fra det som skjer rundt en. 

ts

Skrevet

Headsett med støydemping (noise cancelling headphones) hadde jeg ikke klart meg uten. I tillegg har jeg speil ovenfor skjermene mine, som gjør at jeg raskt oppdager om noen kommer inn i båsen min.

Jeg fikk jobben til å betale hodetelefonene, som kostet rundt 3000,- Gull verdt, for både produktivitet og trivsel.

Anonymkode: aaf7c...49e

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber ikke på kontor. Men hvorfor ha åpent landskap? Jeg ville ikke likt det, da jeg ikke liker masse folk nært meg i 8timer. Det blir jagete. La nå dere få jobbe som dere vil. 

Hilsen ei som jobber i helse 

Anonymkode: 24c2f...e59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...