Gå til innhold

Husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan komme med hvilket system dere har når det gjelder husarbeid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå høres jeg nok skikkelig nerd ut, mulig jeg er det også 😛 MEN jeg er verdens lateste menneske når det kommer til husarbeid, samtidig som jeg vil ha det rent og ryddig hjemme, og jeg gjør masse på fritiden, som da gjerne gjør at husarbeidet nedprioriteres. 

Så, jeg bestemte meg for at om jeg gjør litt hver dag, så er det rent og ryddig til enhver tid. Så for å komme i gang med det så fordelte jeg husarbeidet slik at ting hadde sine faste dager. Ikke fordi det var så viktig, men fordi da fikk jeg sparket meg selv i ræva og fikk faktisk tatt litt hver dag, noe som for meg er langt mer overkommelig enn å ta hele huset når jeg først setter i gang.

Mandag - Støvsuge 1. etg + trappa
Tirsdag - Vaske Gulv og støvete flater 1. etg
Onsdag - Støvsuge 2. etg + trappa
Torsdag - Vaske gulv og flater 2. etg + trapp
Fredag - Vaske badet
Lørdag - Ute - Klippe plen etc
Søndag - Bytte sengetøy

Rydde ting tok jeg da underveis ifm støvsuging OG jeg måtte ta meg selv i å sette ting på plass med en gang fortløpende, ta oppvaskmaskinen mens middagen f eks stod i ovnen når det var behov for det, samt at klesvask ble tatt når det var fullt.

Og da tok det meg maks 20 min pr dag rett etter jobb, før jeg reiste ut på noe, og en drøy halvtime de gangene jeg måtte ta doble dager. Ergo var det ikke helt nazi (nei for jeg er verdens største rotehue)

Dette holdt ikke så lenge, men jeg fikk da noen bedre vaner om ikke annet og egentlig trivdes jeg ganske godt med å gjøre det på denne måten. Ellers har jeg gjerne tatt alt i en smell lørdag el søndag formiddag, dog sklir det gjerne ut om jeg ikke har tiden en helg og vipps er det gjort 😛 

Ett annet tips er å invitere besøk med jevne mellomrom, for da gidder man faktisk å gå over huset :)

Skrevet

Jeg er ikke den mest systematiske,  men synes det er lettere å vedlikeholde enn å vente til det er absolutt nødvendig med vask.

Mandag: vanlig forefallende (kjøkkenbenk, kokeplate, vasker og toalett) + støvsuge +

1. mandag i måneden: vaske stekeovn og ventilator

2.mandag i måneden vaske tørketrommel og vaskemaskin 

3.mandag i måneden vaske oppvaskmaskin 

4.mandag i måneden vaske kjøleskap og fryser

Tirsdag og onsdag:vanlig forefallende 

Torsdag: vanlig forefallende, støvsuge, klesvask

Fredag: bytte sengetøy, støvtørring og gulvvask

Lørdag og søndag - forefallende 

Totalt gjennom uken ca 3 timer

Anonymkode: d886d...fbe

Skrevet

Det beste systemet er å vaske når det trengs, ikke ha noen faste intervaller. 

Anonymkode: 84158...22e

• Liker 1
Skrevet

Forefallende: ganske faste oppgaver som gjøres hver dag. Setter på en podcast, og konkurrerer med meg selv på hvor raskt jeg kan ta unna (typisk: rydd over hus, vask kjøkken, re opp seng, sett på klær, brett klær, forbered mat, tørk over speil). Mannen har ansvar for sine oppgaver (ut/inn vaskemaskin, søppel og avfall, husdyr, støvsuging, servanter bad), men han tar det mer her og der gjennom dagen. 

Ukentlig: jeg og mannen har delt oppgavene mellom oss. Vi setter på musikk, lager opp god kaffe (innimellom et glass vin) og bruker 1-2 timer på å shine huset. (men hender også at vi gjør dette hver vår kveld, om hverdagen er hektisk)

Ad hoc: tar noen få ganger i året med en blokk fra rom til rom og skriver en liste over hva som må gjøres etterhvert (vaske ned bad, rydde klesskap, vaske innerdører, vaske vinduer, vask kjøkkenvifte, vaske sofatrekk, rense tepper....). Er det en regnværsdag uten andre planer tar vi unna fra denne lista, også dette sammen. 

Anonymkode: c8f27...508

• Liker 2
Skrevet
sucasamicasa skrev (37 minutter siden):

Noen som kan komme med hvilket system dere har når det gjelder husarbeid?

Systemet vårt går ut på at det kommer et rengjøringsbyrå hver fredag og tar hele huset, skifter på senger og gjør alt som trengs. I tillegg pusser de vinduer den siste fredagen i hver måned. 

Anonymkode: 01797...609

• Liker 1
Skrevet

Her går robotstøvsugeren tre dager i uka (man, ons, fre). Den tar med seg mye støv, og hår fra katten.

Vi vasker badet en gang i uka, ellers tar vi alt ved behov :) Resten av huset støvsuges ca annenhver uke når vi ser støv, og da tørker vi også støv av flater. Gulv vaskes en gang i kvartalet, det er ikke behov for oftere som to voksne og en katt som ikke går ut i regnet.

Vinduer vaskes på høst/vår. Kjøkkenet vaskes når det er brukt, kjøleskap og ovn tas ved behov, ca annenhver måned. 

Klesvasken går et par ganger i uka. 

Det skal sies at jeg er kronisk syk, og det er mannen min som må gjøre det meste. Hadde jeg vært frisk hadde jeg nok vasket litt oftere, men det er alltid ryddig her og vi er aldri redd for besøk. 

Anonymkode: b55d2...211

Skrevet

Vi har forskjellig system alt ettersom hva slags periode vi er i. 😛

Masse overskudd, turnusfri (eller ferie) og lite stress ellers? Faste ting tas på faste dager og tidspunkter. Eks. bad hver torsdag, og oppvaskmaskinen settes på hver kveld.

Midt-i-mellom-periode? Litt mindre nazi på hva som gjøres når, men det gjøres i tide.

Kaos? Vi lar det flyte og hiver oss rundt når det blir for jævlig.

Anonymkode: 7cde7...78a

• Liker 1
Skrevet
DrueSmoothie skrev (18 timer siden):

Ett annet tips er å invitere besøk med jevne mellomrom, for da gidder man faktisk å gå over huset :)

Dette er 100% vesentlig for et rotehue å få orden på ting. Har to barn, så blir fort rot og flekkete gulv her.

Ellers var forslagene til DrueSmoothie generelt gode, men synes hun er god som gidder å vaske gulvene hver uke. Jeg tar alle eventuelle flekker så fort jeg ser dem, så løper rundt med ei gulvfille støtt og stadig. Vasker sikkert ikke mer enn ei gang i måneden, om det en gang. Tørrmopper iblant, støvsuger ørten ganger ila uka, men vaske gjør jeg ikke før jeg ser at det er skittent eller sokkene blir sånn type skitne under at man ser det er gulvene som er skitne.
Til gjengjeld vasker jeg over kjøkken minst to ganger daglig, og begge badene minst to ganger i uka 🙂 Søndagskveld/mandag og fredag er gode dager å vaske bad. Fredag etter ei hektisk uke, søndagskveld/mandag etter ei helg med mer hjemmetid, besøk osv.
Tar støv ukentlig. Hyppig støvsuging og stoffsofa er oppskrift på støvete flater.
Nytt sengetøy annenhver fredag (barna får nytt oddetallsuker, voksne partallsuker) - elsker å starte helga med friskt sengetøy. 

Rydder ting "as I go". 

Anonymkode: 55ba2...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...