AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Spesielt dere som bor i større byer? Tenker det blir vanskelig for barna å komme inn på boligmarkedet uten penger fra foreldre. Anonymkode: fc0c9...443
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Sparer barnetrygden og alt av pengegaver. Det er sikkert ikke nok, hvis prisutviklingen fortsetter. Barnet skal få en leilighet som forskudd på arven. Vi bor i Oslo. Anonymkode: fb110...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Sparer ikke for at ungene skal komme seg inn på boligmarkedet, da jeg ikke forstår hysteriet etter å eie egen bolig. Men har sparekonto for alle ungene for å sette inn pengegaver de får, samt at vi har fast sparing på et par tusen i måneden. Anonymkode: fdd53...6be 3
Gjest Jon Are Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 Jeg tjener ikke mye,.men sparer ca 1000 kr til mine nieser sine barn. Fordelt på 3 stk nå. Blir ikke så mye,.men bedre enn ingenting. I måneden selvsagt. Ellers hjelper jeg de mye med oppussing ,.barnepass etc. Jeg ser ikke på.meg selv som spesielt snill eller ok som gjør dette. Men som en selvfølge.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 Sparer barnetrygden pr mnd og pengergaver barnet har fått til bursdag og dåp (barnet er 2 år) og sparer i fond IKKE på sparekonto. Anonymkode: 0ce17...4ce 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Jeg begynte å spare til dem, sånn at alle har rundt ti tusen på sånn barne-bsu. Men så fant jeg ut at det er bedre å gi de et godt nok liv i dag enn å spare meg til fant. Den dagen de trenger penger håper jeg å kunne selge huset mitt og flytte inn i noe kjipere noe. Og hjelpe kidsa inn på boligmarkedet med det som blir til overs. Anonymkode: b6f73...5e7 7
norw Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Virker som at det bør kuttes i barnetrygden, i hvert fall for noen. 14
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 norw skrev (7 minutter siden): Virker som at det bør kuttes i barnetrygden, i hvert fall for noen. Jeg dropper gjerne barnetrygden for min del, så lenge jeg slipper å betale 50% skatt hver måned🙃 Anonymkode: fb110...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 Ingenting. Dette får de klare selv da jeg ikke er for at man skal sy puter under armene til ungene. De får bli så sure de bare vil men jeg er sikker på at de vil klare seg veldig godt. Anonymkode: 2b546...f49 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 Jeg har ingen planer om å spare til eventuelle barn sine boligkjøp. Bor ikke i Oslo, og her får de fleste til et lån om de tar en ok utdannelse og sparer i noen år. Klarte det fint selv, og det er en god øvelse i å lære seg økonomi fra tidlig voksen alder. Jeg sørger heller for å betale ned på eget boliglån, så man kan få en romsligere økonomi hvis jeg får barn, og de kan få det de trenger i oppveksten. Verken jeg eller mannen fikk noe av foreldre eller andre, og har klart oss helt fint alene Anonymkode: 8afe7...d5a 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 Mine foreldre gjorde som følger: Etablerte sparekonto der alt av pengegaver, dåpspenger og konfirmasjonspenger ble satt inn, involverte meg i denne, viste meg at jeg fikk renter, og etterhvert satt jeg også inn litt selv fra sommerjobbing og mer. Drev med egen sparing i aksjer og fond. Om pengene hadde stått i mitt navn ville jeg jo risikert avkorting i stipend. Og de ville risikert at en uansvarlig 19-åring brukte pengene på bil. Da jeg selv var klar til å kjøpe bolig fikk jeg det nødvendige beløpet dekket av dem. Jeg hadde fint klart det selv og, men godt å komme seg inn 2-3 år før det egen sparing ville krevd - I Oslo utgjorde det noen hundretusener i prisstigning. Anonymkode: c8379...1f7 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #12 Skrevet 28. september 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ingen planer om å spare til eventuelle barn sine boligkjøp. Bor ikke i Oslo, og her får de fleste til et lån om de tar en ok utdannelse og sparer i noen år. Klarte det fint selv, og det er en god øvelse i å lære seg økonomi fra tidlig voksen alder. Jeg sørger heller for å betale ned på eget boliglån, så man kan få en romsligere økonomi hvis jeg får barn, og de kan få det de trenger i oppveksten. Verken jeg eller mannen fikk noe av foreldre eller andre, og har klart oss helt fint alene Anonymkode: 8afe7...d5a Med mindre du er 21 år er dette ganske irrelevant. Det var mye lettere å komme seg inn på boligmarkedet før enn nå, og det blir stadig verre. Anonymkode: c5cba...af8 3
norw Skrevet 28. september 2021 #13 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg dropper gjerne barnetrygden for min del, så lenge jeg slipper å betale 50% skatt hver måned🙃 Anonymkode: fb110...2e2 Nei, trenger ikke nødvendigvis å justere skatten.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #14 Skrevet 28. september 2021 Vi bor i Oslo, så når ungene flytter ut selger vi og kjøper noe mindre til oss og en leilighet eller to til ungene. Trenger ikke spare spesielt, eiendomsverdien er nok. Anonymkode: fb887...fb0
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #15 Skrevet 28. september 2021 norw skrev (21 minutter siden): Nei, trenger ikke nødvendigvis å justere skatten. Nei, da vil jeg beholde barnetrygden og så spare den☺️ Anonymkode: fb110...2e2 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #16 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Med mindre du er 21 år er dette ganske irrelevant. Det var mye lettere å komme seg inn på boligmarkedet før enn nå, og det blir stadig verre. Anonymkode: c5cba...af8 Jo, det er relevant for hvor jeg bor. Det er spørsmålet i tråden, sparer du eller ikke, og jeg begrunner hvorfor jeg ikke sparer. Selvsagt kan jeg endre mening om jeg ser det begynner å bli galt om noen år, men jeg sparer ikke for at barnet skal flytte til den dyreste byen i landet. Jeg mener det er karakterbyggende å lære å spare selv. Jeg så nylig en boligartikkel om at "Per på 23 kjøpte egen leilighet", og når jeg leste videre viste det seg at foreldrene kjøpte den til han. Ikke så veldig imponerende at det var verd en artikkel da, syns jeg. Eller en annen, Astrid på 25 som har bodd gratis hjemme for å kjøpe bolig. Jeg er mer imponert over mannen som kjøpte bolig som 25-åring etter å ha spart helt alene og ikke bodd hjemme fra han var 19 år. Full jobb, og maks sparing. Anonymkode: 8afe7...d5a 7
Batteri Skrevet 28. september 2021 #17 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sparer ikke for at ungene skal komme seg inn på boligmarkedet, da jeg ikke forstår hysteriet etter å eie egen bolig. Men har sparekonto for alle ungene for å sette inn pengegaver de får, samt at vi har fast sparing på et par tusen i måneden. Anonymkode: fdd53...6be Virkelig? 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #18 Skrevet 28. september 2021 Bor i Oslo. Vi kjøpte sekundærbolig hvor planen er at barnet skal få ene leiligheten når hun flytter ut. I tillegg satte vi av 100tusen på egen konto til barnet da vi fant ut at vi skulle ha barn + opprettet aksjefond der vi satte inn ca 30tusen, og kommer til å fortsette å sette av ca 3000kr i mnd direkte i fondet. Både min mann og jeg fikk hjelp av våre foreldre med forskudd på arv, og vi ønsker å gi barnet alt vi kan:) Anonymkode: 4e509...84c 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #19 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bor i Oslo. Vi kjøpte sekundærbolig hvor planen er at barnet skal få ene leiligheten når hun flytter ut. I tillegg satte vi av 100tusen på egen konto til barnet da vi fant ut at vi skulle ha barn + opprettet aksjefond der vi satte inn ca 30tusen, og kommer til å fortsette å sette av ca 3000kr i mnd direkte i fondet. Både min mann og jeg fikk hjelp av våre foreldre med forskudd på arv, og vi ønsker å gi barnet alt vi kan:) Anonymkode: 4e509...84c Hvor mye tjener dere som har muligheten til dette? Anonymkode: 314b3...bcd 3
norw Skrevet 28. september 2021 #20 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, da vil jeg beholde barnetrygden og så spare den☺️ Anonymkode: fb110...2e2 Selvsagt vil du det, men det er noe galt med systemet. Må være mange som egentlig ikke skulle mottatt barnetrygd. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå