AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Del Skrevet 28. september 2021 Jeg er 40, fryktelig utrent og skal ned ca 25 kg. Jeg ønsker et varig vekttap og er litt redd for å bite over for mye slik jeg er vant til å gjøre for jeg har aldri hatt problemer med å gå ned i vekt før, problemet er at jeg gir alt helt fra starten og skal endevende alt fra trening til kosthold nesten over natten. Jeg er altså ekspert på det å gå ned i vekt og opp igjen like fort fordi jeg ikke makter å følge det opplegget jeg har laget for meg selv. Nå derimot har jeg endelig skjønt at små steg er tingen. Selve kostholdet mitt er ikke så ille, men porsjonsstørrelsen bør nok justeres så jeg gjør ingen stor overhaling der nå til å begynne med. Jeg skal (har) derimot sluttet med snop, lettbrus og juice for det har det gått fryktelig mye av siden Covid kom da jeg har lett for å spise når jeg kjeder meg og sjokolade og varm te er jo sjukt godt 😩 Når det gjelder trening så har jeg kjøpt meg tredemølle og diverse strikker og manualer til bruk hjemme. Så langt ser planen min slik ut: core trening med strikk og manualer hver dag der jeg bytter på å trene over og underkropp annenhver dag samt 30 minutters gange på tredemølla hver dag. Så langt klarer jeg ca 3 km på disse 30 minuttene ved rask gange. Og nå mener jeg ikke 45 minutter med core trening altså, jeg skal som sagt starte i det små. Høres dette ut som en opplegg som kan gi greie resultater frem til kroppen begynner å bli litt mindre vektmessig og mer trent eller er det for puslete eller rett og slett meg som gaper over for mye igjen? Anonymkode: af929...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Del Skrevet 28. september 2021 Jeg er ingen ekspert, men jeg tror jeg heller ville satset mer på intervaller og hiit som får opp pulsen. Da får du raskt fremgang og brenner mer kalorier, noe som er veldig motiverende i starten. Men du må jo tilpasse til ditt nivå, og det lar seg fint gjøre på tredemølla. Varm opp først, så kjør 4 min sånn at du blir skikkelig sliten og ikke hadde orket et minutt til. Så 4 minutter hvor du setter ned tempoet og hviler men fortsatt er i aktivitet. Gjør det totalt 4 ganger+ nedtrapping og oppvarming så har du en halvtimes super trening som gir resultater raskt. Også synes jeg du gaper over for mye dersom du skal trene både Styrke og cardio i ca en time hver dag. Ville tatt 3 skikkelige cardioøkter i uka, og to skikkelige styrkeøkter. Også to dager tilegnet restitusjon hvor du går en lang tur ute. Jeg har forøvrig gått ned 10 kg og mange cm selv siden januar, kun ved hjelp av trening. Trener etter Pai og finner det veldig motiverende ettersom det er snakk om livsstil og ikke slanking. Vekttap har bare vært en hyggelig bieffekt av å leve et sunt liv. Les i PAI-tråden om du er interessert i det. Anonymkode: 2a39b...4b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Del Skrevet 28. september 2021 Siden du sier du er så utrent, kan det nok være lurt å begynne med gange. Men når du er i gang og begynner å føle deg klar for noe mer utfordrende, er Couch 2 5k-programmet fint. Matmessig er det lurt å følge med på hvilke tider på døgnet du er mest sugen på noe usunt og prøve å gjøre grep for å unngå å ryke utpå. Jeg blir mindre sugen rett før middag, hvis jeg spiser et knekkebrød i totiden, f.eks. Evt om det er noe ved livsstilen din som du "reparerer" med mat. Og ikke forvent perfeksjon. Du kommer til å feile og justere planen mange ganger, men holdt fast i det langsiktige målet. Dette er et maraton, ikke en sprint. Anonymkode: 22794...93d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 28. september 2021 #4 Del Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er 40, fryktelig utrent og skal ned ca 25 kg. Jeg ønsker et varig vekttap og er litt redd for å bite over for mye slik jeg er vant til å gjøre for jeg har aldri hatt problemer med å gå ned i vekt før, problemet er at jeg gir alt helt fra starten og skal endevende alt fra trening til kosthold nesten over natten. Jeg er altså ekspert på det å gå ned i vekt og opp igjen like fort fordi jeg ikke makter å følge det opplegget jeg har laget for meg selv. Nå derimot har jeg endelig skjønt at små steg er tingen. Selve kostholdet mitt er ikke så ille, men porsjonsstørrelsen bør nok justeres så jeg gjør ingen stor overhaling der nå til å begynne med. Jeg skal (har) derimot sluttet med snop, lettbrus og juice for det har det gått fryktelig mye av siden Covid kom da jeg har lett for å spise når jeg kjeder meg og sjokolade og varm te er jo sjukt godt 😩 Når det gjelder trening så har jeg kjøpt meg tredemølle og diverse strikker og manualer til bruk hjemme. Så langt ser planen min slik ut: core trening med strikk og manualer hver dag der jeg bytter på å trene over og underkropp annenhver dag samt 30 minutters gange på tredemølla hver dag. Så langt klarer jeg ca 3 km på disse 30 minuttene ved rask gange. Og nå mener jeg ikke 45 minutter med core trening altså, jeg skal som sagt starte i det små. Høres dette ut som en opplegg som kan gi greie resultater frem til kroppen begynner å bli litt mindre vektmessig og mer trent eller er det for puslete eller rett og slett meg som gaper over for mye igjen? Anonymkode: af929...85d Ser ut til at du er inne på et riktig spor med tankene dine rundt kosthold. I hvertfall om man kun tenker kaloriinntak (aner ikke makrosammensetning i øvrig kosthold). viktigste er at du over tid ligger i et lite/moderat underskudd. Trening/mosjon vil jo i så måte være er fint supplement. Ikke tenk så mye på hvordan trening og hvor mye trening nå. Konsentrer deg først og fremst om å etablere et kosthold som vil fungere som en varig endring. Treningen du skisserer er helt fin den. Det vil kjapt komme en dag hvor du vil effektivisere treningen din 😊. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå