AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Dette gjelder stillinger i staten. Vet at man kan be om utvidet søkerliste underveis i prosessen, men er det noen her som har erfaring med å be om å også få se søknaden til vedkommende som ble ansatt i ettertid? For min del ville det vært svært nyttig for videre jobbsøking, jeg gjør det i så fall ikke for å være kritisk. Noen som har gjort det? Hvordan ble det mottatt? Anonymkode: 5b15a...f9e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Du kommer ikke til å få innsyn i dette. Slike dokumenter er unntatt offentlighet etter offentleglova § 25. Dette gjelder uavhengig av hva du tenker å bruke dokumentene til. Hvis du er ute etter læring, bør du heller ta kontakt med kontaktpersonen i etterkant av prosessen og spør om tilbakemelding (hva du kan gjøre bedre), særlig hvis du har kommet såpass langt som intervju. Dette er det vanlig at folk gjør, så det blir nok ikke første gang vedkommende har fått en slik telefon. Anonymkode: 1d0a9...0ef 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Du får selvfølgelig ikke se søknaden til den som fikk jobben. Vil du lærer kontakter du den som står oppgitt i stillingsutlysningen og spør hvilke forhold som ble vektlagt ved ansettelse, og hva du kan gjøre for å bedre din egne sjanser en annen gang. Anonymkode: 877b9...aec 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kommer ikke til å få innsyn i dette. Slike dokumenter er unntatt offentlighet etter offentleglova § 25. Dette gjelder uavhengig av hva du tenker å bruke dokumentene til. Hvis du er ute etter læring, bør du heller ta kontakt med kontaktpersonen i etterkant av prosessen og spør om tilbakemelding (hva du kan gjøre bedre), særlig hvis du har kommet såpass langt som intervju. Dette er det vanlig at folk gjør, så det blir nok ikke første gang vedkommende har fått en slik telefon. Anonymkode: 1d0a9...0ef Ikke? Det står da mange steder at en søker har rett til å be om dette, blant annet her: https://www.akademikerforbundet.no/sfiles/81/60/2/file/rett-til-dokumentinnsyn-i-tilsettingssaker-i-offentlig-sektor.pdf og her https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2019/05/partsinnsyn-i-ansettelsessaker-i-offentlig-sektor. Det refereres til Forvaltningsforskriften § 17. Anonymkode: 5b15a...f9e 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 Du har helt rett, det er lov, men kun for andre som søkte samme stilling. Alt rundt ansettelser i staten er veldig rutinepreget og det vil nok ikke bli hverken godt eller dårlig mottatt. Du trenger heller ikke å si hvorfor du ønsker innsyn. Det holder at du er søker. Anonymkode: b0103...edc 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 § 17.Partens rett til å gjøre seg kjent med opplysninger som gjelder andre søkere En part i en sak om tilsetting har rett til å gjøre seg kjent med søknadene fra søkere som er innstilt til eller tilsatt i stillingen, og vedlegg til disse søknadene. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-12-15-1456#KAPITTEL_5 (bare fordi noen gjerne må ha det inn med teskje) Anonymkode: b0103...edc 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Dere som linker til ting over glemmer at det er en hel haug med unntak. TS vil vite hvorfor hun ikke fikk jobben, det får hun ikke vite med å spørre om hvorfor andre fikk jobben. Referat fra f.eks samtaler med referanser, intervju, vurderinger o.l. som gjerne er det som gir utslaget i en ansettelsesprosess er også unntatt offentligheten. Vil ts vite hva hun kunne gjort bedre er det det hun må gå etter, og da spør man kontaktpersonen. Og det blir husket når folk ber opplysninger, spesielt i ettertid, og det er ikke positivt. Anonymkode: 877b9...aec 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dere som linker til ting over glemmer at det er en hel haug med unntak. TS vil vite hvorfor hun ikke fikk jobben, det får hun ikke vite med å spørre om hvorfor andre fikk jobben. Referat fra f.eks samtaler med referanser, intervju, vurderinger o.l. som gjerne er det som gir utslaget i en ansettelsesprosess er også unntatt offentligheten. Vil ts vite hva hun kunne gjort bedre er det det hun må gå etter, og da spør man kontaktpersonen. Og det blir husket når folk ber opplysninger, spesielt i ettertid, og det er ikke positivt. Anonymkode: 877b9...aec Hvilken haug med unntak sikter du til? Anonymkode: b0103...edc 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #9 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dere som linker til ting over glemmer at det er en hel haug med unntak. TS vil vite hvorfor hun ikke fikk jobben, det får hun ikke vite med å spørre om hvorfor andre fikk jobben. Referat fra f.eks samtaler med referanser, intervju, vurderinger o.l. som gjerne er det som gir utslaget i en ansettelsesprosess er også unntatt offentligheten. Vil ts vite hva hun kunne gjort bedre er det det hun må gå etter, og da spør man kontaktpersonen. Og det blir husket når folk ber opplysninger, spesielt i ettertid, og det er ikke positivt. Anonymkode: 877b9...aec Anonymkode: 5b15a...f9e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #10 Skrevet 29. september 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dere som linker til ting over glemmer at det er en hel haug med unntak. TS vil vite hvorfor hun ikke fikk jobben, det får hun ikke vite med å spørre om hvorfor andre fikk jobben. Referat fra f.eks samtaler med referanser, intervju, vurderinger o.l. som gjerne er det som gir utslaget i en ansettelsesprosess er også unntatt offentligheten. Vil ts vite hva hun kunne gjort bedre er det det hun må gå etter, og da spør man kontaktpersonen. Og det blir husket når folk ber opplysninger, spesielt i ettertid, og det er ikke positivt. Anonymkode: 877b9...aec Hei, jeg vil ikke vite hvorfor jeg ikke fikk jobben, jeg vil vite hvordan vinnersøknaden skilte seg ut blant et tresifret antall søkere med veldig lik bakgrunn. Det ville være utrolig nyttig da det er drømmejobben og jeg kommer til å fortsette å søke lignende stillinger. Ansettelsesprosessen har tatt et par måneder, så det er nødvendigvis i ettertid man må spørre om slikt. Jf. forskriften ser det helt uproblematisk ut å be om dette, men ifølge dere er det krise. Er det noen som har svart i denne tråden som har personlig erfaring, eller er det synsing? Anonymkode: 5b15a...f9e 2
missmcbeal Skrevet 29. september 2021 #11 Skrevet 29. september 2021 Jeg er ganske usikker på hvor nyttig det egentlig er for deg, for det kan godt være det er intervjuet som var utslagsgivende og ikke søknaden i seg selv. Jeg tenker derfor det er en fare at du ser deg blind på søknaden og CV om du får tilgang på det. Det hjelper ikke å ha en perfekt søknad om du ikke mestrer intervjuet til drømmejobben. Jeg støtter meg derfor på de andre som sier at du bør be om konkret tilbakemelding på hvorfor akkurat DU ikke fikk jobben, for da vet du hva du må jobbe med. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2021 #12 Skrevet 29. september 2021 missmcbeal skrev (2 timer siden): Jeg er ganske usikker på hvor nyttig det egentlig er for deg, for det kan godt være det er intervjuet som var utslagsgivende og ikke søknaden i seg selv. Jeg tenker derfor det er en fare at du ser deg blind på søknaden og CV om du får tilgang på det. Det hjelper ikke å ha en perfekt søknad om du ikke mestrer intervjuet til drømmejobben. Jeg støtter meg derfor på de andre som sier at du bør be om konkret tilbakemelding på hvorfor akkurat DU ikke fikk jobben, for da vet du hva du må jobbe med. Jeg er helt sikker på at det er nyttig. 246 søkere, hvorav kanskje 5 gikk videre til intervju, jeg var ikke en av dem. Det er garantert umulig for dem å gi et utfyllende svar på hvorfor min søknad ikke skilte seg ut i mengden, ergo er det mer interessant for meg å se en søknad som faktisk gjorde det. Men det er altså ingen som har erfaring med dette? Anonymkode: 5b15a...f9e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #13 Skrevet 30. september 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt sikker på at det er nyttig. 246 søkere, hvorav kanskje 5 gikk videre til intervju, jeg var ikke en av dem. Det er garantert umulig for dem å gi et utfyllende svar på hvorfor min søknad ikke skilte seg ut i mengden, ergo er det mer interessant for meg å se en søknad som faktisk gjorde det. Men det er altså ingen som har erfaring med dette? Anonymkode: 5b15a...f9e Her har de et digert excel ark med veldig mange kriterier, hvor alle søkere får krysset av på det positive. Summene legges sammen, de med høyest sum blir innkalt til intervju. Står ofte kommentarer i tillegg, f.eks "bonus med fagbrev og praktisk erfaring", "hull i CV" o.l, så tar de ofte med noen ekstra, som egentlig ikke er blant de høyeste poengene men som de mener kan passe bra likevel. Tror du bør skrive mail eller ringe dit, og forklare, om de har noe slikt kan de fortelle deg uten å røpe noe om andre Om man først kommer til intervju så er man allerede kvalifisert her, og da velger de etter hvem som gjennomførte det greieste intervjuet. Anonymkode: 653e0...61f 1
Gjest 07.27 Skrevet 30. september 2021 #14 Skrevet 30. september 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt sikker på at det er nyttig. 246 søkere, hvorav kanskje 5 gikk videre til intervju, jeg var ikke en av dem. Det er garantert umulig for dem å gi et utfyllende svar på hvorfor min søknad ikke skilte seg ut i mengden, ergo er det mer interessant for meg å se en søknad som faktisk gjorde det. Men det er altså ingen som har erfaring med dette? Anonymkode: 5b15a...f9e Du har nå fått vite at det er helt uproblematisk å etterspørre innsyn, så da kan du vel bare gjøre det? Det er neppe de som sitter med ansettelser som behandler innsynsbegjæringen din uansett, den vil sannsynligvis gå rett til en saksbehandler eller til et arkivsenter tilknyttet arbeidsplassen. Sånn sett trenger du ikke å tenke på hvordan det blir mottatt eller hva de tenker om deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå