Gå til innhold

The Squid Game på Netflix

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest brødskalle
9 hours ago, jabx said:

Hva gjorde episode 2 til en skuffelse? Er det fordi du er veldig glad sjangeren på den måten at du liker selve spillet? Da kan jeg tenke meg du blir skuffet, for spillet er jo bare en del av en større helhet. Og det var det som fascinerte meg en del - sidehistoriene der ting bak kulissene gradvis blir avslørt.

Siden du skriver "etter det så er det mer action" så høres det ut som du har mye fokus nettopp på action og ikke på historien rundt.

Mye var jo allerede "avslørt". Vi visste allerede at mannen følte ansvar for moren sin, at hun hadde tung jobb, ikke hadde mye penger osv. Det ble smør på flesk. Det er også som regel bedre å legge slike ting inn i historien, ikke gni det inn i tryne på den åpenbare måten. 

Jeg syntes det blir unaturlig når man legger inn mellmopauser på den måten. Så er jo ikke bakhistoriene og karakterene serien sin beste side heller, så det trekker også ned episode 2. Jeg så serien til tross for karakterene, ikke på grunn av dem. Jeg har fokus på spennende action når resten av historien er dårlig.... I motsetning til når jeg ser for eks Better Call Saul, som har interessante karakterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DeLorean skrev (49 minutter siden):

Episode nr. 6 var fryktelig vond. Tårene kom da 😪

Hæ? Hvorfor?

Anonymkode: 9844b...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønte tidlig at

Skjul innhold

den gamle mannen sto bak hele spillet og at Frontman var broren til politimannen,

men ble hekta på serien likevel.

Er det bare jeg som synes hovedpersonen var underlig sjarmerende? :)

Anonymkode: 975a6...0cb

Æsj. Ja

Anonymkode: 9844b...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeLorean skrev (1 time siden):

Huff, ja, da trillet tårene her også.  😪

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Virrum skrev (6 minutter siden):

Huff, ja, da trillet tårene her også.  😪

Samme her, det var rimelig sjokkerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spoiler

Likte den veldig godt- men syntes den tapte seg litt med de amerikanske VIP’ene som kom å så på. Kunne de ikke heller også vært koreanske? Eller fra hvilket som helst land - unntatt USA… blir så påtatt og uekte på en måte å høre amerikansk i en koreansk serie  

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (På 5.10.2021 den 6.52):

jeg tror oversettelsen ødela litt for mange, det er flere koreanske ord og uttrykk som er vanskelige å oversette ordentlig til engelsk, og folk som ikke kjenner kulturen og samfunnet i Korea hadde nok vansker med  å forstå en del av situasjonene i serien.  For å nevne noe:

- kvinnen fra Nord-Korea, Sae Byuk, ble uglesett av noen av de andre deltagerne fordi hun var flykting. I Sør-Korea blir flyktinger fra nord behandlet som utlendinger, mange bor i fattigdom og strever med å finne arbeid. 

- korea er at hierarkisk samfunn, man titaler folk ut i ens alder og status, oppa brukes av kvinner til å tiltale en eldre mannlig venn, eller eldre bror, eller kjæreste, hyung - mellom menn eller gutter, en høflig måte og tiltale en eldre venn eller kamerat etc. måten man tiltaler folk, er utrolig viktig, og forteller mye om forhold og status mellom folk.  Navn blir ikke brukt mye i det hele tatt. 

- gampae, koreansk mafia/gankser, deltageren med tattovering er en gangster, måten han snakker på og hvordan gjengen hans adlyder ham er ganske realistisk, 

- utdanning: Cho Sang Woo blir sett på som sukkessrik og smart fordi han studerte ved SNU, seoul national Univ. Topp universitetet i korea, ALLE drømmer om å gå der, men det er helt vanvittig vanskelig å få gode nok karakterer. Sikrer man seg en plass er man garantert sukkess resten av livet. Studerer man ved et mindre regionalt universitet eller ikke i det hele tatt, blir man sett på som dum og tafatt, en taper. utdanning er nærmest en religion her, i Korea.

Jeg synes de gjorde en ganske god jobb med oversettelsene (tekstingen, ikke dubbingen og English CC).

Jeg forstod i hvert fall mange av konseptene du nevner som betydningen av hvordan man titulerer hverandre og fordommer mot innvandrere og flyktninger (othering), som sett med både Ali og hun fra NK.

Jeg tolket det også som en kommentar på klasse og kapitalisme, «powers that be» insisterer på at alt er rettferdig og at de kan lykkes ved å bare følge reglene de har satt, men spillet er rigget. Mange kritiserer deltakerne eller sier at de visste hva de gikk til da de tok valget om å delta for andre gang, men episode 2 er veldig viktig da den viser at livet utenfor også er et helvete. Man kan stille seg spørsmålet om det virkelig er et legitimt valg når noen er i en så desperat situasjon.

Jeg gikk sikkert glipp av andre kulturelle referanser, for eksempel visste jeg ikke betydningen av tittelen på siste episode - «one lucky day». Regionale dialekter og sosiolekter plukket jeg heller ikke opp, men det var likevel tydelig at Sang Woo var velutdannet og mafia duden var en stereotypisk ganster.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte jeg har sett det litt før. Jeg liker «Hostel» og «would you rather» , dette ble jo en kombo i serieversjon. 

Så med koreansk tale, ser aldri dubbet film/serie. Hadde null problem med å forstå ulikheter med «utlendinger» eller måten man snakket til hverandre på. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (På 7.10.2021 den 23.55):
  Vis skjult innhold

Likte den veldig godt- men syntes den tapte seg litt med de amerikanske VIP’ene som kom å så på. Kunne de ikke heller også vært koreanske? Eller fra hvilket som helst land - unntatt USA… blir så påtatt og uekte på en måte å høre amerikansk i en koreansk serie  

Spoiler

Enig. De amerikanske VIPene var skikkelig dårlige skuespillere. De overspilte og det ble bare rart. Syntes også de skulle ha vært koreanske. 

Anonymkode: dc915...6c8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeLorean skrev (På 7.10.2021 den 20.52):

Why spoiler? 

Anonymkode: 0ca4a...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (25 minutter siden):

Men er denne serien så blodig og voldelig at man blir kvalm?

Nei. Jeg ble ikke dårlig. Nå liker jeg splatterfilm da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (27 minutter siden):

Men er denne serien så blodig og voldelig at man blir kvalm?

Noen episoder er jo verre en andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Episoden ble avbrutt og vil ikke spille igjen. Viser «feil» igjen og igjen. Noen som har det slik nå? 

Anonymkode: 0ca4a...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2021 den 12.19):

Har kommet til episode 5, men vet ærlig ikke om jeg orker og se mer, og det er ikke pga den er så dyster, men det NEKET av ei jævla golddigger som alltid skal være så kjepphøy på seg selv, irriterende som fy, men da vet man jo at rollen har fungert.

Anonymkode: ce1f4...9b2

Hvem sikter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 21.11):

Jeg skjønte tidlig at

Vis skjult innhold

den gamle mannen sto bak hele spillet og at Frontman var broren til politimannen,

men ble hekta på serien likevel.

Er det bare jeg som synes hovedpersonen var underlig sjarmerende? :)

Anonymkode: 975a6...0cb

Ja han var faktisk litt sjarmerende. Litt sånn dum-snill og søt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 timer siden):

Det skumleste med hele serien, var hver gang deltaker nr 001 smilte. Noe så creepy!!!

Hele han irriterte meg grønn fra første episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...