Gå til innhold

Id-kort for eldre mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene av mine foreldre har aldri hatt førerkort, og har ikke vært i utlandet på over 20 år. Har derfor verken gyldig pass eller førerkort. Den eneste id-en har dermed vært bankkort med bilde.

Nå er dette også noe som utgår. Banken har sendt fornyelse av bankkortet, og det var uten bilde. Dermed har ikke personen lenger et gyldig id-kort. 

Jeg har tilbudt meg å følge til politistasjonen (etter timeavtale selvsagt) og få skaffet gyldig id-kort i form av det nye norske, nasjonale id-kortet. 

Men hvordan kan man få det når man ikke har gyldig id? Man står der med bare et (nylig) utgått bankkort og et (for lenge siden) utgått pass? Er det overhodet mulig å få seg id-kort når man er gammel og i denne situasjonen? Hva gjør man? 

Husker for mange år siden skulle man ta med dåpsattesten som tilleggs-id. Er det noe som gjelder enda?

Anonymkode: 54fd2...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den ene av mine foreldre har aldri hatt førerkort, og har ikke vært i utlandet på over 20 år. Har derfor verken gyldig pass eller førerkort. Den eneste id-en har dermed vært bankkort med bilde.

Nå er dette også noe som utgår. Banken har sendt fornyelse av bankkortet, og det var uten bilde. Dermed har ikke personen lenger et gyldig id-kort. 

Jeg har tilbudt meg å følge til politistasjonen (etter timeavtale selvsagt) og få skaffet gyldig id-kort i form av det nye norske, nasjonale id-kortet. 

Men hvordan kan man få det når man ikke har gyldig id? Man står der med bare et (nylig) utgått bankkort og et (for lenge siden) utgått pass? Er det overhodet mulig å få seg id-kort når man er gammel og i denne situasjonen? Hva gjør man? 

Husker for mange år siden skulle man ta med dåpsattesten som tilleggs-id. Er det noe som gjelder enda?

Anonymkode: 54fd2...f12

Utgått pass bør være nok.

Anonymkode: 42409...ad3

• Liker 1
Skrevet

Utskrift fra Skatteetaten. Papirer fra skolegang eller bekreftelse fra arbeidsgiver. Bekreftelse fra banken.
Hva som helst med fødselsnummeret på, pluss en person som går god for identiteten. At du, som barn av vedkommende, går god for hans/hennes identitet er sterkt.

Anonymkode: 58a37...0b0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

et (nylig) utgått bankkort og et (for lenge siden) utgått pass

Jeg leste ikke grundig nok. Et gammelt pass er mer enn godt nok. 

Anonymkode: 58a37...0b0

• Liker 2
Skrevet

Tanta mi gjorde nettopp det, hun hadde med fødselsattest, regninger, skattemelding og i tillegg lappen fra moped fra sånn 60 år siden. Funket bra det. :) Hun hadde og med søskenbarnet som hadde med sitt pass og "gikk god" for det. De har jo mange som kommer i den alderen som ikke har bankkort med bilde og lignende de klarer alltid å fikse noe.

• Liker 1
Skrevet

Dåpsattest har ingen verdi når man skal ha legitimasjon, en slik kan en hvilken som helst sjarlatan lage. En fødselsattest fra folkeregisteret har en viss verdi.

Anonymkode: e7267...b7c

Skrevet

Å få tak i ID til folk på sykehjem uten førerkort eller pass er nesten en umulig oppgave skal jeg si . Da må nesten de som utsteder kunne komme på sykehjemmet. 

Anonymkode: 03719...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...