Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i en artikkel i dag at forskere har kommet frem til at paracet er skadelig for gravide. Jeg hadde covid i uke 13 og brukte paracet for å få ned feber. Blir nå veldig redd for skader på babyen. Noen som har erfaring med bruk av paracet i svangerskaper hvor det har gått bra?

Anonymkode: 75250...187

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du må lete ganske lenge for å finne en kvinne som ikke har brukt et par paracet i løpet av svangerskapet. 

Anonymkode: 34dd4...6b3

• Liker 12
Skrevet

Vil tro nesten alle gravide har vært borti Paracet. Det er mer skadelig med høy feber enn en Paracet. 

Anonymkode: d1c6d...bb3

• Liker 3
Skrevet

Brukt det i to fulle svangerskap, og brukt det i dette. Er i uke 22. 

Husk at det kommer nye «fyfy» produkter omtrent hele tiden. Tilslutt er alt farlig. 
Jeg kommer fortsatt til å bruke Paracet ved behov, men selvsagt ikke hvis jeg kan unngå det. Kun ved virkelig behov, som jeg alltid har gjort 😊

Anonymkode: a3672...f6f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har snakket en del med min fastlege om dette fordi jeg sliter mye med hodepine. Han har vært veldig tydelig på at Paracet kan være skadelig i store mengder over lang tid, men at det er helt trygt å bruke i en liten periode, eller ved tilfeller med sterk hodepine eller høy feber. Det er alltid anbefalt å ta så lite som mulig, og selvfølgelig unngå det helt om du kan, men ta en paracet om du virkelig trenger.

Jeg fikk også foreskrevet paralgin forte rundt uke 12 fordi paracet hadde så dårlig virkning og jeg ikke kunne ta ibux slik jeg pleier. Fikk beskjed om akkurat det samme for disse tablettene, ta så lite som mulig, men helt trygt å bruke for mor og barn i små doser.

Jeg er i uke 24 nå med en sprek bebis i magen som vokser som hun skal, sparker energisk og alle ultralyder har vært strålende! Jeg har tatt vanlig paracet ved behov, men også ved et par anledninger tatt paralgin forte.

• Liker 3
Skrevet

Det sto i en artikkel om temaet som ble lagt ut på forskning.no i går at risikoen for at det skal skje noe med fosteret på bakgrunn av at mor har brukt Paracet er meget beskjeden. Og da snakker vi om de som har stort forbruk. Så tror vi kan slappe av mtp dette, altså 🤗

Anonymkode: 7ff9c...ea9

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Fhuzzy said:

Jeg har snakket en del med min fastlege om dette fordi jeg sliter mye med hodepine. Han har vært veldig tydelig på at Paracet kan være skadelig i store mengder over lang tid, men at det er helt trygt å bruke i en liten periode, eller ved tilfeller med sterk hodepine eller høy feber. Det er alltid anbefalt å ta så lite som mulig, og selvfølgelig unngå det helt om du kan, men ta en paracet om du virkelig trenger.

Jeg fikk også foreskrevet paralgin forte rundt uke 12 fordi paracet hadde så dårlig virkning og jeg ikke kunne ta ibux slik jeg pleier. Fikk beskjed om akkurat det samme for disse tablettene, ta så lite som mulig, men helt trygt å bruke for mor og barn i små doser.

Jeg er i uke 24 nå med en sprek bebis i magen som vokser som hun skal, sparker energisk og alle ultralyder har vært strålende! Jeg har tatt vanlig paracet ved behov, men også ved et par anledninger tatt paralgin forte.

Nå er jo ikke ADHD, tidlig pubertet og atferdsvansker noe du merker på baby i magen, det er noe som viser seg langt senere i livet. 

Hvor grensa for "helt trygt" går er vanskelig å si. 

Dette er jo ikke nye funn, dette har man visst lenge. Tidligere har det blitt sagt at bruk av paracet i 28 dager totalt i løpet av svangerskapet dobler sjansen for en del negative utfall. 

Anonymkode: 65279...732

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror du må lete ganske lenge for å finne en kvinne som ikke har brukt et par paracet i løpet av svangerskapet. 

Anonymkode: 34dd4...6b3

Trenger ikke lete lenger. Jeg har ikke brukt paracet i en fullgått og en ca 3/4s gått graviditet. Men det er jo ikke fordi jeg er motstander, men fordi jeg ikke har hatt behov. Håper å ikke få behov heller. 

Anonymkode: 965d1...071

Skrevet

Ikke så lett dette her... har tatt litt paracet for hodepine fordi jeg har vært redd for at det skulle eskalere til migrene. Men kanskje jeg bare skulle tatt sumatriptan med en gang istedet.

Anonymkode: fa353...a3e

Skrevet

Jeg ble nylig kommandert til å ta 500 mg til 1 g flere ganger daglig av fastlegen, med streng beskjed om å ikke bekymre meg fordi det ikke var sett skader knyttet til bruk.. 🙃

Anonymkode: 77208...6e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ble nylig kommandert til å ta 500 mg til 1 g flere ganger daglig av fastlegen, med streng beskjed om å ikke bekymre meg fordi det ikke var sett skader knyttet til bruk.. 🙃

Anonymkode: 77208...6e2

https://www.nrk.no/trondelag/90-forskere-star-sammen_-frarader-mye-bruk-av-paracetamol-under-svangerskap-1.15667333

Anonymkode: 89021...9bd

Skrevet

Hm, det er jo bare 1 studie da. Det må vel gjøres flere før de kan konkludere..

Og hvor mye er MYE, det står ikke i artiklen, hva slags mengder snakker de om? Synes det var veldig uklart. Også legen som sier "minst mulig i kort tid", hva betyr det da? For meg er daglig mer enn 3 paracet noe jeg ville ansett som mye men de mener kanskje at 2 i uka er mye.. og er kort tid 2 dager eller 2 uker?

Lurer også litt på det med at nesten all ny forskning viser til at barn kan få ADHD. Er ikke det veldig vanskelig å trekke slutningen at ADHD kommer av dette? Virker som så utrolig mye greier under graviditeten kanskje kan gi ADHD, så hvordan har de da klart å få med/ikke få med alle faktorer. Og det er jo også en nokså utbredt diagnose så man vil jo tenke at mange av de barna ville fått ADHD uannsett..

Anonymkode: c3cf0...253

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hm, det er jo bare 1 studie da. Det må vel gjøres flere før de kan konkludere..

Og hvor mye er MYE, det står ikke i artiklen, hva slags mengder snakker de om? Synes det var veldig uklart. Også legen som sier "minst mulig i kort tid", hva betyr det da? For meg er daglig mer enn 3 paracet noe jeg ville ansett som mye men de mener kanskje at 2 i uka er mye.. og er kort tid 2 dager eller 2 uker?

Lurer også litt på det med at nesten all ny forskning viser til at barn kan få ADHD. Er ikke det veldig vanskelig å trekke slutningen at ADHD kommer av dette? Virker som så utrolig mye greier under graviditeten kanskje kan gi ADHD, så hvordan har de da klart å få med/ikke få med alle faktorer. Og det er jo også en nokså utbredt diagnose så man vil jo tenke at mange av de barna ville fått ADHD uannsett..

Det er ikke bare en studie, det er flere som har vist det samme. Dette er ikke nytt, dette er bare enda en studie. 

Ja det er uklart hvor grensa går, men sånn er det jo med mye her i livet. Baby A tåler kanskje mer enn baby B. Noen studier har indikert doblet risiko hvis man bruker paracet mer enn 28 dager i løpet av svangerskapet. Det betyr jo ikke at 27 dager er helt trygt og 29 dager er utrygt, men at det er en glidende overgang med veldig individuell grense. 

Man kan heller ikke kjøre en kontrollert studie på dette. Vi kan ikke bare pålegge gravide å ta paracet for å undersøke om barnet tar skade. Det er derfor vanskelig å skille ut effektene. 

Derfor blir rådene vage. Ta så lite som mulig. Personlig holdt jeg ut hodepine heller enn å ta paracet. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen studier har indikert doblet risiko hvis man bruker paracet mer enn 28 dager i løpet av svangerskapet.

Hvor høy er risikoen i utgangspunktet? Doblet risiko sier egentlig ikke så alt for mye, uten å vite hva den er til å begynne med. En dobling fra 0,1 promille vil ikke gjøre enorme utslag, og vi må hele tiden veie risiko opp mot hensikt. Det er særdeles mye som er risikofylt, noe det å for eksempel gå med feber også er.

Anonymkode: a690e...7fa

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor høy er risikoen i utgangspunktet? Doblet risiko sier egentlig ikke så alt for mye, uten å vite hva den er til å begynne med. En dobling fra 0,1 promille vil ikke gjøre enorme utslag, og vi må hele tiden veie risiko opp mot hensikt. Det er særdeles mye som er risikofylt, noe det å for eksempel gå med feber også er.

Ja det lurer jeg på også.

Jeg er ganske forsiktig i svangerskapet altså og stoler på forskning, men synes ofte artiklene basert på forskning er så vage. De bruker ofte begrepet x ganger risiko uten å opplyse hva risiko var fra begynnelsen, er jo som du sier stor forskjell på en dobling av 0,1% risiko eller dobling av 10% risiko... Også hva som er "mye", "lengre tid" og andre vage begreper.. 

Jeg har tatt litt paracet for å klare å fungere på jobb med hodepine jeg har hatt i svangerskapet og kommer nok til å ta om jeg får feber men forsøker såklart å begrense og ville gjerne visst ennå mer konkret hva jeg kan gjøre for å minimere risiko annet enn å kutte det helt. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Forekomst av ADHD er jo ca 5%. Hva nullpunktet er vet vi jo ikke (hva ville forekomsten vært uten paracetbruk). I tillegg kommer forekomst av de andre konsekvensene man ser opp mot paracetamol (atferdsvansker, misdannet urinrør, testikler som ikke kommer ned i pungen, tidligere pubertet, forsinket språkutvikling, lavere IQ MED MERE). 

Så du kan nok ikke drømme om at det er snakk om 0.1 promille. 90 forskere har ikke gått ut og advart mot dette på grunn av en økning fra 0.01 til 0.02 %. 🙄

Skrevet

Og jeg som trodde ADHD var arvelig? Psykologene er i hvert fall ikke gira på å sette ADHD-diagnose på voksne folk som ikke har åpenbar familiehistorie med det.

Anonymkode: 8682f...6fd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja det lurer jeg på også.

Jeg er ganske forsiktig i svangerskapet altså og stoler på forskning, men synes ofte artiklene basert på forskning er så vage. De bruker ofte begrepet x ganger risiko uten å opplyse hva risiko var fra begynnelsen, er jo som du sier stor forskjell på en dobling av 0,1% risiko eller dobling av 10% risiko... Også hva som er "mye", "lengre tid" og andre vage begreper.. 

Jeg har tatt litt paracet for å klare å fungere på jobb med hodepine jeg har hatt i svangerskapet og kommer nok til å ta om jeg får feber men forsøker såklart å begrense og ville gjerne visst ennå mer konkret hva jeg kan gjøre for å minimere risiko annet enn å kutte det helt. 

Det er jo fordi disse variablene er tilnærmet umulig å gi et utgangspunkt på. Sånn er forskning fordi sånn er realiteten. Vi VET IKKE hva forekomsten av ADHD ville vært i en verden uten ytre negativ påvirkning. Det samme gjelder autisme, lav IQ, språkforstyrrelser, tidlig pubertet osv. Det er så mye som spiller inn, og så er det jo en glidende overgang der det er komplett umulig å si hvor grensa går. Akkurat det samme gjelder jo alkohol, vi vet ikke hva nedre grense er. Nytteverdien av paracet er jo såpass stor at man ikke kan fraråde paracet på generelt grunnlag. 

Dette er som sagt ikke nytt, og rådene for norske gravide ble endret i 2018 pga dette. 

Diskuter saken med lege hvis du er i tvil, vanskeligere er det ikke. Men man bør ikke bagatellisere funnene bare fordi man ikke forstår dem. Du og lege kan vurdere omfang av hodepinen, om det finnes alternativer, om det kan være aktuelt med sykemelding i stedetfor paracet osv. Det er umulig å oppsummere i en studie, dette kan du og legen vurdere bedre. Jeg var for eksempel plaget med spenningshodepine, og brukte tøyeøvelser for nakken i stedetfor paracet. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg som trodde ADHD var arvelig? Psykologene er i hvert fall ikke gira på å sette ADHD-diagnose på voksne folk som ikke har åpenbar familiehistorie med det.

Anonymkode: 8682f...6fd

ADHD er linket opp mot mange andre faktorer enn arvelighet, så det er mye man ikke vet. Blant annet ICSI (prøverør) og fars alder er vel assosiert med ADHD, uten at man har konkludert. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo lese orginalartikkelen, eller sende en mail til journalisten og be dem om å skrive artikkelen slik at den gjengir forskningen godt (og ikke bare som clickbait).

Slike studier er dog vanskelige, fordi de ikke sier noe om årsak-virkning. Er det paraceten som gir utslaget, eller er det noe annet? Er det en  kombinasjon av faktorer, kanskje også faktorer som ikke er tatt hensyn til?

Feks fedme før/i svangerskapet gir økt risiko for både ADHD-symptomer (som ble nevnt her) og en del misdannelser, så hvis det ikke er kontrollert for det, og det er flere med fedme som bruker mer paracet, så kan man tro det er paraceten og ikke fedmen. Eller andre faktorer. 

Ville gått inn og lest orginalartikkelen, for å se hva som faktisk står der.

Anonymkode: ae408...b56

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...