Gå til innhold

Sambo planlegger å slutte i jobben sin og bare drive med investeringer i kryptovaluta.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hjelper ikke at jeg sier at det er urealistisk og at det er ekstremt naivt. Han vil ikke høre. 

Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: 5fbb6...1b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hørt om noen som tjener litt penger på slikt. Men man må nesten ha en slags autistisk fascinasjon for å klare det, tror jeg?

Hva med et kompromiss? La ham sette av et lite beløp, prøve en stund og se hva som skjer?

Hvis han likevel vil, minn ham på hvor ensomt det er å ikke ha noen jobb å gå til. Fortell også hva du mener om å ha ham i huset hele dagen. Det er vel det du er redd for?

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Skrevet

Det er mange gründertyper som virkelig får til å leve fra hånd til munn, med høy risiko uten sikkerhetsnett.

Det er også sant at mange gründertyper lever et liv som ikke lar seg forene med familieverdier. 

• Liker 1
Skrevet

Bor dere sammen? Tenker han at du skal forsørge ham til han (hvis han) tjener på dette?

Om dere bor sammen får du bare si at du håper han har nok sparepenger til å betale for sin andel av husleie osv for du har ikke tenkt til å forsørge ham. Vær veldig tydlig på dette, at du IKKE kan betale alt, si at du vil ha en plan fra ham på hvordan han skal betale sin del. 

Bor dere ikke sammen så får han bare finne ut selv at dette er dumt, da ville jeg ikke blandet meg ut over å fortelle ham hva jeg syntes om saken. 

Anonymkode: ed04b...8c8

• Liker 1
Skrevet

Edit: Ser nå at du skriver sambo, jeg leste kjæreste av en eller annen grunn. Da må han ha en plan for hvordan han skal betale sin del av utgifter. Du må nesten bare være ekstremt tydlig på at du ikke tenker forsørge ham. 

Anonymkode: ed04b...8c8

• Liker 1
Skrevet
Michaelhe skrev (26 minutter siden):

Jeg har hørt om noen som tjener litt penger på slikt. Men man må nesten ha en slags autistisk fascinasjon for å klare det, tror jeg?

Hva med et kompromiss? La ham sette av et lite beløp, prøve en stund og se hva som skjer?

Hvis han likevel vil, minn ham på hvor ensomt det er å ikke ha noen jobb å gå til. Fortell også hva du mener om å ha ham i huset hele dagen. Det er vel det du er redd for?

Hvis man har drevet med kryptoinvesteringer så har det vel heller vært vanskelig å ikke bli rik siden kursen på bla. bitcoin har steget med 10000% på 5 år. Kanskje vil de fortsette å stige, kanskje vil det falle rett ned igjen.

Hadde vært veldig skeptisk til noen som vil drive med dette heltid, spesielt hvis de tror de er så flinke fordi de har tjent penger på det tidligere.

Anonymkode: 913a1...505

Gjest CamillaCollett
Skrevet

For meg ville dette vært grunn til å gjøre det slutt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man har drevet med kryptoinvesteringer så har det vel heller vært vanskelig å ikke bli rik siden kursen på bla. bitcoin har steget med 10000% på 5 år. Kanskje vil de fortsette å stige, kanskje vil det falle rett ned igjen.

Hadde vært veldig skeptisk til noen som vil drive med dette heltid, spesielt hvis de tror de er så flinke fordi de har tjent penger på det tidligere.

Anonymkode: 913a1...505

Jeg vet ingenting om dette, men jeg ser hva slags mennesker det tiltrekker. Noen har ingen bakke-kontakt overhodet.

På den annen side, alle som blir rike er folk som tar enorm risiko, som oftest (John Fredriksen i Persiabukta etc). Så vurderingen blir da: har man både bakkekontakt og er en som tar risiko, finnes dette?

I tillegg er kryptovalutta akkurat nå en slags motegreie i en del suspekte miljøer. Jeg har negative assosiasjoner til ordet. Men det kan jo endre seg. Hvem vet?

Skrevet

Det var en gjeng på jobb som skulle gjøre dette.... Selv med smarte nerder gikk det ikke akkurat veien... 

Anonymkode: 557da...ab6

• Liker 1
Skrevet

Ingenting. Det får han bestemme selv. Noen ganger skal man lære på den harde måte. 
Noe som ellers spiller inn er:
Hvor gammel er han?
Har han en utdannelse/bakgrunn som gjør at det er lett for han å få jobb igjen?

Anonymkode: 66af4...3f6

Skrevet

Jeg har selv investert i krypto de siste 4 årene. Gjennom disse årene har jeg realisert en totalgevinst på rundt 350.000,- og har beholdninger på ca like mye i dag. 

Mao kan man si at jeg har hatt god suksess på denne fronten. Når det er sagt hadde jeg aldri sluttet i jobben for å gjøre dette på fulltid, det hadde vært galskap med mindre jeg hadde hatt noen titalls millioner å leke med.

Mitt forslag til deg:

Ikke gå rett på det negative, men vis heller interesse.

Spør han hvor mye kapital han tenker å starte med, og hva planen hans er angående finansiering av faste kostnadene de første 6-7 månedene.

Be om å få se et budsjett for hele året.

Hvor mye avkastning i året tenker han er realistisk? 10% avkastning er enormt bra, da skal du ha en stor sum investert for å kunne leve av det.

Hvor mye av den avkastningen tenker han å realisere? Igjen, 10% avkastning er svært bra. Dette er avkastning som burde bygge opp kapitalen og beholdningen din over tid, med mindre han allerede er mangemillionær.

Hva gjør han i et bjørnemarked som kryptoverdenen nå befinner seg i?

Hvordan tenker han å differensiere porteføljen sin? Hvis han går all in på kun krypto så er det dømt til å feile allerede der.

Anonymkode: 0f6b8...cbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...