Gå til innhold

hvis bedrifter ikke har visjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

bør jeg la være å søke dit hen da? 

Anonymkode: 6fe02...541

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Visjon om hva? Lande på mars? Er det en rørlegger-bedrift?

Skrevet
Michaelhe skrev (2 minutter siden):

Visjon om hva? Lande på mars? Er det en rørlegger-bedrift?

jeg trodde det var normalt, tar jeg feil? er det det du du vil frem til?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg trodde det var normalt, tar jeg feil? er det det du du vil frem til?

Det jeg mente er at det florerer av meningsløse moteord i næringslivet. Jeg ville ikke brydd meg så mye om disse, men heller sett på lønn og arbeidsoppgaver. Ville du trives i jobben, og ville du kunne leve av den.

Endret av Michaelhe
  • Liker 3
Skrevet
Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Det jeg mente er at det florerer av meningsløse moteord i næringslivet. Jeg ville ikke brydd meg så mye om disse, men heller sett på lønn og arbeidsoppgaver. Ville du trives i jobben. og ville du kunne leve av den.

Det kan så være, men bedriften selv har da en retning som den vil, og da er det jo kjekt å vite det på forhånd, slik at man ikke bare drar ingensteds. Personlig mener jeg visjon skal man ikke undergrave, men få sett den hverdag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan så være, men bedriften selv har da en retning som den vil, og da er det jo kjekt å vite det på forhånd, slik at man ikke bare drar ingensteds. Personlig mener jeg visjon skal man ikke undergrave, men få sett den hverdag. 

Jeg vet jo ikke hva slags bransje dette dreier seg om? Men det høres ut som om du er veldig opptatt av karriere, og å komme deg opp og fram. De fleste er fornøyd så lenge hverdagen er interessant og lønna god. Hvis du er opptatt av karriere derimot, så spør om visjon, for all del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her er min vurdering :

Er bedriften på under 150 ansatte, ville jeg synes det var pussig med en visjon.  Det er ikke en showstopper, det kan være smart, men jeg hadde undersøkt HVORFOR de har brukt tid på en visjon. 

Er du over, og de ikke hadde en visjon, ville jeg sett hvordan selskapet fremsto i forhold til eventuelle kontraster mellom hvordan de fungerte og hvordan de presenterte seg.

Visjon er et verktøy; du trenger ikke en rullestol hvis du kan gå. 

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (4 minutter siden):

Her er min vurdering :

Er bedriften på under 150 ansatte, ville jeg synes det var pussig med en visjon.  Det er ikke en showstopper, det kan være smart, men jeg hadde undersøkt HVORFOR de har brukt tid på en visjon. 

Er du over, og de ikke hadde en visjon, ville jeg sett hvordan selskapet fremsto i forhold til eventuelle kontraster mellom hvordan de fungerte og hvordan de presenterte seg.

Visjon er et verktøy; du trenger ikke en rullestol hvis du kan gå. 

Men jeg vil da tro alle som etablerer bedrift har satt mål og visjon som er deres retning. Uten mål så gir det jo ingen trygghet 

Skrevet

Mange bedrifter har nok satt seg mål og lagt planer, men som ikke har laget og publisert en luftig visjon.

Anonymkode: 49f55...714

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men jeg vil da tro alle som etablerer bedrift har satt mål og visjon som er deres retning. Uten mål så gir det jo ingen trygghet 

Pointet er at i en liten bedrift vil du pushe og foredle dette internt. Opp til 35 ansatte har du som leder en god mulighet til å kjenne og velge ansettelser som kan virkeliggjøre din visjon.  Du kan leve den.

Selv opp til ca 150, kan du bruk et ledd av hierarki for  å skape en helhet mot en visjon.

Først når du blir så stor at du ikke lenger kan eller bør ivareta en personalmessig homogen gruppe, må du begynne å skape en abstrakt felles plattform og inn der passer visjon. 

I alle disse leddene har du en visjon, men ført på siste ledd, blir dette noe du pusher i tekst og markedsføring ; før det prøver du å leve det.  

• Liker 1
Skrevet

En bedrifts visjon er å tjene penger. Det behøver ikke skrives noe om.

Målet for å komme dit derimot kan være av interesse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tja. Jeg vil si at dersom en større bedrift ikke har en visjon så er det ikke spesielt positivt. Men dersom en bedrift som ønsker å bli tatt på alvor skriver at den "ønsker å bidra til en bærekraftig fremtid" med sin "robuste fagkompetanse" og "kunnskapsvisjon" så vet du jo at dette er folk med så mye bullshit innabords at du trolig må svømme i det på vei til lunsjrommet. 

Om en som bedrift er uintelligent er det bedre å bare være ærlig på det enn å bruke tulleord som ville fått noen strøket i norsk på ungdomsskolenivå, med andre ord. 

De fleste bedrifter kan uansett summere opp sin visjon i korte ord: vi ønsker å innbille flest mulig at de har størst mulig behov for våre tjenester slik at vi kan tjene penger. De ønsker ikke å "dekke behov" (de ikke selv har skapt). De ønsker ikke å "gjøre hverdagen lettere" (for andre enn aksjonærene). De ønsker ikke å være en "sirkulær bedrift" (men de ønsker å selge til folk som er opptatt av miljø).

Anonymkode: 69f6f...a62

Skrevet

Store ord og visjoner blir veldig oppblåst for min del. Syns det er så kleint når vi må snakke om firmaets visjon til kunder, leverandører eller andre interessenter. Det er jo bare reklame og svada. 

Gi meg heller tydelige målsettinger og KPI er. Dette snakkes mindre om, siden det ikke høres like flott ut og ikke selger like mye.  Men det er det som virkelig styrer skuta, ikke de svulstige visjonene. 

Anonymkode: 1aa8d...a7f

Skrevet

Hvilken type bedrift er det snakk om? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...