Gå til innhold

Boligselgerforsikring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har nylig kjøpt bolig, tegner dere det?

det koster rundt 29 000 kr synes det er mye penger..

Noen som anbefaler dette ? eller er det bortkastet penger hvis man er ærlig på å føre inn alt av skader og feil osv..

Anonymkode: d64eb...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med forsikring og valgte det rett og slett fordi HVIS det oppstår noe som dekkes så koster det så sinnsykt mye mer enn 30 000 kr. Det var en liten sum kontra utfallet om kjøper hadde hatt en sak mot oss som vi ikke hadde vært klar over.

Anonymkode: 7298b...165

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i mitt liv solgt uten boligselgerforsikring, men 30000,- hørtes veldig mye u? Mener vi betalte rundt halvparten (antar boligens verdi spiller inn her, men likevel).

Anonymkode: 74a1d...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er max 20 timer med advokat som dekkes. Du kan heller finne et advokat privat.  Og sørg for å fylle ut ALLE mangler i det du skal selge.

Anonymkode: ac011...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres velding dumt ut å selge uten. 30 000kr er ikke mye når man snakker om å selge hus.

Anonymkode: e3277...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror det er max 20 timer med advokat som dekkes. Du kan heller finne et advokat privat.  Og sørg for å fylle ut ALLE mangler i det du skal selge.

Vit hva du snakker om før du prøver å gi råd. Vår boligselgeforsikring dekker opp mot 10 mill kroner i juridisk bistand og erstatningskrav fra dag 1. 

20 advokattimer utgjør forresten rundt 100 000 kr, vanlig advokatpris er ikke uvanlig på 3500 kr + mva.

Hadde aldri i mitt liv solgt uten boligselgerforsikring, men 30000,- hørtes veldig mye u? Mener vi betalte rundt halvparten (antar boligens verdi spiller inn her, men likevel).

Det går på prosent av salgspris ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres dyrt ut, har hatt boligselgerforsikring men kan ikke huske at det har kostet så mye.

Anonymkode: e7763...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forsikring sist jeg solgte leilighet. Regnet ikke med å trenge den, men så deilig å ha om det skulle oppstå noe. Da slipper du å forholde deg til kranglete kjøpere, bare å henvise til forsikringsselskapet. 

Det kostet noen tusen ja, men når det kommer til et salg på flere millioner, er det bare småpenger. 

Anonymkode: c9363...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Vit hva du snakker om før du prøver å gi råd. Vår boligselgeforsikring dekker opp mot 10 mill kroner i juridisk bistand og erstatningskrav fra dag 1. 

20 advokattimer utgjør forresten rundt 100 000 kr, vanlig advokatpris er ikke uvanlig på 3500 kr + mva.

Det går på prosent av salgspris ja.

Stemmer ikke med min erfaring. Selskapene vegrer seg for å ta saker til retten om det ikke er 99% sjanse for å vinne. Og lar deg ikke velge de gode advokatene, men billigst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Stemmer ikke med min erfaring. Selskapene vegrer seg for å ta saker til retten om det ikke er 99% sjanse for å vinne. Og lar deg ikke velge de gode advokatene, men billigst.

Men din erfaring er ikke fasit og heller ikke grunnlag for råd, for det finnes flere gode løsninger som også koster deretter. Det du sprer er propaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker å være så nøye som mulig med alt av små skader til feil.

Vi har verken loft eller kjeller som gjør at sjansen er større ved et problem /drenering osv 

Derfor er vi litt usikre på om vi skal tegne/kjøpe det eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker å være så nøye som mulig med alt av små skader til feil.

Vi har verken loft eller kjeller som gjør at sjansen er større ved et problem /drenering osv 

Derfor er vi litt usikre på om vi skal tegne/kjøpe det eller ikke...

Jeg solgte en leilighet som jeg selv kjøpte helt ny, og solgte etter fem år. Det hadde ikke vært noe som helst galt i løpet av disse årene, og jeg valgte å ikke kjøpe forsikringen ved salg.

Dette valgte faktisk kjøper å utnytte, og jeg fikk masse tullekrav mot meg. Det medførte heldigvis ikke til noe, men den ubehageligheten dette påførte meg var nok til at jeg aldri noensinne velger å selge uten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere som har nylig kjøpt bolig, tegner dere det?

det koster rundt 29 000 kr synes det er mye penger..

Noen som anbefaler dette ? eller er det bortkastet penger hvis man er ærlig på å føre inn alt av skader og feil osv..

Både boligkjøper og boligselgerforsikring er tiårets største bløff......om du får bruk for noen av dem, så er det så godt som umulig å få nytte av det. Men folk lar seg lure.....

Anonymkode: 0d30f...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har egentlig også bare dårlige erfaringe med forsikringer/forsikringsselskap. De er noen gribber hele gjengen. Later som de er på vårt parti, men men en gang vi behøver hjelp fra dem finner de frem ørten paragrafer på hvorfor vi har en dårlig sak og presser oss til å la være å ta det videre🙄

Siste problemer vi hadde var at huset vi kjøpte var angrepet av skadedyr. Det var krysset av i salgsrapporten at det IKKE hadde vær tegn til skadedyr i huset noen gang. Men disse skadene vi fant var neppe nylig dukket opp. Det var bla gamle skader i treverket som mest sannsynlig hadde oppstått over flere år.og tidligere eierne kan umulig har oversett det.

. Men neida, en god sak hadde vi altså ikke i følge forsikringsselskapet vårt og de anbefalte å kke ta det videre?!🙄 Da e det ikke mange eksempler igjen som innfrir tenker jeg…

Anonymkode: 3ad2d...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at vi tegnet dette sist. 

Kjøper sendte klage på klage. Det meste var tull, ingenting hadde gått gjennom i retten. Men det hadde kostet oss mye tid og penger å svare ut alt. Og ikke minst urolig nattesøvn. I stedet møtte de en vegg i vårt forsikringsselskap som slo ned sak etter sak. Jeg trengte bare å raskt svare ut faktum til dem per telefon, så formulerte de svar. 

Har også god erfaring andre veien. Med god veiledning på hva som er vesentlig mangel og ikke, og også på å skrive klage som nå ser ut til å gå igjennom. 

Anonymkode: eab58...46a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Både boligkjøper og boligselgerforsikring er tiårets største bløff......om du får bruk for noen av dem, så er det så godt som umulig å få nytte av det. Men folk lar seg lure.....

Anonymkode: 0d30f...086

Haha dette kan du jo påstå om all forsikring om du ikke har krav som i utgangspunktet dekkes av forsikringen. Min mor fikk hjelp tilsvarende nesten 1,5 millioner av boligselgeforsikring da hun solgte huset og trengte ikke å forholde seg til det i det heletatt selv om selger ville heve kjøpet. Terroren ved å gå i uvisshet er værre enn 30 000 kr I et boligoppgjør.

Den dagen du faktisk trenger den er den uunnværlig, som enhver forsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad for at vi tegnet dette sist. 

Kjøper sendte klage på klage. Det meste var tull, ingenting hadde gått gjennom i retten. Men det hadde kostet oss mye tid og penger å svare ut alt. Og ikke minst urolig nattesøvn. I stedet møtte de en vegg i vårt forsikringsselskap som slo ned sak etter sak. Jeg trengte bare å raskt svare ut faktum til dem per telefon, så formulerte de svar. 

Har også god erfaring andre veien. Med god veiledning på hva som er vesentlig mangel og ikke, og også på å skrive klage som nå ser ut til å gå igjennom. 

Det er nettopp dette som er værst. Å måtte forholde seg til klager, være redd for å si noe feil, være redd for at de har en sak, være redd for å gruse egen økonomi i 5år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også tilføye: selv om vår sak viser seg å ikke gå gjennom synes jeg forsikringsselskapet har gjort en fantastisk jobb. De kjenner regelverket ut og inn, og har vært veldig strategiske.

Jeg tror mange som er misfornøyd ikke forstår at det er lovverket som setter begrensninger. Avhendigsloven er utrolig streng med tanke på hva man kan få refundert. Det må enten være noe som bevismessig er noe selger kjente til, eller utgjøre en vesentlig del av salgspris - og her er rettspraksis ofte 7-15% avhengig av hva det er. Det er så mange som forsøker seg på å klage på punkterte vinduer, parkett som var stygg under teppet, kondens i bod i krypkjeller, og slike ting som opplagt ikke er en mangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville også tilføye: selv om vår sak viser seg å ikke gå gjennom synes jeg forsikringsselskapet har gjort en fantastisk jobb. De kjenner regelverket ut og inn, og har vært veldig strategiske.

Jeg tror mange som er misfornøyd ikke forstår at det er lovverket som setter begrensninger. Avhendigsloven er utrolig streng med tanke på hva man kan få refundert. Det må enten være noe som bevismessig er noe selger kjente til, eller utgjøre en vesentlig del av salgspris - og her er rettspraksis ofte 7-15% avhengig av hva det er. Det er så mange som forsøker seg på å klage på punkterte vinduer, parkett som var stygg under teppet, kondens i bod i krypkjeller, og slike ting som opplagt ikke er en mangel. 

Ja også syter de om at forsikringen er svindel. Klassisk primitive mennesker som ikke skjønner at det er deres oppfatning som er problemet og ikke den faktiske forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...